اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
حذف دو شخصیت تلویزیون پس از 20 سال؟
حضور 20 ساله کلاه قرمزی و پسرخاله در تلویزیون و سینما و علاقه مخاطبان به این شخصیت های عروسکی، سبب شده که برخی این روزها پیگیر پخش کلاه قرمزی و دیگر شخصیت های دوست داشتنی آن در نوروز 93 باشند.
خبرگزاری ایرنا: حضور 20 ساله کلاه قرمزی و پسرخاله در تلویزیون و سینما و علاقه مخاطبان به این شخصیت های عروسکی، سبب شده که برخی این روزها پیگیر پخش کلاه قرمزی و دیگر شخصیت های دوست داشتنی آن در نوروز 93 باشند.
دهه های 60 و 70 را می توان دوران طلایی خلق شخصیت های عروسکی در سینما و تلویزیون دانست و می توان ادعا کرد که بعد از این سال ها دیگر هیچ شخصیت محبوبی در سینما و تلویزیون خلق نشد تا در نهایت کاراکترهای عروسکی به یک نوستالوژی برای متولدین دهه 60 تبدیل شود.
درمیان شخصیت هایی همچون پاتال، گربه آواز خوان، موش های دوست داشتنی مدرسه موش ها و شخصیت های فیلم دزد عروسک ها، «کلاه قرمزی و پسرخاله» حس و حال دیگری برای مخاطبان دارد تا جایی که بازگشت دوباره این عروسک ها به همراه چند کاراکتر جدید دیگر نه تنها از محبوبیت این دو عروسک کم نکرد بلکه بر محبوبیت آنها افزوده است.
مجموعه کلاه قرمزی و آقای مجری کار خود را از ابتدای دهه 70 آغاز کردند. این مجموعه که معمولا عصر ها در قالب برنامه کودک برای بچه ها پخش می شد تلاشی برای آموزش خوب و بد به کودکان بود و بر محور اخلاق می چرخید.
کم کم شخصیت دوست داشتنی پسرخاله نیز به کاراکترهای این مجموعه افزوده شد تا عروسک های کلاه قرمزی و پسرخاله و تکیه کلام های آنان در ذهن کودکان بماند.
صداپیشگی حمید جبلی برای کلاه قرمزی و پسرخاله یکی دیگر از ویژگی های عروسک های دوست داشتنی بچه ها بود و علاقه مخاطبان به این دو کاراکتر عروسکی موجب شد که ایرج طهماسب و حمید جبلی به فکر ساخت فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله بیفتند. خلاقیتی که جواب داد و امروز این اثر سینمایی با بیش از 3 میلیون و 450 هزار مخاطب، همچنان رکورد دار پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است.
بعد از تولید این فیلم سینمایی، اقبال تلویزیون به کلاه قرمزی و پسرخاله از بین رفت تا جایی که پس از ساخت فیلم سینمایی کلاه قرمزی و سروناز که همانند فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله موفق نشد و پس از این اثر بود که دیگر کلاه قرمزی و پسرخاله به آرشیو صدا و سیما پیوستند.
در ایام نوروز 88 بود خبری بر روی رسانه ها قرار گرفت که کلاه قرمزی و پسرخاله در ایام نوروز میهمان خانه ها می شوند.
بسیاری در همان موقع معتقد بودند که این برنامه دیگر گنجایش جذب مخاطب را ندارد اما پیش بینی این گروه که اتفاقا برخی از آنان کارشناسان سینمایی و تلویزیونی بودند درست از آب در نیامد تا برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله به لطف شخصیت های جذاب دیگر بتواند به عنوان یکی از بهترین برنامه های نوروز 88 لقب بگیرد.
برنامه ای که شخصیت های جدیدی همچون پسرعمه زا، گیگیلی و فامیل دور، ببعی، جیگر، آقای همساده را به مخاطبان معرفی کرد تا این بار دیالوگ ها و تکه کلام این عروسک ها در کوچه و شهر از زبان کودکان و بزرگتر ها شنیده شود.
در سال های بعد شخصیت هایی همچون گاو، جیگر و دختر همسایه اضافه شدند.
برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله تنها در سال 89 در ایام نوروز پخش نشد اما در ادامه این برنامه در ایام نوروز 90 و 91 به عنوان محبوب ترین برنامه تلویزیون انتخاب شد.
گل کردن این برنامه سبب شد که ایرج طهماسب بار دیگر کلاه قرمزی را این بار با عروسک های محبوب دیگر به سینما بیاورد و کلاه قرمزی و بچه ننه را بسازد. این اثر سینمایی با وجود فروش میلیاردی در میان منتقدان اقبال زیادی نداشت و بسیاری تاکید داشتند که این اثر سینمایی برای کودکان نبوده و به اصطلاح نوستالوژی برای کودکان دیروز بوده است.
کم کم برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله علاوه بر پیام های اخلاقی که برای کودکان در پی داشت نقدهایی را نیز به دیگر برنامه های کودک و نوجوان وارد کرد که از جمله آن می توان به دست و جیغ و هورای طعنه آمیز دختربچه همسایه در مواجهه با آقای مجری اشاره کرد.
حضور برخی بازیگران همچون نگار جواهریان و بازیگران میهمان از جمله رامبد جوان، مهناز افشار و کارگردانان نام آشنا همچون ابراهیم حاتمی کیا در این برنامه بر جذابیت های این مجموعه افزود تا جایی که ماجرای کندن چراغ قرمز از سوی کاراکتر جیگر و درگیری های طنازانه او با مهناز افشار هنوز در ذهن مخاطبان باقی مانده است.
افزوده شدن شخصیت های دیگر همچون پدر بزرگ و مادربزرگ پسرعمه زا با اینکه بر عروسک های این مجموعه افزود اما از جذابیت های آن کم نکرد و در عین حال سیاست تلویزیون برای پخش این مجموعه در اعیاد مذهبی نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
خلاقیت در خلق عروسک های محبوب این روزهای مجموعه کلاه قرمزی از جمله قرار دادن تکیه کلام های خاص همچون جیگرم جیگرم برای شخصیت جیگر و یا انگلیسی صحبت کردن ببعی و یا خندیدن آقای همساده بر بلاهایی که بر سرش آمده و جدیت فامیل دور و تاکیدش به منطقه ای بنام دور همه از جمله این خلاقیت ها محسوب می شود که حاصل تجربه 20 ساله ایرج طهماسب و حمید جبلی و زندگی این هنرمندان با شخصیت های عروسکی محبوبشان است.
صداپیشگی محمد بحرانی، محمدرضا هدایتی، علی سرابی، بهادر مالکی، نگار استخر در کنار حمید جبلی از دیگر دلایل جذابیت این مجموعه است.
با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز 93، مخاطبان این انتظار را از تلویزیون دارند که بار دیگر کلاه قرمزی و دیگر عروسک های محبوب را به تلویزیون بیاورند. وعده ای که از سوی مدیران تلویزیون داده شده اما ایرج طهماسب آن را تکذیب کرده است.
او گفته که هنوز برای ساخت مجموعه کلاه قرمزی در نوروز 93 با او صحبتی نشده است. مجموعه ای که برای تولید و خلق کاراکترهای جدید به هر حال نیازمند زمان است و در مدت زمان فشرده و کوتاه نمی توان توقع بروز و ظهور خلاقیت از این مجموعه را داشت.
به نظر می رسد با توجه به تقاضای مردم، مدیران تلویزیون باید زودتر از اینها دست به کار شوند چراکه مخاطبان در انتظار دیدن کلاه قرمزی و دیگر عروسک های دوست داشتنی بوده و به حتم دیدن این برنامه را به تماشای هر برنامه ماهواره ای ترجیح می دهند.
دهه های 60 و 70 را می توان دوران طلایی خلق شخصیت های عروسکی در سینما و تلویزیون دانست و می توان ادعا کرد که بعد از این سال ها دیگر هیچ شخصیت محبوبی در سینما و تلویزیون خلق نشد تا در نهایت کاراکترهای عروسکی به یک نوستالوژی برای متولدین دهه 60 تبدیل شود.
درمیان شخصیت هایی همچون پاتال، گربه آواز خوان، موش های دوست داشتنی مدرسه موش ها و شخصیت های فیلم دزد عروسک ها، «کلاه قرمزی و پسرخاله» حس و حال دیگری برای مخاطبان دارد تا جایی که بازگشت دوباره این عروسک ها به همراه چند کاراکتر جدید دیگر نه تنها از محبوبیت این دو عروسک کم نکرد بلکه بر محبوبیت آنها افزوده است.
مجموعه کلاه قرمزی و آقای مجری کار خود را از ابتدای دهه 70 آغاز کردند. این مجموعه که معمولا عصر ها در قالب برنامه کودک برای بچه ها پخش می شد تلاشی برای آموزش خوب و بد به کودکان بود و بر محور اخلاق می چرخید.
کم کم شخصیت دوست داشتنی پسرخاله نیز به کاراکترهای این مجموعه افزوده شد تا عروسک های کلاه قرمزی و پسرخاله و تکیه کلام های آنان در ذهن کودکان بماند.
صداپیشگی حمید جبلی برای کلاه قرمزی و پسرخاله یکی دیگر از ویژگی های عروسک های دوست داشتنی بچه ها بود و علاقه مخاطبان به این دو کاراکتر عروسکی موجب شد که ایرج طهماسب و حمید جبلی به فکر ساخت فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله بیفتند. خلاقیتی که جواب داد و امروز این اثر سینمایی با بیش از 3 میلیون و 450 هزار مخاطب، همچنان رکورد دار پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است.
بعد از تولید این فیلم سینمایی، اقبال تلویزیون به کلاه قرمزی و پسرخاله از بین رفت تا جایی که پس از ساخت فیلم سینمایی کلاه قرمزی و سروناز که همانند فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله موفق نشد و پس از این اثر بود که دیگر کلاه قرمزی و پسرخاله به آرشیو صدا و سیما پیوستند.
در ایام نوروز 88 بود خبری بر روی رسانه ها قرار گرفت که کلاه قرمزی و پسرخاله در ایام نوروز میهمان خانه ها می شوند.
بسیاری در همان موقع معتقد بودند که این برنامه دیگر گنجایش جذب مخاطب را ندارد اما پیش بینی این گروه که اتفاقا برخی از آنان کارشناسان سینمایی و تلویزیونی بودند درست از آب در نیامد تا برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله به لطف شخصیت های جذاب دیگر بتواند به عنوان یکی از بهترین برنامه های نوروز 88 لقب بگیرد.
برنامه ای که شخصیت های جدیدی همچون پسرعمه زا، گیگیلی و فامیل دور، ببعی، جیگر، آقای همساده را به مخاطبان معرفی کرد تا این بار دیالوگ ها و تکه کلام این عروسک ها در کوچه و شهر از زبان کودکان و بزرگتر ها شنیده شود.
در سال های بعد شخصیت هایی همچون گاو، جیگر و دختر همسایه اضافه شدند.
برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله تنها در سال 89 در ایام نوروز پخش نشد اما در ادامه این برنامه در ایام نوروز 90 و 91 به عنوان محبوب ترین برنامه تلویزیون انتخاب شد.
گل کردن این برنامه سبب شد که ایرج طهماسب بار دیگر کلاه قرمزی را این بار با عروسک های محبوب دیگر به سینما بیاورد و کلاه قرمزی و بچه ننه را بسازد. این اثر سینمایی با وجود فروش میلیاردی در میان منتقدان اقبال زیادی نداشت و بسیاری تاکید داشتند که این اثر سینمایی برای کودکان نبوده و به اصطلاح نوستالوژی برای کودکان دیروز بوده است.
کم کم برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله علاوه بر پیام های اخلاقی که برای کودکان در پی داشت نقدهایی را نیز به دیگر برنامه های کودک و نوجوان وارد کرد که از جمله آن می توان به دست و جیغ و هورای طعنه آمیز دختربچه همسایه در مواجهه با آقای مجری اشاره کرد.
حضور برخی بازیگران همچون نگار جواهریان و بازیگران میهمان از جمله رامبد جوان، مهناز افشار و کارگردانان نام آشنا همچون ابراهیم حاتمی کیا در این برنامه بر جذابیت های این مجموعه افزود تا جایی که ماجرای کندن چراغ قرمز از سوی کاراکتر جیگر و درگیری های طنازانه او با مهناز افشار هنوز در ذهن مخاطبان باقی مانده است.
افزوده شدن شخصیت های دیگر همچون پدر بزرگ و مادربزرگ پسرعمه زا با اینکه بر عروسک های این مجموعه افزود اما از جذابیت های آن کم نکرد و در عین حال سیاست تلویزیون برای پخش این مجموعه در اعیاد مذهبی نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
خلاقیت در خلق عروسک های محبوب این روزهای مجموعه کلاه قرمزی از جمله قرار دادن تکیه کلام های خاص همچون جیگرم جیگرم برای شخصیت جیگر و یا انگلیسی صحبت کردن ببعی و یا خندیدن آقای همساده بر بلاهایی که بر سرش آمده و جدیت فامیل دور و تاکیدش به منطقه ای بنام دور همه از جمله این خلاقیت ها محسوب می شود که حاصل تجربه 20 ساله ایرج طهماسب و حمید جبلی و زندگی این هنرمندان با شخصیت های عروسکی محبوبشان است.
صداپیشگی محمد بحرانی، محمدرضا هدایتی، علی سرابی، بهادر مالکی، نگار استخر در کنار حمید جبلی از دیگر دلایل جذابیت این مجموعه است.
با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز 93، مخاطبان این انتظار را از تلویزیون دارند که بار دیگر کلاه قرمزی و دیگر عروسک های محبوب را به تلویزیون بیاورند. وعده ای که از سوی مدیران تلویزیون داده شده اما ایرج طهماسب آن را تکذیب کرده است.
او گفته که هنوز برای ساخت مجموعه کلاه قرمزی در نوروز 93 با او صحبتی نشده است. مجموعه ای که برای تولید و خلق کاراکترهای جدید به هر حال نیازمند زمان است و در مدت زمان فشرده و کوتاه نمی توان توقع بروز و ظهور خلاقیت از این مجموعه را داشت.
به نظر می رسد با توجه به تقاضای مردم، مدیران تلویزیون باید زودتر از اینها دست به کار شوند چراکه مخاطبان در انتظار دیدن کلاه قرمزی و دیگر عروسک های دوست داشتنی بوده و به حتم دیدن این برنامه را به تماشای هر برنامه ماهواره ای ترجیح می دهند.
ویدیو مرتبط :
نشرفضایل حضرت فاطمه س تنها راه مقابله با حذف شخصیت
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
تهمینه میلانی: تلویزیون 20 سال عقب است!
کارگردان فیلم سینمایی «آتشبس2» با حضور در برنامه هفت تاکید کرد که سریالهای تلویزیون و حال و هوای آنها 20 سال از مردم عقب است.
خبرآنلاین: کارگردان فیلم سینمایی «آتشبس2» با حضور در برنامه هفت تاکید کرد که سریالهای تلویزیون و حال و هوای آنها 20 سال از مردم عقب است.
میلانی که مهمان ویژه این برنامه در جمعه شب نهم آبانماه بود، در ابتدای حضورش در برنامه گفت: «این روزها مراحل عجیبی را پشت سر میگذاریم. درواقع گذراز سنت به مدرنیته این تعارض را ایجاد میکند که نگاه من با افرادی که به سختی به سنتهای خود چسبیدهاند در یک راستا قرار نگیرد، اگرچه که هیچ تعارضی با آنها ندارم. در جامعه وقتی که به اتفاقاتی چون مدرنیزاسیون توجهی نمیکنیم باعث میشود که چنین اتفاقاتی با درد همراه باشد.»
این کارگردان اذعان داشت: «باید راجع به مسائلی که پیش آمد است بحث کنیم. اما پیش از آن باید در اشاره به فیلمهایم بگویم «آتش بس» اقتباسی نیست بلکه برروی پایهای بنا شده است که برگرفته از یک تئوری است که در یک مشورت و همکاری با روانشناسی اتفاق افتاد. اما میان قسمتهای یک و دو این فیلم دو تفاوت وجود دارد. در «آتش بس» مسئله کودک درون را مطرح کردیم اما در «آتش بس2» بر اجزای زندگی تمرکز شد که برای مثال چه چیزی باعث میشود که به این نتیجه میرسیم که باید طلاق بگیریم.»
میلانی اظهار کرد: «با گذشت زمان فاصله نسلها در حالتی تصاعدی بالا میرود و نسلهای بعدی در مشورت و همفکری از نسلهای پیشین خود کمک نمیگیرند چون احساس میکنند فاصله زیادی میان آنها حاکم است در این حالت زندگی مدرن نقش جدیدی چون روانشناس را تعریف میکند.»
کارگردان فیلم «دو زن» بیان کرد: «در این مدتی که به کارگردانی مشغول هستم دچار تناقضی شدهام که برگرفته از نظرات افراد در خصوص اثر من است آن گونه که زمانی که فیلمی در طبقه اجتماعی پایین ساخته میشود و فیلمهای مدرنی که میسازم در هر دو طیف مورد نقد قرار میگیرم. در حالی که مهم این است، هر قصهای در چه طبقهای بهتر جواب میدهد.»
در ادامه مریلا زارعی که تجربه همکاری در سه فیلم را با تهمینه میلانی داشت روی خط هفت حاضر شد و با بیان تجربیات خود گفت: «مباحث اخلاقی بسیاری را ازایشان یاد گرفتهام، او مسلم یک مادر و زن ایرانی نیز هستند.»
تهمینه میلانی نیز پس از پایان صحبتهای زارعی اشاره داشت: «جوانان امروز در سینمای ایران فراموش شدهاند. آنچنان که سریالهای تلویزیونی 20 سال و سینما دو تا سه سال عقبتر ازمردم هستند، اما مردم و جامعه راه خود را پیش میروند. در هر صورت عقل ایجاب میکند که مسائل جوانان را بررسی کنیم. تعریفی که از مدرنیته در کشور میشود تعریف غلطی است و اگر که ما مسائل را بررسی نکنیم و همچنان روی آنها در پوش گذاشته شود آنها در زیر میپوسند.»
این کارگردان درپایان گفت: «مشکل اساسی با کلمه آبرو دارم چرا که به نظرم باید در این کلمه بازنگری شود این که به سبب آبرو نشود کاری کرد آسیبزا است. درهرحال خودمان باید خودمان را درست کنیم و باید در هویت فردی، قومی، شهری و کشوری خود بازنگری داشته باشیم.»
میلانی که مهمان ویژه این برنامه در جمعه شب نهم آبانماه بود، در ابتدای حضورش در برنامه گفت: «این روزها مراحل عجیبی را پشت سر میگذاریم. درواقع گذراز سنت به مدرنیته این تعارض را ایجاد میکند که نگاه من با افرادی که به سختی به سنتهای خود چسبیدهاند در یک راستا قرار نگیرد، اگرچه که هیچ تعارضی با آنها ندارم. در جامعه وقتی که به اتفاقاتی چون مدرنیزاسیون توجهی نمیکنیم باعث میشود که چنین اتفاقاتی با درد همراه باشد.»
این کارگردان اذعان داشت: «باید راجع به مسائلی که پیش آمد است بحث کنیم. اما پیش از آن باید در اشاره به فیلمهایم بگویم «آتش بس» اقتباسی نیست بلکه برروی پایهای بنا شده است که برگرفته از یک تئوری است که در یک مشورت و همکاری با روانشناسی اتفاق افتاد. اما میان قسمتهای یک و دو این فیلم دو تفاوت وجود دارد. در «آتش بس» مسئله کودک درون را مطرح کردیم اما در «آتش بس2» بر اجزای زندگی تمرکز شد که برای مثال چه چیزی باعث میشود که به این نتیجه میرسیم که باید طلاق بگیریم.»
میلانی اظهار کرد: «با گذشت زمان فاصله نسلها در حالتی تصاعدی بالا میرود و نسلهای بعدی در مشورت و همفکری از نسلهای پیشین خود کمک نمیگیرند چون احساس میکنند فاصله زیادی میان آنها حاکم است در این حالت زندگی مدرن نقش جدیدی چون روانشناس را تعریف میکند.»
کارگردان فیلم «دو زن» بیان کرد: «در این مدتی که به کارگردانی مشغول هستم دچار تناقضی شدهام که برگرفته از نظرات افراد در خصوص اثر من است آن گونه که زمانی که فیلمی در طبقه اجتماعی پایین ساخته میشود و فیلمهای مدرنی که میسازم در هر دو طیف مورد نقد قرار میگیرم. در حالی که مهم این است، هر قصهای در چه طبقهای بهتر جواب میدهد.»
در ادامه مریلا زارعی که تجربه همکاری در سه فیلم را با تهمینه میلانی داشت روی خط هفت حاضر شد و با بیان تجربیات خود گفت: «مباحث اخلاقی بسیاری را ازایشان یاد گرفتهام، او مسلم یک مادر و زن ایرانی نیز هستند.»
تهمینه میلانی نیز پس از پایان صحبتهای زارعی اشاره داشت: «جوانان امروز در سینمای ایران فراموش شدهاند. آنچنان که سریالهای تلویزیونی 20 سال و سینما دو تا سه سال عقبتر ازمردم هستند، اما مردم و جامعه راه خود را پیش میروند. در هر صورت عقل ایجاب میکند که مسائل جوانان را بررسی کنیم. تعریفی که از مدرنیته در کشور میشود تعریف غلطی است و اگر که ما مسائل را بررسی نکنیم و همچنان روی آنها در پوش گذاشته شود آنها در زیر میپوسند.»
این کارگردان درپایان گفت: «مشکل اساسی با کلمه آبرو دارم چرا که به نظرم باید در این کلمه بازنگری شود این که به سبب آبرو نشود کاری کرد آسیبزا است. درهرحال خودمان باید خودمان را درست کنیم و باید در هویت فردی، قومی، شهری و کشوری خود بازنگری داشته باشیم.»