اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنجال مفتی مصری درباره مجسمه ابوالهول


اظهارات «علی جمعه» مفتی سابق مصر که مدعی شده مجسمه ابوالهول در واقع تمثال ادریس پیامبر(ع) است، جنجال‌برانگیز شد.

روزنامه جمهوری اسلامی: اظهارات «علی جمعه» مفتی سابق مصر که مدعی شده مجسمه ابوالهول در واقع تمثال ادریس پیامبر(ع) است، جنجال‌برانگیز شد.

«علی جمعه» در یک برنامه تلویزیونی بر روی شبکه «CBC» مصر، گفت: در کتاب‌های تاریخی ادریس پیامبر(ع)، ابوالهول خوانده شده و در کتاب تورات نیز از وی با نام «اخنوخ» یاد شده که خداوند نیز علم ستاره‌شناسی و حرکات سیارات را به وی وحی کرده و تعلیم داده بود.

بر اساس گزارش پایگاه «الیوم السابع»، مفتی سابق مصر افزود: حضرت ادریس(ع) اولین کسی است که با قلم کتابت کرد، اولین شخصی است که لباس دوخت و آن را بر تن کرد و اولین انسانی بود که علم ستاره‌شناسی را می‌دانست.

علی جمعه به مطرح کردن اظهارات جنجالی معروف است؛ از جمله، این ادعا که ملکه انگلستان الیزابت دوم دارای ریشه‌های عربی است و جد وی شخصی مسلمان بوده است که انگلیسی‌ها وی را مجبور کردند مسیحی شود!


ویدیو مرتبط :
نظر مفتی مصری درباره وهابیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با مجسمه ی ابوالهول گیزا



 

مجسمه ی ابوالهول

 

مجسمه ی ابوالهول گیزا و یا به طور معمول ابوالهول مجسمه ای از یک البوالهول بر پشت کشیده و یا لمیده است ( موجودی افسانه ای با بدن یک شیر و سر یک انسان ) که بر روی سکوی گیزا ساحل غربی رود نیل در گیزا نزدیک قاهره امروزی در مصر قرار دارد . این مجسمه بزرگترین مجسمه ی سنگی در جهان میباشد که با 73.5 متر طول(241 فوت) 6 متر عرض(20 فوت) و 20و22 متر بلندی (66.34 متر) یکی از قدیمیترین مجسمه ی یادگاری شناخته شده میباشد و مردم بر این باورند که توسط مصریان باستان پادشاهی قدیم در سلطنت فرعون خفرا ساخته شده است(2558-2532قبل میلاد) .

 

منشا و هویت :


الوالهول عظیم یکی از بزرگترین و قدیمیترین تندیسهای جهان میباشد اما حقایق بنیانی درمورد ان از جمله اینکه چه کسی نمونه ی صورت بوده است ̨ چه زمانی ساخته شد و توسط چه کسی هنوز مورد بحث است . این سوالات منجر به عقیده ی مشهور "معمای البوالهول" شدند . اگرچه این اصطلاح نباید با افسانه ی اولیه یونانی معمای ابوالهول اشتباه گرفته شود .

 

شیر به مدت طولانی نماد ی وابسته با خورشید در تمدنهای شرقی نزدیک باستان بوده است . تصاویر ترسیم کننده ی پادشاه مصری که در قالب شیری که دشمنان معشوقش را نابود میکند ̨ به زمانهای خیلی قبل همچون دوره ی سلسله ای اولیه بر میگردد . در سلطنت جدید مجسمه ی البوالهول به ویژه بیشتر با الهه ی هورم آخت (یونانی شده ی هارماچیس) و یا هورس در افق مرتبط شد که نمایشگر فرعون در نقشش به عنوان شسپ آنخ (به زبان انگلیسی : تصویر زنده)الهه ی آتوم میباشد . فرعون آمن هوتپ دوم بین سالهای 1401 تا 1427 معبدی در شمالشرقی ابوالهول در حدود 1000 سال بعد از احداثش ساخت و ان را به ایین مذهبی هورم آخت اهدا کرد .

 

 

مجسمه ی ابوالهول

 

منبع:parsacity.com