اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 26 اسفند



1388ش:مراسم شب چهار شنبه سوری یكی دیگر از جشن های باستانی ایرانیان است. در نوشته های برجای مانده از آن عهد، از این جشن ملی بوته سوزی و پایكوبی در اطراف آن، به عنوان جشن سوری یاد شده است. مراسم بوته سوزی و پریدن از روی آن و خوردن آجیل و شادی و آرزوی تندرستی كردن، امروز به همان گونه كه هزاران سال پیش برپا داشته می شد برگزار می گردد.

جشن سوری (سوریك) به قدمت نوروز و به نوشته مورخان آلمانی، قدیمی تر از آن است و به تمامی آرین ها تعلق دارد. این جشن در یكی از روزهای پنج گانه اضافی سال ایران باستان برگزار می شده است. ماههای ایرانی در عهد باستان 30 روزه بودند و پنج روز اضافی سال نامهای مقدسی داشتند. به درستی معلوم نیست كه از چه زمانی این آیین باستانی را در شب آخرین چهارشنبه سال تثبیت كرده اند.

این جشن پس از سلطه عرب، در اصفهان و توسط «مرداویز» سردار بزرگ و قهرمان ملی ایران احیاء شد. وی كه از دیلمان برخاسته بود به سلطه عرب برمناطق شمالی و مركزی ایران پایان داد. در زمان سامانیان این مراسم كهن ملی هنوز «جشن سوری» خوانده می شد و در نوشته های آن زمان به همین نام ذكر شده است. بكار بردن اصطلاح «چهارشنبه سوری» ظاهرا مربوط به قرون معاصر است.

بنا به گزارشهای مطبوعاتی چهاردهم مارس 2010 (23 اسفند 1388)، مقامات جمهوری اسلامی ایران نظر داده اند که مراسم چهارشنبه سوری "علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود".

 

چهارشنبه سوری

568م: 17مارس سال 568 میلادی، امپراتور ژوستین دوم (جانشین ژوستی نیان كه در سال 565 درگذشته بود) برغم مفاد عهدنامه سال 561 دو امپراتوری ایران و روم (شرقی)، با سركرده طوایف شبه زرد آسیای میانه (شمال سیردریا) معاهده دوستی و كمك متقابل امضاء كرد كه بوی ضدیت با ایران از آن به مشام می رسید.

عهدنامه سال 561 ، دولت روم شرقی را خراجگزار ایران كرده بود و حق هم پیمان شدن با طرف ثالث بر ضد ایران را از آن دولت سلب كرده بود. ارتش ایران در سال 566 طوایف شبه زرد را از قلمرو ایران در آسیای میانه بیرون رانده بود و خسرو انوشیروان شاه وقت ایران پیشنهاد سركرده این طوایف برای عقد قرارداد را رد كرده و اعلام داشته بود كه ایران تنها با دولتها معاهده امضاء می كند نه طوایف. سركرده این طوایف پس از دریافت این پاسخ، متوجه ژوستین دوم شده بود. خسرو انوشیروان بسال 579 در گذشت.

 

ژوستین دوم


1291ش:برای پایان یافتن ناامنی در تهران كه در سه ماه آخر سال 1291 هجری خورشیدی به چشم می خورد و از واحد كمكی 380 نفری نیروی ژاندارم هم كاری بر نیامده بود، دولت وقت برای رفع نگرانی ساكنان پایتخت و برگزاری آیین های نوروزی بدون دلواپسی، 27 اسفند ماه اعلام کرده بود که از 29 اسفند (دو روز بعد) نظمیه تهران (پلیس تهران) به سبك اروپا با هشت كلانتری (كمیسیری) آغاز بكار خواهد كرد و 29 اسفند مقامات دولت در مراسم گشایش كلانتری های بهارستان و بازار حضور یافتند. سازمان پلیس تهران توسط یك افسر سابق پلیس شهر استكهلم سوئد تنظیم و كار پیاده كردن این سازمان هم به او واگذار شده بود. پلیس تهران در نخستین روز گشایش دارای 479 پاسبان بود که در آن زمان «آژان» خوانده می شدند و مقرر شده بود که مواجب ماهانه آنان به صورت پول نقد باشد. در آن زمان رسم بود كه اگر در خزانه دولت برای پرداخت مستمری كارمندان پول كافی موجود نبود معادل آن حواله جنس از جمله آجر داده می شد. این اجناس به عنوان مالیات بردرآمد از صاحبانشان وصول می شد. در آن زمان، ایران درآمد "بادآورده" نفت نداشت.


1294ش:نیروهای روسیه كه به بهانه بیرون راندن آلمانی ها و عثمانی ها، با نقض بی طرفی ایران در قبال دولتهای متحارب در جنگ جهانی اول وارد ایران شده بودند 27 اسفند 1294 هجری خورشیدی (18 مارس 1916) شهر مركزی اصفهان را متصرف و آن را به اشغال خود در آوردند. به این ترتیب اصفهان در منطقه نفوذ روسیه واقع شد.

 

1333ش:دكتر یزدی از سران حزب كمونیست توده و وزیر سابق 28 اسفندماه 1333 در مخفی گاهش دستگیر و 22 آبان سال 1334 به اعدام محكوم شد.

مجازات دکتر یزدی دو ماه پس از قطعیت یافتن، با یك درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.

 

دكتر یزدی و مجازات اعدام


1830م:امروز زادروز « پل لودویگ فن هیس » داستان نویس شهیر آلمان است كه در 1830 به دنیا آمد و در 1914 در گذشت . وی نخستین نویسنده آلمان است كه برنده جایزه نوبل در ادبیات شد . این جایزه در سال 1910 به خاطر داستانهای كوتاهش به اوداده شد. ابتكار تاسیس انجمن نویسندگان آلمان را به نام او در تاریخ ادبیات ثبت كرده اند كه به ریاست دوره اول آن انتخاب شد.

فن هیس در نوشتن داستان كوتاه روشی بكار برد كه هنوز دنبال می شود . به نقل از او در كتاب راهنمای نگارش داستان كوتاه چنین آمده است : داستان كوتاه لزوما خیالی نیست . تاكید بر این است كه داستانهای كوتاه زمینه واقعی داشته باشند . داستان نویس دنبال تلاش روزنامه نگار را می گیرد كه طبیعت كار او عجله كردن و به موقع رسانیدن مطلب است . روزنامه نگار به این دو مورد؛ « شخصیت فرد به جود آورنده ماجرا و چرا آن را به وجود آورده است » با همان چشم می نكرد كه به موارد دیگر ، بنابراین توضیحات او در باره این دو مورد ( دوعنصر خبر به زبان امروز روزنامه نگاری ) كوتاه و مختصر است و نویسنده داستان كوتاه همین دو مورد را باید كشف كند و بشكافد كه اساس كار در همین دو مورد است...

 

پل لودویگ فن هیس

 

2004م: 16مارس 2004 گروه بین المللی مامور بررسی وضعیت «مطالعه» اعلام داشت که گسترش آنلاین ها و قرارگرفتن مطالب چاپی در اینترنت و دسترسی همگان به آنها به دلیل کاهش سال به سال بهای دسک تاپها و لپ تاپها و هزینه اشتراک شبکه شبکه ها؛ کشش به خواندن از نوشتار (کتاب، روزنامه و ...) کم شده است.

روانشناسان عضو این گروه، سهولت مطالعه مطالب آنلاین، سرعت یافتن مطالب مورد نظر از منابع متعدد و کنترل فرد بر درشت و ریز کردن حروف، نمایش تصاویر به صورتی بهتر، اجبار به تمرکز حواس و نیز عادت کردن به این کار را دلیل عمده این «تغییر» دانسته بودند که نتیجه اش کاهش مخاطبان رسانه های نوشتاری خواهد بود.

چهار سال بعد و در مارس 2008، همین گروه ضمن تایید نتیجه گیری سابق اعلام داشت که مطالعه در اینترنت در طول چهار سال میان دو بررسی، 38 درصد افزایش یافته است و در عین حال اخطار کرد که کار ماشین های جست و جو (گوگل، یاهو و ...) بازرگانی تر و سوداگرانه شده و اگر این روند به همین صورت ادامه یابد در آینده ای نه چندان دور، مطالب تبلیغی در تقدّم قرار خواهند گرفت و سریعتر و آسانتر در دسترس مردم جستجوگر قرار داده خواهند شد که عنوانی جز کنترل مجدد مغزها نخواهد داشت.

این گروه برای اثبات این نظر خود مثال های متعدد آورده و گفته بود: مثلا، برای یافتن یک موضوع و رویداد، ماشین جستجو، نخست روزنامه معیّن و یا منابع مشخصی را به دست می دهد و ردیف بندی منابع؛ «بازرگانی» و «طبق قرارداد» خواهد بود تا بر حسب تقدّم تاریخ انتشار و یا نام منبع برحسب حروف الفبا و ... و برخی از منابع که نظرات دیگری دارند ارائه نخواهند شد.

گروه همچنین توصیه کرده است که برای رفع این نقیصه بزرگ، یک میثاق بین المللی تدوین شود و دست کم یک ماشین جستجو از نوع غیر انتفاعی و سراسری آن بدون محدودیت (جهانی و استفاده از همه زبانها و الفبا ها) به وجود آید و هزینه آن را دولت ها مشترکا و برحسب میزان استفاده کنندگان خود از اینترنت بپردازند تا عرضه اطلاعات (اطلاع رسانی) بی طرفانه صورت گیرد نه برحسب دریافت پول و یا تحت فشار سیاست.

 

انتقال مطالعه از نوشتار به آنلاین

 

717م: 17مارس سال 717 میلادی محاصره قسطنطنیه ( استانبول ) توسط یك سپاه اسلامی مركب از هشتاد هزار سرباز آغاز شد ، ولی به علت نداشتن قدرت دریایی موفق به گرفتن شهر نشدند. این شهر در سال 1453 به دست مسلمانان افتاد كه به اسلامبول تغییر نام داده شد.

 

منظره استانبول كه میان آسیا و اروپا واقع شده است

 

1991م: 17مارس 1991 مجلس نمایندگان جمهوری های 15 گانه اتحاد شوروی (شورای عالی) اساسنامه این اتحادیه را اصلاح كرد تا این جمهوری ها مخصوصا در زمینه امورخارجی اختیارات بیشتری داشته باشند. پارلمان شوروی در عین حال به گورباچف اختیارات تازه ای داد كه درخواست كرده بود داد. در 13 مارس 1990 (چهار روز پیش از آن) پارلمان شوروی رای داده بود كه حکومت این كشور پس از 72 سال از انحصار حزب كمونیست خارج شود ــ حزبی كه نمایندگان این پارلمان را تعیین كرده بود!.

با وجود تجدید نظر پارلمان در اساسنامه اتحادیه، یلتسین و سران جمهوری های اوكراین و بلاروس در دسامبر همین سال در یك استراحتگاه زمستانی در بلاروس، در یك جلسه خصوصی اتحاد جماهیر شوروی را بدون حضور پارلمان و کسب نظر آن و یا برگزاری رفراندم عمومی در سراسر اتحادیه منحل كردند كه این تصمیم كه پشتیبانی خارجی داشت سریعا به اجرا در آمد .

بعدا دومای روسیه انحلال شوروی به آن صورت را غیرقانونی اعلام کرد و مصوبه خود را در این زمینه به کاخ کرملین فرستاد که هنوز در آنجا خاک می خورد. یلتسین (رئیس جمهور وقت) این مصوبه دوما را امضا نکرد زیرا که خودش یکی از سه منحل کننده شوروی بود و مدرک تعقیب قضایی او می شد. دوما استدلال کرده بود که پارلمان هرجمهوری به طور جداگانه قانونا نمی تواند یک اتحادیه (جماهیریه}را منحل کند، مجموعه پارلمانها و یا مردم در یک رفراندم می توانند این کار را انجام دهند.

 

180: ماركوس وروس امپراتور روم در گذشت.

1373: اسدپهلوان حاكم كرمان بر آل مظفر یاغی شد و تا زنده بود دست از استقلال برنداشت كه داستانی مفصل است. وی سرانجام به دست سربازان خود كشته شد.

1787: « ژرژ سیمون اهم» فیزیكدانی كه قانون اهم را نوشت به دنیا آمد.

1917: نیكلای دوم تزار روسیه كه بامخالفت مردم رو به رو شده بود با هدف برقراری مجدد آرامش ، اختیارات خود را به یك دولت موقت واگذار كرد كه این دارو هم اثر نداشت و هفت ماه بعد ، نظام روسیه با انقلاب بلشویكی تغییر یافت.

1931: استالین « كروپسكایا لنین » را از كمیته مركزی حزب كمونیست شوروی بیرون كرد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
برنامه 90- تقویم نود (94/5/26)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.