اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داستان یک افطار سیاسی در کاخ مرمر


هاشمی رفسنجانی در میان دو یار غار همیشگی اش؛ دکتر ولایتی و محسن رضایی. رابطه هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی رابطه ای پر کش و قوس از دوران جنگ بوده است.





روزنامه هفت صبح: این عکس یک امروز ماست. مربوط به افطاری پریشب. هاشمی رفسنجانی در میان دو یار غار همیشگی اش؛ دکتر ولایتی و محسن رضایی. رابطه هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی رابطه ای پر کش و قوس از دوران جنگ بوده است. در دورانی که هاشمی رفسنجانی منصب فرماندهی کل قوا را در طول جنگ داشت و محسن رضایی پاسدار جوانی که تا فرماندهی کل سپاه پاسداران صعود کرد.

بعدها در تمام دوران ریاست هاشمی رفسنجانی بر مجمع تشخیص، محسن رضایی دبیر مجمع بود اما هرگز نخواست که ذیل رابطه اش با هاشمی رفسنجانی قرار گیرد. او فیلد مارشال دوران جنگ بود که به سبک سنت سیاستمداران آمریکایی لباس جنگ از تن خارج ساخته بود و با تحصیل در علوم سیاسی و حضور مستمر در مجمع تشخیص خود را محق می دانست که یک جریان سیاسی مختص به خود پدید آورد تا او را به قله مطالبات طبیعی سیاسی هر سیاستمداری برساند: ریاست جمهوری.

اما او هم مانند همتای دیگرش یعنی محمد باقر قالیباف سرمایه و اعتبار حضور در دوران جنگ را در سیاست ورزی ها و مناظره ها خرج کردند. او از جایگاه دبیر مجمع و یکی از معتمدین همیشگی نظام و آن یکی در لباس شهرداری پرتلاش و پرکار.

داستان یک افطار سیاسی

رضایی بر سر ماجرای پشت پرده پایان جنگ - نامه ای که به هاشمی رفسنجانی درباره شرایط نظامی ایران در جنگ نوشته شد و به پذیرش قطعنامه 598 ختم شد - به رغم برخی عدم تطابق ها با روایت هاشمی رفسنجانی، در نهایت در اردوگاه او قرار گرفت. در واقع نظامی آرمانگرای دوران جنگ در تحصیلات آکادمیک خود به اصولی از سیاست ورزی معتقد شده بود که سرلوحه عملکرد هاشمی رفسنجانی همیشه قرار داشته است. در واقع در تیر ماه سال 67 در دوران رکود عملیات ایران در جنگ، محسن رضایی به درخواست هاشمی رفسنجانی نامه ای می نویسد و در آن ابعاد توطئه های پیش رو و همینطور نقاط ضعف و قوت نیروهای خودی را شرح می دهد. لحن نامه به گونه ای بود که با پشتیبانی هاشمی رفسنجانی تنها بیست و هفت روز بعد به پذیرش قطعنامه 598 منجر شد.

بسیاری از اصولگرایان پذیرش قطعنامه را ناشی از همگرایی رضایی و هاشمی رفسنجانی می دانستند که در آن دوران فرماندهان اصلی جنگ محسوب می شدند و البته هنوز هم در میان اصولگرایان نیروهایی هستند که این نامه را برنمی تابند و نسبت به لحن نومیدانه آن انتقاد می کنند.

در طرف دیگر دکتر ولایتی قرار گرفته است، دیپلمات معتمد هاشمی رفسنجانی. مرد کهنه کاری که در دوران انتخابات 92 پاسخ دادن به ندای یاری هشامی رفسنجانی را به گلایه های مرحوم مهدوی کنی و آیت الله یزدی مقدم دانست و با زبان تیز و برنده خود که پشتوانه سال ها فعالیت دیپلماتیک داشت، در مناظره های مستقیم تلویزیونی سخت ترین حملات را به دکتر جلیلی و متحد استراتژیکش یعنی قالیباف انجام داد و راه را برای رسیدن حسن روحانی به اکثریت آرا در همان دور اول هموار کرد.

این یک افطاری سیاسی است. افطاری شنبه شب آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان ولایتی و محسن رضایی. دو اصولگرایی که همیشه در کنار هاشمی بوده اند. هاشمی با داشتن چنین متحدانی است که به گنج جبهه اعتدالیون و حامی غیرمترقبه اصلاح طلبان بدل شده است.


ویدیو مرتبط :
کاخ مرمر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برخورد امنیتی با افطار های سیاسی



 

 

 

میهمانی های افطار مرعشی، تاجرنیا، پیمان و محتشمی پور در روزهای اخیر لغو شد

برخورد امنیتی با افطار های سیاسی

روزنامه اعتماد نوشت: اصلاح طلبان از این پس برای برپایی افطاری در منازل شخصی شان نیاز به مجوز پلیس امنیت دارند.

اصلاح طلبان ماه رمضان امسال پیام های ضدو نقیضی دریافت می كنند كه آنان را بیش از هر زمان دیگری در موقعیتی قرار می دهد كه چندان بی شباهت به وضع روزه داران در روزهای موسوم به «یوم الشك» نیست.

همانطور كه تكلیف شرعی مومنان در یوم الشك به روشنی مشخص نیست، چهره های اصلاح طلبان نیز این روزها نمی دانند كه صاحبان قدرت، در فضای سیاسی كنونی، برای آنان چه جایگاهی در نظر گرفته اند: چراكه از یكسو، با نشانه هایی مبنی بر گشایش فضای سیاسی روبه رو می شوند و از سوی دیگر، محدودیت هایی را پیش روی خود می بینند كه تاكنون سابقه نداشته است. ماجرا از این قرار است كه به تازگی ماموران پلیس امنیت نیروی انتظامی با مراجعه به در منازل برخی چهره های اصلاح طلب به آنان اعلام می كنند كه نمی توانند ضیافت افطاری در منازل شخصی شان بدون دریافت مجوز از پلیس برگزار كنند.

تاكنون مراسم افطاری علی تاجرنیا (عضو شورای جبهه مشاركت و نماینده مجلس ششم)، فخرالسادات محتشمی پور (عضو شورای مركزی مجمع زنان اصلاح طلب و همسر مصطفی تاج زاده) و حبیب الله پیمان (از چهره های ملی- مذهبی) با دستور پلیس امنیت لغو شده است و برخی از چهره های اصلاح طلب مانند حسین مرعشی (عضو شورای مركزی حزب كارگزاران سازندگی) نیز در پی اطلاع از برخورد پلیس امنیت با افطاری های شخصی دیگر اصلاح طلبان، به طور داوطلبانه و پیش از مراجعه ماموران نیروی انتظامی از برگزاری این ضیافت صرفنظر كردند و موضوع را به صورت تلفنی به اطلاع دعوت شدگان رساندند.

پلیس امنیت نیروی انتظامی در حالی لزوم لغو ضیافت افطاری یا دریافت مجوز برای برپایی چنین مراسمی را به اطلاع برخی اصلاح طلبان رسانده است كه برگزار كنندگان این میهمانی ها تاكید می كنند كه ضیافت شان جنبه خصوصی دارد و غیر از دعوت شدگان كه همه از دوستان و آشنایان هستند كسی اجازه ورود به منزل آنها را ندارد، بنابراین این افطارها جزو مراسم عمومی محسوب نمی شود كه نیاز به مجوز داشته باشد.

همچنین از آنجا كه ضیافت افطاری برخی چهره های اصلاح طلب چند سال است كه بی وقفه برگزار می شود، تاكنون سابقه نداشته است چهره های سیاسی برای برگزاری ضیافت افطاری در منزل شخصی شان، به نیروی انتظامی اطلاع رسانی و از آن نهاد دریافت مجوز كنند.

ممانعت از برگزاری برخی ضیافت های افطاری چهره های اصلاح طلب، نخستین محدودیتی نیست كه از سوی نیروی انتظامی برای برگزاری مراسم مذهبی فعالان غیراصولگرا در ماه رمضان امسال ایجاد می شود: پیش از این از برگزاری مراسم ویژه شب های قدر در حسینیه ارشاد (یكی از پایگاه های روشنفكران دینی)، منزل هاشم صباغیان (از شخصیت های ملی- مذهبی) و بیت الزهرا (وابسته به علی اكبر محتشمی پور) جلوگیری شده بود.

در این میان تنها موردی كه می تواند رویدادی مشابه تصمیمات پلیس امنیت تلقی شود ممانعت نیروی انتظامی از برگزاری نماز عید فطر در هنرستان كارآموز، محل تجمع نیروهای ملی- مذهبی است كه از یكی، دو سال پیش اعمال می شود. محدودیت های اعمال شده در چند روز اخیر، در حالی پیش آمده است كه در ابتدای ماه رمضان امسال نشانه هایی مبنی بر گشایش نسبی فضای سیاسی برای اصلاح طلبان مشاهده شده بود.

اعطای مرخصی به برخی بازداشت شدگان حوادث انتخابات از جمله بهزاد نبوی و فیض الله عرب سرخی(هر دو از اعضای شورای مركزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، همچنین محسن میردامادی و عبدالله رمضان زاده (هر دو عضو شورای مركزی جبهه مشاركت) یكی از این نشانه ها بود كه در كنار اظهار نظر برخی چهره های اصولگرا مبنی بر استقبال از حضور اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس كه اسفند امسال برگزار می شود، به مفهوم تلطیف فضا تلقی شد: برداشتی كه معلوم نیست با تعیین تكلیف پلیس امنیت درباره حریم خصوصی اصلاح طلبان و ضیافت های افطاری شخصی آنها تا چه حد می تواند منطبق با واقعیت موجود باشد...../تحلیل:عصرایران