اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل افزایش ازدواج‌ زود هنگام مشخص شد


سازمان ثبت احوال در توضیحی اعلام کرد که علت افزایش آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند سال اخیر، ثبت ازدواج‌های شرعی در فاصله سالهای 1388 تا 1390 بوده است که برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... بوده است.

خبرگزاری ایسنا: سازمان ثبت احوال در توضیحی اعلام کرد که علت افزایش آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند سال اخیر، ثبت ازدواج‌های شرعی در فاصله سالهای 1388 تا 1390 بوده است که برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... بوده است.

 سازمان ثبت احوال توضیحاتی را پیرامون ازدواج زودهنگام و برخی اخبار در مورد افزایش تعداد ازدواج زودهنگام و علل آن ارائه کرده است که در ادامه می آید.

آنچه ظاهراً از آمارهای انتشار یافته سازمان ثبت احوال در سالهای اخیر بر می آید، افزایش تعداد ازدواج ثبت شده دختران و پسران سنین پایین است. بطوریکه موجب شده در برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شاهد تحلیل‌هایی بر اساس این آمارها و منتسب کردن آنها به دختران و پسران سنین پایین به عنوان کودکان امروزی باشیم.

در تبیین این افزایش باید اشاره کرد که حجم قابل توجهی از این آمارها به سالهای گذشته مربوط بوده و به عنوان "ازدواج معوقه" در چند سال اخیر در حال ثبت می باشند. در این ازدواج‌های معوقه، زوجین ازدواج شرعی داشته اما آن را ثبت قانونی و رسمی نکرده‌اند‌ و پس از گذشت سالها از زندگی زناشویی خود به دلایل متفاوت از جمله بهره‌مندی از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... در سالهای اخیر اقدام به اثبات زوجیت و ثبت ازدواج خود نموده‌اند و سازمان ثبت احوال نیز برابر ماده 32 قانون خود تکلیف دارد پس از انجام استعلام و اطمینان از عدم ثبت زوجیت آنان، ازدواجشان را در سند هویتی آنها ثبت نماید.

ازدواج‌های زودهنگام که در استانهای جنوبی و مرزی کشور بیشتر مشهود است حجم قابل توجهی از آمارهای ثبتی ازدواج سنین پایین را شامل شده‌اند. البته اجرای طرح‌های ویژه به منظور شناسایی و ثبت ازدواج‌های معوقه توسط ادارات کل ثبت احوال برخی از استانهای کشور نظیر استان سیستان و بلوچستان مزید این علت در افزایش ثبت ازدواج معوقه بوده است.

در ادامه این توضیح آماده است: مقایسه آمارهای ثبتی ازدواج در سه سال اخیر(90-1388)نشان می‌دهد، در سال 1389 تعداد ازدواج ثبت شده مردان کمتر از 15سال و 19-15 ساله‌ کشور به ترتیب 26 درصد و 3 درصد رشد نسبت به سال1388 داشته است.

همچنین درصد رشد تعداد ازدواج ثبت شده‌ زنان کمتر از 10سال و 14-10 ساله کشور در سال 1389 به ترتیب 59 درصد و 6 درصد نسبت به سال 1388 بوده است. اما بررسی تغییرات آمارهای ثبتی ازدواج در سال 1390 نسبت به سال 1389 حکایت از کاهش ثبت ازدواج برای مردان و زنان این دو گروه سنی دارد و این کاهش در مقایسه با افزایشی که در سال 1389 نسبت به سال 1388 شاهد بودیم بیشتر قابل توجه است.

 بطوریکه در سال 1390 ثبت ازدواج مردان سنین کمتر از 15 سال با 48/9 - درصد کاهش و ثبت ازدواج زنان کمتر از 10 سال با 69/3 - درصد کاهش همراه بوده است.


این تغییرات را می توان با افزایش ثبت ازدواج‌های معوقه در سالهای اخیر تبیین نمود. چنانکه در سال 1389 نزدیک به 51 هزار و در سال 1390 نزدیک به 14 هزار ازدواج معوقه در کشور به ثبت رسیده است و از مجموع ازدواجهایی که تاریخ وقوع آنها قبل از سال1390بوده است بیش از 45 درصد بعد از گذشت 10 تا 20 سال، 32 درصد بعد از گذشت 20 تا 30 سال و 23 درصد بعد از گذشت 30 تا 40 سال ثبت قانونی شده‌اند و اغلب این ازدواج‌ها به زوجینی که در سنین پایین قرار داشته‌اند مربوط است.

 برای نمونه در یکی از ازدواج‌های ثبت شده که زوجین پس از گذشت 40 سال از زندگی مشترک در سال 1390 اقدام به ثبت قانونی ازدواج خود کرده‌اند زوج 16 سال و زوجه 10 سال داشته است. بدیهی است با کاهش ثبت این دسته از ازدواجها، از آمار ازدواج سنین پایین کاسته خواهد شد. چنانکه مقایسه‌ی آمارهای ثبتی این رویداد در سال 1390 و سه ماهه اول امسال نسبت به دوره های زمانی قبل مؤید این مطلب است.


بررسی آمارهای ثبتی ازدواج طی سه ماهه اول سال 1391 و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشاندهنده کاهش ازدواج در مردان سنین کمتر از 15 سال و 19-15 ساله کشور به ترتیب با 22- درصد و 11- درصد، و همچنین کاهش ازدواج در زنان سنین کمتر از 10 سال و 14-10ساله کشور به ترتیب با 23- درصد، 7- درصد بوده است.

در این توضیح تاکید شده است: داده‌های ثبت احوال از مهمترین منابع آمارهای جمعیتی است که دگرگونی و تحولات جمعیتی جامعه را روشن می سازند و با تکیه بر آنها می توان تحولات جمعیتی را در کشور رصد نمود. اما باید توجه داشت که آمارهای ثبتی جمعیتی از جمله وقایع ازدواج منعکس کننده عملکرد ثبت این وقایع هستند.

و اگرچه سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر تلاش های قابل توجهی را در جهت شناسایی و ارتقای پوشش ثبت وقایع چهارگانه داشته و در این مسیر موفقیت های چشمگیری را نیز بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر نزدیک به 99 درصد از وقایع ولادت و بیش از 83 درصد از وقایع وفات کشور را پوشش ثبت داده است.

 اما ماهیت آن ایجاب می کند در انتشار آمارهای ثبتی، عملکرد ثبت یا حجم کل وقایع حیاتی ثبت شده را ارائه دهد و از آنجا که حجم کل نشاندهنده‌ی برآوردی از وقوع واقعه در هر سال است و سالانه تعدادی وقایع معوقه برای ثبت وجود دارد که از سال‌های قبل باقی مانده و به ثبت احوال اعلام نشده‌اند، بنابراین می‌توان گفت با تکرار این فرایند در هر سال آمارها یکدیگر را متوازن خواهند کرد.


با تفکیک آمارهای ثبت معوقه ازدواج از آمار عملکرد ثبت این رویداد، می توان از برخی توصیف ها و تحلیل های سطحی در مورد آمارهای ثبتی ازدواج جلوگیری کرد.


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش کرایه تاکسی ها به دلیل افزایش قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل بی‌تمایلی 87 درصد پسران به ازدواج مشخص شد: دخترها بدحجابند!



دلیل بی‌تمایلی 87 درصد پسران به ازدواج مشخص شد: دخترها بدحجابند!

بر اساس این پژوهش، 55 درصد پسران معتقدند كه دختران نقش‌های سنتی همچون مادری یا همسری را قبول ندارند، 81 درصد افراد جامعه و خانواده‌ها با تاخیر ازدواج پسران مدارا می‌كنند و اشتغال زنان نیز به عنوان یكی از موانع ازدواج به دلیل استقلال اقتصادی فرد به شمار می‌رود.

 

پژوهشگر شورای فرهنگی _ اجتماعی زنان، گفت: بر اساس پژوهش به عمل آمده 87 درصد دانشجویان پسر پوشش نامناسب دختران را از دلایل بی‌تمایلی به بحث ازدواج عنوان كردند.

به گزارش ایسنا، فاطمه سادات محبی امروز در نشست علمی تخصصی «موانع ازدواج دانشجویان» كه در محل پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، با اشاره به پژوهشی كه در زمینه آسیب‌شناسی ازدواج دانشجویی در مقاطع مختلف بین 206 دانشجو انجام گرفته بود، افزود: بر اساس آمار به دست آمده طی این پژوهش 71 درصد دانشجویان پسر دلیل بی‌تمایلی به ازدواج را سختی‌های اقتصادی عنوان كردند.

 

وی افزود: همچنین عدم باور پسران به بركت زندگی پس از ازدواج 80 درصد، مهریه‌های سنگین 58 درصد، توجه به زیبایی و ظواهر 75 درصد، توقعات بالای پسران در انتخاب همسر 74 درصد، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج 50 درصد، پوشش نامناسب دختران 87 درصد، از جمله آمارهای به دست آمده در این آسیب‌شناسی در بحث بی‌تمایلی دانشجویان به ازدواج محسوب می‌شود.

 

عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در تاخیر ازدواج

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در زمینه عوامل فرهنگی موثر در تاخیر ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به تغییر نگرش جامعه به ملاك‌های ازدواج، ناكارآمدی شیوه‌های سنتی انتخاب همسر، كاهش تعداد خواستگار دختران، تمایل پسران به ازدواج با دخترانی كه 7 تا 10 سال از آنها كوچكترند، تاخیر در ازدواج به ویژه در پسران اشاره كرد.

وی در خصوص عوامل اجتماعی تاخیر در بحث ازدواج نیز گفت: افزایش طلاق و تاثیر آن در ترس از ازدواج، پیدا نشدن گزینه مناسب برای دختران، مشكلات خانوادگی از جمله اعتیاد پدر یا موقعیت پایین اجتماعی و والدین بیمار، از جمله عوامل اجتماعی تاخیر در بحث ازدواج به شمار می‌رود.

 

موانع روانشناختی تاخیر در ازدواج

پژوهشگر شورای فرهنگی _ اجتماعی زنان در زمینه موانع روانشناختی تاخیر در ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به كاهش انگیزه ازدواج با افزایش سن پسران، ترس افراد در وساطت برای ازدواج دو جوان، نداشتن انگیزه ازدواج به دلیل ترس از مسئولیت اشاره كرد.

 

اشتغال زنان یكی از موانع ازدواج

وی افزود: بر اساس این پژوهش، 55 درصد پسران معتقدند كه دختران نقش‌های سنتی همچون مادری یا همسری را قبول ندارند، 81 درصد افراد جامعه و خانواده‌ها با تاخیر ازدواج پسران مدارا می‌كنند و اشتغال زنان نیز به عنوان یكی از موانع ازدواج به دلیل استقلال اقتصادی فرد به شمار می‌رود.

 

ارائه پیشنهاداتی برای حل مشكل ازدواج

محبی در خاتمه با ارائه پیشنهاداتی برای حل مشكل ازدواج به معرفی الگوهای مطلوب همسرگزینی، هدایت خانواده‌ها به منظور عدم سخت‌گیری برای برپایی مراسم ازدواج، تاسیس كانون‌های پیوند مهر، ایجاد بانك اطلاعاتی از دانشجویان مجرد برای آشنایی آنها با یكدیگر، برپایی اردوهای دانشجویی با هدف آشنا كردن دانشجویان مجرد با یكدیگر، بستن قرارداد با تالارهای مختلف برای تخفیف در هزینه ازدواج اشاره كرد..../ایسنا