اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت به جای تکذیب آمار، خدمت کند


اسلامی‌پناه در واکنش به رد آمار ۱۰ هزار تذکر مجلس به دولت از سوی معاون حقوقی رییس جمهور، گفت: دولت به جای رد این تذکرها در جهت رفع مشکل‎های مردم اقدام کند.

آمار تخلف‎های دولت قابل اثبات است و کسی نمی‎تواند آن را انکار کند. مجلس محل تطبیق مصوبه‎ها با قانون است و تمام گفته‏هایش سندیت دارد.

"علی اسلامی‌پناه" نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‎های اخیر "فاطمه بداغی" معاون حقوقی رئیس‎جمهوری مبنی بر اینکه کل ایرادهای مصوبات دولت حدود یک درصد است، گفت: تنها در هفته جاری شاهد بودیم که نزدیک به ۴۰ مصوبه دولت از سوی رییس مجلس مغایر با قوانین جاری کشور شناخته شد. در این صورت نمی‎توان قبول کرد که کل ایرادهای وارد شده به مصوبه‏های دولت، تنها یک در صد باشد.



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، افزود: آمار تخلف‎های دولت قابل اثبات است و کسی نمی‎تواند آن را انکار کند. مجلس محل تطبیق مصوبه‎ها با قانون است و تمام گفته‏هایش سندیت دارد،‌ در این مورد هم صحبت‎های معاون حقوقی دولت مورد توجه قرار نمی‎گیرد.

وی با تأکید بر این موضوع که تعداد مصوبه‎های مغایر قانون و یا ابلاغ نشده از سوی دولت قابل اثبات است، اظهار کرد: بدون شک آماری که از سوی رئیس مجلس در رابطه با مصوبه‎های مغایر قانون و یا ابلاغ نشده دولت اعلام می‎شود، سخنی قابل استناد است، در این حوزه دولت تنها می‏تواند دلایل ابلاغ نکردن مصوبات را بگوید نه اینکه آمار را انکار کند.

دولت نباید به انکار بدیهیات بپردازد
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی اظهار کرد: مصوبه‎های ابلاغ نشده یا مغایر قانون طبق آمار مجلس مشخص است و قابل انکار نیست،‌ به عبارت دیگر نباید انکار بدیهیات به این شیوه از سوی قوه مجریه آغاز شود و دولت هر آماری را انکار کند.

وی در رابطه با تکذیب تأخیر دولت در ابلاغ ۲۱۳ قانون از سوی دولت، گفت: قوانین اقتضا می‎کند که در مدت ۵ روز بعد از اعلام به رئیس جمهوری، این قوانین اجرایی شوند. اگر ۱۵ روز پس از انتشار، ‌این قوانین اجرایی نشوند، زمان تأخیر دولت در اجرای مصوبه‎ها محاسبه می‎شود.

اسلامی‌پناه در ادامه تشریح کرد: اگر فاصله زمانی سپری شدن ۵ روز و ابلاغ از سوی رئیس جمهوری را محاسبه کنیم، این آمار اثبات می‎شود و دیگر نیازی نیست که معاون حقوقی رییس جمهور آن را تکذیب کنند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در رابطه با انکار آمار ۱۰ هزار تذکر مجلس به دولت از سوی معاون حقوقی رئیس جمهوری،‌ گفت: تذکرهای نمایندگان به دلیل مشکلات حوزه انتخابیه است، معاون حقوقی باید به جای انکار تذکرها در پی رفع مشکل مردم باشد چون نمایندگان به دلیل رفع مشکل مردم این تذکرها را بیان میکنند و خصومت شخصی با دولت ندارند.

"نادر قاضی‎پور"عضو کمیسیون جهاد اقتصادی اخیرا در رابطه با تخلف دولت در ابلاغ قوانین گفته بود: مجلس هشتم از سال نخست فعالیت خود ۲۴۹قانون تصویب کرده است که رئیس‌جمهوری ۲۱۳قانون را با ۱۵۲۰روز تأخیر ابلاغ کرده، ۱۶قانون را اصلا ابلاغ نکرده و تنها ۲۰مورد از این قوانین را در وقت قانونی ابلاغ کرده است.

"فاطمه بداغی" معاون حقوقی رییس جمهور نیز در واکنش به این آمار، آن را رد کرد و گفت: در قانون مدنی در ارتباط با ابلاغ مصوبات ، مدت زمان محدودی (۵ روز) پیش بینی شده و این مدت با توجه به حجم مسئولیت‎های روسای جمهور خیلی کوتاه است. مدت ابلاغ قوانین در دولتهای نهم و دهم ۱۲ و ۱۳ روز بوده و آمارهای موجود با ادعای مجلس مطابقت ندارد.

بر اساس اصل ۱۲۳قانون اساسی، رئیس‌جمهوری موظف است مصوبات مجلس را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.

همچنین بر اساس ماده یک قانون مدنی رئیس‌جمهوری باید ظرف مدت پنج روز پس از ابلاغ قوانین مجلس به وی، این قوانین را امضا و به مجریان ابلاغ کند و دستور انتشار این قوانین در روزنامه رسمی را نیز صادر کند؛ در تبصره این ماده به صراحت قید شده است که اگر رئیس‌جمهوری از امضا یا ابلاغ قوانین مصوب مجلس امتناع کند، رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند این قوانین را برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ کند.

در ماده دوم قانون مدنی نیز تصریح شده است که قوانین ۱۵روز پس از چاپ در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا هستند مگر این که در قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرای قوانین تعیین شده باشد.

منبع : ایلنا


ویدیو مرتبط :
تکذیب برداشت 1/4 میلیاردی دولت از صندوق توسعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب جالب ادعاهای مقامات دولتی توسط مدیرعامل خبرگزاری دولت!



 

 

تکذیب جالب ادعاهای مقامات دولتی توسط مدیرعامل خبرگزاری دولت!

 

پیش از این مقامات ارشد دولت مدعی شده بودند احمدی نژاد قبل از سفر متکی به سنگال او را در جریان زمان برکناری قرار داده بود به طوری که متکی حتی از روز تودیع و معارفه اش هم خبر داشت! متکی این ادعاها را رد کرد.

در حالی که پیش از این ، مقامات ارشد دولتی مدعی بودند که رئیس جمهور ، شخصاً منوچهر متکی را پیش از سفرش به سنگال در جریان برکناری اش قرار داده بود ،  مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در یادداشتی در سایت خود ، این موضوع را تلویحاً تکذیب کرد و نوشت: آیا «بنده خدا» (متکی)می تواند کشوری را نام ببرد که رئیس جمهور یا بالاترین مقام آن به وزیر یا مقام زیر دست خود که بنای ناسازگاری و عدم همراهی را گذاشته است بگوید که مثلا شما را فردا یا پس فردا یا سه روز دیگر برکنار می کنم؟ بدیهی است که هیچکس را از زمان دقیق برکناری از سمتی که برعهده دارد مطلع نمی کنند.

جوانفکر در این مطلب ، علاوه بر آن که مدعی شده نحوه برکناری وزیر خارجه در یک سفر رسمی خلاف عرف دیپلماتیک نبوده ، بلکه این متکی بوده که با حضورش در کابینه ، خلاف عرف سیاسی عمل کرده و به رئیس جمهور توهین نموده است!

وی در پایان مطلب خود با توصیه تلویحی متکی به سکوت نوشته است :برادرانه توصیه کنم که مراقب فرصت دادن به بدخواهان و فرصت طلبان باشند. آنها نه از متکی «بنده خدا» خوششان می آید و نه دلشان با احمدی نژاد، نرم می شود. اکنون که از سر تقدیر یا تقصیر، عرصه کار و تلاش را از شما ستانده و به دیگری سپرده اند، سجده شکر به درگاه خدا آورید و هوشیار و آگاه باشید که آنچه از همت و تلاش در راه اعتلا و عزت ملت ایران در کیسه آخرت اندوخته اید به ثمن بخس از چنگ شما به در نکنند.

گفتنی است متکی که حامل پیام احمدی نژاد برای رئیس جمهور سنگال بود ، در جلسه مذاکره با مقامات سنگالی از زبان آنها شنید که از وزارت خارجه برکنار شده است!...../تحلیل:عصرایران