اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خبر زاکانی از جمع آوری مستندات هسته‌ای


زاکانی گفت: امروز در داخل کشور از شهریور امسال دست‌هایی فعال شده‌اند که دانشمندان ما را خانه‌نشین کند؛ شنیده‌ام دستوری داده شده که تمام مستندات صنعت هسته‌ای را جمع‌آوری کنند که معلوم نیست به کجا می‌رود.

خبرگزاری فارس: علیرضا زاکانی در ششمین شب جشن دهه انقلاب که به همت شورای هماهنگی اصولگرایان انقلاب در مسجد اهل بیت(ع) برگزار شد با اشاره به بهانه‌جویی‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: بحث هسته‌ای برای ادامه حیات عزت‌مندانه ما ضروری است.

وی افزود: آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی گفت که باید چرخ زندگی مردم هم بچرخد که این شعار نادرستی بود ولی کسی به آن جوابی نداد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز آمریکا بیشترین بهره‌برداری را از انرژی هسته‌ای دارد، عنوان داشت: در مقابل به ما می‌گویند این دانش سودی ندارد و باید از سوخت‌های فسیلی بهره ببریم.

وی ادامه داد: باید بدانیم با دشمنی بهانه‌جو مذاکره می‌کنیم و علاوه بر این بحث هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست؛ آنها تا جوهره انقلاب را از ما نگیرند ساکت نمی‌نشینند.

زاکانی با اشاره به این موضوع که آمریکا لحظه‌ای از تهاجم سخت و نرم علیه جمهوری اسلامی دست بر نداشته است، خاطرنشان کرد: نفوذ در حاکمیت سومین روش آمریکا برای غلبه بر انقلاب بود و در سال 88 نیز به دنبال شکافی عمیق در هرم اجتماعی ایران بر آمد و پس از آن هم تمام تلاش خود را در به وجود آوردن شرایط زندگی سخت به منظور ایجاد سیر قهقرایی در داخل ایران به کار گرفت و در حقیقت می‌توان گفت آمریکا از هر آنچه داشته علیه ما بهره گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل هسته‌ای اشاره کرد و عنوان داشت: نسبت به نوع مراودات و شرایط احساس خطر و حساسیت می‌کنیم زیرا سابقه شرارت طرف مقابل در همه شرایط را به یاد داریم بنابراین دشمن‌شناسی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ کسانی نمایندگی ما را می‌کنند که تفکرشان تفاوت‌هایی با اندیشه‌های راستین انقلاب دارد و علاوه بر این اتفاقاتی هم در داخل کشور می‌افتد که بسیار خطرناک است و حتی از بحث توافقنامه هم خطر بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: اینجا دیگر بحث سواد نیست بلکه صحبت از لمس و مشاهده از نزدیک است.

در مذاکرات پاریس و بروکسل همه چیز هسته‌ای خود را تعطیل کردیم


زاکانی با بیان اینکه تاکنون چهار گروه تیم مذاکره‌کننده داشته‌ایم گفت: تا سال 84 حجت‌الاسلام روحانی مسئول تیم مذاکره بود؛ اتفاقی که افتاد این بود که در نشست سعدآباد از گسل و اختلافات میان آمریکا و اروپا استفاده کردیم تا اجماع جهانی علیه خود را بشکنیم، گروه کشورهای عدم تعهد نیز در آن زمان علیه ما بودند زیرا جوی سنگین در عرصه بین‌الملل حاکم بود ولی ادامه مذاکرات در بروکسل و پاریس سبب شد ما همه چیز خود را در زمینه هسته‌ای تعطیل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سال 84 تا 86 آقای لاریجانی مسئول مذاکرات بود که جلسات مختلفی با خاویرسولانا داشت و او هم گفته بود این موضوع سیاسی است و باید با آمریکا به نتیجه برسید زیرا مسائل فنی مطرح نیست؛ در آن زمان این بحث مطرح بود که از طریق روسیه زمان بگیریم و با رویکرد سیاسی به حل موضوع بپردازیم ولی افرادی مانند آقای جلیلی معتقد بودند از نظر فنی هم می‌توانیم برخورد سیاسی آنها را ثابت کنیم به همین دلیل جلسات مختلفی در هفت دور برگزار شد و نتیجه آن هم اثبات دروغ بودن اتهامات طرف غربی بود.

در دوره قبلی جمهوری اسلامی از موضع پیشدستی وارد مذاکرات شد


وی بیان داشت: از مذاکرات بغداد به این سمت معادلات تغییر یافت و طرف غربی پیشنهاد معامله داد و در یک سیر منطقی ما به آنها قبولاندیم که اگر موضع شما سیاسی است ما هم در رابطه با همین موضوعات می‌توانیم صحبت کنیم به این ترتیب که جمهوری اسلامی از موضعی برابر و حتی با پیشدستی وارد مذاکرات ‌شد.

زاکانی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر هراس نداشتن از مذاکره و بیان منطق صحیح ایران در عرصه بین‌المللی گفت: در اوج قدرت با فتنه 88 روبرو شدیم؛ یکی از ظلم‌های بزرگ این فتنه برهم زدن موازنه‌ای بود که جمهوری اسلامی از آن برخوردار بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فتنه 88 طرف غربی را امیدوار کرد، عنوان داشت: یک پایه جدی مشکلات ما در مذاکرات و مسائل هسته‌ای همین فتنه بود و پس از آن تحریم‌ها هم بیشتر شدند.

وی ادامه داد: در شهریور 92 آقای ظریف مسئولیت مذاکرات را به دست گرفت؛ برای رسیدن به متن نیازمند زمینه‌ها و فرامتن هستیم، اشکالات این متن بالفعل است زیرا آنچه دریافت کرده‌ایم در مقابل آن چیزی که داده‌ایم قابل مقایسه نیست و این را از همان متن می‌توان دریافت.

آمریکا به شدت نیازمند توافق با ایران بود

زاکانی با بیان اینکه آمریکا به شدت نیازمند چنین توافقی بود و هست گفت: علاوه بر این تیم مذاکره‌کننده هم ولع توافق داشت؛ اوباما سیر نزولی خود را طی می‌کند و به همین دلیل نیازمند برگ برنده‌ای برای دموکرات‌ها در انتخابات بعدی ریاست جمهوری است زیرا برگ زرینی را باید در کارنامه خود ثبت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ستون پنجم دشمن خواسته یا ناخواسته در حال تضعیف اراده از درون است و دروغ بزرگی مبنی بر جلوگیری از حمله آمریکا را بیان می‌کند در حالیکه غرب در اوج ضعف است و توان چنین کاری ندارد.

وی با بیان اینکه سه نوع نگاه نسبت به داخل کشور و منظومه جهانی وجود دارد، عنوان داشت: یک نگاه آن است که با رویکردی تند می‌گوید همه مسائل باید در درون کشور پایه‌ریزی شود؛ نگاه دیگر می‌گوید نظم موجود جهانی را بپذیریم و می‌گوید در این قالب باید فعال شد و نگاه سوم هم نگاه منطقی و انقلابی امام و رهبری است که می‌گویند اصل داخل کشور است ولی باید به سراغ دیگران رفت و منطق خود را به آنها بگوییم و از دستاوردهای جهانی که به نفع ماست استفاده کنیم؛ نباید خود را به داخل کشور محصور کنیم زیرا پیام انقلاب اسلامی جهانی است.

زاکانی با بیان اینکه نمایندگان ما در مسائل هسته‌ای متعلق به پایگاهی فکری هستند، گفت: دوستانی که نمایندگان ما هستند نظم موجود جهانی را به هر ترتیبی پذیرفته‌اند و نوعی کدخدایی برای آنها قائلند و این بر خلاف آن چیزی است که انقلاب ما را به وجود آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا به دنبال مطلوب خود یعنی از بین بردن ریشه دانش هسته‌ای ایران و وابسته کردن ما به خود است؛ آمریکا می‌خواهد ما را به جایی برساند که در مقام عمل بگوییم نمی‌توانیم و این راه هم در قالب اتفاقاتی تلخ رخ داده است زیرا عده‌ای مسیری را طی می‌کنند که مطلوب آمریکا است.

وی با بیان اینکه آمریکا سعی دارد ایران را در سطح حداقلی قرار دهد، گفت: فناوری هسته‌ای تنها محدود به تولید انرژی نیست بلکه بسیاری صنایع را شامل می‌شود؛ امروز در داخل کشور از شهریور امسال دست‌هایی فعال شده‌اند که دانشمندان ما را خانه‌نشین کند؛ شنیده‌ام دستوری داده شده که تمام مستندات صنعت هسته‌ای را جمع‌آوری کنند که معلوم نیست به کجا می‌رود.

زاکانی اضافه کرد: فردو و نطنز حاوی 51 هزار پوشه مستندات هستند که درخواست شده همه آنها منتقل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مطلوب ما این است که در سقف خواسته‌هایمان از دانش هسته‌ای بهره بگیریم و علاوه بر این با منطقی صحیح اجماع جهانی را بشکنیم و همچنین در موضعی تهاجمی به دنبال خلع سلاح منطقه باشیم و توانمندی‌های نظام اسلامی هم بسیار زیاد هستند.

وی با بیان اینکه در دانش هسته‌ای به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی دسته یافته‌ایم عنوان داشت: امروز برای ده‌ها هزار سانتریفیوژ امکانات داریم و 98 درصد قطعات را خودمان می‌سازیم.

برخی در داخل می‌خواهند بگویند انرژی هسته‌ای هزینه بر است

زاکانی خاطرنشان کرد: زمزمه‌هایی در داخل کشور شنیده می‌شود که بگویند صنعت هسته‌ای هزینه‌بر است؛ اخیراً نامه‌ای را مشاهده کردیم که چرا سوخت هسته‌ای را ارزان‌تر از تولید داخلی از خارج نخریم در حالیکه فراموش کرده‌اند غرب حداقل‌های دارویی را طی سال‌های گذشته به ما نفروخته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امکان ندارد انسان از حداقل ضریب هوشی برخوردار باشد و نداند که دشمن سعی دارد ما را از حداقل‌های دانش محروم کند.

وی انسجام بر خواسته هسته‌ای را یکی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی دانست و افزود: انتظار ما از مذاکره‌کنندگان این است که از حقوق حقه ما دفاع کنند؛ البته داشته‌های ما معطوف به دانش هسته‌ای نیست و اگر مسیری را دنبال کنیم که محصول آن شکست در سایر جبهه‌ها باشد نمی‌توان نام نرمش قهرمانانه را بر آن نهاد.

زاکانی با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی در روزهای اخیر تصریح کرد: آنها به دنبال بهانه‌جویی هستند و مسائل دیگری را هم در نظر دارند ولی ما هم ظرفیت‌های فراوانی داریم.

توافق هسته‌ای را سیاه و سفید می‌دانیم


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافق صورت گرفته سیاه و سفید است گفت: البته باید بگوییم که چه زمینه‌هایی ایجاد شد که چنین عناصری نمایندگی ما را بر عهده گرفته‌اند؛ منافعی که ما می‌بریم بالقوه هستند و باید خلق شوند.

وی شکستن اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی را جزو منافع ایران دانست و عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این یک راستی‌آزمایی مجدد برای آمریکا است و این امر باید به بصیرت‌بخشی عمومی بینجامد.

نباید به دنبال تفسیر آمریکا از توافقنامه باشیم

زاکانی ادامه داد: این مواجهه نشان داده که جهان از حالت تک قطبی خارج شده است؛ امروز ما از یک قطب جهانی نمایندگی می‌کنیم ضمن اینکه آرامش موجود در جامعه برای ما مغتنم است و به عنوان یک فرصت باید از آن استفاده کرد و در مسیری حرکت کنیم که از اتفاقات روی داده بهترین استفاده را ببریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به دنبال تفسیر آمریکایی‌ها از توافقنامه باشیم خاطرنشان کرد: راه نجات ما این است که به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم؛ نیازهای اقتصادی سبب می‌شود دشمن بتواند فشارهایی بیاورد؛ باید رایزنی کرد هجمه جهانی علیه ایران را زمین‌گیر کنیم.


ویدیو مرتبط :
روند جمع آوری و هزینه پولهای جمع شده در صندوق صدقات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی در جمع خبرنگاران خبر داد: اعتراف آژانس به همکاری خوب ایران با NPT/ اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس



آژانس بین اللملی,انرژی هسته ای ایران

صالحی در جمع خبرنگاران خبر داد:
اعتراف آژانس به همکاری خوب ایران با NPT/ اولویت ساخت نیروگاه‌ هسته‌ای در خلیج فارس

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران به عنوان یک کشور عضو NPT با آژانس همکاری خوبی داشته و این مورد اعتراف خود این سازمان است.

به گزارش فارس علی‌اکبر صالحی، پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح ملی و مصلحت کشور تصمیم می‌گیرد و خیلی به صحبت‌های دیگران توجه ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مسئولان نظام بر اساس منفعت کشور و مصالح ملی عمل می‌کنند؛ بسیاری از افراد حرف می‌زنند اما این ملاک عمل نیست.

صالحی در ادامه سخنان خود در خصوص رابطه با‌ آژانس نیز یادآور شد: ما به عنوان یک کشور عضو NPT با آژانس همکاری خوبی داشتیم و این مورد اعتراف آنها است.

وی اضافه کرد: یک موردی که باید بین ما و آژانس حل شود که البته ارتباطی به صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای ندارد، PMD است که آن مطالبات ادعایی است و بحث کلاهک هسته‌ای یا موشک را مطرح می‌کند اما چون ما به فعالیت‌هایمان اعتماد داریم ذر راستای شفاف سازی برای همکاری با آژانس اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین راستا جلساتی داشتیم و ظرف دو هفته آینده مجددا جلسه خواهیم داشت و امیدواریم در این جلسات چارچوب کاری را تنظیم کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که خط تولید UO2 به کجا رسیده است افزود: ما اعلام کردیم که تولید UO2 از UO6 غنی شده در دست انجام است و امیدواریم ظرف دو سه ماه آینده این خط کامل شود و فرآیند تولید سوخت نیروگاه بوشهر را کامل کنیم.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت نیروگاه‌های جدید مورد توجه است یادآور شد: ساخت نیروگاه در کرانه‌های خلیج فارس و کرانه‌های دریای خزر و مرکز کشور مدنظر است ولی اولویت را در کرانه‌های خلیج فارس قرار دادیم چون می خواهیم بحث آب شیرین‌کن را برای تامین آب موردنیاز استان‌های جنوبی هموار کنیم./فارس