اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روابط دو کشور تحت تاثیر عشق دختر عرب!


هدی آل نیران دختر 22 ساله سعودی است که به دلیل ورود غیرقانونی به خاک یمن هم اکنون در شهر صنعا بازداشت و در حال محاکمه است اما این موضوع به موضوع جنجالی در روابط یمن و عربستان سعودی تبدیل شده است.

عصر ایران: " هدی آل نیران" دختر 22 ساله سعودی است که به دلیل ورود غیرقانونی به خاک یمن هم اکنون در شهر صنعا بازداشت و در حال محاکمه است اما این موضوع به موضوع جنجالی در روابط یمن و عربستان سعودی تبدیل شده است.

 پایگاه خبری "فرانس 24" نوشت:  هدی گفته است که برای فرار از ازدواج اجباری و ازدواج با فرد مورد علاقه اش به یمن آمده است. فرد مورد علاقه این دختر، جوان یمنی به نام عرفات 25 ساله است.

هدی روز یکشنبه در یمن محاکمه می شود و به جرم ورود غیرقانونی به این کشور، احتمالا به اخراج از یمن و انتقال به عربستان سعودی محکوم خواهد شد. او می گوید به جان خود بیمناک و ممکن است در صورت بازگشت به عربستان سعودی، جانش به خطر بیفتد.
جوان یمنی نیز به عنوان شریک جرم او در ورود غیرقانونی به خاک یمن در دادگاه محاکمه می شود.



عرفات و هدی

هدی گفته است که در شهر عسیر در جنوب عربستان سعودی با عرفات در فروشگاه محل کارش آشنا شده بود. عرفات 25 ساله به عنوان یک مهاجر یمنی در فروشگاه خدمات موبایل در شهر عسیر کار می کرد.

عرفات به هدی پیشنهاد ازدواج می دهد اما خانواده هدی به شدت با این موضوع مخالفت می کنند.

این دختر سعودی به تنهایی به سمت مرزهای یمن می رود و سپس با عرفات تماس می گیرد و از او می خواهد به عبور غیرقانونی اش از مرز یمن کمک کند.

پدر هدی نیز گفته است یمنی ها دخترش را جادو کرده و او را ربوده اند اما هدی می گوید او از ازدواج اجباری با یکی از خویشاوندان فرار کرده است تا بتواند با مرد مورد علاقه اش ازدواج کند.



عرفات (نفر دوم از سمت راست) و هدی در دادگاه

هدی تاکید کرده است نمی خواهد سرنوشت دو خواهر بزرگتر خود را داشته باشد. دو خواهر بزرگترش پس از ازدواج اجباری، هر دو طلاق گرفته اند.

اما این ماجرا واکنش های بسیاری را در شبکه های اجتماعی در عربستان سعودی و یمن به دنبال داشته است.

در یمن خانم "توکل کرمان" برنده جایزه صلح نوبل توانست با این دختر یمنی در محل بازداشتگاهش دیدار کند. او گفته که برای حل این مشکل تلاش می کند.



دیدار توکل کرمان (سمت چپ) و هدی (سمت راست)

توکل کرمان با انتشار متنی در فیس بوک نوشت: "هدی با قدرت و اعتماد به نفس از حق خود در انتخاب همسرش سخن گفت.او از عفت و شرفش کوتاه نمی آید. از دولت های دو کشور یمن وعربستان سعودی می خواهم ازدواج هدی و عرفات را آسان کنند."

این دختر سعودی هم اکنون تلاش می کند از دولت یمن پناهندگی انسانی دریافت کند چرا که می گوید در صورت بازگشت به کشورش، جانش در خطر است.

دهها نفر از فعالان اجتماعی در یمن قصد دارد روز یکشنبه آینده به هنگام برگزاری جلسه دادگاه هدی، در مقابل دادگاه تجمع و از هدی حمایت کنند. آنها با انتشار پیام هایی در فیس بوک و توئیتر ضمن حمایت از هدی،  از خانواده اش خواسته اند به ازدواج او و عرفات رضایت بدهند.

این افراد گفته اند فعالیت های دیگری را انجام می دهند تا دولت یمن را به اعطای پناهندگی انسانی به این دختر یمن وادار کنند.

روزنامه القدس العربی می نویسد: در عربستان سعودی به یمنی ها به صورت تحقیرآمیزی نگاه می شود. فعالان اجتماعی در یمن معتقدند خانواده هدی به دلیل یمنی بودن عرفات، با ازدواج آنها مخالفت کردند.



یکی از تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی در حمایت از ازدواج هدی و عرفات


ویدیو مرتبط :
تاثیر روابط دختر و پسر در خانواده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«حریم سلطان» بر روابط 2 کشور تاثیر گذاشت!


سریال «حریم سلطان» موفق شده است با اتکا به گذشته‌ای مشترک مردم بالکان و ترکیه را با هم دوست و همراه کند. زندگی سلطان سلیمان به شکل‌های مختلف تعریف شده است؛ سریال تلویزیونی، کتاب‌های مختلف و سفر‌نامه‌ها.

هفته نامه آسمان: سریال «حریم سلطان» موفق شده است با اتکا به گذشته‌ای مشترک مردم بالکان و ترکیه را با هم دوست و همراه کند. زندگی سلطان سلیمان به شکل‌های مختلف تعریف شده است؛ سریال تلویزیونی، کتاب‌های مختلف و سفر‌نامه‌ها.

او طرفداران بسیاری از دور و نزدیک ترکیه دارد. به گفته تحلیلگران شهرت سلیمان همچنین بخش مهمی از رابطه خارجی ترکیه با بالکان را به شکلی غیر‌رسمی شکل داده است.

 حالا سریال «حریم سلطان» براساس زندگی عشقی سلیمان و علاقه او به خرم،‌زنی که از بردگی به همسری پادشاه می‌رسد، به موفقیتی عجیب در ترکیه و بالکان رسیده است. فصل اول سریال سال 2011 روی آنتن رفت و این روز‌ها فصل سوم آن پخش می‌شود.




اما این سریال چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟ بیر گول دمیرتاس، متخصص امور بالکان در دانشگاه TOBB در آنکارا معتقد است: «روابط ترکیه با کشور‌های همسایه‌اش دیگر فقط در سطح کشوری شکل نمی‌گیرد، بلکه جوامع مختلف و شخصیت‌های مختلف غیر‌‌سیاسی دو کشور نیز با هم ارتباط برقرار می‌کنند.»

این استاد دانشگاه افزود در گذشته امپراتوری عثمانی در تاریخ اغلب کشور‌های بالکان «برگی سیاه» بود، اما «حریم سلطان» به مردم این فرصت را داده تا از منظری دیگر تاریخ مشترک خود را ارزیابی کنند.

مالیشا می‌یوویچ، از مدیران یک انتشارات در صربستان معتقد است: سلطان سلیمان حالا مدرن شده است. کل منطقه این سریال را نگاه می‌کنند و در مورد این پادشاه کتاب می‌خوانند، پادشاهی که تنها یک زن را دوست داشت و دنیا زیر یوغش بود.

به این می‌ماند که ترکیه موفق شد مانند گذشته با این سریال کل منطقه را دوباره زیر سلطه خود بگیرد و حسن نوستالژی مردم بالکن را برای گذشته‌ای نه چندان شیرین دوباره زنده کند.»


با اینکه سنت سفر مردم بالکان به استانبول به سال‌های دور برمی‌گردد، اما از زمان پخش سریال بر تعداد مسافران بالکان - استانبول افزوده شده است. طبق آمار این روز‌ها 50 درصد مسافران بالکان به ترکیه از طرفداران پروپاقرص سریال هستند. به گفته راهنماهای گردشگران در طی سفر اغلب بالکانی‌ها در مورد سریال و میراث سلیمان صحبت می‌کنند.

عجیب اینجاست که سریال موجب شده است مردم بالکان متوجه شباهت‌های بسیار خود با ترک‌ها شوند،‌امری که تا چندی پیش منکر آن بودند. به نظر می‌رسد با اینکه عده‌ای از پخش سریال خشونت نیستند، اما «حریم سلطان» موفق شده است بهتر از هر سفیر صلح دیگری برگ سیاه حکومت عثمانی در بالکان را تا حدودی از خاطره‌ها بیرون براند.