اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خروج 62 درصد مدال‌ آوران المپیادی از ایران!


روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از كشور سیر صعودی به خود گرفته است و 62‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی كشور طی 14 سال گذشته به كشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند.

شرق: روند مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از كشور سیر صعودی به خود گرفته است و 62‌درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی كشور طی 14 سال گذشته به كشور‌های توسعه‌یافته دنیا اعم از آمریكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند.

مساله‌ای كه نشان می‌دهد فرش قرمز دانشگاه‌های برتر دنیا به روی مدال‌آوران ایران در المپیاد‌های جهانی همچنان پهن است.

طی بررسی صورت گرفته از مجموع 225 دانش‌آموز ایرانی كه طی سال‌های 1372 (م1993) تا 1386 (م2007) در 53 المپیاد جهانی شركت كردند بیش از140 نفر معادل 2/62‌درصد آنها هم‌اكنون در یكی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریكا و كانادا تحصیل می‌كنند.

گستره مهاجرت مدال‌آوران و دانش‌آموزان دیروز ایران و دانشجویان، اساتید و سرمایه امروز كشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، هم‌اكنون 2/69‌درصد مدال‌آوران در المپیاد فیزیك، 7/76‌درصد ریاضی، 50‌درصد كامپیوتر و 50‌درصد شیمی خارج از مرز جغرافیایی كشور و اكثرا عضو دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی برتر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، كالیفرنیا، كمبریج، جان هاپكینز و پرینستون در آمریكا و دانشگاه تورنتو و سایمون فریز در كانادا هستند.

مبدا 94‌درصد آنها سكوی پرتابی به‌نام «دانشگاه صنعتی‌شریف است» و مقصد 4/66‌درصد آنها آمریكا. سرمایه‌هایی كه در كنار سایر نخبگان ایرانی كه مارك یا برچسب حضور در المپیاد‌های جهانی را ندارند و با چراغ خاموش پا از جغرافیای مرزی كشور بیرون می‌گذارند، بخش عمده‌ای از جامعه نخبگان ایرانی در كشورهای توسعه‌یافته را تشكیل می‌دهند.

زبان تلخ آمار می‌گوید هم‌اكنون چهار تا پنج ‌میلیون مهاجر ایرانی در 32 كشور جهان حضور دارند. بیش از 500 پروفسور ایرانی (معادل با یك پنجم كل استادان ما در داخل كشور) در ایالات متحده وجود دارند.

همچنین براساس پژوهشی سه‌ تا چهارنمره از میانگین ضریب هوش ایرانیان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است و غم‌انگیز‌تر آنكه براساس پژوهش صورت گرفته در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیش از 70‌درصد دانشجویان دكترای آن دانشگاه كه موفق به دریافت مدرك دكترای خود شده‌اند به فكر مهاجرت هستند. یعنی قدم گذاشتن به راه هموار و بی‌برگشتی كه گرچه به زیان كشور است اما آنها را به سمت دانشگاه‌ها و كرسی‌های علمی تراز اول جهان می‌رساند.   


ویدیو مرتبط :
اهدای مدال دانش آموزان المپیادی به رهبر انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اینترنت گردی در ایران: 62 درصد بی هدف و غیراخلاقی



اخبار ,اخبار اجتماعی ,اینترنت

 

اخبار اجتماعی - اینترنت گردی در ایران: 62 درصد بی هدف و غیراخلاقی

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: استفاده 27درصد کاربران ایرانی از اینترنت غیراخلاقی و 35 درصد بی هدف است.

سرهنگ حسین حسین زاده در جمع مدیران، مشاوران، معلمان و سایر فرهنگیان سمیرم در مدرسه شهدای ماندگار این شهر افزود: توزیع استفاده کاربران ایرانی از اینترنت هفت درصد نیز بخش پژوهش و 31 درصد دوستی های اینترنتی را شامل می شود.

وی اظهار کرد: ایران در منطقه خاورمیانه بیشترین تعداد کاربران اینترنت را دارد.

وی داشتن سواد رسانه ای را ضرورت زندگی امروز خواند و افزود: مسخ شدن در خوراکهای تبلیغاتی رسانه ها مشکلات و مسائل اجتماعی زیادی ایجاد خواهد کرد.

این مقام انتظامی اضافه کرد: 25 هزار شبکه ماهواره ای در زمان حاضر در جهان با 203فرستنده وجود دارد که 100 فرستنده از این تعداد روی کشور ما متمرکز است.

سرهنگ حسین زاده با اشاره به تبلیغات سوء شبکه های ماهواره ای از جمله تبلیغ مشروبات الکلی گفت: مصرف مشروبات الکلی بعنوان یک معضل اجتماعی در برخی کشورها از جمله فرانسه دامن خود آنها را گرفته و 200 هزار نفر به علت استفاده والدین از مشروبات و اختلال در کروموزوماها مبتلا به معلولیت های جسمی و ذهنی هستند.

وی گفت: مطالعه، هنر، مذهب، ورزش و طبیعت پنج ابزار و روش بهره مندی مناسب در مسیر زندگی سالم و موفق است.

شهرستان 100هزار جمعیتی سمیرم با یکهزار و 329 فرهنگی و 10 هزار و 300 دانش آموز در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.
اخبار اجتماعی - ایرنا