اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
روزهای بد پاییز برای سینمای ایران
افت مخاطب سینما شاید کمترین تبعات سیاستهایی باشد که مدیران سینمایی در چند سال اخیر پیش گرفتند؛ هرچند آنان زیر بار نمیروند و معتقدند سینما با حضور آنان رونق گرفت.
سالها فصل پاییز یکی از فرصتهای مناسب اکران بود، بازگشایی دانشگاهها، شکلگیری جو مناسب برای رفتن به سینما در محیطهای آموزشی و مسائلی از این دست موجب میشد پاییز سینما رنگ پریده نباشد، اما چندی است که پاییز سینما رنگی به رخ ندارد و این حاصل همه نگاهی است که گویا تلاش میکرد سینما تا جایی که میتواند از مخاطب دور باشد.
پاییز 88
در میان اهالی سینما و سینماداران کمتر کسی تصور میکرد که اتفاقات سال 1388 تاثیر بدی روی فروش فیلمها نگذارد و اوضاع اکران به هم نریزد. اما حتی وضعیتی که در آن سال در جامعه حاکم شد به نوعی به نفع سینمای ایران رقم خورد. برنامهریزی فصل تابستان و اکران شبانه فیلمها در ماه مبارک رمضان از یک سو همچنین نمایش فیلمی همانند «درباره الی...» که به محبوبیت زیادی در میان مخاطبان دست پیدا کرد سال پررونقی را برای سینمای ایران رقم زده بود. این وضعیت در پاییز آن سال هم ادامه پیدا کرد و با شروع اکران پاییزی مخاطبان از سینماها دور نشدند و همچنان به سالنها آمدند.
در پاییز آن سال 24 فیلم سینمایی به نمایش عمومی درآمد که در مجموع به فروش بیش از پنج میلیاردی دست پیدا کردند. با در نظر گرفتن میانگین 2500 تومانی قیمت بلیت آن سال، میتوان چنین گفت که بیش از دو میلیون 100 هزار نفر فقط در فصل پاییز به تماشای فیلمها نشستند؛ آماری که معنای آشتی بودن مخاطبان با سینما را داشت.
«دو خواهر» به کارگردانی محمد بانکی از جمله فیلمهایی بود که در آن مقطع به فروش نسبتا بالایی دست پیدا کرد. تا پایان آذر ماه 1388، این فیلم بیش از 900 میلیون تومان فروخت. فیلمی که در آن محمدرضا گلزار در کنار نیکی کریمی و الناز شاکردوست حاضر شده بود و داستان جوانی کلاهبردار را روایت میکرد که همزمان با دو خواهر ارتباط برقرار میکند.
یکی دیگر از فیلمهای پرفروش آن فصل دومین ساخته سینمایی حمید نعمتالله بود. «بیپولی» با بازی تحسین شده لیلا حاتمی و همچنین به همراه داشتن امضای کارگردان «بوتیک» با توجه مخاطبان روبرو شد.
این فیلم در نزدیک به دو ماه اکران بیش از 700 میلیون تومان فروخت. فیلم نعمتالله فضایی کمدی داشت، اما این کمدی در میان انبوه مشکلاتی که برای شخصیتها رخ میداد، اتفاق میافتاد. «بیپولی» توانست در میان تماشاگران مطرح شود و مورد توجه قرار بگیرد و جزو فیلمهای پرفروش بهرام رادان محسوب شود.
«زندگی شیرین» به کارگردانی قدرتالله صلحمیرزایی هم از جمله فیلمهای محبوب آن سال بود. فیلمی که براساس الگوی جواب پس داده دیگر فیلمهای صلحمیرزایی با حضور بازیگرانی چون جواد رضویان، بهنوش بختیاری، احمد پورمخبر، علی صادقی و یوسف صیادی ساخته شد. از خلاصه داستان فیلم حال و هوای کل آن قابل حدس است: «امیر محجوبی بازیگر سینماست که در راه ازدواج با دختر مورد علاقه اش هستی با مشکلات خانوادگی مواجه می شود. فریبرز برادر دوقلوی امیر پس از سالها وارد ایران شده اما ورود او مشکلات امیر را چند برابر می کند...» مجموع فروش این فیلم به نزدیک 700 میلیون تومان رسید.
«کتاب قانون» ساخته مازیار میری که بعد از مدتی توقیف در سال 1388 امکان نمایش عمومی به دست آورد، نزدیک 850 میلیون تومان فروخت؛ فیلمی با بازی پرویز پرستویی، نگار جواهریان و دارین حمسه.
«نیش زنبور» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند که یکی از عجیبترین حضورهای رضا کیانیان در سینما محسوب میشود تبدیل به یکی از پرطرفداران پاییز 88 شد و بیش از 770 میلیون تومان فروش کرد.
در نگاهی کلی میتوان گفت فیلمهای پرفروش پاییز این سال اغلب کارهای کمدی بودند.
پاییز 89
افت فروش حاصل از تغییر و تحولات در مدیریت به وضوح در سال 1389 اتفاق افتاد. با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیتهای سینما تعداد مخاطبان به 1588752 نفر رسید. یعنی مجموع فروش بیش از چهار میلیارد و 700 میلیونی حدود یک و نیم میلیون نفر تماشاگر را راهی سالن سینما کرد که نسبت به همین زمان در سال قبل نشانگر 600 میلیون نفر کاهش مخاطب است.
با وجود کم بودن میزان استقبال مخاطبان، معدود فیلمهایی در این فصل پرفروش شدند که از جمله آن میتوان به «سن پطرزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی اشاره کرد. این فیلم تا پایان فصل پاییز کمی بیش از 700 میلیون تومان فروخت. این میزان فروش در شرایطی برای فیلم افخمی اتفاق افتاد که کار او را میتوان یکی از کمدیهای مطرح این سالها دانست. بازی محسن تنابنده و پیمان قاسمخانی که علاوه بر نویسندگی در فیلم بازی هم کرده بود، از نکات برجسته این فیلم بودند. قصه جذاب نیز از دیگر نکاتی بود که فیلم افخمی را به یک کمدی قابل بحث تبدیل میکرد، اما جو کلی حاکم بر سینما در آن مقطع اجازه نداد این فیلم به میزان ظرفیت خود با مخاطب ارتباط برقرار کند.
«ملک سلیمان» ساخته فاخر شهریار بحرانی که با هزینه میلیاردی ساخته شده بود توانست تا پایان آذر سال 1389، بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان بفروشد. فیلمی تاریخی که بخشی از داستان سلیمان نبی را روایت میکرد. این فیلم با همه امکانی که برای ساخت یک فیلم فاخر فراهم است تولید شد و در زمان اکران هم از امکان تبلیغات گسترده بهره برد و در نهایت در کنار میلیاردیهای سال 89 جای گرفت.
پاییز 90
وضعیت غمانگیز سینما در سال 1389، موجب شد برنامهریزیهایی در زمینه جذب مخاطب و راهی کردن آنان به سالن سینما طراحی شود که البته این برنامهریزی از سوی اهالی سینما و نه مدیران صورت گرفت. در پاییز 1390 رضا میرکریمی «یه حبه قند» را به نمایش عمومی درآورد که با یک برنامهریزی دقیق برای تبلیغات راه خود را در میان طرفدارانش باز کرد. مازیار میری «سعادت آباد» را با تکیه بر بسیاری از نکات روز که برای مخاطبان جذابیتی بالا داشت تولید کرد که آن هم به فروش بالایی رسید و در کنار اینها فیلمهایی مانند «شیش و بش» و «زنان ونوسی، مردان مریخی» بازار سینما را داغ کردند.
در این فصل 17 فیلم اکران شدند که در مجموع فروش بیش از شش میلیاردی را رقم زدند. حدود دو میلیون تماشاگر در فصل پاییز سال 90 به تماشای فیلمهای سینمایی نشستند.
پاییز 91
خزان سینما در سال 1391 انتظار فرا رسیدن پاییز را نکشیده بود و از همان بهار آغاز شده بود. زمانی که مسئولان غیر سینمایی در مورد فیلمهای سینمایی تصمیم گرفتند و شرایط نمایش فیلمها را محدود کردند، سینمایی که اکران نوروزی موفقی را آغاز کرده بود در همان روزهای ابتدایی بهار چنان با سر به زمین خورد که تا پایان سال هم نتوانست به درستی رو ی پای خود بایستد.
در فصل پاییز سال 91 نوبت به اکران 19 فیلم رسید. میانگین قیمت بلیت در این سال به 5000 تومان رسید و حدود یک میلیون و 600 هزار نفر به سالن سینما رفتند و فروش بیش از هشت میلیاردی را سبب شدند.
«من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی و از جمله فیلمهایی که به گفته حوزه هنری بنیان خانواده را تهدید میکرد با استقبال گسترده تماشاگران روبرو شد به نوعی که میتوان گفت مورد حمایت نبودن فیلم از سوی حوزه به امتیازی برای آن تبدیل شد و در نهایت به فروش نزدیک 900 میلیونی رسید. این فیلم با بازی پانتهآ بهرام، باران کوثری، فرهاد اصلانی و حبیب رضایی روایتگر زندگی پرچالش یک خانواده است.
«تو و من» دیگر ساخته محمد بانکی است که با همان الگویی نزدیک به «دو خواهر» و با بازی الناز شاکردوست و محمدرضا گلزار ساخته شد، اما با وجود افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم قبلی هم دست نیافت و تا آخر پاییز 91، 650 میلیون تومان فروخت.
اکران «کلاه قرمزی و بچهننه» از تابستان 91 آغاز شده بود و تا پاییز هم ادامه پیدا کرد و بیش از سه میلیارد و 300 میلیون تومان فروش را برای ایرج طهماسب و حمید جبلی سازندگانش به همراه آورد. البته این «کلاه قرمزی...» همانند قبلیها نتوانست رکوردشکن باشد، اما در اوضاع نابهسامان سینمای سال 91 پدیدهای محسوب میشد.
پاییز 92
اکران پاییز 92 «کلاه قرمزی...» ندارد و بر همین اساس است که به یکباره فروش از بیش از 8 میلیارد سال قبل، به چهار میلیارد و 800 امسال رسید. تعداد مخاطبان حدود 600 هزار نفر کاهش یافت و به این ترتیب حدود 980 میلیون نفر به سینما رفتند.
«دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی و از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی حدود 950 میلیون تومان فروخته و «به خاطر پونه» ساخته هاتف علیمردانی با بازی فرهاد اصلانی و هانیه توسلی بیش از 600 میلیون تومان فروش داشته است. «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرمپور بیش از یک میلیارد تومان فروخت و بخشی از فروش دو میلیارد و چهارصد میلیونی «هیس دخترها فریاد نمیزنند» پوران درخشنده مربوط به فصل پاییز است.
سال |
تعداد فیلمهای اکران شده |
مجموع فروش (تومان) |
تعداد مخاطب |
1388 |
24 |
5.268.472.900 |
2.107.389 |
1389 |
20 |
4.766.257.300 |
1.588.752 |
1390 |
17 |
6.187.412.900 |
2.062.470 |
1391 |
19 |
8.318.089.100 |
1.663.617 |
1392 |
18 |
4.804.139.908 |
970.827 |
ویدیو مرتبط :
بررسی و نقدی بر تاثیر سیاست بر سینمای ایران و سینمای سیاسی ایران
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
فصل پاییز بر سینمای ایران چگونه گذشت؟!
اخبار فرهنگی - فصل پاییز بر سینمای ایران چگونه گذشت؟!
به گزارش ایسنا ، سینمای ایران از همان روزهای ابتدایی فصل پائیز با اعلام اسامی اولیه فیلمهای ایرانی برای معرفی به اسکار، وارد یکسری بحثهای حاشیهای شد.
اوایل مهر، کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار متشکل از فاطمه معتمد آریا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززینیا و امیر اسفندیاری پس از بررسیهای اولیه، 12 فیلم«برف روی کاجها» ساخته پیمان معادی، «بیخود و بی جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی، «پله آخر» ساخته علی مصفا،
«حوض نقاشی» ساخته مازیار میری، «دربند» ساخته پرویز شهبازی، «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی، «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی، «کلاس هنرپیشگی» ساخته علیرضا داودنژاد، «گذشته» ساخته اصغر فرهادی، «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان و «هیس... دخترها فریاد نمی زنند» ساخته پوران درخشنده را معرفی کردند.
این کمیته در همان هفته اول مهرماه پس از رسیدن به جمعبندیهای نهایی، «گذشته»ی اصغر فرهادی را به نمایندگی از ایران انتخاب کرد که این گزینش واکنشهای را به همراه داشت، از جمله اینکه عدهای معتقد بودند این فیلم، ایرانی نیست و قانونا نمیتواند از طرف ایران در اسکار حضور داشته باشد اما محمد اطبایی به عنوان فعال عرصهی بینالمللی در سینمای ایران تایید کرد که «گذشته» میتواند نمایندهی سینمای ایران در اسکار باشد و این روند قانونی است.
در اواخر پاییز اعلام شد که «گذشته» در فهرست 9تایی بهترین فیلم خارجی زبان آکادمی اسکار قرار نگرفته است اما هنوز امیدواریهای برای نامزدی فیلم در سایر بخشهای اسکار همچون بازیگری و فیلمنامه وجود دارد و در عین حال نامزدی فیلم در «گلدنگلوب» هم یکی از اتفاقات خوشایند سینمای ایران در پاییز بود.
مدیرانی که آمدند و مدیرانی که رفتند
یکی از اتفاقات پررنگ سینما در پائیز تغییر و تحولات مدیریتی در سازمان سینمایی بود، دوم مهرماه تعدادی از مدیران سابق سازمان سینمایی از جمله جلیل عرفانمنش، مهدی عظیمیمیرآبادی و سعید رجبی فروتن تودیع شدند و علیرضا رضاداد (مشاور ارشد سازمان سینمایی)،
محمد احسانی (معاون آثار و سرپرست معاونت فعالیتهای سازمان سینمایی)، نصرتالله مرادی (معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی)، رضا بشر دوست( مدیر کل حراست)،محمد سعید زمانی (رئیس دفتر حوزه ریاست)، لادن طاهری( مدیر فیلمخانه ملی ایران) و صادقی( مدیر کل روابط عمومی) احکام خود را دریافت کردند.
در ادامه انتصابات و تغییر و تحولات مدیریتی، اعضای جدید شورای بازبینی فیلمهای سینمایی هم معرفی شدند و به این ترتیب سید حسن خامنهای،دکتر حسین کرمی،دکتر محمد باقر قهرمانی،سید رضا میرکریمی،سید احمد رضا دستغیب،حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی،مجید رضا بالا،سید ضیاءالدین دری و محمد حسین لطیفی در این شورا منصوب شدند. البته حجتالاسلام شهاب مرادی چند روز پس از این انتصاب، استعفا کرد و دو ماه بعد هم به عنوان رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران منصوب شد.
دو ماه بعد از آن هم اعضای شورای پروانهی ساخت و بازبینی مواد سمعی و بصری در دورهی جدید معرفی شدند. این افراد عبارتند از علیرضا شجاعنوری، سهیل جهانبیگلری، ایرج محمدی، محمد صدری، حمید بهمنی، مریم پوریامین، منوچهر اکبرلو، اسدالله اعلایی و عبدالله اسفندیاری بودند.
مالیات ارزش افزودهای که از مخاطبان دریافت نشد
گران شدن 500 تومانی بلیت بعضی از سینماهای تهران در نیمه دوم سال، یکی از خبرهای مهم مهرماه بود که بلافاصله به دستور رئیس سازمان سینمایی لغو و قرار شد، مالیات ارزش افزوده از مخاطبین سینماها دریافت نشود و دوباره رقم بلیت سینماها به حالت قبل برگردد.
رضاداد دبیر جشنوارهی فیلم فجر شد
حجتالله ایوبی دبیر جشنوارهی فیلم فجر را در مهرماه معرفی کرد و علیرضا رضاداد به عنوان دبیر سیودومین جشنواره فیلم فجر منصوب شد.
پس از آن هم محمد حیدری که پیش از این بیشتر در تئاتر فعالیت داشت، به عنوان مشاور عالی و نماینده رئیس سازمان در امور جشنوارهها و اصناف و نیز به عنوان مدیر هنری جشنواره فیلم فجر معرفی شد، همچنین اعلام شد که موسسه رسانههای تصویری محل استقرار دبیرخانه جشنواره فجر خواهد بود.
برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده خانه سینما
به گزارش ایسنا، طبق اعلام قبلی، 15 مهرماه موعد برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده خانه سینما بود که این مجمع در همان روز و از ساعت 17 تا حدود 22 برگزار شد.
در این مجمع،دو صنف جدید طراحان جلوههای ویژه بصری و سازندگان مواد تبلیغی و روابط عمومی سینمای ایران به خانه سینما اضافه شدند و همچنین هیات مدیره خانه سینما برای سه ماه آینده یعنی تا نیمه دیماه ابقا شد تا در این مدت مجمع عمومی تمام صنوف خانه سینما به طور کامل برگزار شود که تقریبا تمامی مجامع عمومی برپا شد.
اواسط مهرماه هم جشنواره فیلم کودک و نوجوان به عنوان اولین جشنواره سینمایی که مدیران جدید آن را اداره میکردند، برگزار شد. در این جشنواره که همانند سال قبل در اصفهان برپا بود، پروانه زرین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر کودک به تهیه کننده، کارگردان و بازیگر فیلم «تنهای تنهای تنها» اهدا شد.
اظهارات صریح یک مدیر سینمایی دربارهی «لاله»
اما یکی از مهمترین اتفاقات و حاشیههای سینمایی در فصل پائیز که هنوز هم ادامه دارد و واکنشهای زیادی را در پی داشت، صحبتهای تکاندهنده محمدمهدی طباطبایینژاد،مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باایسنا درباره فیلم پرحاشیه «لاله» بود.
ماجرا از این قرار بود که طباطبایینژاد پس از تحویل گرفتن مدیریت مرکز گسترش به سراغ چند پروژه حاشیهای این مرکز میرود و با سازندگان آنها جلساتی را برگزار میکند، او در جلسه با اسدالله نیکنژاد (کارگردان «لاله») با این ادعا مواجه میشود که اساسا این پروژه سینمایی به مرکز گسترش تعلق ندارد بلکه مالکیت آن دراختیار یک شرکت کانادایی است،
بنابراین با توجه به هزینههای زیادی که در چند سال گذشته برای این پروژه صرف شده و برخی ابهاماتی که در بخش مالی آن وجود دارد،مدیر عامل مرکز گسترش اعلام کرد تا وقتی بحث مالکیت این پروژه مشخص نشود و شرکت خارجی نامهای مبنی بر تائید یا سلب مالکیت خود بر پروژه «لاله» ارسال نکند،این فیلم که بخشی از فیلمبرداری آن باقی مانده به حالت تعلیق باقی میماند.
گفتنی است، شفافسازی طباطبایینژاد به ویژه در بخش مالی برخی پروژههای این مرکز که حدود 90 درصد بودجه این مرکز را به خود اختصاص داده بودند،با حمایت تعداد زیادی از فیلمسازان روبرو شد.
البته ماجرای «لاله» فقط به حرفهای طباطبایینژاد خلاصه نمیشد و یکی دو هفته بعد سید علیرضا سبط احمدی، تهیهکننده اسبق «لاله»، افشاگریهای دیگری را درباره این پروژه سینمایی در گفتوگو با ایسنا مطرح کرد و از پرداخت 350 هزار دلاری بنیاد فارابی به نیکنژاد و هزینه این پول برای منشی و کارپرداز این کارگردان در آمریکا و کانادا خبر داد.
در مهرماه پرخبر امسال برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران هم یکی دیگر از رویدادهای سینمایی بود که بلافاصله پس از پایان جشنواره فیلم کودک در پردیس سینمایی «ملت» آغاز به کار کرد. بعد از آن هم چهارمین جایزه بزرگ شهید آوینی برگزیدگانش را معرفی کرد.
نمایندگان خانه سینما به شورای پروانه ساخت رفتند
به گزارش ایسنا،یکی دیگر از اتفاقات حاشیهای سینما در ابتدای نیمه دوم سال، معرفی نمایندگان خانه سینما به شورای پروانه ساخت بود که پیش از آن فقط نام جمال شورجه به عنوان یکی از اعضای این شورا رسانهای شده بود.
بر این اساس، اعلام نام منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان به عنوان نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه فیلمسازی،آن هم پس از چهار سال، اتفاق خوشایندی بود چرا که حضور نمایندگان خانهی سینما در شورای پروانه ساخت از جمله بحثها و چالشهایی بود که اختلاف میان شمقدری، رییس سابق سازمان سینمایی را با خانهی سینما آغاز کرد و پس از آن اوج اختلافات منجر به تعطیلی خانهی سینما شد.
لغو مجوز موسسه سینمایی مقاومت
هنوز مهرماه شلوغ و پرخبر سینمایی به پایان نرسیده بود که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی از لغو مجوز موسسه سینمایی «مقاومت» خبر داد.
تشکیل این موسسه در آخرین ماههای حضور جواد شمقدری در راس سازمان سینمایی پیگیری میشد و جمال شورجه به عنوان رییس، مهدی عظیمیمیرآبادی به عنوان نایبرییس و مدیرعامل و علیرضا عاقلزاده به عنوان خزانهدار هیاتمدیره موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی معرفی شده بودند.
اما وزیر ارشاد اعلام کرد،« آنچه که به عنوان اساسنامه سازمان سینمایی مقاومت ثبت شده بود، در هیأت امنا عناصری را قید کرده است که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست.» و به این ترتیب پس از پروژه «لاله» بار دیگر کشمکشهایی میان مدیران قبلی و فعلی سینمایی درگرفت.
به گزارش ایسنا، یک اتفاق جنجالی دیگری که در این فصل رخ داد، مصوبه شورای مرکزی پخشکنندگان مبنی بر پخش تنها چهار فیلم از سوی هر دفتر پخش بود که این مصوبه اعتراض برخی دفاتر پخش و حتی فیلمسازان را در پی داشت و در نهایت هم منجر به خروج موسسه پخش «فیلمیران»به عنوان یکی از معتبرترین دفاتر پخش از این شورا شد.
جعفریجلوه دوباره به سینما آمد
آغاز دومین ماه فصل پائیز با خبر انتصاب محمدرضا جعفری جلوه به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همراه شد، به این ترتیب جعفریجلوه بعد از چهار سال بار دیگر به سینما برگشت،آن هم به عنوان مدیر مهمترین بازوی تولیدی و حمایتی سازمان سینمایی یعنی «بنیاد سینمایی فارابی».
تشکیل کارگروه سینمایی
و اما در ادامه اقدامات مدیران جدید سازمان سینمایی،14 آبانماه، اولین کارگروه سینمایی با حضور چهرههایی همچون مجید مسچی،امیرحسین علمالهدی،دکتر روح الله حسینی،مرتضی شایسته،علی سرتیپی،منوچهر شاهسواری،علیرضا داوودنژاد،مهدی کرمپور، غلامرضا نجفی،رضا سعیدی پور،محمد قاصد اشرفی و منصور نورپور برگزار و درباره مشکلات در حوزه «پخش و نمایش» بحث شد، این کارگروهها ادامه یافت و در بخشهای مختلف سینما مانند پخش، بینالملل، سالنهای سینما و .... جلساتی برگزار شد.
بعد از آنکه جعفری جلوه مدیرعامل فارابی شد، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی،دکترمحمود عزیزی،سید محمد بهشتی،محمد مهدی حیدریان،هوشنگ مرادی کرمانی،سید محسن مهاجرانی،محمد مهدی عسگرپور،شهریار بحرانی و حسن خجسته به همراه دکتر "حجت الله ایوبی" را به عنوان اعضای جدید هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی معرفی و حکمی را برای هریک صادر کرد تا به این ترتیب شاهد بازگشت افرادی مانند بهشتی،پس از سالها به بنیاد سینمایی فارابی باشیم.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، بازبینی فیلمها هم آغاز شد و هیات انتخاب بخشهای مختلف جشنواره اعلام شدند، بر این اساس قرار شد ابراهیم داروغهزاده، مجید رضا بالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری در بخش سینمای ملی وعلیرضا قاسم خان، منوچهر مشیری، پریوش نظریه و محمد درمنش، فیلمهای مستند (بلند) را انتخاب کنند.
دستور صریح برای دیجیتالشدن سینماها
اما یکی از مسائل مهم برای برگزاری جشنواره فیلم فجر رسیدگی به وضعیت سالنهای سینما بود که باید به سیستم دیجیتال مجهز باشند. در این راستا حجتالله ایوبی از دستور صریح و عملیاتی سازمان سینمایی نسبت به مجهز شدن سینماها به سیستم دیجیتال خبر داد. به این ترتیب از روز 28 آبانماه طبق دستور سازمان سینمایی به موسسه «سینماشهر»، روند دیجیتال شدن سینماهای ایران آغاز و قرار شد تمام سینماها به طور رایگان به سیستم دیجیتال مجهز شوند.
کمال تبریزی رییس کانون کارگردانان شد
28 آبان ماه خبر رسید که رئیس کانون کارگردانان که مجمع عمومی آن پیشتر برگزار شده بود، مشخص شده است و کمال تبریزی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما شد.
همچنین همایون اسعدیان به عنوان سخنگوی کانون کارگردانان و محمدعلی سجادی به عنوان نایب رئیس کانون انتخاب شدند.
از آنچا که در دو ماه ابتدایی پائیز تقریبا تمام مدیران سازمان سینمایی و موسسات وابسته به آن تغییر کرده بودند،همه در انتظار معرفی مدیر عامل انجمن سینمای جوان بودند مخصوصا اینکه جشنواره فیلم کوتاه هم برگزار شده بود و دیگر دلیلی برای این تاخیر نبود، چون با وجود اینکه رئیس سازمان سینمایی مرتب نسبت به عملکرد هاشم میرزاخانی اظهار رضایت میکرد اما شایعاتی مبنی بر تغییر قطعی مدیرعاملی مرکز شنید تا اینکه در 4 آذرماه حبیب ایلبیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد.
بعد از این انتصاب هم ایوبی، فرشته طائرپور،مهدی کرم پور،اکبر نبوی و جعفر صانعی مقدم را به عنوان اعضای جدید هیأت امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب کرد.
هفتههای اول آذرماه با یکصدمین روز آغاز به کار دولت یازدهم و ارائه گزارش عملکرد تقارن داشت. اگر چه در این مدت حضور حجتالله ایوبی بر مسند سازمان سینمایی به 100 روز نرسیده بود، اما در گزارش عملکرد دولت در بخش فرهنگ و هنر، هیچ اشارهای به بازگشایی خانه سینما نشد در حالی که این اتفاق، موضوع مورد اشاره تقریبا تمامی سینماگرانی بود که درباره عملکرد 100 روزه دولت دربخش سینما اظهارنظر کرده بودند.
البته حجتالله ایوبی در گفتوگویش با ایسنا دربارهی عملکرد 100 روزهاش از تاسیس سازمان سینمایی در سایه توسط مدیران قبلی سینما سخن گفت.
در 17 آذر ماه یعنی کمتر از دو ماه مانده به جشنواره فیلم فجر چهار پوستر و نیز سایت جشنواره فجر با حضور تعدادی از داوران و برگزیدگان دوره قبلی جشنواره رونمایی شد. در مراسم رونمایی این پوسترها اعلام شد که امسال در بخش مدیریت هنری جشنواره برای تمام مراحل هنری اعم از پوستر، تبلیغات محیطی و آیینها، تم مشخصی در نظر گرفته شده و بر آن اساس رنگ قالب پوسترها فیروزههای، سورمهای و بنفش انتخاب شده است.
دیدار سینماگران با وزیر کار
دیدار تعدادی از اهالی خانه سینما با وزیر کار برای بازتعریف مشاغل سینمایی و پیگیری برای دریافت مجوز فعالیت صنفی از وزارت کار از جمله اتفاقات دیگری بود که در سومین ماه پائیز رخ داد.
دستور برای تشکیل شورای صنفی نمایش جدید بعد از فجر
اما شاید آخرین اتفاق حاشیهای سینمای ایران در پائیز امسال را بتوان به حکم حجتالله ایوبی به محمد احسانی، معاون تولید و آثار سینمایی، برای تدوین آئیننامه و ضوابط نمایش سال 93 و تشکیل شورای صنفی نمایش جدید دانست.
یکی از مهمترین سوالاتی که پس از صدور این حکم مطرح شد مسئله بازگشت شورای صنفی نمایش به خانه سینما بود که حتی در جلساتی که در چند وقت اخیر میان تعدادی از سینماگران و معاون آثار سازمان سینمایی دراین باره برگزار شده، به آن اشاره شده است.
ضمن اینکه مدتی قبل خبرنگار ایسنا، گزارشی را تحت عنوان «شورای صنفی نمایش به خانه سینما بازمیگردد؟» منتشر کرد و در آن گزارش نوشت که «شورای صنفی نمایش که بر واژهی «صنفی» آن تاکید شده است در طی دو،سه سال اخیر با توجه به چالشهای بوجود آمده میان مسوولان خانهی سینما با مدیران دولتی وقت از تشکیلات صنفی خانه سینما جدا شد اما حالا با توجه به بازگشایی خانهی سینما باید دید آیا دوباره به این نهاد صنفی برمیگردد؟»
بودجهی سینما چقدر افرایش یافت؟
در آخرین روزهای فصل پائیز، رئیس سازمان سینمایی از افزایش بودجه هشت درصدی سینما در سال آینده خبر داد این در حالی است که حسن روحانی،رئیس جمهور، تورم 20 تا 35 درصدی را برای سال آینده پیشبینی کرده بود،اما بودجه پیشنهادی امور سینمایی دولت برای سال 93 نسبت به «بودجه مصوب» سال 92 در لایحه، تنها پنج درصد افزایش داشته است.
سینما ایران و آتشسوزی بیخطر
آتشسوزی در پشتبام سینما «ایران» که هیچ خسارتی به دنبال نداشت و سریع مهار شد از دیگر اتفاقات فصل پاییز بود.
اما یکی دیگر از مهمترین اتفاقات سینمایی آذرماه، برگزاری جشنواره فیلم مستند ایران(حقیقت) بود که با استقبال زیاد فیلمسازان همراه بود. در این جشنواره افراد شاخص سینمایی و حتی سیاسی حضور داشتند به طوری که در روز نمایش مستندی درباره «ماندلا» سید محمد خاتمی که هشت سال بود در هیچ جشنواره سینمایی دولتی حاضر نشده بود، به سینما فلسطین رفت.
وزیر کشور به خانه سینما رفت
حضور وزیر کشور در خانه سینما و دیدارش با سینماگران از اتفاقات مهم پاییز سپری شدهی سینمای ایران بود.
عبدالرضا رحمانی فضلی در این دیدارعلاوه بر اینکه از سینماگران خواست تا بازدید او را در وزارت کشور پس بدهند تاکید کرد:«هر تفاهمنامهای را برای کمک متقابل با سینماگران امضا میکنیم و به عنوان رئیس شورای امنیت کشور میگویم مشکلات را نمایش دهید.»
او همچنین گفت که یک سال دیگر مجددا به خانه سینما خواهد آمد و از سینماگران گزارش میخواهد و اگر کاری برای کم کردن مشکلات در حد امکان انجام نشده باشد از آنها گلایه میکند.
سیمرغی که دوباره تغییر میکند
و اما آخرین اتفاق سینمایی مهمی که میتوان به آن اشاره کرد، این است که در کمتر از 40 روز مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر ابراهیم حقیقی، طراح سیمرغ جشنواره بینالمللی فجر، از طراحی مجدد تندیس جشنواره خبر داده است، چرا که وی اعتقاد دارد سیمرغهای بلورینی که سال گذشته به برگزیدگان جشنواره فجر اهدا شد و در کشور چک هم تولید شده بود، بیشتر شبیه خروس است تا سیمرغ! به همین دلیل قرار است بار دیگر طراحی جدیدی توسط هنرمندان ایرانی برای این سیمرغ صورت گیرد.
هنرمندانی که در پاییز از دنیا رفتند
به گزارش ایسنا،اما پائیز امسال با درگذشت سعید امینی، بازیگر نقش «کامران» در فیلم «نفس عمیق» همراه شد.
او که با همین یک فیلم هم شناخته میشد به دلیل نشت گاز از دنیا رفت.
در 24 آبانماه، هوشنگ کاوه، مدیر و مالک سابق سینما «عصرجدید»، مدیرعامل و سهامدار استودیو «راما» و تهیهکننده فیلمهایی چون «جهان پهلوان»، «شکوه جوانمردی»، «مردانه بکش»، «صندلی الکتریکی» و «داش آکل» هم درگذشت.
ژیلا مهرجویی- طراح صحنه و لباس- و خواهر داریوش مهرجویی هم در پاییز از دنیا رفت.
اخبار فرهنگی - ایسنا