اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -24خرداد



732م:امپراتور وقت چین از دودمان «تانگ» 14 ژوئن سال 732 میلادی طی صدور فرمانی ترویج آیین مانوی را كه ایران زادگاه و گهواره آن بوده در قلمرو چین بلامانع اعلام داشت. پیروان این آیین در سال 705 چنین درخواستی را داده بودند كه به سبب وقوع كودتا در چین و بركناری ملكه این كشور، كار رسیدگی آن به تعویق افتاده بود.

 

1302ش:مشیر الدوله رئیس الوزراء وقت 24 خرداد1302 دكتر محمد مصدق را به عنوان وزیر امورخارجه ایران به مجلس معرفی كرد. در این كابینه ژنرال رضا خان كه دو سال بعد شاه شد وزیر جنگ و سردار سپه بود. دكتر مصدق بیش از چهار ماه در این سمت باقی نماند. وی ذاتا نمایندگی مردم درمجلس را بر وزارت و سمت دولتی ترجیح می داد.

 

1956م:نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران 14 ژوئن 1956 (24خرداد 1335) با استفاده از استادان داخلی و خارجی در ساختمان مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات (تهران - ابتدای خیابان خیام) آغاز به كار كرد. مدیریت وقت موسسه اطلاعات برگزاری امتحان انتخاب دانشجو برای این دوره آموزشی را به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سپرده بود. مواد امتحان كتبی عبارت بود از معلومات عمومی، هوش و نیز سنجش استعداد (تست آمریکایی که تا آن زمان در ایران سابقه نداشت). امتحان شفاهی (مصاحبه) برای تشخیص داشتن قیافه جذّاب و برخورد اجتماعی متناسب بود. شرایط داوطلبان باید مطابق استاندارد بین المللی دانشجویان رشته روزنامه نگاری می بود. در کشورهای صنعتی (پیشرفته) تنها رشته تحصیلی که اصطلاحا کنکور ورودی دارد «رورنامه نگاری» است؛ نه برای انتخاب شماری کم از میان انبوه داوطلب بلکه برای برگزیدن افراد مستعد این حرفه.

 

عكسی از دانشجویان نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری ایران كه در تیرماه 1335 برداشته شده است

 

1936م:چهاردهم ژوئن 1936 ماكسیم گوركی (الکسی پشیکوف) نویسنده بزرگ روس كه دردهای مردم و دشواری های جوامع را در قالب داستان بازتاب می داد تا برایشان راه حل پیدا شود در مسكو درگذشت. وی 28 مارس 1867 به دنیا آمده بود. تاریخ عمومی ادبیات از ماکسیم گورکی به عنوان نویسنده حامی ستمدیدگان و استثمارشدگان یادکرده است که نوشته های او در ذهن سران کرملین تاثیر گذار بود. گورکی از ایالات متحده آمریکا نیز دیدن کرده بود. وی مخالف کافه نشستن نویسنده و نوشتن بود و عقیده داشت که نویسنده باید سیر و سفرکند، با مردم آمیزش داشته و دردهای آنان را لمس کند تا بتواند بازتاب دهد.

 

ماكسیم گوركی

 

1821م:14 ژوئن سالروز انتشار «فلسفه حق» تألیف هگل است که در سال 1821 در شهر برلن صورت گرفت. هگل (Georg Wilheln Friedrich Hegel) فیلسوف - مورخ آلمانی نیمه اول قرن نوزدهم از پایه گذاران «فلسفه تاریخ» است که ماركس را در اعتقاد به فلسفه تاریخ، یكی از پیروان او می دانند. «هگل» که تحصیلات خود را با الهیات آغاز كرده بود نخستین رساله اش را درباره «حق طبیعی»، «قانون مؤثر» و Phenomenology of Mind نوشت که كار بزرگی بود. او سپس كتاب «فلسفه حق» را تالیف کرد. هگل همچنین علم منطق را جان تازه داد.

 

Georg W. F. Hegel

 

1883م:14 ژوئن سال 1883 ادوارد فیتزجرالد مترجم و مفسر رباعیات عمر خیّام به زبان انگلیسی در 74 سالگی درگذشت. فیتزجرالد 31 مارس 1809 به دنیا آمده بود.

رباعیات خیّام نیشابوری ـ دانشمند، فیلسوف و ادیب ایرانی ـ به زبان انگلیسی با حاشیه نویسی فیتز جرالد هر سال در سراسر جهان تجدید چاپ می شود. انگلیسی زبانها از همین طریق با مضامین رباعیات خیّام آشنا شده اند و از آنها در گفتارها مثال می آورند.

 

1899م:14 ژوئن زادروز بانو « هاریت بیچر ستو Harriet Beecher Stowe» نویسنده قرن 19 آمریكاست كه بر ضد بردگی داستان نوشت. معروفترین داستان او كه یك شاهكار ادبی است «كلبه عمو تام» عنوان دارد. از وی كه نخست یك آموزگار بود، ده داستان باقی مانده است. هاریت كه 85 سال عمر كرد از مردم شمالشرق ایالات متحده (نیو اینگلند) بود. وی مخصوصا صحنه دلخراش جدا كردن كودكان بردگان سیاهپوست را از مادرانشان برای فروش در شهری دور دست و نامعلوم كه برای همیشه امكان دیدن یكدیگر را نداشتند چنان منعكس كرده است كه با خواندن آن، ایالات شمالشرقی و شمالی آمریكا از برده داری متنفر شدند.

××× «یاسوناری كاواباتا» داستان نگار ژاپنی و برنده جایزه نوبل در ادبیات نیز 14 ژوئن در سال 1899 به دنیا آمد.

 

Harriet

 

1864م:پروفسور الویس آلزایمر Alois Alzheimer و پروفسور كارل لاندستاینر ــ دوپژوهشگر پزشكی معروف ــ 14 ژوئن به فاصله 4 سال از یكدیگر در دوكشور ژرمن ــ آلمان و اتریش ــ به دنیا آمدند.

دكتر آلزایمر كه در 1864 در آلمان به دنیا آمد یك روانپزشك و آسیب شناس بود كه ضمن بررسی روی بیماری های مغز و سلسله اعصاب به ویژه انواع بیماری های مربوط به نقصان حافظه متوجه شد كه شدیدترین نوع این بیماری بر اثر از میان رفتن سلولهای مغز در بخشی كه مربوط به حافظه است روی می دهد كه یك بیماری مزمن در حال پیشرفت است و از آنجا كه سلولهای مرده مغز نمی توانند جانشین به دست آورند تنها راه این است كه مرگ آنها را كند كرد و به تاخیر انداخت. از آن زمان این بیماری (نسیان ـ فراموشی) به نام او به «آلزایمر» معروف شده است.

 

دكتر آلزایمر

 

1868م:دكتر كارل لاندستاینر در 1868 در اطریش به دنیا آمد و پدرش روزنامه نگار بود. او در دانشگاه وین پزشكی خواند و استاد «ایمیونولوژی» شد. اولین تالیفش درباره خون بود كه ثابت كرد مواد موجود در خون به تغدیه فرد مربوط است و اگر خون جاندار دیگر و حتی خون انسانی كه از گروه دیگر باشد (جز گروه «O») به یك فرد تزریق شود دچار شوك و بعدا یرقان و ... خواهد شد و تنها خون همگروه (و گروه O) قابل انتقال است.

وی در زمینه آنتی ژنها و انتی بادی ها و طبیعت آنها و مكانیسم دفاع طبیعی بدن و راههای تقویت آن تحقیقات متعدد بعمل آورد و به خاطر این تلاش خود برنده جایزه نوبل در پزشكی شد.

 

دكتر لاندستاینر


141925م: ژوئن زادروز«پیر سالینجر» روزنامه نگار معروف آمریكایی است كه به اظهار بسیاری از اصحاب این حرفه، اصول ژورنالیسم را فدای سیاست و یا امیال خود نکرد. وی كه در سال 1925 به دنیا آمده بود از مدافعان روزنامه نگاری حرفه ای و بی طرف بودن و حب و بغض نداشتن روزنامه نگار بود. سالینجر که در فرانسه فوت شد مدتی نیز مشاور مطبوعاتی جان اف. كندی رئیس جمهوری آغاز دهه 1960 آمریكا بود. سالینجر بارها گفته بود كه به خاطر دوستی اش با كندی و كمك به اجرای برنامه های او كه جنبه نوآوری داشت موقتا این سمت را پذیرفته بود. سالینجر سالها از فرانسه مطالب خود را برای رسانه های آمریكا می فرستاد.

 

سالینجر


1359م:در پی بازداشت نورالدین نوری نویسنده قدیمی روزنامه اطلاعات كه بیش از چهار دهه در این روزنامه قلم زده بود، 24 خرداد 1359 هیات پاكسازی این موسسه مطبوعاتی در اطلاعیه ای كه در صفحه دوم شماره 24 خرداد 1359 روزنامه اطلاعات انتشار یافت از كاركنان نمایندگی های این موسسه در سراسر كشور خواست كه اگر شكایتی از او دارند به آن هیات اعلام دارند ؛ كه چنین اقدامی از سوی یك رسانه همگانی برضد یك همكار قدیمی خود كه تا همان ماه در آنجا كار كرده بود كم سابقه بوده است.

 

نورالدین نوری


1642م:مهاجر نشین انگلیسی ماساچوست 14 ژوئن 1642 مقررات آموزش وپرورش اجباری و رایگان را به اجرا گذارد كه بعدا گسترش یافت و تا به امروز درسراسر آمریكا ادامه دارد. درایالات متحده آمریکا امور آموزش و پرورش برعهده شهرهاست و از محل عوارض مستغلات (سالانه یک درصد بهای زمین و ساختمان) هزینه آموزش و پرورش رایگان و اجباری و انتقال دانش آموزان از هر نقطه شهر و حومه را با اتوبوس به مدارس تامین می کنند. اگر خانه دانش آموز فاصله زیاد به مدرسه داشته باشد و مسائل دیگر، معلم برای تدریس او به خانه اش می فرستند. والدینی که فرزند خودرا از رفتن به مدرسه بازدارند مجازات می شوند و احیانا فرزند آنان به فاستر هاوس فرستاده می شود.


1967م:امروز زادروز دكتر ارنستو (چه) گوارا پزشك آرژانتینی و از انقلابگران بزرگ قرن 20 است كه 14 ژوئن سال 1928 پا به عرصه وجود گذارد. وی ـ یك سوسیالیست ـ در جریان انقلاب كوبا دستیار فیدل كاسترو بود. «چه» در سال 1967 در جریان كمك به انقلاب كشاورزان بولیوی (كه 38 سال بعد در سال 2005 به ثمر رسید و مورالس از پیروان خط او رئیس جمهور شده است) كشته شد. تا سال 2010 (امسال) درباره اندیشه و كارهای چه گوارا و چگونگی مرگ او سه هزار و 119 کتاب انتشار یافته است.

 

 چه گوارا


1940م:چهاردهم ژوئن 1940 (24 خرداد 1319) واحدهای ارتش آلمان ناسیونال سوسیالیست وارد پاریس شدند و پس از عبور از خیابانهای این شهر در آنجا استقرار یافتند. هیتلر قبلا اعلام کرده بود که اگر پاریس مقاومت نکند به آن آسیب وارد نخواهد ساخت و ژنرال هرینگ فرماندار نظامی پایتخت فرانسه این قول را پذیرفته و نظامیان را از شهر بیرون برده بود و بنابراین پاریس در جنگ جهانی دوم آسیب چندان ندید. هیتلر پس از اینکه انگلستان و فرانسه بر سر لهستان به او اعلان جنگ دادند از دهم ماه مه 1340 تعرض به غرب را آغاز و پس از تصرف بلژیک و هلند نیروهای مشترک انگلستان و فرانسه را درهم کوبید و 340 هزار تن باقیمانده آنان را در دونکرک محاصره کرد که با دادن 64 هزار کشته و اسیر با بی نظمی بی سابقه ای تخلیه شدند.

 

یک منظره از ورود نظامیان به پاریس در ژوئن 1940

 

1944م:13 ژوئن 1944نیروی هوایی آلمان بمباران شهر لندن با بمب های هدایت شونده «( Vergltungswaffe -1 (V - 1» را آغاز كرد كه تا 29 مارس 1945 (یك ماه پیش از تصرف برلین به دست شوروی و خودكشی هیتلر) ادامه داشت. واژه آلمانی كه برای نامیدن این بمب ها از آن استفاده شد به معنای «اسلحه انتقامی» بود. ا

 

(Vergltungswaffe –1 (V – 1

 

1972م:بانو «استفانی فون هوهنلوههStephanie von Hohenlohe» كه در یك خانواده از یهودیان اتریش به دنیا آمده بود و پس از ازدواج با یك شاهزاده اتریشی، پرنسس خطاب می شد 13 ژوئن 1972 در 81 سالگی درگذشت.


Stephanie


1775: ارتش آمریكا (در آمریكا منظور، نیروی زمینی است ) تاسیس شد.

1834: كاغذ سمباده اختراع شد.

1846: مهاجران اروپایی انگلیسی زبان در سونومایSonoma كالیفرنیا برضد دولت مكزیك كه كالیفرنیا یك ایالت آن بود بپاخاستند و برای خود اعلام جمهوری كردند. همین قیام یكی از علل تصرف نظامی كالیفرنیا و تبدیل آن به یك ایالت آمریكا شد.

1900: جمهوری هاوایی یك سرزمین وابسته به ایالات متحده اعلام گردید.

1905: افراد كشتی جنگی «پوتمكینPotemkin» وابسته به ناوگان روسیه بر ضد آتوكراسی(حكومت خودسرانه و بدون رعایت قوانین كشور و حقوق مردم) و اریستوكراسی (حكومت طبقه ممتاز از قبیل اشراف و ...) دست به شورش زدند كه مقدمه بپاخیزی های دیگر و ازجمله انقلاب 1917 روسیه شد.

1940: در جریان جنگ جهانی دوم، شهر پاریس به تصرف ارتش آلمان در آمد. هیتلر قبلا دستور داده بود كه پاریس بمباران هوایی نشود.

1951: برای نخستین بار كامپیوتر (سیستم UNIVACI) در كارهای عمومی ( اداره سرشماری آمریكا ) بكار گرفته شد.

1967: چین نیز دارای بمب هیدرژنی شد.

1982: جنگ 74 روزه آرژانتین و انگلستان بر سر مالكیت جزایر فالكلند پایان یافت.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.