اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جدال تهران و واشنگتن بالا گرفت



اخبار,اخبار سیاست خارجی,شکایت ایران از آمریکا

 
اخبار سیاست خارجی - ایران و آمریکا هیچ کدام کوتاه نیامدند؛
جدال تهران و واشنگتن بالا گرفت

این گزارش از نظر حقوق بین الملل، شکایت ایران از آمریکا درباره عدم صدور روادید برای ابوطالبی را بررسی می کند.

به گزارش  آریا، با اتمام دوره نمایندگی «محمد خزاعی» سفیر ایران در سازمان ملل متحد،حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در این سازمان معرفی شد.


در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریکا در 7 آوریل و سپس مجلس نمایندگان این کشور در 10 آوریل با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.


در تازه ترین واکنش به این اقدام آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از شکایت و پیگیری موضوع عدم صدور روادید از سوی دولت امریکا برای سفیر و نماینده دایم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داده است.


این واکنش نشان می دهد که هیچ کدام از دو کشور ایران و آمریکا از موضع خود در این خصوص کوتاه نیامده اند و جدال تهران و واشنگتن بالا گرفته است.(گزارش خبری تحلیلی آریا را اینجا بخوانید: جدال تهران و واشنگتن با نمایی تازه؛ آیا اوباما نامه روحانی را امضاء می کند؟ )

آمریکا:ایران نماینده ای دیگر انتخاب کند
سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز یکشنبه در گفتگو با شبکه ای بی سی، مدعی شد انتخاب حمید ابوطالبی از سوی ایران به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل، غیرقابل قبول است و ایران باید نماینده ای دیگر انتخاب کند.

پاور افزود: علی رغم اختلاف نظر آمریکا و ایران در این زمینه، مذاکرات درباره فعالیت های هسته ای این کشور، ادامه دارد.

 

 ایران: ابوطالبی تغییر نمی کند
ایران ادعای الشرق الاوسط درباره تغییر ابوطالبی را رد کرد.


 یک منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران، ادعای روزنامه عرب زبان "الشرق الاوسطˈ" چاپ لندن مبنی بر تصمیم تهران برای معرفی فرد دیگری به جای«حمید ابوطالبی» به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل را رد کرد.

این منبع آگاه در دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت،«حمید ابوطالبی» که از دیپلماتهای خوشنام به شمار می رود، نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد است و گزینه جایگزین برای وی مد نظر نیست.


این منبع آگاه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در حال پیگیری این موضوع است.


روزنامه"الشرق الاوسطˈ" چاپ لندن روز یکشنبه به نقل از منابعی ناشناس که آنها را نزدیک به رئیس جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد، مدعی شده بود که تهران در صدد تغییر نماینده جدید خود در سازمان ملل است.


به نوشته این روزنامه،"انتخاب نامزد برای جایگزینی ابوطالبی، منحصراً از میان اعضای گروه سه نفره مذاکره کننده هسته ای صورت خواهد گرفت و احتمال دارد این نامزد، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه ایران باشد.

بررسی رفتار آمریکا از منظر حقوق بین الملل
تلاش ها درجهت ممانعت از ورود ابوطالبی به مقر سازمان ملل در نیویورک در حالی است که آمریکا طبق توافقی که با سازمان ملل به امضا رسانده موظف به صدور روادید برای همه اعضای نمایندگی های خارجی در مقر سازمان ملل است و دولت و کنگره این کشور نمی توانند برای کشورهای دیگر در این زمینه تعیین تکلیف کنند. زیرا قوانین و مقرراتی که بر سازمان ملل متحد مترتب است تابعی از قوانین داخلی ایالات متحده آمریکا نیست. از این رو هر گونه اقدامی که منتج به مداخله آمریکا ( هر چند به صورت حداقلی) در ساختار و قوانین سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد شود مصداق اقدام خلاف تعهدات بین المللی خواهد بود.


قطع نظر از دلایل سیاسی این موضوع ؛ رفتار امریکا از منظر حقوق بین الملل قابل بحث است.
اصولاً وضعیت یک سازمان بین­ المللی و نمایندگان کشورها در آن و ارتباط آنها با دولت‏ میزبان مبتنی بر قواعد قراردادی‏ (Conventional) است. این قواعد قراردادی کلیه موارد ازمنشور ملل متحد تا معاهدات 1961 و 1963 وین در خصوص روابط دیپلماتیک و کنسولی و معاهده 1975 وین در خصوص مصونیت هیات­های نمایندگی دولت ها نزد سازمانهای بین ­المللی و کنوانسیون 1946 و قرارداد "مقّر" را دربر می گیرد.


فصل سوم کنواسیون 1975 وین تحت عنوان "هیأت­های نمایندگی اعزامی به ارگان­ها و کنفرانس­ها " بطور مشخص در مواد 42 و 43 این کنوانسیون ودر ماده 42 مقرر داشته است: «هر دولت می­تواند طبق مقررات سازمان یک هیأت نمایندگی را به یک ارگان یا کنفرانس اعزام دارد» .


ماده 43 نیز به صراحت مقرر می­دارد که دولت فرستنده می­تواند با رعایت موارد مندرج در مواد 46 و47 آزادانه هیأت نمایندگی خود را تعیین نماید .


بررسی قواعد مربوط به معاهده "مقّر"، بین سازمان ملل و دولت امریکا نیز در این خصوص حائز اهمیت است . قرارداد مزبور به قرارداد مقّر (Headquarters Agreement) مشهور است .این قرار داد در 26 ژوئن 1947 بین دولت آمریکا و این سازمان منعقد گردید و مشتمل بر حقوق بین‏الملل خاص در زمینه حقوق و تعهدات سازمان ملل متحد و هیأت‏های نمایندگی دولت‌های عضو ملل متحد در مقّر این سازمان از یک سو و حقوق و تعهدات دولت امریکا به عنوان میزبان ؛ از سوی دیگر است .


این معاهده در دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه 169 به تصویب رسید. ماده 11 این موافقت­نامه مقرر می­دارد: «مقامات فدارالی، ایالتی و محلی ایالات متحده آمریکا نمی­بایست هیچ­گونه موانعی از جمله برای رفت و آمد نمایندگان اعضا یا مسئولین سازمان ملل یا مؤسسات تخصصی تعریف شده در ماده 57 بند 2 منشور یا خانواده‏های نمایندگان و مسئولین؛ ویا مامورین و اشخاص دعوت شده به مقّر سازمان ملل ایجاد کنند وحتی آمریکا می‏بایست هرگونه حمایت لازم را برای‏ اشخاص مورد اشاره ؛به عمل آورد.


ماده 13 این موافقتنامه نیز تصریح می­کند که صدور روادید برای حضور هیأت‏های نمایندگی دولت‌های عضو، دیپلمات‏های آنها افراد وابسته، الزامی است ودر این خصوص حداکثر سرعت باید لحاظ شود.


مطابق پیش نویس مواد طرح مسئولیت بین المللی دولتها (2001) ؛نقض هر تعهد بین المللی از سوی هر دولت موجب مسئولیت بین المللی آن دولت است . محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیزبا دفاع از انتخاب حمید ابوطالبی برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته است ؛ اجازه نمی دهیم گروهی تندررو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند.


وزیر امور خارجه ایران چهار شنبه هفته گذشته پس از نشست پایانی مذاکرات وین 3 در جمع خبرنگاران تصریح کرد ؛ سازوکارهای بین المللی برای پیگیری چنین موردی مشخص است و ما حسب مورد تصمیم می گیریم از چه روشی در این زمینه استفاده کنیم.


به گفته کارشناسان حقوق بین الملل این حق برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است که براساس ماده 21 موافقتامه مربوط به مقّر(سازمان ملل ) از کانال دبیرکل سازمان ملل متحد اقدام به درخواست صدور نظر مشورتی دیوان بین­ المللی دادگستری کند و یا مسأله را براساس بند (الف) ماده مذکور به داوری ارجاع نماید.


رفتار خلاف عرف بین الملل باردیگر این دید گاه را که معتقد است امریکا صلاحیت میزبانی سازمان ملل را ندارد، تقویت می کند .
 اخبار سیاست خارجی -آریا

 


ویدیو مرتبط :
تهران-واشنگتن یک ساله شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار فرستادگانی از واشنگتن با نمایندگانی از تهران، چندین روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا



نشریه فرانسوی "نوول اوبزرواتور" ادعا کرد:

دیدار فرستادگانی از واشنگتن با نمایندگانی از تهران، چندین روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا /اوباما تا ژانویه با ایران مذاکره نخواهد کرد

"نوول اوبزرواتور" به نقل از یکی از مشاوران کابینه فرانسوا اولاند در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران نوشت: ما تصور نمی‌کنیم که از پشت سر ما یک کانال برای انجام این مذاکرات با ایران باز شده باشد و شرکای آمریکائی ما هم در این ارتباط به ما اطمینان خاطر داده‌اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار - پایگاه خبری تحلیلی انتخاب: نشریه فرانسوی زبان "نوول اوبزرواتور" با انتشار گزارشی تحت عنوان «اگر مذاکرات با ایران به شکست بیانجامد»، با اشاره به خبرهائی مبنی بر مذاکرات پنهانی میان ایران و آمریکا نوشت: چه امتیازاتی برای جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است؟ در صورت شکست در مذاکرات دیپلماتیک، چه باید کرد؟ اگر اسرائیل به ایران حمله کند چه باید کرد؟

این هفته نامه فرانسوی زبان پس از طرح این پرسش‌ها به جایگاه فرانسه اشاره دارد و خاطرنشان می‌کند که فرانسه بدون اتلاف وقت باید موضع خود را مشخص نماید.

"نوول اوبزرواتور" در ادامه به نقل از یکی از مشاوران کابینه فرانسوا اولاند در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران نوشت: ما تصور نمی‌کنیم که از پشت سر ما یک کانال برای انجام این مذاکرات با ایران باز شده باشد و شرکای آمریکائی ما هم در این ارتباط به ما اطمینان خاطر داده‌اند.

این نشریه می افزاید: برپایه گزارشات هفته‌های اخیر، فرستادگانی از واشنگتن با نمایندگانی از تهران، تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دیدارکردند تا در صورت برنده شدن اوباما، زمینه را برای از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات فراهم نمایند.

این هفته نامه فرانسوی در این خصوص به خانم "والری جارت" یکی از نزدیکترین مشاوران باراک اوباما که متولد شیراز هست، اشاره کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در پاریس، مقامات مسئول بر این باورند که تا ژانویه مذاکراتی با ایران انجام نخواهد شد، چرا که اوباما در حال سازماندهی کابینه و گروه مشاوران است و چند هفته بطول خواهد انجامید تا گروه جدید برای یک استراتژی مشخص به توافق برسند.

اما در فرانسه، دولت جدید از زمان روی کار آمدن، در حال گفتگو و مذاکره برای رسیدن به توافق بر سر اتخاذ یک استراتژی مشخص در برابر برنامه هسته‌ای ایران است.

"نوول اوبزرواتور"با اشاره به تلاش‌های فرانسه در همین ارتباط، از جلسه سرّی لوران فابیوس، در حاشیه نشست سفیران این کشور با سفرای فرانسه در کشورهای درگیر با پرونده هسته‌ای ایران و مشاوران الیزه نام می‌برد. همچنین از دیدار فرانسوا اولاند با بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل، در روز سی و یکم اکتبر یاد می‌کند و می‌نویسد: نتانیاهو در این دیدار طولانی، جزئیات مواضع خود در برابر برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرد. اما نکته در اینجاست که آیا رئیس جمهوری فرانسه از توضیحات نخست وزیر اسرائیل قانع شده است./انتخاب