اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راست و دروغ‌ های «كوروش كبیر»


عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب «شناخت کوروش‌، جهانگشای ایرانی» خبر داد و گفت: در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغ‌هایی که درباره کوروش گفته می‌شود، بررسی شده است.

خبرگزاری ایسنا: عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب «شناخت کوروش‌، جهانگشای ایرانی» خبر داد و گفت: در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغ‌هایی که درباره کوروش گفته می‌شود، بررسی شده است.

این مترجم درباره این کتاب گفت: «شناخت کوروش‌، جهانگشای ایرانی» تقریبا 750 صفحه است که 250 صفحه آن ضمایم و یادداشت‌های پایانی است که هنوز آن‌ها را ترجمه نکرده‌ام، اما ترجمه متن کتاب تمام شده است.

مخبر درباره اصل این کتاب توضیح داد: کتاب تألیف رضا ضرغامی ایرانی‌تبار ساکن آمریکاست و در سال 2013 توسط یک ناشر آمریکایی چاپ شده و کپی‌رایت آن را نیز نشر مرکز خریده است.

او افزود: درباره این کتاب شخصیت‌های خیلی معتبر و ایران‌شناسان برجسته‌ای نظر داده‌ و از کتاب تعریف کرده‌اند. از نظر من هم که مؤلف کتاب زحمت زیادی برای تألیف آن کشیده است. با این حال پژوهش بر روی کوروش هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیست، چون همواره اسناد و مستندات تازه‌ای پیدا می‌شود و ممکن است باعث تغییر برخی از نظریات پیشین شود.

مخبر ادامه داد: در این اثر آقای ضرغامی تمام منابع اعم از منابع یونانی، سنگ‌نوشته‌ها و مستندات را با هم مقایسه کرده است. همچنین بخش‌های داستانی، افسانه‌یی و تاریخی مربوط به کوروش را تفکیک و سعی کرده است تصویری نسبتا کامل از این شخصیت و دنیای آن روزگار ارائه دهد و تفاوت‌های کوروش را با دیگر فرمانروایان دنیای آن روز مثل آشور‌، بابل و همچنین فرمانروایان بعدی ایران نشان دهد.

این مترجم اضافه کرد: مؤلف کتاب برای نگارش آن مطالعات زیادی انجام داده و همین باعث شده است که درباره این مسأله که چگونه شخصی مثل کوروش ظرف مدت 11 سال کشوری را از زیر حملات بابلی‌ها و آشوری‌ها نجات می‌دهد و ایران را به قدرت اول آسیا تبدیل می‌کند پیشنهاد و نظر بدهد.


ویدیو مرتبط :
كوروش كبیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راست و دروغ



 

راست و دروغ

 

کسی که سخنانش نه راست است و نه دروغ ، فیلسوف است.

کسی که راست و دروغ برای او یکی است متملق و چاپلوس است.

کسی که پول میگیرد تا دروغ بگوید دلال است.

کسی که دروغ می گوید تا پول بگیرد گداست.

کسی که پول می گیرد تا راست و دروغ را تشخیص دهد قاضی است.

کسی که پول می گیرد تا گاهی راست را دروغ و دروغ را راست جلوه دهد وکیل است.

کسی که جز راست چیزی نمی گوید بچه است.

کسی که به خودش هم دروغ می گوید متکبر و خود پسند است.

کسی که دروغ خودش را باور می کند ابله است.

کسی که سخنان دروغش شیرین است شاعر است.

کسی که اصلا دروغ نمی گوید مرده است.

کسی که دروغ می گوید و قسم هم می خورد بازاری است.

کسی که دروغ می گوید و خودش هم نمی فهمد پر حرف است.

کسی که مردم سخنان دروغ او را راست می پندارند سیاستمدار است.

کسی که مردم سخنان راست او را دروغ می پندارند و به او می خندند دیوانه است.