اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توهین یک فیلم به پیامبر، خشم مسلمانان و کشتن سفیر آمریکا در لیبی +تکمیلی


در پی اكران فیلمی در آمریكا كه در آن به پیامبر اكرم (ص) توهین شده است، مردم مصر و لیبی به سفارتخانه‌ و كنسولگری‌های آمریكا حمله كردند و با پایین كشیدن و آتش زدن پرچم آمریكا خشم خود را نشان دادند.

ایسنا: در پی اكران فیلمی در آمریكا كه در آن به پیامبر اكرم (ص) توهین شده است، مردم مصر و لیبی به سفارتخانه‌ و كنسولگری‌های آمریكا حمله كردند و با پایین كشیدن و آتش زدن پرچم آمریكا خشم خود را نشان دادند.

به گفته منابع امنیتی لیبی مردم خشمگین بنغازی لیبی با حمله به كنسولگری آمریكا در این شهر، یك كارمند آمریكایی این كنسولگری را كشتند و یك تن دیگر را زخمی كردند.

این حمله كه توسط گروه اسلامگرای «انصارالشریعه» صورت گرفت در اعتراض به اكران فیلمی موهن به پیامبر اكرم (ص) در سینماهای آمریكا صورت گرفت. مهاجمان با استفاده از سلاح‌های سبك و آر.پی‌.جی به ساختمان كنسولگری آمریكا حمله كردند كه در این حمله یك كارمند آمریكایی سفارتخانه كشته و یك تن دیگر زخمی شد.

یونس الشریف، معاون وزیر كشور لیبی در این باره گفت: غیر از این دو آمریكایی بقیه اعضای كنسولگری آمریكا سالم هستند و آسیبی به آنها نرسیده است.

قبل از تشدید حملات افراد مسلح گردانی از انقلابیون تحت فرمان نیروهای دولتی توانستند كنسول و بقیه كارمندان كنسولگری آمریكا را از محل درگیری‌ها خارج كنند.

بنا به گفته شاهدان، افراد مسلح كه تعداد آنها 60 تا 70 تن برآورد شده‌، با ورود به كنسولگری آمریكا در بنغازی، پرچم آمریكا پایین كشیده و بر دیوارهای آن شعارهای اسلامی نوشتند.

مردم مصر نیز با حمله به سفارتخانه آمریكا با بالا رفتن از دیوار پرچم آمریكا را پایین كشیدند.

در این تظاهرات كه هزاران مصری در آن شركت داشتند، شعارهایی علیه دولت آمریكا به خاطر مجوز پخش چنین فیلم‌هایی سر داده شد.

این تظاهرات كه با دعوت گروه‌های سلفی و حزب النور برگزار شد اواخر روز به خشونت كشیده شد و تظاهركنندگان با حمله به سفارتخانه آمریكا، پرچم این كشور را پایین كشیده و پرچم‌هایی با مضامین اسلامی برافراشتند.

ویكتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا با محكوم كردن و تایید این رخدادها گفت كه آمریكا با شدیدترین عبارت‌های ممكن حمله به كنسولگری خود در لیبی و كادر دیپلماتیكش را محكوم می‌كند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز کشته شدن یکی از کارمندان کنسولگری آمریکا در بنغازی را رسما تایید کرد.

پیش از آن عبدالمنعم الهور، سخنگوی شورای عالی امنیت لیبی گفته بود که از تعداد دیگر مجروحان این درگیری هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست."

یکی از گزارشگران خبرگزاری رویترز در بنغازی هم گفته است که او شخصا سه مامور لیبیایی حفاظت از کنسولگری آمریکا را دیده که زخمی شده بودند.

بنابر گزارش‌ها، مردان مسلحی با پرتاب بمب های آتش زا و شلیک به سوی ساختمان کنسولگری به این مرکز دیپلماتیک حمله ور شده اند.

ماموران حفاظتی کنسولگری با پاسخ دادن آتش تلاش کرده اند که در برابر مهاجمان مقاومت کنند اما به گفته مقام‌های لیبی آنها نتوانسته‌اند در برابر این حمله مدت زیادی دوام بیاورند.

پرچم آمریکا روز سه شنبه به خاطر سالگرد حملات یازدهم سپتامبر نیمه افراشته بود.

با این حال وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز سه شنبه اعلام کرد که پلیس مصر موفق شده است که تمامی معترضان را از محوطه و اطراف سفارت آمریکا در قاهره دور کند.

سفارت آمریکا در قاهره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا هرگونه اقدام "افراد منحرف" برای توهین به مسلمانان را محکوم می کند چنانکه هرگونه بی حرمتی به همه ادیان را محکوم می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبكه خبری الجزیره، در بخشی از این بیانیه آمده: "ما سوء استفاده از آزادی بیان به منظور اهانت به باورها و اعتقادات دیگران را قویا محکوم می کنیم."

بنابر گزارشی که نشریه وال استریت ژورنال منتشر کرده، نام این فیلم "بی گناهی مسلمانان" (Innocence of Muslims) است که توسط یک موسسه ساختمانی و املاک اسرائیلی - آمریکایی تهیه شده و در آن به آنچه "تظاهر و ریاکاری اسلام" ادعا شده اشاره می‌شود.



سفیر آمریکا در لیبی کشته شد


تابناک: منابع خبری از قتل سفیر آمریکا در کشور لیبی در نتیجه خشم مردم از توهین به پیامبر اسلام در یک فیلم آمریکایی خبر می‌دهند.

منابع رسمی لیبی به رویترز گفته‌اند که سفیر و سه کارمند آمریکایی در حمله‌ای راکتی کشته شده‌اند. یک کارمند سفارت ایالات متحده در لیبی که در این باره مورد سئوال قرار گرفته، در پاسخ گفته است: "ما در این مورد اطلاع خاصی نداریم". اما گفته است که سفارت آمریکا، مرگ یک نفر را تائید می‌کند.

سفیر آمریکا در لیبی که بدست مردم خشمگین به قتل رسید (عکس بالا سمت چپ)



یک مقام در دولت لیبی گفته‌ است که پس از این که تظاهرکنندگان خشمگین به کنسولگری آمریکا حمله کرده و دست به تیراندازی زده و یک کارمند آن را کشته‌اند، سفیر در راه مکانی امن بوده است. وی گفت که سفیر و سه کارمند دیگر زمانی کشته شده‌اند که افراد مسلح یک راکت به سمت خودروی آنها شلیک کردند. سفارت آمریکا یک هواپیمای نظامی اعزام کرده است تا جنازه این افراد به تریپولی و سپس ایالات متحده منتقل شود.

وزارت خارجه امریکا هنوز این خبر را نه تائید و نه رد نکرده‌اند. محل دیپلماتیک ایالات متحده در شرق لیبی بعد از درگیری‌های خشونت‌بار تخلیه شده بود و افراد خشمگین بعد از حمله به ساختمان آن، آن را به آتش کشیدند.

خشونت‌ها بخشی از اعتراضات علیه یک فیلم آماتور آمریکایی است که نسبت به پیامبر اکرم (ص)، توهین‌آمیز دانسته شده است. حوادث مشابهی در قاهره پایتخت مصر نیز به وقوع پیوسته است. در قاهره افراد مسلح از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته و پرچم این کشور را پایین کشیده و آتش زدند.

فیلم مورد بحث توسط یک گروه مستقر در آمریکا تولید شده است که شامل تری جونز کشیش آمریکایی است که توهین وی به قران در گذشته باعث اعتراضات شدیدی شد. در سالگرد حمله یازده سپتامبر، این کشیش آمریکایی، ویدئویی را در تبلیغ فیلم فوق منتشر کرده است.

در تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا حدود دو هزار نفر شرکت داشته‌اند و خواستار ممنوعیت فیلم و عذرخواهی آمریکا شده و خواستار اقدام محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در این مورد شده‌اند.

سفارت آمریکا در قاهره در بیانیه‌ای "تلاش مستمر عده‌ای گمراه برای توهین به احساسات مسلمانان" را محکوم کرده است. احمد بن حلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب نیز این فیلم را محکوم کرده است.



لیبی: قاتلان سفیر آمریکا هوادارن قذافی بودند

واحد مرکزی خبر:  معاون وزیر کشور لیبی عاملان حمله به مقر کنسو لگری آمریکا در بنغازی را که به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و سه تن دیگر از کارکنان کنسولگری انجامید هواداران معمر قذافی خواند.

به گزارش ونیس الشارف در کنفرانس مطبوعاتی امروزش گفت: «‌در این هجوم کنسولگری آمریکا نیز بی احتیاطی کرد زیرا آنان از قبل می دانستند قرار است چنین تجمعی برگزار شود و چنین اتفاقاتی در کشورهای عربی کاملا قابل پیش بینی است».

به گزارش پایگاه خبری البشیر، الشارف افزود: « با همه دشواری هایی که در مسیر تحقیقات در این حادثه وجود دارد اما تحقیقات ما از شب گذشته و با هدف شناسایی عوامل اصلی حمله به کنسولگری آغاز شده است اما آنچه پیداست اینکه بقایای رژیم سابق از این فرصت سوء استفاده کردند و به نظر می رسد این اقدامشان، اقدامی تلافی جویانه در تحویل عبدالله سنوسی مدیر سرویس اطلاعاتی رژیم قذافی به طرابلس بوده است».


ویدیو مرتبط :
فیلم کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق ایران و آمریکا برای مذاکرات دوجانبه + تکمیلی



«نیویورک تایمز » مدعی شد:

توافق ایران و آمریکا برای مذاکرات دوجانبه + تکمیلی

در حالی که مقامات روسیه و اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته از نزدیک بودن زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 دم می زدند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شده مذاکرات آتی به صورت رو در رو میان ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. بنا به ادعای این روزنامه، خبر فوق از سوی مقامات کاخ سفید در اختیارش قرار گرفته است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در حالی که مقامات روسیه و اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته از نزدیک بودن زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 دم می زدند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شده مذاکرات آتی به صورت رو در رو میان ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. بنا به ادعای این روزنامه، خبر فوق از سوی مقامات کاخ سفید در اختیارش قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده جمهوری اسلامی ایران ایران و آمریکا برای نخستین بار با برگزاری مذاکرات دوجانبه و رو در رو بر سر برنامه هسته ای ایران به توافق رسیده اند. این روزنامه مدعی است که این خبر از سوی مقامات دولت ایالات متحده تأیید شده است.

به نوشته این روزنامه، در این چارچوب، ایران اصرار دارد که مذاکرات تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق بیفتد؛ زیرا مقامات ایرانی می خواهند از اینکه دقیقاً با کدام رئیس جمهور وارد مذاکره می شوند، اطمینان حاصل نمایند.

این روزنامه توافقات فعلی را حاصل تبادل نظرهایی فشرده و محرمانه دانسته که تقریباً از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده و در عین حال اشاره می کند که اعلام خبر این توافقات، در زمانی بسیار حساس، یعنی دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در آستانه مناظره دو کاندیدا درباره سیاست خارجی اعلام می شود.

بر اساس خبر این روزنامه، گزارش های مربوط به این توافق، تنها در میان گروه کوچکی از دیپلمات ها که با موضوع ایران سر و کار دارند، منتشر شده است.

با این حال، از جمله نکاتی که نیویورک تایمز مدعی آن شده، این است که مقامات آمریکایی هنوز مطمئن نیستند انجام مذاکرات مستقیم مورد تأیید نهایی رهبری ایران باشد و از سوی دیگر، نگرانند که ایران از این گفت و گوها صرفاً به مثابه ابزاری برای خرید زمان استفاده نماید.

این گزارش می افزاید برخی مقامات آمریکایی خواهان محدود کردن موضوع گفت و گوها به برنامه هسته ای ایران هستند، اما ایران اعلام کرده تمایل دارد با گسترده تر کردن دستور کار، موضوعاتی از قبیل سوریه و بحرین را که موجب شکاف در روابط ایران و آمریکا شده در آن وارد کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند که بازبینی های داخلی را در میان خود به منظور تعیین موضع آمریکا در مذاکرات و اینکه ایالات متحده چه نوع پیشنهادی را به ایران ارائه خواهد داد، آغاز کرده اند. یکی از گزینه های مطرح، «بیشتر در برابر بیشتر» است: محدود شدن بیشتر فعالیت های هسته ای ایران در ازای برداشته شدن بیشتر تحریم ها.

سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن در پاسخ به سوال نیویورک تایمز در رابطه با این توافق اظهار داشته دولت آمریکا اطلاعی در این زمینه به اسرائیل نداده و دولت اسرائیل نگران است که ایران از چنین فرصتی برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح هسته ای استفاده کند.

وی گفته: «ما فکر نمی کنیم که باید با مذاکرات مستقیم به ایران پاداش داده شود. بر عکس، به نظر ما تحریم ها و دیگر فشارهای ممکن باید بر ایران افزایش یابد».

«دنیس راس»، از کارشناسان امور ایران در کاخ سفید، ضمن تأیید موضوع مذاکرات مستقیم اظهار داشته ایالات متحده می تواند یک «پیشنهاد نهایی» به ایران ارائه دهد که بر اساس آن، تهران اجازه داشتن صنعت صلح آمیز هسته ای را خواهد داشت. چنین توافقی، می تواند به طور همزمان موضوع غنی سازی اورانیوم ایران و کنترل فعالیت های آن را حل نماید.

هرچند ادعای نیویورک تایمز تاکنون از سوی هیچ مقام رسمی آمریکایی تأیید یا رد نشده، اما می توان این احتمال را نیز مطرح کرد که چنین خبری صرفاً کاربرد انتخاباتی داشته و همان گونه که این روزنامه خود اشاره کرده، برای تأثیرگذاری بر روند مناظره آتی و نیز انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر مطرح شده باشد.

تکمیلی:

ساعاتی پس از انتشار خبر فوق در نیویورک تایمز، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای موضوع وجود توافقی برای مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرد. 

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «تامی ویتور»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ایالات متحده همچنان به همکاری با  دیگر اعضای 1+5 در موضوع مذاکرات هسته ای ایران ادامه می دهد و موضوع مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا صحت ندارد. 

«آسوشیتدپرس» نیز از قول ویتور نوشته که وی اعلام کرده ایالات متحده برای مذاکرات رو در رو با ایران بر سر برنامه هسته ای آمادگی دارد؛ اما هیچ گونه توافقی در این زمینه بین طرفین حاصل نشده است./تابناک