اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنگ روانی علیه توافق هسته ای +سند


روز پنج شنبه پس از پایان مذاکرات هسته ای وین، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی نشست خبری اعلام کرد که در طول جلسات با 1+5 توافق شد که طرفین ادعاهایی را مطرح نکنند که موجب غافلگیری یکدیگر شوند.

پایگاه خبری انتخاب: روز پنج شنبه پس از پایان مذاکرات هسته ای وین، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی نشست خبری اعلام کرد که در طول جلسات با 1+5 توافق شد که طرفین ادعاهایی را مطرح نکنند که موجب غافلگیری یکدیگر شوند، اما یکی از رسانه های وابسته به سازمان صداوسیما تنها دو روز پس از بسته شدن پرونده مذاکرات وین، در جهت فشار و تضییع تلاش های تیم هسته ای ایران، اقدام به نشر خبری قدیمی و تاریخ گذشته کرد.

براساس اخبار منتشره، تیم هسته ای ایران اعلام کرده بود که به هیئت آمریکایی فهمانده  برنامه موشکی ایران غیرقابل مذاکره است و حتی وندی شرمن پس از پایان مذاکرات گفت که از این پس در سخنان خود با ملاحظه خواهد بود.

با این حال، روزشنبه باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما خبری با عنوان «سخنگوی کاخ سفید : ایران بای به نقل از پایگاه خبری که از آن به عنوان صدای مخالف یاد کردد در مذاکرات هسته ای درمورد برنامه موشکی خود نیز گفتگو کند» به نقل از پایگاه خبری که از آن به عنوان صدای مخالف یاد کرد، منتشر کرد.

پس از جستجویی ساده برای یافتن سایت «صدای مخالف» که حاکی از عدم اعتبار این شبه وبلاگ بود، مشخص شد که خبر منتشره بخشی از یک گزارش در روز 21 فوریه بوده است!

باشگاه خبرنگاران به نقل از «صدای مخالف» نوشته است: " جی کارنی " سخنگوی کاخ سفید در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر مدعی شد : ایران باید در گفتگوهای هسته ای خود در مورد برنامه موشکی خود نیز مذاکره کند . جی کارنی در ادامه اظهارات خود مدعی شد : چنانچه مقامات آمریکایی بخواهند از حمایت بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا (‌آیپک) بهره مند باشد باید ایران را وادار کند در مورد برنامه موشک بالستیک خود نیز پای میز مذاکره بنشیند .

این درحالیست که در متن اصلی گزارش آمده است: تقاضای مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران نشات گرفته از اسرائیل است که مستقیم و البته از طریق کمیته روابط خارجی سنا که متعهد به انجام دستور کار ایپک است، صورت می گیرد. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد که ایرانی ها باید مسائلی مرتبط با برنامه موشک بالستیک را حل کنند.



نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر اینکه سخنان جی کارنی مربوط به روز چهارشنبه و پیش از توافق جدید ایران و1+5 است، پاراگراف دوم خبر در متن اصلی هرگز دیده نمی شود.

ظاهرا بخشی از مسئولان صداوسیما به دنبال آنند که تصویری شکست خورده از مذاکره کنندگان هسته ای ایران نشان دهند که در مذاکرات نه تنها چیزی عایدشان نشده بلکه با درخواست های خارج از منطق هم روبرو شده اند. با این حال، تیم هسته ای ایران که رهبر معظم انقلاب از آنان به عنوان «بچه های انقلاب» یاد کرده اند همواره و به اذعان بزرگان ، از خطوط قرمز عبور نکرده و عزت کشور را حفظ کرده اند.

از همکاران فهیم رسانه ای صداوسیما انتظار می رود با بررسی دقیقتر اخبار مرتبط با موضوع حساس توافق هسته ای ، نسبت به انتشار آن اقدام کنند . ضمناً به آن دسته افراد و جریان هایی که درصدد ایجاد جنگ روانی علیه این توافق هستند توصیه می شود لااقل موضوعی جدی تر را برای زیر سال بردن این توافق پیدا کنند، چرا که طرح موضوعاتی چنین سخیف که یا یک جستجوی عادی قابل فهم است، بیش از آنکه توافقات هسته ای ایران را زیر سوال برد، آبرو و حیثیت این جریان را لکه دار خواهد کرد.


ویدیو مرتبط :
هزاران نفر علیه توافق هسته ای به خیابان ریختند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای تدوین سند توافق هسته‌یی



نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای تدوین سند توافق هسته‌یی

آغاز نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای تدوین سند توافق هسته‌یی

نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 آغاز شد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با پایان یافتن نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 به این نشست رفت.

در این نشست موضوع تدوین سند توافق هسته‌یی احتمالی بین ایران و 1+5 بررسی می‌شود.

در این نشست طرف‌ها به جمع‌بندی نتایج مذاکراتی که در سه روز گذشته انجام داده‌اند می‌پردازند.

محمد جواد ظریف بعدازظهر شنبه پس از دومین دور مذاکرات سه جانبه با اشتون و جان کری با بیان این که موضوعات مختلفی داریم و الان به مرحله تدوین رسیده‌ایم، افزود: روی برخی موضوعات به تفاهم و بر روی برخی موضوعات تفاوت نظر وجود دارد.

او ادامه داد: به ویژه در میان 1+5 همان طور که در رسانه‌ها مطرح شده است، تفاوت دیدگاه وجود دارد.

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: در مذاکرات پیشرفت هست اما هنوز معلوم نیست که امشب بر روی متن بیانیه مشترک به توافق برسیم. اما تا به حال پیشرفت بد نبوده است.

وی گفت که بعید است مذاکرات فردا ادامه یابد و امشب تمام می‌شود.

رییس هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 در پاسخ به ایسنا که ممکن است امشب بر روی متن بیانیه به نتیجه نرسید؟ گفت: بله ممکن است به نتیجه نرسیم چون داریم روی متن کار می کنیم. در 1+5 دیدگاه‌ها متقاوت است و ما هم نیاز داریم تا نگرانی‌های‌مان رفع شود و باید بر روی این‌ها کار کنیم.

/ایسنا