اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تکذیب خبر حکم اعدام مه‌آفر‌ید / متهمی که گریخت



تکذیب خبر حکم اعدام مه‌آفر‌ید 

آرمان: زمان انتشار تا تکذیب خبر اعدام مه‌آفر‌ید امیرخسروی خیلی طول نکشید، حتی کمتر از یکی دو ساعت. پیش از ظهر دیروز (شنبه 28 مرداد) ابتدا خبر تایید حکم اعدام مه‌آفرید خسروی روی خروجی خبرگزاری‏ها قرار گرفت.

به نوشته برخی منابع خبری شعبه 13 دیوان عالی کشور حکم اعدام مه‌آفرید امیرخسروی مدیرعامل گروه توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا را تایید کرد.

بعد از این بود که قاضی رسیدگی کننده به این پرونده خبر منتشر شده را تکذیب کرد. مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول پرونده بزرگ فساد مالی است که قضات شعبه13 دیوان عالی کشور مامور رسیدگی به آن هستند.

پرونده‏ای 22هزار برگی که گفته می‏شود یک هزار و 660 برگ آن مربوط به احکامی است که قاضی برای متهمان در نظر گرفته است؛ مهم‌ترین این احکام هم حکمی است که قرار است برای مه‌آفرید امیرخسروی صادر شود. حکمی که قاضی سراج گفته «صادر شده» اما «اعدام نیست».

تایید و تکذیب یک حکم در چند ساعت

روز گذشته ابتدا آیت‌ا... احمد محسنی گرگانی رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که براساس شنیده‌ها ظاهرا در بخش اول پرونده فساد بزرگ مالی که به دیوان عالی کشور ارسال شده فقط متهم ردیف اول یعنی مه‌آفر‌ید امیرخسروی و یکی دیگر از متهمان، حکم اعدامشان تایید شده است، ضمن تایید این خبر گفت که این پرونده در یکی از شعب دیوان در حال رسیدگی است و به‌زودی نتایج آرا اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه احکام دو متهم این پرونده تایید و مابقی متهمان پرونده‌شان دارای نقص است، خاطر نشان کرد که پس از رفع نقص در دادگاه مربوطه، مجددا پرونده متهمان برای تایید نهایی به دیوان عالی کشور برگشت داده می‌شود. آن طور که محسنی گرگانی گفته بود در هفته جاری رسیدگی به بخش اول پرونده فساد بزرگ مالی در دیوان عالی کشور به پایان می‌رسد.

به دنبال این اظهارات اما قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی خبر حکم اعدام امیرخسروی را تکذیب کرد و گفت: رسیدگی به دور دوم پرونده‌های فساد مالی ادامه دارد و حتی برای برخی از پرونده‌ها نیز حکم صادر شده ولی هیچ یک از افراد به اعدام محکوم نشده‌اند.

ناصر سراج در رابطه با خبر تایید حکم اعدام مه‌آفر‌ید امیرخسروی گفت: روز دوشنبه سخنگوی قوه قضائیه همه موارد تایید و تکذیب حکم اعدام مه‌آفر‌ید و دیگر پرونده‌ها را اعلام خواهد کرد. قاضی رسیدگی کننده به پرونده فساد بزرگ مالی اظهار کرد: رسیدگی به دور دوم پرونده‌های فساد مالی ادامه دارد و حتی برای برخی از پرونده‌ها نیز حکم صادر و اعلام شده است. سراج در ادامه بیان کرد: تمامی دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی علنی برگزار شده و افراد می‌توانستند در دادگاه حضور یابند و از جزئیات مطلع شوند.

قاضی سراج خاطرنشان کرد: در رسیدگی دور دوم پرونده فساد بزرگ مالی هیچ یک از افراد به اعدام محکوم نشده‌اند. این در حالی است که وی روز 18 شهریور امسال، درخصوص احکام صادره برای متهمان این پرونده گفته بود: «در این پرونده، مه‌آفر‌ید خسروی، مشاور حقوقی مه‌آفر‌ید، مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا و رئیس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد در پرونده فساد مالی بزرگ به اعدام، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند».

دردسر حکم مه‌آفر‌ید

روز گذشته و در اظهارنظری دیگر وكیل متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ بانكی پیرامون خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها در مورد تایید حكم اعدام متهمان پرونده فساد گفت: این خبر برای وكلا دردسرساز شده است. غلامعلی ریاحی در این خصوص توضیح داد: من شخصا به دفتر رئیس دیوان عالی كشور و شعبه مربوطه در دیوان مراجعه كردم و آنها گفتند حكم نهایی هنوز ثبت دادنامه نشده است.

وی افزود: با توجه به اینكه منبع این خبر شخص رئیس دیوان عالی بوده است موجب تشویش بسیاری از خانواده‌ها شده به‌طوری‌كه مجهول بودن نام برخی محكومان سبب تشدید فشار خانواده‌ها به وکلا برای مطلع شدن از كم و كیف حكم نهایی شده است. ریاحی گفت: مسئولان مربوطه دیوان عالی اظهار داشتند با توجه به انتشار ناقص خبر سعی می‌کنند موضوع از طریق سخنگوی قوه قضائیه قبل از جلسه سخنگو رسانه‌ای و اعلام شود.

غلامعلی ریاحی همچنین تاکید کرده که در صورت تایید حکم اعدام موکل خود، از رئیس‌ قوه‌قضائیه درخواست اعمال ماده 18 می‌کند.

ریاحی با انتقاد از نحوه اعلام احکام در مرحله بدوی و تجدیدنظر گفت: همه مراحل این پرونده ظاهرا به شکلی ویژه اتفاق می‌افتد حتی نحوه ابلاغ رای! هم در مرحله بدوی و هم در مرحله تجدیدنظر قبل از اینکه رای به ما ابلاغ شود در رسانه‌ها انتشار می‌یابد مخصوصا نحوه اعلام رأی از طرف رئیس محترم دیوان عالی کشور در مصاحبه با سایت مشرق موجب تعجب است.

متهمی که گریخت

این همه در حالی است که 5 روز پیش خبرگزاری‏های کشور از قول قاضی سراج خبر از فرار یکی از متهمان اصلی این پرونده به خارج از کشور داده بودند. 24بهمن جزئیات فعالیت‌های مجرمانه یکی از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی که به خارج از کشور گریخته است از سوی قاضی سراج تشریح شد.

قاضی سراج در اظهارات 5 روز پیش خود گفته بود: زمانی که یک جرم به صورت باندی رخ می‌دهد باید به این نکته توجه داشت که اقدامات همه افراد از آبدارچی تا مدیر باند همه در راستای تکمیل فرایندهای یکدیگر است. آنطور که این قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب توضیح داده بود متهم فراری پرونده کسی نبوده جز مهرگان امیرخسروی، برادر مه‌آفر‌ید امیرخسروی متهم ردیف اول این پرونده.

به گفته قاضی سراج «بخش فعالیت‌های خارجی باند امیرمنصور آریا در اختیار مهرگان بوده است و این فرد در موضوع ال.سی‌های خارجی فعالیت داشته است». مهرگان خسروی برادر مه‌آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده فساد 3 هزار میلیاردی تنها یک روز قبل از بازداشت برادرش از کشور گریخته و به برزیل رفته است. قاضی سراج درباره اقدامات دستگاه قضایی برای بازگشتن مهرگان نیز تاکید کرده است: «اقدامات لازم انجام شده است تا این فرد نیز بازگردد».

به زودی اخبار دقیقی اعلام می‌شود

در کنار همه این تایید و تکذیب‌ها، روز گذشته دفتر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که به زودی اخبار مهم و دقیقی درباره پرونده فساد بزرگ مالی اعلام خواهد شد. دفتر سخنگوی قوه قضائیه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چهل‌و چهارمین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی ‌اژه‌ای در دوشنبه 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و طی آن اخبار مهم و دقیقی درخصوص پرونده فساد بزرگ مالی اطلاع‌رسانی می‌شود./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
فیلم تکذیب شد اما خبر تکذیب نشده است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب خبر لغو حکم اعدام به دلیل حفظ قرآن


دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: عفو در احکام محکومان منوط به رای کمیسیون عفو است.

خبرگزاری ایسنا: دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: عفو در احکام محکومان منوط به رای کمیسیون عفو است.

حمیدرضا حبیبی اظهار کرد: برای تجدیدنظر در حکم محکومان، پرونده ابتدا به کمیسیون عفو و پس از آن در صورت وجود شرایط مناسب به رییس قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود و حکم نهایی در پایان به تایید مقام معظم رهبری می‌رسد.

وی با اشاره به تاثیر حفظ قرآن بر تخفیف حکم متهمان، تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در زندان برگزار می‌شود که تاثیرات بسیار مثبتی نیز داشته است، اما حفظ قرآن تنها یکی از شروط تخفیف حکم یا عفو محسوب می‌شود.

دادستان اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ حکم اعدامی به دلیل حفظ قرآن لغو نشده است،‌ خاطرنشان کرد: حفظ قرآن از جمله امتیازاتی است که افراد با جرایم مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند، اما این امر ابتدا برای عفو باید در کمیسیون عفو استان و کشور بررسی شود و علاوه بر این شرایط دیگری نیز برای عفو نیاز است.

حبیبی ادامه داد: برای عفو حکم اعدام شرایط متعددی باید لحاظ شود. مثلا در خصوص مجرمان مواد مخدر مواردی مانند میزان ماده مخدر و سابقه مجرم نیز م نظر قرار می‌گیرد.