اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 22 تیر



513پیش ازمیلاد:ژوئیه سال 513 پیش از میلاد، و طبق محاسبات تقویمی مورخان اروپایی؛ 13 ژوئیه ( 23 تیرماه و روزی چون امروز) ارتش ایران نیروهای كنفدراسیون گتائه Getae را در كنار دانوب جنوبی، منطقه داكیه Daci =Dacia (تلفظ انگلیسی: دی شیا = رومانی امروز) شكست داد و سراسر بالكان شرقی را ضمیمه قلمرو ایران ساخت (بالكان به معنای رشته كوههای جنگلی، منطقه ای است كوهستانی شبه جزیره شكل در جنوب شرقی اروپا، از دریای آدریاتیك تا دریای سیاه).

به فرمان داریوش بزرگ، ارتش ایران به فرماندهی سپهبد بغابیش (بغابیشه) برای سركوب سیتی ها از دریای مرمره گذشته و پای به اروپا نهاده بود. حاكمان محلی برای ایستادگی در برابر نیروهای ایران كه مركب از هشتاد هزار تن بودند كنفدراسیون «گتائه» را تشكیل داده بودند كه پس از چند روز نبرد، 13 ژوئیه شكست خوردند و رومانی و مولداوی (مولدوای امروز) تا اوكراین از آن ایران شد. داریوش این پیروزی، و دلیل لشكركشی به اروپا را در كتیبه ای شرح داده و مناطق متصرفه را نام برده است.

 

Darius the Great


1534م:نیروهای سلیمان قانونی سلطان وقت عثمانی درجریان لشكركشی تازه خود به ایران، 13 ژوئیه در سال 1534 شهر تبریز را تصرف كردند و سپس متوجه شروان، سلطانیه و حتی گیلان شدند. عثمانی ها با استفاده از درگیری شاه طهماسب صفوی با ازبكان در شمال خاوری ایران و دشواری هایی كه با برادرانش داشت، پای به ایران گذارده بودند. این بارهم مقاومت مردم معمولی محل و حملات چریكی میهندوستانه آنان باعث بازگشت عثمانی ها شد. این عملیات 20 سال پس از جنگ چالدران روی داد كه ضمن آن لشکرکشی هم تبریز موقتا به دست عثمانی ها افتاده بودند كه اشغالگران بر اثر مقاومت مسلحانه مردم محل و حملات چریکی و مقاومت منفی به ستوه آمدند و طولی نکشید که بازگشتند. علت شکست ایران در هر دو تعرض عثمانی، نداشتن اسلحه نوین (توپ و تفنگ) بود. سران صفویه در آن زمان بکار بردن توپ و تفنگ و کشتن افراد (حتی دشمن) را از راه دور خلاف آیین جوانمردی می پنداشتند و با این تفکر شمشیر بلند هم حمل نمی کردند که بعدا شاه عباس این رسم را به دور انداخت و به تجهیز ارتش با اسلحه آتشین روی آورد.سلطان سلیمان 31 دسامبر 1534 نیز موقتا بغداد را که در قلمرو ایران بود متصرف شد.

سلطان سلیمان پسر سلطان سلیم بسال 1494 متولد و در سال 1566 درگذشت. وی که 21 سپتامبر 1520 بر جای پدر نشسته بود یک سال بعد از آغاز سلطنت، بلگراد را تصرف کرده بود.

 

سلطان سلیمان

 

1330ش: 23تیرماه سال 1330 خورشیدی آورل هریمن مشاور ترومن رئیس جمهوری وقت امریكا با پیامی حاوی طرح میانجیگری این دولت بین ایران و انگلستان وارد تهران شد و مورد استقبال گرم قرار گرفت. همین استقبال شایان سبب تشدید مخالفت چپگرایان شد و بعد از ظهر همان روز بر ضد ورود او و میانجیگری آمریكا در امر نفت، درخیابانهای تهران دست به تظاهرات یكصد هزار نفری زدند كه از میدان فردوسی آغاز و به میدان بهارستان ختم می شد. در جریان این تظاهرات اعضای حزب دكتر مظفر بقایی با تظاهر كنندگان درگیر شدند و به پلیس و ارتش تحت فرمان شاه امكان و بهانه دادند كه وارد عمل شوند و به سوی تظاهر كنندگان تیر اندازی كنند كه ضمن آن دهها تن كشته و مجروح شدند( مشروح این تظاهرات در سایت 14 ژوئیه آمده است ). هریمن در سر راه خود به ایران در پاریس با ژنرال آیزنهاور سر فرمانده نیروهای "ناتو " در اروپا مذاکره کرده بود. آیزنهاور دو سال بعد رئیس جمهوری آمریکا شد.

 

1358ش:بیست و سوم تیر ماه سال 1358 (13 ژوئیه 1979 و پنج ماه پس از انقلاب) دكتر سامی وزیر بهداری دولت انقلاب (حكومت موقت مهدی بازرگان) طرح «طب ملی» را در اجتماع مدیران بهداری های سراسر كشور كه در شهر مشهد برگزار شده بود اعلام داشت كه به موجب آن هزینه دكتر، دارو و درمان همه ایرانیان از سوی دولت تامین و تاسیس بیمارستان غیر دولتی غیر قانونی می شد.

این طرح، مراجعه داوطلبانه مردم به مطب خصوصی پزشكان را در ساعات غیر اداری منع نمی كرد.

در مقدمه طرح آمده بود كه «تندرستی و درمان رایگان حق مردم است».

 

دکتر سامی

 

1359ش:23 تیر ماه 1359 اسامی بیشتر دستگیر شدگان توطئه كودتای نوژه كه 19 تیرماه كشف و سركوب شده بود اعلام شد. در همین روز در تهران اعلام شد كه علاوه بر دولت آمریكا، دولتهای اسرائیل، عراق و مصر هر كدام به راهی به طرح این توطئه كمك كرده بودند. طبق گزارش مطبوعات تهران در آن روز، كودتاگران برای انجام برنامه خود 60 خلبان و سی هواپیما آماده كرده بودند.

تا 23 تیرماه سال 1959، بیش از سیصد تن به اتهام شركت در كودتا دستگیر شده بودند كه بعدا برخی آز آنان اعدام شدند.

 

1817م:«هنری دیوید تارو Henry David Thoreau» فیلسوف ، نویسنده و شاعر آمریكایی 12 ژوئیه 1817 در شهر كانكورد ایالت ماساچوست به دنیا آمد . وی مشوق ساده زندگانی كردن بود و عقیده داشت كه تجملات زندگی، یك فرد را «مادیگرا» می كند و چنین فردی « پول »

را همه چیز می داند و به جمع آن حتی با خطر كردن دست می زند. «تارو» جنگ آمریكا با مكزیك بر سر تصرف اراضی این كشور را توسعه طلبی و یك جنگ امپریالیستی خواند . او بر ضد بردگی سیاهان بود و از « جان براون » كه به خاطر رهایی سیاهپوستان از بردگی دست به قیام مسلحانه زده بود حمایت كرد. تارو « نا فرمانی » را به عنوان راه مبارزه منطقی و مسالمت آمیز با كارهای غیر منصفانه دولت معرفی و پیشنهاد كرد و در این زمینه یك رساله نوشت كه در قرن بعد، گاندی با مطالعه آن همان روش را بر ضد انگلستان در پیش گرفت. «تارو» در اجرای این روش خود یك بار از دادن مالیات به دولت خود داری كرد و به زندان افتاد ، ولی یكی از هواخواهانش بدون این كه وی بداند، مالیات عقب افتاده اش را پرداخت كرد و از زندان رها شد.

 

Henry David Thoreau

 

1925م:«مهربان شهریارایرانی» از پارسیان هند از دهم ژوئیه 1925(20 تیرماه 1304) تا پایان عمر به مدت 44 سال لب از سخن فروبست تا دروغ نگفته باشد و تهمت به كسی نزده و درنتیجه مرتكب گناه نشده باشد كه «گفتار نیك» یكی از ستونهای سه گانه اخلاقیات ایرانیان (و از سه اصل آیین زرتشت) از هزاره دوم پیش از میلاد بوده است. وی كه در 25 فوریه 1894 به دنیا آمده بود در 31 ژانویه 1969 درگذشت و در مهرآباد هند مدفون شد.

 

 مهربابا در سال 1941


1984م:دوازدهم ژوئیه 1984 والتر ماندیل Walter Mandale نامزد مقام ریاست جمهوری آمریكا از سوی حزب دمكرات در انتخابات نوامبر همان سال، بانو جرالدین فرارو Geraldine Ferarro چهل و هشت ساله عضو مجلس نمایندگان آمریكا از نیویورك را به عنوان نامزد معاونت خود اعلام داشت و گفت كه او نه تنها خواسته است كه صفحه تازه ای در تاریخ دمكراسی آمریكا باز كند بلكه بگوید كه انتخاب مردها ، ثروتمندان و سفید پوستها دمكراسی نیست؛ دمكراسی یعنی رای دادن همه و رای گرفتن بدون تبعیض.

 

جری فرارو


2004م:«اندی رونیAndy Rooney» مفسر آمریكایی یكشنبه شب 11 ژوئیه 2004 در برنامه خود در تلویزیون سی بی اس گفت: رئیس جمهور فردی است كه یك جامعه، دست كم برای چهار سال سرنوشت خود را به او می سپارد، و این، کار كوچكی نیست. چرا مقرر نداشته اند كه شرط نامزد شدن برای احراز این مقام بسیار مهم، قبول شدن در آزمایش هوش، معاینه جسم و روان و امتحان معلومات عمومی باشد؟. اگر یك رئیس جمهور مقدمات اقتصاد، حقوق و جامعه شناسی، و نیز تاریخ و جغرافیا نداند گزارشهایی را كه به او می دهند و عموما با توجه به ضیق وقت او خلاصه تهیه می شود به وضوح درك نمی كند و تصمیماتی كه می گیرد ممكن است نتیجه مطلوب نداشته باشد. دمكراسی فقط آوردن اكثریت آراء نیست. باید افرادی را به مردم برای دادن رای معرفی كرد كه از لحاظ جسم و روان و هوش كامل باشند و مقدمات و دست كم راه مطالعه هر كاری را بدانند.

 

Andy Rooney


815م:عباس مروی یكی از چند شاعری كه اشعار آنان تا به امروز باقی مانده و گفته می شود از گروه اول شاعران فارسی گوی ایرانی بعد از حمله عرب بوده اند 13 ژوئیه سال 815 میلادی درگذشت.

دو شاعر دیگری كه از آن سالها، اشعارشان به زبان فارسی باقی مانده است ابوحفص سغدی و حنظله بادغیسی هستند. شاید در دو قرن اول اشغال نظامی ایران توسط عرب، شعرای پارسی گوی دیگری هم می زیستند، اما تنها اشعار این سه تن كه در خراسان بزرگتر (شامل شمال شرقی ایران امروز، شمال و شمال شرقی افغانستان و منطقه فرارود) می زیستند به نام خودشان باقی مانده است.


2004م:اشتیاقی كه شیلیایی ها، دوشنبه 12 ژوئیه 2004 ، در برگزاری یكصدمین زادروز شاعر و نویسنده خود « پابلو نرودا Pablo Neruda» نشان دادند هركس را كه در جریان گزارش مربوط قرار گیرد امیدوار ، نسبت به وجدان بیدار انسانها خوشبین و به ادامه خدمت به آنان ترغیب می كند.

صدها تن از مردم معمولی شیلی 31 سال پس از مرگ پابلو در سپیده دم در زیر باران شدید به ایستگاه راه آهن سانتیاگو رفتند و به ریكاردو لاگوس Ricardo Lagos رئیس جمهوری و پانصد مقام، استاد و اندیشمند شیلی پیوستند و 315 كیلو متر راه را پیمودند تا در شهر « پارال»، زادگاه پابلو از او تجلیل كنند. در میدان راه آهن كه پدر پابلو در آنجا روزگاری یك كارگر ساده بود از سوی مردم داوطلب با سیب سرخ بر كف میدان یك قلب 22 متر در 23 متر ساخته شده بود كه نام شاعر را با گل سفید روی آن نوشته بودند.

 

پابلو


1934م:سیزدهم ژوئیه زادروز «اكیواند سویینكاAkinwande Wole Soyinka» داستان نگار نیجریایی است كه در سال 1934 به دنیا آمد. وی تنها نویسنده از میان سیاهان آفریقا است كه برنده جایزه ادبیات نوبل شده است. سویینكا كه در عین حال از مبارزان حقوق بشر و آزادی های مدنی است و از دانشگاه «لیدز» انگلستان فارغ التحصیل شده، در دانشگاههای نیجریه و آمریكا «ادبیات تطبیقی» تدریس كرده است. سویینكا به خاطر مخالفت پیگیر با برادركشی در بیافرا و تلاش برای برای برقراری صلح میان طرفین متخاصم، در سال 1967 به تصمیم دولت نظامی نیجریه بازداشت شد و 22 ماه در زندان بود. زندانی شدن او باعث اعتراض های جهانی و در نتیجه تغییرات وسیع در نظام حكومتی نیجریه شد. محصول این 22 ماه زندان، داستان است تحت عنوان «مردی كه مرد». در نمایشنامه ها و داستان های این نویسنده، نتایج بد و زشتی های ستمگری و خودسری كه بزعم او زاییده استبداد هستند منعكس است و در همه آنها از حقوق انسانها و تساوی آنان در این حقوق دفاع شده است. در میان حاكمان فدراسیون نیجریه، «ثانی آباچا» بیش از دیگران مخالف سویینكا بود. دشمنی آباچا بود كه این نویسنده را مجبور به جلای وطن كرد.

 

Akinwande Wole Soyinka


2005م:12 ژوئیه 2005 به مناسبت هجدهمین سالروز اخطار سازمان ملل كه نفوس جهان بیش از ظرفیت منابع آن است، كتابی به زبان انگلیسی تحت عنوان «یك ستاره گردان و این همه نفوس» انتشار یافته كه پر از عكس و سند است.

در مقدمه كتاب آمده است كه سازمان ملل در دهه 1960 و هنگام عبور جمعیت از خط چهار میلیارد نیز چنین اخطاری داده بود كه به آن توجه نشد.

 

847م:طبق نوشته و احتساب برخی مورخان اروپایی، احتمالا 13 ژوئیه سال 847 روزی است كه خوارزمی ریاضی دان بزرگ ایران در بغداد فوت شد.

كرونیكل جهان در صفحه 270 خود درباره خوارزمی نوشته است: خوارزمی بود كه ریاضی و رقم نویسی هند را به كشورهای دیگر منتقل كرد و كتاب او "حساب الجبر و المقابله" نشان می دهد كه ایرانیان در آن زمان تا چه حد از اروپائیان جلو بودند و واژه «جبر Jabr» را كه او بكار برده به صورت «الجبراAlgebra » در سراسر جهان باقی مانده است. برخی دیگر از مورخان اروپایی درگذشت خوارزمی را در ماه آوریل رقم زده و نوشته اند كه مرگ خوارزمی با چند روز تفاوت درست 219 سال پس از درگذشت خسرو پرویز - شاه ساسانی روی داد. خسرو پرویز روز سوم آوریل سال 628 میلادی (14 فروردین) در بازداشتگاه كاخ خود در تیسفون (مدائن) مقتول شده بود كه پس از مرگ او، طولی نكشید كه امپراتوری ایران هم از میان رفت.


2008م:دكتر مایكل دباكی Michael DeBakey معروفترین جراح قلب درجهان جمعه 11 ژوئیه 2008 و 56 روز پیش از صد ساله شدن در شهر هوستون آمریكا براثر عارضه طبیعی درگذشت. وی فرزند «شاكر دباغی» یك داروفروش لبنانی، و نام او تا زمان دكتر شدن «میشل دباغی» بود. پدر وی كه یك مارونی (مسیحی) لبنانی بود قبلا به لوئیزیانای آمریكا مهاجرت كرده بود. میشل دباغی که هفتم سپتامبر 1908 در شهر لیک چارلز به دنیا آمده بود در 32 سالگی دكتر شد و پس از اتمام تحصیلات در آمریكا و آلمان، به تدریس بیماری های قلب در دانشكده پزشكی «بایلورBaylor» و همزمان به کار درمان و نیز تكمیل عمل جراحی قلب و اختراع دستگاههای مربوط پرداخت ازجمله سوزن تزریق خون، پمپی كه هنگام عمل قلب كار گردش خون و مبادله اكسیژن در ریه را بر عهده می گیرد، عمل قلب باز و 149 وسیله دیگر. دباكی كه تا آخرین سال عمر، از بیمارستان و آزمایشگاه و كلاس درس دور نشده بود بیماری قلب سران بسیاری از كشورها از جمله جان اف. کندی، شاه سابق ایران (پهلوی دوم) و بوریس یلتسین را درمان كرده بود.


1793م:13 ژوئیه در سال 1793 در جریان انقلاب بزرگ فرانسه، بانو "شارلوت كوردای Corday" دخترى ازخانواده اعیان و اشراف فرانسوی كه انقلابیون اموال برخى ازبستگان وی را مصادره كرده بودند، به بهانه این كه می خواهد به "ژان پل مارا Marat" یكی از سران انقلاب اطلاعات محرمانه بدهد، به خانه او وارد شد و او را که هنوز در حمام خانه بود با ضربه دشنه كشت.

 

«شارلوت كوردای» كه هنگام گردن زده شدن با گیوتین 35 ساله بود


1943م:جهان، 13 ژوئیه سال 1943، شاهد بزرگترین نبرد تانك در تاریخ خود بود. در این روز در منطقه كورسك Kursk - نزدیك مسكو، در زمین شش هزار و سیصد تانك آلمان و شوروی و 2 میلیون و 240 هزار سرباز و در آسمان 4 هزار و چهارصد هواپیمای طرفین به جان هم افتاده بودند كه در مدتی نسبتا کوتاه دو هزار و نهصد تانك از میان رفت، 238 هزار سرباز كشته و هفتصد هزار تن دیگر مجروح و از صحنه نبرد خارج شدند و هیتلر برای نخستین بار مجبور شد دستور عقب نشینی بدهد كه آغاز پایان كار او بود. شدیدترین صحنه این نبرد تانک در ناحیه Prokhorovka صورت گرفته بود. این نبرد تانک در واقع از پنجم ژوئیه آغاز شده بود که از دوازدهم این ماه (هفتمین روز) شدت گرفته و در 13 ژوئیه به اوج شدت رسیده بود.

این نبرد پس از آزاد شدن استالینگراد و خارکوف صورت گرفت. ژوکوف Zhukov - مارشال شوروی، در منطقه نبرد هشت خط دفاعی مدور پشت سرهم به وجود آورده بود و با استفاده از سیصد هزار غیر نظامی محلی که آلمانی ها تصور می کردند به زراعت مشغولند صحنه را مین گذاری کرده بود.

 

Zhukov مارشال شوروی و برنده نبرد «كورسك»

 

2004م:حمید كرزای رئیس جمهور افغانستان 12 ژوئیه 2004 اعلام كرد كه میلیشیای افغان (افراد مسلحی كه تابع سران محلی معروف به «وار لرد» هستند) بدتر از طالبان عمل می كنند و باید خلع سلح شوند.

كرزای گفت كه نخستین گام دولت باید خلع سلاح میلیشیای محلی باشد كه شمار آنان در افغانستان تا این تاریخ (12 ژوئیه 2004) 60 هزار تن برآورد شده است و تا آوریل آینده (سال 2005) دست كم هفتاد درصد آنان باید كنار بروند و در این زمینه در حال مذاكره با آمریكا، ناتو و سازمان ملل است.

 

کرزای

 

2004م:باب هربرت مفسر آمریكایی در تفسیر 12 ژوئیه 2004 خود نوشته است كه پس از نزدیك به سه سال، اینك مسلم شده است كه دشمن واقعی آمریكا بن لادن و القاعده است و می دانند كه بن لادن و دستیاران نزدیكش در نقطه ای در مرز افغانستان و پاكستان پنهان شده اند. تعجب در این است كه با داشتن این اطلاعات، چرا با همه توان و امکانات به آنجا حمله نمی كنند تا كلك كار کنده شود.

هربرت که تفسیر او از طریق سندیکای مربوط میان روزنامه های آمریکا توزیع و در آنها انتشار یافته سپس افزوده است: بنظر می رسد که عملیات عراق و افغانستان به صورت "وقت گذرانی: درآمده است - چرا و منظور چیست؟. اگر هدف، بن لادن است، باید

روی ازمیان برداشتن او تمرکز شود. ادامه استقرار در افغانستان مسئله ساز خواهد شد - مسئله ای جهانی و پیچیده.


1822: استقلال طلبان یونان در تنگه ترموپیل نیروهای عثمانی را شكست دادند.

1854:جورج ایستمن George Eastman موسس کارخانه کداک در رچستر ایالت نیویورک به دنیا آمد و 78 سال عمر کرد. وی مخترع حلقه فیلم ( فیلم انعطاف پذیر) ،پلیت خشک ،دوربین کداک( دوربین کوچک و قابل حمل) ، و عکس متحرک ( فیلم ) است.

1878: دولتهای بزرگ اروپایی بر نقشه تازه بالكان كه خود ترسیم كرده بودند صحه گذاردند و به این ترتیب، برای عثمانی در بالكان جایی جز آلبانی باقی نماند. بلغارستان نیر استقلال داخلی یافت و قرار شد كه در آنجا از جانب عثمانی، فقط یك فرماندار كل باقی بماند.

1911: انگلستان و ژاپن پیمان اتحاد خود را برای چهار سال دیگر تمدید كردند.

1963: جمهوری خلق چین دولت آمریكا را متهم كرد كه می كوشد روابط چین و شوروی را زهرآگین كند.

1971: ده تن از افسران ارتش مغرب (مراكش) از جمله یک ژنرال معروف كه بر ضد پادشاه این كشور توطئه كرده بودند تیر باران شدند.

1976: نمایندگان 12 دولت كه در پاریس اجتماع كرده بودند به توافق رسیدند كه از سال 1989 در منطقه قطب جنوب به اكتشاف و استخراج مواد معدنی بپردازند.

1979: از 23 تیر ماه 1358 سازمان رادیو ـ تلویزیون دولتی ( صدا و سیما ) دارای یك شورای عالی مركب از محمد موسوی ، محمد خاتمی ، صادق قطب زاده ( مدیر عامل )، عبدالرحیم گواهی و ابراهیم پیراینده شد.


ویدیو مرتبط :
‫روزشمار تاریخ: 1 تیر برابر با 22 ژوین‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.