اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رتبه تهران در بین آلوده‌ ترین‌ شهرهای جهان


سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: شاخص آلودگی تهران (که ترکیبی از معیارهای بررسی آلودگی هوا و آب است) در نیمه اول سال 2014 میلادی نسبت به سال 2013 میلادی کاهش یافته و سبب شده تا پایتخت ایران در فهرست آلوده‌ترین شهرهای دنیا هشت رتبه پایین بیاید.

اقتصاد نیوز: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: شاخص آلودگی تهران (که ترکیبی از معیارهای بررسی آلودگی هوا و آب است) در نیمه اول سال 2014 میلادی نسبت به سال 2013 میلادی کاهش یافته و سبب شده تا پایتخت ایران در فهرست آلوده‌ترین شهرهای دنیا هشت رتبه پایین بیاید.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی،  در نیمه اول سال 2014 میلادی شاخص آلودگی در شهر تهران برابر با 86.84 بود و تهران از نظر این شاخص ترکیبی که نشان دهنده آلودگی هوا و آب است، در جایگاه بیست‌وهفتمین شهر آلوده دنیا قرار داشت. این در حالی است که در رده بندی این سازمان در سال 2013 میلادی، تهران به عنوان نوزدهمین شهر آلوده دنیا معرفی شده بود و شاخص آلودگی در این شهر برابر با 89.90 بود و از شهر پکن در چین هم الوده تر بود.

دلیل اصلی کاهش شاخص آلودگی تهران در نیمه اول سال 2014 میلادی را می توان تنزل سطح آلودگی هوا در این شهر دانست؛ اگرچه هنوز هم این شهر در میان شهرهای آلوده دنیا جای دارد که آسیب‌های جدی آن سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی دومین شهر آلوده ایران در نیمه اول سال 2014 میلادی را مشهد دانسته و تاکید کرده این شهر سی‌ویکمین شهر آلوده در دنیا است. شاخص آلودگی این شهر برابر با 85.86 بوده است.

در این مطالعه که 299 شهر دنیا از نظر آلودگی مورد مطالعه قرار گرفته بودند، سومین شهر آلوده ایران شیراز و چهارمین شهر آلوده اصفهان ایران معرفی شد. شیراز در سال 2013 میلادی به عنوان پنجاه‌ونهمین شهر آلوده دنیا و دومین شهر آلوده ایران معرفی شده بود. در این سال شاخص آلودگی در این شهر برابر با 76.01 بود و شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگی 75.29 سومین شهر آلوده ایران در سال 2013 میلادی بود.


ویدیو مرتبط :
آلوده ترین مناطق تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رتبه تهران در بین امن‌ترین شهرهای جهان


واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در جدیدترین گزارش خود راجع به شاخص امنیت شهرها در سال 2015، توکیو را به عنوان امن‌ترین شهر جهان معرفی کرد.

پایگاه خبری شفقنا: واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در جدیدترین گزارش خود راجع به شاخص امنیت شهرها در سال 2015، توکیو را به عنوان امن‌ترین شهر جهان معرفی کرد.

واحد اطلاعات اکونومیست که از مؤسسه‌های زیرمجموعه گروه اکونومیست است و در زمینه تحقیق و پژوهش، پیش‌بینی، تحلیل و مشاوره‌های اقتصادی و اجتماعی تخصص دارد، برای معرفی امن‌ترین شهرهای جهان، شاخص‌هایی مثل امنیت دیجیتال، تأمین اجتماعی، امنیت زیرساخت‌ها و امنیت شخصی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در گزارش امسال این گروه، ابوظبی در صدر امن‌ترین شهرهای خاورمیانه جای گرفته است. رتبه کلی این شهر در فهرست مذکور، 25 است.

ابوظبی تنها شهر خاورمیانه است که توانسته در نیمه نخست این فهرست جای بگیرد. دوحه در رتبه 29 و ریاض در رتبه 46 قرار دارند.

پایتخت ژاپن در حالی در صدر این فهرست جای گرفته که به لحاظ جمعیتی و جغرافیایی، شهری به شدت متراکم است. جمعیت این شهر تا سال 2014، بیش از 13 میلیون نفر برآورد شده است.

پس از توکیو، سنگاپور، اوساکا، استکهلم، آمستردام، سیدنی، زوریخ، تورنتو، ملبورن و نیویورک قرار گرفته‌اند.

در قعر جدول، استانبول (رتبه 41)، دهلی (رتبه 42)، مسکو (رتبه 43)، بمبئی (رتبه 44)، مکزیکو سیتی (رتبه 45)، ریاض (رتبه 46)، ژوهانسبورگ (رتبه 47)، هوشی‌مین (رتبه 48)، تهران (رتبه 49)، و جاکارتا (رتبه 50) قرار دارند.

در این رتبه‌بندی، پژوهشگران اکونومیست همچنین عوامل دیگری مثل سوانح رانندگی، اقدامات و تدابیر پلیسی، و سطح هزینه‌کرد و خرج شهروندان را در کنار چند عامل دیگر بررسی کرده‌اند.

این 50 شهر، بر اساس این که کدام منطقه از جهان را نمایندگی می‌کنند و همچنین میزان دسترسی به اطلاعات آنها انتخاب شده‌اند. به عبارت دیگر، قرار گرفتن یک شهر در قعر جدول به این معنا نیست که آن شهر خطرناک‌ترین یا ناامن‌ترین شهر جهان است.