اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خرید و فروش پنت هاوس های تجملی تهران


آپارتمان های لوکسی که صاحبانشان عجله ای برای فروش شان ندارند زیرا به دلیل قیمت های بالا، مشتریان خاص خود را دارند. این آپارتمان ها از هیچ قانونی در بازار مسکن تبعیت نمی کنند.

کسب و کار: در شمال تهران پنت هاوس های شیک و لوکس کم نیستند. آپارتمان های مجلل که در کنار زیبایی، شهر را جلوی چشمانت تصویر می کنند. این بخش در بازار مسکن هر چند متقاضیان زیادی ندارد اما خرید و فروش های چند میلیاردی را رقم می زند.

آپارتمان های لوکسی که صاحبانشان عجله ای برای فروش شان ندارند زیرا به دلیل قیمت های بالا، مشتریان خاص خود را دارند. این آپارتمان ها از هیچ قانونی در بازار مسکن تبعیت نمی کنند. بعضی از کارشناسان قیمت بالای این آپارتمان ها را به دلیل تعداد انگشت شمار آنها در مقابل حجم بالای واحدهای مسکونی عنوان می کنند.

درباره قیمت این آپارتمان ها و چرایی گرانی آنها با محمود زاوشی، کارشناس مسکن که مدیر یکی از آژانس های معاملات املاک در تهران نیز هست به گفت و گو پرداخته ایم.



اولین سوالی که درباره آپارتمان های سوپرلوکس و خرید و فروش شان پیش می آید این است که چرا اصولا بازار این قبیل خانه ها از قاعده عمومی بازار مسکن تبعیت نمی کند؟

- پنت هاوس ها و آپارتمان های سوپرلوکس دارای متراژهای بالا تنها برای طبقه ای از جامعه که جزو طبقه ثروتمند محسوب می شوند و می خواهند در کلاس متفاوتی زندگی کنند، قابل خریداری است. یک زمانی مردم در خانه های ویلایی با متراژ بالا زندگی می کردند و امروز نیاز روزافزون هر منطقه به این خانه ها زمینه ای برای ساخت و ساز پنت هاوس ها شده است.

قیمت این خانه ها نیز به دلیل بالا بودن قیمت زمین های شان بالا رفته است. این خانه ها در یک دوره به خاطر جو کشور و از سوی دیگر نیاز روز، خرید و فروش نمی شد و قیمت شان دائما بالا می رفت. به مرور طبقه مرفه فکر کردند در فضاهای خصوصی تر می توانند در بناهای بزرگتر با داشتن همان سرویس های خدماتی زندگی کنند، بنابراین بازار آپارتمان های سوپرلوکس کم کم شروع به تغییر کرد.

از طرف دیگر چون ساخت این خانه ها تولید میانگین ندارد که بتوان بر مبنای آن درصدگذاری کرد، نمی توان آنها را در رابطه عرضه و تقاضا قرار داد. از سوی دیگر متقاضیان آنها کسانی هستند که دور از افکار عمومی زندگی می کنند. هیچ کس نمی تواند آمار دقیقی از سطح زندگی این افراد و شرایط و نوع زندگی شان داشته باشد.

گویا قیمت هر متر از این پنت هاوس ها از متری 11 میلیون شروع می شود تا 14 و حتی 15 میلیون تومان؛ این قیمت ها واقعی است؟


- البته این قیمت ها دقیق نیست. این موارد باید در کجا معامله شوند. از آنجایی که این معاملات از منظر افکار عمومی پنهان است، رشد قیمت های این خانه ها نیز مشخص نیست. من به عنوان مدیر یک آژانس مسکن آمار دقیقی از ارقام واقعی این پنت هاوس ها ندارم.

اگر می خواهیدبا 10 آژانس نمونه تهران درباره پنت هاوس های معمولی – و نه آن موارد که مجلل طلاکاری شده – صحبت کنیدو ببینید چه تعدادی از قیمت خرید و فروش این آپارتمان ها مطلع هستند. بنابراین باید درباره این قیمت ها اطلاع داشت و اظهار نظر کرد.

بر مبنای اینکه بعضی از دوستان بر اساس چند قرارداد که در 3 یا 4 سال قبل انجام داده اند نمی توان قیمت این آپارتمان ها را تعیین کرد. پول رد و بدل شده در خرید و فروش این خانه ها بسیار بالا و عمدتا نیز مخفیانه است. لازم است این نکته را هم بگویم که بخشی از این آپارتمان ها در معاملات پایاپای خرید و فروش می شوند چون این معاملات در قشر خاصی انجام می شود بنابراین معامله به صورت کاملا پایاپای صورت می گیرد. مثلا فلان شخص کارخانه اش را در ازای فلان پنت هاوس با چند میلیارد پول معامله می کند و برعکس.

چرا قیمت این آپارتمان های لوکس بر اساس متراژ تعیین نمی شود.

- زیرا هزینه سرسام آوری صرف ساخت آنها شده است، بنابراین بر اساس سلیقه های شخص مالک یا سازنده قیمت گذاری می شوندت نه بر اساس استانداردهای موجود در بازار مسکن. از سوی دیگر این آپارتمان ها به دلیل داشتن مشتریان خاص که عموما هم مشکل مالی ندارند خریداری می شوند و مالک هم معمولا کسی است که برای فروش چندان عجله ای ندارد.

جذابیت پنت هاوس ها برای کسانی که خود در خانه های اجاره ای پایین و مرکز شهر زندگی می کنند بیشتر ناشی از خبرهای داغ مرتبط با امکانات ویژه آنهاست؛ واقعا تا چه اندازه سوپرخانه های ایرانی ویژگی های یک خانه لوکس را دارا هستند؟

- ببینید الان ما سوپرخانه ای لوکس در تهران داریم که دیوارهایش طلاکاری شده است. اگر قبلا خبر شیرآلات مطلا را شنیده بودیم اما حالا صحبت از دیوار مطلاست! بله، امروز چنین آپارتمان هایی در تهران ساخته می شوند.

وقتی قرار است نام خانه های لوکس را روی این خانه ها بگذاریم تنها متراژ بالا یا سونا و جکوزی نمی تواند یک شاخصه مهم قلمداد شود، مطمئنا سازندگان ممکن است به ساخت تماما طلای یک خانه هم فکر کنند. هر چند به نظر من شاید دستگیره در مطلا کمی معقول باشد اما چارچوب در و دیوار مطلا کمی افراطی است!

گویا مواد و مصالح ساخت خانه های سوپرلوکس بیشتر از خارج وارد می شود، امکان استفاده از مواد ومصالح داخلی هم وجود دارد؟


- در این بخش آمار سرسام آوری از ورود مصالح خارجی به کشور وجود دارد. درباره نحوه ورود این مواد اطلاعات دقیقی ندارم ولی می توانم بگویم مصالحی وارد می شود که در مقام مقایسه معادلشان را به لحاظ کیفی در کشور خودمان هم داریم. ما از آنجایی که مناسبات خاصی در فروش این خانه ها از یک سو و مورد پسند قرار گرفتن شان از سوی دیگر، منوط به وجود نام ها و برندهای خارجی است، این متریال از خارج می آید.به همین دلیل در چنین خانه هایی دستگیره درها، شیرآلات، چارچوب درها و بسیاری امکانات و مواد دیگر آن از فلزات و مواد گرانبها و از کشورهای اروپایی وارد می شوند.

برای نمونه سنگ نمای ساختمان را از ایتالیا می خرند، به سوئد می فرستند و آنجا روی سنگ کنده کاری می کنند و به ایران می آورند و نصبش می کنند. طبقه اجتماعی که در این خانه ها زندگی می کنند به چنین مواردی بسیار اهمیت می دهند. بنابراین مسلم است که صاحبان این آپارتمان ها دیگر قیمت متری را قبول نمی کنند.

آپارتمان های لوکس در همه جای دنیا وجود دارد و زندگی های لوکس بخشی از کلیت جوامع مختلف است. با توجه به اینکه تجربه دو دهه زندگی در اروپا را داشته اید و در آنجا هم در زمینه مسکن فعال بوده اید می خواهم بدانم آپارتمان های لوکس ایرانی تا چه اندازه با کشورهای دیگر متفاوت است؟

- در اروپا خانه ها به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم می شوند. بناهای کلاسیک امروز دیگر مشتری چندانی ندارند چرا که مخصوص تیپ و طبقه خاصی مانند دوک، کنت و لردها و برخی چهره های سیاسی و یا هنری هستند. در این ساختمان ها تغییری برای مدرن شدن صورت نمی گیرد، زیرا نشان دهنده بخشی از تاریخ آن کشورها هستند. هر چند آنها در سبک های مدرن ساختمان سازی بسیار پرهزینه عمل می کنند ولی این هزینه صرف معماری بسیار مدرن و کارشناسی شده و استحکام بنا می شود نه اینکه شیرآلات و دستگیره طلا در منزل کار شود.

در واقع در کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر در فضاهای تفریحی و مسافرتی شان که سبکی مدرن دارند سرمایه گذاری می کنند. برای نمونه در جهان فقط یک هتل شش ستاره در برلین آلمان هست که از شیرآلات مطلا استفاده می کند. دلیلش هم این است که این هتل با شاهزادگان و امرای سلطنتی عرب قرارداد دارد. در کل چنین ویژگی یعنی علاقمندی به استفاده از متریال گرانقیمت در آپارتمان های لوکس جزو سلیقه شرقی هاست.

اشاره کردید قیمت این خانه ها چندان بر اساس اصول نیست، چند درصد قیمت آنها کاذب است؟

- چون راجع به قیمت ها دقیق نمی دانیم خیلی راجع به آنها نیز نمی شود اظهار نظر کرد. این خانه ها وقتی قیمتش به یک حدی می رسد برخورد شخصی افراد با قیمت آنها زیاد می شود؛ یک نفر می خواهد یک ملکی را 10 میلیارد بفروشد امکان دارد از یک میلیاردش هم چشم بپوشد. قیمت این خانه ها در واقع قیمتی مبتنی بر بازار مسکن نیست بلکه قیمت سلیقه آن مالک است. کلا بازار ملک در این زمینه غامض است و نمی توان برایش قیمت مشخصی را تعیین کرد.


ویدیو مرتبط :
فروش پنت هاوس لوکس در سرخرود مازندران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ خرید و فروش مسکن در تهران+جدول



هراس مالکان از افت قیمت آپارتمان در تابستان؛

نرخ خرید و فروش مسکن در تهران+جدول

بازار معاملات خرید و فروش مسکن که از سال قبل در رکود تورمی فرو رفته است، در آستانه برگزاری انتخابات باز هم راکد تر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نرخ خرید و فروش مسکن در تهران به شرح زیر می باشد:

افت قیمت آپارتمان در تابستان,نرخ خرید و فروش مسکن در تهران

باشگاه خبرنگاران