اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 10 مرداد



1952م:به دستور دكتر محمد مصدق نخست وزیر وقت، یکم اوت 1952 (دهم امرداد 1331) اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه وقت، ایران را ترك كرد و روانه اروپا شد. دكتر مصدق با مداخله بستگان و نزدیكان شاه در امور كشور شدیداً مخالف بود. وی بارها در جلسات شورای وزیران و در مصاحبه های مطبوعاتی و سخنرانی های خود گفته بود که هیچ عاملی بیش از مداخله و اعمال نفوذ اصحاب نام و متنفذان در معاملات دولتی و انتصابات و اموری نظیر اینها مردم را عصبی و آماده عصیان نمی کند. این مداخلات همه قشرها را خشمگین می سازد بویژه طبقه منوّر و متوسط را که کوشش ما بر افزایش شمار اعضای این طبقه است. مصدق همچنین می دانست که اشرف از ورود به توطئه بر ضد دولت او خودداری نمی کند و اطلاعات شهربانی (پلیس) را مامور گزارش تماسهای او کرده بود. مصدق برای قطع اعمال نفوذ و نیز پیشگیری از توطئه احتمالی اشرف بر ضد دولت خود و همکاری با عوامل بیگانه دستور داده بود كه از كشور خارج شود. اشرف یك سال بعد در همین زمان (در آستانه براندازی 28 امرداد 1332 = اوت 1953 ) به گونه ای محرمانه به ایران بازگشت!. همزمان، سرهنگ شوارتسکوف آمریکایی هم وارد تهران شده بود و ....

 

تقویم تاریخ 10مرداد

 

1383ش:در «صفحه مجلس» روزنامه شرق شماره دهم مرداد 1383 اطلاعیه ای چاپ شده بود كه چون تازگی دارد یكی دو قسمت آن در زیر خواهد. از آنجا كه عینا و شماره بندی شده به چاپ رسیده بود به نظر می آید آگهی باشد، زیرا در روزنامه نگاری چنین روالی برای خبرنویسی نیست. در عمر روزنامه نگاری 48 ساله خود كه هر روز همه خبرهای جهان را مرور كرده ام چنین پاسخ تندی را از جانب یك موسسه به پارلمان یك كشور ندیده بودم. به نظر می رسد كه این پاسخ به اظهارات چند نماینده كه نظر آنان است داده شده باشد. پاسخ، نوعی انتقاد نسبت به آن نمایندگان است. معمولا پاسخ به پارلمان از طریق وزیر مربوط و یا معاون پارلمانی وزیر( به شرط این كه پارلمان انتصاب آن معاون را قبلا تایید كرده باشد) با لحنی بسیار ملایم داده می شود. پاسخ به مجلس ارسال می شود، نه روزنامه. هنگام طرح پاسخ در مجلس، اگر مطرح شود؛ روزنامه پاسخ و عكس العمل مجلس نسبت به آن را تواما منتشر می كند. اینك باید دید كه واكنش مجلس به این «نوآوری» چه خواهد بود!.


1388ش:به مناسبت ورود مرگ محمدرضا پهلوی ـ آخرین شاه نظام سلطنتی ایران، به سال سی ام، برخی ار رسانه های آمریکا و اروپا در یکمین هفته امردادماه 1388 (هفته آخر جولای 2009) به درج نظر تاریخنگاران درباره او پرداخته بودند که خودش هم کتابی تحت عنوان «پاسخ به تاریخ» تالیف کرده که در سال 1980 به زبان انگلیسی منتشر شده است. در طول 29 سالی که از درگذشت پهلوی دوم گذشته هرسال مورخان معاصر به این مناسبت به اظهار نظر پرداخته اند.


1819م:امروز زادروز هرمن ملویل Herman Melville داستان نویس و شاعر آمریكایی است كه اول اوت 1819در شهر نیویورك در یك خانواده بازرگان به دنیا آمد و 28 سپتامبر 1891 در گذشت. هرمن 12 ساله بود كه پدرش از اندوه ورشكستگی دیوانه شد و درگذشت .پدر هرمن وارد كننده كالا از فرانسه بود. هرمن كه در زمینه ادبیات و كارهای شكسپیر مطالعه فراوان داشت تصمیم به كار در كشتی گرفت و از كشتی های شكار نهنگ آغاز كرد و به عنوان ملوان نیروی دریایی آمریكا پایان داد. وی به هاوایی و بعدا به میان تاپی ها رفت و زندگانی پر ماجرایی داشت. در بازگشت به نیویورك و سكونت با مادر، به نوشتن داستان پرداخت.

داستان های او همه در رابطه با دریا بود ؛ آن چه را كه دیده و بر سرش آمده بود كه می توان آنها را نوعی خاطرات توام با داستان توصیف كرد. یك داستان او كه « مابی دیك » عنوان دارد یك شاهكار ادبی است. كتاب معروف دیگرش « اومو » درباره جزایر جنوبی یونان است كه در طول كار در نیروی دریایی آمریكا به آنجا رفته بود . داستان معروف دیگر او « تای پی » عنوان دارد كه درباره این قوم اقیانوس آرام است كه مدتی با آنان زندگی كرد. آخرین داستان او كه نیمه تمام ماند و نویسنده ای دیگری آن را به پایان برد « بیلی باد » عنوان دارد كه شرح اعدام یك ملوان جوان انگلیسی است كه به خاطر جرمی كه فرمانده كشتی مرتكب شده بود او را محاكمه و اعدام كردند. ماجرا در جریان یك جنگ دریایی انگلستان و فرانسه رخ داده بود.

 

هرمن ملویل

 

1999م:امروز سالگشت درگذشت «نیراد چودریNirad Chowderi» نویسنده بنگالی است كه اول اوت سال 1999 در یكصد و دو سالگی درگذشت و دهها اثر از خود به جای گذارد.

چودری كه در بنگال شرقی (بنگلادش امروز) به دنیا آمده و در هند و انگلستان زندگی كرده بود در 99 سالگی آخرین كتاب خود تحت عنوان «3 سوار» را نوشت. نوشتن یك كتاب كامل، جالب و بدون نقص در این سن، در تاریخ ادبیات جهان بی سابقه بوده است.

چودری كه در دانشگاه كلكته، رشته تاریخ را تحصیل كرده بود، كار نویسندگی را از نوشتن مقاله و تفسیر خبر آغاز كرد. وی برای رادیو هند هم تفسیر می نوشت و شخصا این تفسیرها را می خواند.

 

نیراد چودری

 

اوت (آگست ـ اوگوست)، هشتمین ماه میلادی در تقویم گریگوری، از امروز آغاز می شود كه نامگذاری آن داستانی جالب دارد، از این قرار:

در تقویم رومی كه به دستور «ژولیوس سزار» تدوین شده بود و در آن تقویم، كه «سال» بمانند تقویم ایرانیان از مارس آغاز می شد، ماه اوت فعلی ماه ششم بود و Sextilis (ماه ششم) خوانده می شد. ماه پیش از آن را به این مناسبت كه ژولیوس سزار در آن به دنیا آمده بود، ژولای (جولای ـ ژوئیه) نامگذاری كرده بودند كه پس از گذشت بیش از دو هزار سال به همین نام باقی مانده است.

پس از سزار، پسر خوانده او «گایوس اوكتاویوسGaius Octavius» به سمت امپراتور انتخاب شد و سزار اوكتاویانوس نام گرفت. سنای روم پس از غلبه اوكتاویانوس بر مخالفین و در صدر آنان ماركوس آنتونیوس و كلئوپاترا ملكه یونانی تبار مصر، وی را لقب «اوگوستوسAugustus» داد و پیشنهاد او را كه به تنهایی حكومت كند و شریك نداشته باشد تصویب كرد. گام بعدی اوگوستوس كه پا در جای پای پدر خوانده اش می گذارد، قرار دادن نام خود بر یكی از ماههای سال بود و ماه ششم را كه متعاقب ماه ژولای (ماه ژولیوس سزار) بود برگزید و آن را «اوگوست» نامید كه هنوز باقی مانده است. كار بعدی او كه خودخواهی محض خوانده شده است این بود كه اعلام كرد ماه اوگوست باید مانند ماه ژولای 31 روزه باشد تا دست كمی از ماه ژولیوس سزار نداشته باشد كه عملی شده است و به این ترتیب، سال میلادی كه خورشیدی است دارای هفت ماه 31 روزه است!.

اوگوستوس پس از 40 سال حكومت در نوزدهم اوگوست (ماهی كه به نام خودش بود) در سال 14 میلادی درگذشت.

 

اوگوستوس


41م:یکم اوت سال دهم پیش از میلاد،كلادیوس كه 25 ژانویه سال 41 میلادی در 51 سالگی از سوی سنای روم جانشین «كالیگولا» شد به دنیا آمد و در طول زمامداری خود كوشش بسیار كرد تا طرز تفكر رومیها با توجه به حقایق زمان تغییر یابد. از جمله پیشروی و توسعه روم باید عمدتا در غرب صورت گیرد تا شرق زیرا، برای توسعه قلمرو روم در شرق نیاز به مقابله با ایرانیان است كه روم استطاعت آن را ندارد و همیشه تلفات و هزینه سنگینی متحمل شده است. همین طرز فكر باعث تصرف كامل انگلستان توسط رومی ها شد. یكی دیگر از اصلاحات او؛ عضویت نمایندگان سرزمینهای متصرفه روم در سنای این كشور كه مردم این سرزمین ها احساس كنند جزیی از خاك روم هستند و بدون تأیید سناتورهای آنان قانونی وضع نخواهد شد كه به زیانشان باشد. اجباری كردن تدریس تاریخ، فلسفه، ریاضیات و ادبیات در مدارس قلمرو روم كه آنها را معلومات اربعه نامید و بدون تسلط بر آنها، هیچكس نمی توانست مقام دولتی، ژنرال ارتش و فرماندار شهرستان شود، از جمله اصلاحات دیگر وی بود. تكلیف قرار دادن برای امپراتور (منتخب سنا)، كه مایحتاج غذایی مردم را تأمین كند و به همین دلیل، وی در 24 كیلومتری جنوب شهر رم بند «استیا Ostia» را ساخت تا كشتی های بزرگ حامل غلات، حبوبات و احشام بتوانند در آنجا بار خود را تخلیه كنند، توسعه تجارت با «شرق دور», هند و بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس از طریق مصر و دریای سرخ، اجباری كردن تدریس فن بیان و درست سخن گفتن در مدارس و آزاد شدن بردگانی كه با سواد شوند و زبان رومی (لاتین) و تاریخ روم و حساب كردن را فراگیرند از موارد اصلاحات كلادیوس Cladius به شمار می روند. خود او الكن بود و با ممارست بسیار بر این عیب كه اصلاح آن لازمه رهبری كشور است فایق آمده بود.

 

عکس مجسمه کلادیوس


528م:در سال 527 میلادی ژوستینین Justinian (ژوستینیانوس) امپراتور روم شد و 38 سال حكومت كرد. وی و معاصر او خسرو انوشیروان آخرین حكمرانان بزرگ دو امپرتوری روم و ایران بودند و بمانند یكدیگر توجه خاص به ایجاد دادگاههای مختلف و وضع قوانین دادرسی داشتند. ژوستی نیان در طول حكومت 38 ساله خود، در آفریقا و اسپانیا و غرب به فتوحات بزرگی نائل آمد ولی سه بار از ایرانیان شكست نظامی خورد و اراضی وسیعی را از دست داد. در سال 545 میان دو امپراتوری یك قرارداد صلح امضاء شد ولی این قرارداد به اختلافات و نزاع دو دولت پایان نداد.


1936م:هشتمین دور تازه بازیهای المپیك در این روز در سال 1936 در شهر برلن آغاز شد. برای انجام این دور مسابقه ها كه در آن ورزشكارانی از 52 ملت شركت كرده بودند بزرگترین استادیوم آن زمان جهان ساخته شده بود. این استادیوم در طول دو سال آماده شده بود. هیتلر در مراسم آغاز این مسابقه ها شركت كرده بود و ورزشكاران از برابر رژه رفته بودند و 3 هزار كبوتر پرواز داده شده بود. در مراسم گشایش این بازی ها یكصد هزار تن و عمدتا آلمانی حضور یافته بودند و برای هیتلر سرود خوانده و كف زده بودند.

 

هیتلر در مراسم گشایش بازی ها، شاخه زیتون را از قهرمان یونانی نخستین دور تازه المپیك ( 1896) دریافت می دارد

 

1966م:یکم اوت 1966 حادثه ای بی سابقه در دانشگاه تكزاس واقع در شهر آستین روی داد. در این روز، نزدیك ظهر، چارلز جوزف ویتمن Charles Joseph Whitman دانشجوی 25 ساله رشته معماری كه قبلا یك سرباز تفنگدار بود پس از كشتن مادر و همسر خود در خانه های جداگانه، با تفنگ و به حدكافی مهمات به دانشگاه بازگشت و از برج 27 طبقه دانشگاه بالا رفت و از آنجا بنای تیراندازی به پایین را گذارد و به هركس كه در دید او قرار گرفت تیراندازی كرد؛ از دانشجو و استاد تا مراجعین عادی و كارمند.

در این تیر اندازی 14 تن از جمله یك بانوی حامله كشته و 33 تن دیگر زخمی شدند و چارلز جوزف هم به دست پلیس كشته شد. چارلز یك دانشجو خوب و ساعی اعلام شده بود.

 

چارلز جوزف

 

1978م:در این روز- یکم اوت- در سال 1978 میلادی آن دسته از مردم نیكاراگوئه كه ضد حكومت خانواده ساموزا بودند در سراسر این كشور دست به اعتصاب و راهپیمایی زدند و مخالفت خود را كه از سال 1972 (روز وقوع زمین لرزه مرگبار شهر ماناگوئه) آغاز كرده بودند به اوج رسانیدند. اعتراض مردم به این بود كه چرا بستگان ساموزا مقامهای دولتی و شركتهای انتفاعی و منابع ثروت را اختصاص به خود و در انحصار خود قرار داده اند و چرا «آناستازیوساموزا دبایله Debayle» در پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری خود انتخابات را برگزار نكرده است و پدر، عمو و خود او 41 سال به طور غیرقانونی بر نیكاراگوئه حكومت كرده اند. دوهفته بعد از میان مخالفان كه از قشرهای مختلف بودند، گروه مسلح چپگرای ساندینیستها كاخ دولت را تصرف كرده و 1500 كارمند آن را به گروگان گرفت. این وضعیت همزمان با اوجگیری انقلاب ایران بود. به هر حال، ساموزا در 25 ژوئیه سال 1979 براثر فشار مخالفان كناره گیری كرد و به پاراگوئه گریخت، زیرا در آخرین لحظه دولت آمریكا حاضر نشده بود به او پناهندگی دهد و دوماه بعد در شهر آسانسیون پاراگوئه هدف گلوله بازوكا قرار گرفت و كشته شد.

 

یك زن نیكاروگوایی از فرط خشم، از بقایای مجسمه فلزی سوموزا كه انقلابیون پس از قطع سر و پایاهایش و انتقال از میدان شهر به یك گودال دور افتاده افكنده اند دست بر نداشته و با چوبدستی آن را می كوبد!


1357ش:به مناسبت وقایع نیكاراگوئه در مردادماه سال 1357 «اوت 1978 میلادی» این نگارنده تفسیری درباره نیكاراگوئه و خانواده ساموزا نوشت كه چند روزی به علت مخالفتهای زیاد انتشار نیافت. استدلال این بود كه بستگان و دوستان شاه هم همانند خانواده ساموزا مقامهای حساس و مهم را در ایران در دست خود دارند و در همه شركتهای پرسود نیز شریك هستند از جمله خواهران و برادران شاه و این تفسیر آتش انقلاب را شعله ور تر خواهد ساخت. نگارنده زیر بار تعدیل و حذف قسمتهایی از آن نمی رفت تا سرانجام پس از چند روز جر و بحث سردبیر وقت روزنامه اطلاعات دستور چاپ آن را عینا تحت نام نویسنده در صفحه ششم مورخ 9 شهریور 1357 (شماره 15700) این روزنامه داد.

 

قرارداد دیگری كه مسكو طرف مغبون آن بود

 

1991م:31 ژوئیه 1991 و پنج ماه پیش از فروپاشی شوروی، جورج بوش (پدر) رئیس جمهوری وقت آمریكا در مسكو با میخائیل گورباچف قرارداد كاهش سلاحهای اتمی تا میزان یك سوم و موشكهای دوربرد دو كشوررا تا 50 درصد امضا كردند. این قرارداد «ستارت - 1» نامیده شده است كه از قراردادن حروف اول كلمات عنوان قرارداد دركنار هم ساخته شده است. این قرارداد كه در آن طرف مغبون، مسكو بود متحدین آمریكا را شامل نمی شد. دولت مسكو متحد اتمی خارج از چارچوب اتحاد شوروی نداشت، ولی انگلستان و فرانسه متحدان نظامی آمریكا و نیز اسرائیل دارای چنین سلاحهایی بوده اند. مفاد این قرارداد، باید در طول هفت به اجرا درمی آمد و در پایان این مدت شمار كلاهك ها محدود به 6 هزار و 5 هزار می شد. قبلا و در دهه 1970 (سالهای 1972 و 1979)، دو دولت قرارداد محدود كردن موشكهای دوربرد را میان خود امضاء كرده بودند كه «سالت» عنوان گرفته است. در دهه اول قرن 21 سران روسیه نشان داده اند كه از این قراردادها زیاد خرسند نیستند، و همچنین قول و قرارهای عمدتا غیرعلنی گورباچف با آمریكا را كه یكطرفه اجرا شدند؛ پیمان ورشو منحل شد ولی پیمان ناتو گسترش یافت، شوروی فروپاشید اما اتحادیه اروپا شكل گرفت و درحال توسعه است.

 

2003م:از یکم اوت 2003 و چند روز پس از تصویب لایحه «كویزومی» نخست وزیر وقت ژاپن در پارلمان این كشور مبنی براعزام سربازان ژاپنی به عراق و جنگیدن در كنار آمریكا، این موضوع در جامعه ژاپن شكافی عمیق ایجاد كرده بود. هنگام طرح این لایحه هم نمایندگان مخالف فریاد فراوان كشیده ، روی میزهای پارلمان پریده و مشت بر زیردستی های خود كوبیده بودند كه این لایحه مغایر قانون اساسی است كه خود مقامات آمریكایی هنگام اشغال نظامی ژاپن برای این كشور تدوین كرده اند و ما به این قانون كه سربازانمان در سرزمینی دیگر نكشند و كشته نشوند راضی هستیم و 58 سال در جامعه ما صحبت از جنگ نبود. با وجود این، لایحه کویزومی در 26 ژوئیه 2003 به تصویب رسید.

نتیجه نظر سنجی كه به سفارش روزنامه آساهی انجام شده و چهار شنبه 30 ژوئیه 2003 انتشار یافت نشان داد كه تنها 33 در صد از ژاپنی ها مخالف این لایحه نبودند و مابقی نه تنها آن را مغایر قانون اساسی می دانستند بلكه از آن واهمه داشتند كه پای ژاپن بار دیگر به درگیری های بین المللی باز شود و اوضاع آسیای جنوب شرقی که اینك با نیمه اول قرن 20 فرق دارد به زیان ژاپن دگرگون شود. چین دیگر آن كشور مفلوك سابق نیست، كره شمالی دارای موشك و سلاح اتمی شده و روسیه خود را از دردسرهایی كه داشت نجات داده و ویتنام را كه همه می شناسند.

ژاپنی های مخالف این لایحه گفته بودند با شهرتی كه ژاپن به خاطر كارهایش در نیمه اول قرن 20 به هم زده و هنوز فراموش نشده اند به مصلحت این كشور نست كه دست كم بدون تصویب سازمان ملل به عراق قدم بگذارد. اگر این كار خوب بود آلمان و فرانسه قدم پیش می گذاشتند.

 

كویزومی

 

1982م:دادگاه عالی كشور گواتمالا واقع در آمریكای مركزی به شكایت «افرین ریوس مونت Effrain Rios Montt» دیكتاتور سابق كه در 1982 با یك كودتای نظامی برای یك سال و اندی رئیس این كشور شده بود اول اوت 2003 رای داد كه او می تواند در انتخابات ریاست جمهوری و هر گونه انتخابات عمومی دیگر شركت كند و قانون اساسی و قوانین موضوعه نمی توانند « حق » را از كسی سلب كنند. قانون اساسی نسبتا تازه گواتمالا( مصوب 1985 ) شركت دیكتاتورهای سابق این كشور و كسانی را كه در گواتمالا دست به كودتای نظامی زده بودند برای احراز مقامهای انتخابی ممنوع كرده است. هفته پیش از اعلام این تصمیم ، هواداران « مونت » كه یك ژنرال بازنشسته است در خیابانهای پایتخت گواتمالا به حمایت از او دست به تظاهرات زده بودند . شمار آنان را بیش از پنج هزار تن گزارش كرده بودند.

 

«مونت» كودتاگر پیشین


2003م:مقامات مربوط دولت آمریكا اول اوت 2003 تصویب كردند كه 30 هزار دلار جایزه « لو دادن » دو پسر صدام حسین به فردی كه نشانی مخفیگاه آنان را به نظامیان آمریكایی داده بود پرداخت شود ، ولی از افشاء نام این فرد خودداری كردند . طبق پاره ای از گزارشهای تایید نشده كه از رادیو اسرائیل هم پخش شد ، برنده این پاداش یك تاجر عراقی به نام « نواف زیدان » بوده است . عدی و قصی صدام حسین و نوه 14 ساله او كه در خانه ای در موصل پنهان شده بودند لو رفتند ، 22 ژوئیه 2003 این خانه به محاصره نیروهای امریكایی درآمد و ضمن تیراندازی از زمین و هوا این دو برادر ، نوه 14 ساله صدام و مردی كه با آنان بود كشته شدند. دولت آمریكا قبلا برای دستگیری و یا سر هركدام از این دو برادر 15 میلیون دلار پاداش تعیین كرده بود و برای سر صدام 25 میلیون دلار.

 

پسران صدام حسین

 

2003م:به گزارش اول اوت 2003 واشنگتن پست، یك عراقی سالخورده به نام« سالم كربول» در روستای خود طلوعیه پسر 28 ساله اش صباح كربول را كه خبر چین نیروهای آمریكایی مستقر در عراق شده بود در حضور پسر دیگرش به گلوله بست. چون صباح بر اثر تیر اندازی پدر با تفنگ كالاشنیكوف زخمی شد و هنوز جان در بدن داشت ، برادرش صلاح كار نیمه تمام پدر را به انجام رسانید و برادر را با شلیك گلوله دیگری كشت. طلوعیه در منطقه تكریت و در كنار دجله قرار گرفته است.

 

2003م:دولت اردن یکم اوت 2003 اعلام كرد كه به دو تن از دختران صدام حسین به نام «رنا» و «رغد كه با 9 فرزند خود وارد آن كشور شده اند پناه داده است زیرا که نامشان در فهرست آمریكا مربوط به عراقی هایی كه باید دستگیر شوند نبوده است.

این عده كه چند ساعت پیش از انتشار اعلامیه دولت اردن وارد این كشور شده بودند تا آن زمان در منطقه بغداد زندگی می كردند.

«رغد» در مصاحبه با تلویزیون عرب زبان «العربیه» گفت كه پدرش باور نمی كرد كه بغداد به آن زودی سقوط كند؛ به پدرش خیانت شد، آنان كه بیش از همه مورد اعتماد پدرش بودند به او زودتر از دیگران خیانت كردند و ....

«رنا» 32 ساله دارای 4 فرزند و «رغد» 34 ساله دارای 5 فرزند هستند و هر دو بیوه اند. صدام حسین دختر سومی هم دارد. دو پسر صدام حسین و نوه اش که مدتی مخفی بودند به دست نیروهای آمریکایی کشته شده اند.

 

2008م:یکم آگوست 2008 باراک اوباما (در آن زمان سناتور ایلی نوی و نامزد سیاهپوست (دو رگه) احراز مقام ریاست جمهوری آمریكا از حزب دمكرات این كشور در انتخابات چهارم نوامبر همان سال) دربازگشت از سفر آسیایی ـ اروپایی خود و ازجمله افغانستان گفت كه لازم است شمار بیشتری نیروی نظامی از آمریكا به افغانستان فرستاده شود، زیرا افراد القاعده و طالبان از پاكستان به عنوان پناهگاه استفاده می كنند. وی كه با روزنامه نگاران سیاهپوست ملاقات كرده بود در اظهارات خود اشاراتی نیز به ضعف دولت كابل كرد.

 

1957م:بر این تفسیرها باید این مطلب را اضافه کرد: در سال 1957 چند زن و مرد از همان مردم كه شمار آنان به انگشتان دست نمی رسید به سركردگی «دادشاه» ماهها ژاندارمری ایران را در كوههای آلاشار و ... سرگردان كرده بودند و با تفنگ برنو (تفنگ جنگ جهانی اول) هواپیمای ژاندارمری ایران را انداختند و یك ژنرال را كشتند. بامداد در یك كوه بودند و شامگاه در كوه دیگر، یك روز در ایران، روز دیگر در پاكستان و روز سوم در افغانستان. یاغیگری آنان كه با كشتن دو مرد و یك زن آمریكایی ازجمله رئیس اصل 4 ترومن در كرمان و راننده و مترجم آنان در تنگه سرخ (تنگ سرخ) آغاز شده بود، تنها با وعده دروغینی و سوگند دادن تامین كه ماموران داده بودند و مرگشان پایان یافت. دولت تهران در آن سال ترفیع درجه همه افسران ژاندارمری ایران را درگرو دستگیری و یا مرگ این چند زن و مرد قرارداده بود. نگارنده این مطلب یكی از خبرنگارانی بود كه در آن زمان (51 سال پیش) برای پوشش این رویداد از تهران به منطقه اعزام شده بود.

 

1290: در این روز سویس به صورت یك كنفدراسیون درآمد.

1492: به تصمیم پادشاهان دوگانه اسپانیا (فردیناند و ایزابلا)، یهودیان از این كشور اخراج شدند.

1498: «كریستوفر كلمبوس» وارد سرزمینی در منطقه كارائیب شد كه ونزوئلا (ونیز نو) نام گرفت. قبلا اروپایی دیگری وارد این سرزمین نفتدار نشده بود. برخی از بومیان ساحلی ونزوئلا خانه های خود را بر ستونهای چوبی كه در آبهای كم عمق كارئیب تعبیه می كردند ساخته بودند كه چون این كارشان مشابه مردم «ونیز» ایتالیا بود سرزمینشان ونزوئلا نام گرفت. كلمبوس شش سال پیش از این وارد قاره غربی (امریكا) شده بود و به گشتزنی خود دراین قاره و اعلام مناطق مورد بازدید به عنوان «ملك و متعلقه اسپانیا!» ادامه می داد.

1619: در این روز از سال 1619 و 12 سال پس از استقرار انگلیسی ها در منطقه ویرجینیا و ایجاد شهر جیمز تاون، نخستین دسته بردگان سیاهپوست مرکب از 20 نفر به این مهاجر نشین (ویرجینیا - ایالات متحده امروز ) منتقل شدند تا برای اروپائیان مهاجر كار رایگان كنند و برده داری در آمریكای شمالی تا نیمه اول دهه 1860 ادامه داشت. جمعیت سیاهپو ستان ایالات متحده در سال 2000 حدود 31 میلیون بود.

1778: نخستین «بانك پس انداز» در شهر هامبورگ آلمان كار خود را آغاز كرد.

1790: نخستین سر شماری نشان داد كه ایالات متحده آمریکا (بدون احتساب سكنه سیاهپوست و بومیان كه در آن زمان تبعه بشمار نمی آمدند) دارای 3 میلیون و 939 هزار و 214 تن جمعیت بود كه تماما مهاجران اروپایی تبار بودند.

1793: در این روز در سال 1793، دولت انقلاب فرانسه «كیلوگرم (هزار گرم)» را به عنوان نخستین واحد وزن در نظام متریك معرفی كرد.

1861: دولت برزیل كنفدراسیون آمریكا ( ولت ایالات جنوبی آمریكا) را برسمیت شناخت.

1914: روز اول اوت 1914 آلمان به روسیه اعلان جنگ داد.

1943: در اغتشاشات نژادی محله هارلم شهر نیویورك 5 تن كشته و 410 نفر مجروح شدند.

1944: در شهر ورشو بر ضد نیروهای آلمان كه از 5 سال پیش از آن شهر را در اشغال داشتند شورش شد.

1950: جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام یك منطقه آمریكایی اعلام شد. گوام كه قبلا متعلق به اسپانیا بود در پی جنگ آمریكا و اسپانیا، از آغاز قرن 20 به آمریكا منتقل شده بود كه در جریان جنگ جهانی دوم موقتا به تصرف ژاپن در آمده بود.

1957: در پی آزمایش موشك قاره پیمای شوروی و موشكی شدن این اتحادیه كه قبلا هم دارای سلاحهای اتمی و ازجمله بمب هیدرژنی شده بود، ایالات متحده و كانادا یك فرماندهی مشترك دفاع هوایی تشكیل دادند. باوجود فروپاشی شوروی در دسامبر 1991 این فرماندهی به نام «فرماندهی مشترك هوایی آمریكای شمالی» هنوز به قوت خود باقی است!.

1960: شهر اسلام آباد در این روز پایتخت پاكستان اعلام شد. قبلا راولپندی پایتخت پاكستان بود. این دو شهر در نزدیكی هم قراردارند.

1967: در پی جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل و پیشروی اسرائیل در سرزمین های عربی، این دولت از چنین روزی بیت المقدس شرقی را ضمیمه قسمت غربی آن (اورشلیم = جروسالم) كرد و مسأله پیچیده تر شد.

1975: در این روز در سال 1975 موافقتنامه هلسینكی به امضای 35 كشور شركت كننده در نشستی به همین نام از جمله آمریكا و شوروی رسید كه به موجب آن این ممالك در زمینه حقوق بشر و سایر مسائل مشابه جهانی تعهد همكاری سپردند.

1990: دولت عراق به مذاكرات خود با كویت كه به منظور حل مسئله نفت ناحیه مرزی انجام می شد پایان داد و از این مذاكرات خارج شد.

1995: كمپانی سازنده وسائل برقی وستیگهاوس شبكه تلویزیونی قدیمی آمریكا «سی بی اس» را به 5 میلیارد و چهار صد میلیون دلار خریداری كرد. به این ترتیب هر سه شبكه بزرگ تلویزیونی آمریكا در دست كمپانی هایی قرارگرفته اند كه خارج از حرفه رسانه ای بوده اند.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ -10 اردیبهشت



1030م:مورخان انگليسي كه درباره گسترش اسلام در قرن 11 ميلادي در شبه قاره هند تحقيق كرده اند؛ درگذشت سلطان محمود غزنوي را 30 آوريل 1030 نوشته اند. سلطان محمود به نام گسترش اسلام، چند حمله نظامي به هند برد و از سوي خليفه عباسي وقت مورد تقدير قرار گرفت. وي با اين اقدام خود نخستين سنگ بناي كشوري را گذارد كه 9 قرن پس از او به نام پاكستان مركب از مسلمانان هند پا به عرصه وجود گذارد.

 

تصوير سلطان محمود

 

1292ش:دهم ارديبهشت سال 1295 هجري خورشيدي روزتاريك ديگري در تاريخ وطن ماست .در اين روز دولت ضعيف تهران به مداخله انگلستان و روسيه در امور مالي و نظامي ايران تن داد . به اراده انگلستان و روسيه ، ماليه و امور نظامي ايران به كميسيوني سپرده شد كه سه عضو غير ايراني آن را اين دو دولت خارجي كه طبق عهدنامه سن پترزبورگ ايران را به مناطق نفوذ خود قسمت كرده بودند تعيين مي كردند.

 

1300ش:ژنرال انگليسي «آيرونسايد» پس از اطمينان از اين كه دولت كودتا شكست نخواهد خورد دهم ارديبهشت 1300 ( دو ماه و يك هفته پس از كودتا ) ايران را ترك كرد. وي موفق نشد به بلشويكهاي روسيه از داخل ايران مستقيما آسيب بزند.

 

آيرونسايد


1312ش:در اين روز در سال 1312 پس از يك رشته بازي هاي سياسي و قهر و آشتي تقريبا دوساله ! قرارداد انحصار نفت با انگلستان كه سي سال از آن باقي مانده بود براي شصت سال تمديد شد!. قرارداد تازه كه جاي امتياز « دارسي » را گرفت در جلسه هفتم خرداد 1312 مجلس به تصويب رسيد و اين همان قراردادي است كه در اسفند 1329 لغو گرديد و....

 

1328ش:در اين روز در سال 1328 اعلام شد كه سازمان قضايي ارتش براي سران حزب كمونيست ايران ( توده ) كه پس از رويداد تيراندازي به شاه در 15 بهمن سال 1327 در دانشگاه تهران غير قانوني اعلام شده بود كيفرخواست اعدام صادر كرده است. پاره اي از اين متهمين قبلا وزير و نماينده مجلس بودند و يكي از آنان فرماندار تهران هم شده بود.

 

1649م:آوريل 1649 آغاز سركوبي جنبش خودجوش « له ولر ها Levellers» يا همتزار انگاشتن مردم( عمدتا در امور حكومتي ، سياست و آزادي هاي اجتماعي ) كه در همين دهه در انگلستان بپا خاسته بود و جان ليبورن ، «اورتن» و «والوين» عملا رهبري آن را برعهده داشتند به حساب آورده شده است.

 

جان ليبورن

 

2009م:Arlen Specterارلن سپکتر 79 ساله از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا که 29 سال (از سال 1980) با کمک این حزب و به نام آن به عنوان سناتور ایالت پنسیلوانیا بر کرسی مربوط در کنگره آمریکا تکیه زده بود و در این مدت ریاست کمیسیون های مختلف را در سنا بر عهده داشت 28 آوریل 2009 ناگهان اعلام داشت که حزب خود را تغییر داده و از این پس عضو حزب دمکرات (حزب اکثریت) خواهد بود. این تغییر ناگهانی تعجب برانگیز بوده است.

 

آرلن سپکتر


1795م:ژان ژاك بارتلمي Jean - Jacques Barthelemy محقق فرانسوي قرن18 كه تاريخ يونان قديم را نوشت سي ام آوريل 1795در 79 سالگي درگذشت . وي براي نوشتن تاريخ يونان قديم به ايتاليا و يونان سفر كرده بود و اسناد و مدارك بسيار خوانده بود.

 

ژان ژاك بارتلمي


1346ش:امروز زادروز «حسين انتظامي» روزنامه نگار معاصر وطن است. وي كه رياست شوراي سياستگزاري روزنامه "خبر" را برعهده دارد دهم ارديبهشت 1346 هجري به دنيا آمده است. حسين انتظامي قبلا مديريت و سردبيري روزنامه پرفروش «همشهري» را برعهده داشت.

 

حسين انتظامي


1931م:سي ام آوريل 1931 شبكه ان. بي. سي (نشنال برادكستينگ كامپني) متعلق به كمپاني آر. سي. آ (راديو كورپوريشن آو امريكا) كار پخش منظم برنامه هاي تلويزيوني را آغاز كرد و نخستين برنامه اي كه پخش شد جريان بازديد روزولت رئيس جمهور وقت آمريكا از يك نمايشگاه بين المللي در نيويورك بود.

 

711م:طارق ابن زياد 30 آوريل سال 711 ميلادي با هدق تصرف اسپانيا، با سپاهي از مسلمانان از تنگه 13 كيلومتري ميان آفريقا و اروپا كه به نام او جبل طارق (جيبرالتار) خوانده مي شود گذشت و پا به خاك اروپا گذارد. طارق كه يك ژنرال از مردم «بربرBerber» آفريقاي شمالي بود و معاونت موسي ابن نصير حكمران اموي آفريقيه (سرزمين هاي مسلمان نشين شمال آفريقا) را برعهده داشت به تصميم دمشق (وليد ابن عبدالملك از بني اميه) عزم تصرف اروپا و به اسلام دعوت كردن مردم اين منطقه را كرده بود.

 

تصور طارق به قلم فرنگي ها

 

1871م:ساختمان رايشستاگ (پارلمان همه آلمان )كه در1871 استفاده از آن آغاز شد و در جريان جنگ جهاني دوم به ويرانه تبديل گرديده بود. عكس ديگر يك سرباز ارتش سرخ را هنگام برافراشتن پرچم شوروي بر فراز رايشستاگ بمباران شده و ويران نشان مي دهد. ارتش سرخ بود كه برلن را تصرف كرد.

 

ساختمان رايشستاگ

 

سي ام آوريل 1945 روزي است كه فصل ديگري از تاريخ عمومي به صفحات نتيجه گيري خود رسيد و بسته شد. در اين روز واحدهاي ارتش سرخ كه به برلين وارد شده بودند بر پايتخت رايش سوم مسلط شدند، يك سرباز روس به گونه اي كه در عكس ديده مي شود پرچم شوروي را برفراز رايشستاگ (رايخستاگ) ــ عمارت معروف پارلمان كل آلمان كه به ويرانه تبديل شده بود برافراشت و چند سرباز ديگر شوروي اجساد نيمسوخته هيتلر و اوا براون را به دست آوردند. جنگ جهاني دوم در اروپا از سال 1939 آغاز شده بود.


1974م:سه ويت كنگ سي ام آوريل 1975 از پشت يك بام يك ساختمان ورود تانكهايشان را به شهر سايگون نگاه مي كنند ، شهر آرام است و قتل و جرح و غارت هم در كار نيست درست سي سال پس از خودكشي هيتلر و سقوط برلين ، در همين روز در 30 آوريل 1975 شهر سايگون پس از سالها جنگ خونين به تصرف نيروهاي ويت كنگ و وحدت طلب ويتنامي در آمد و كشور ويتنام يكپارچه شد.

 

سه ويت كنگ سي ام آوريل 1975 از پشت يك بام يك ساختمان ورود تانكهايشان را به شهر سايگون نگاه مي كنند


2002م:28 آوریل 2002 چند کارشناس علم حکومت، جامعه شناس، اقتصاددان، استاد ارتباطات و اینترنت در يک ميز گرد گفت و شنيد که در پايان يک نشست ترتيب داده شده بود اعلام کردند که به نظر اکثریت شرکت کنندگان در نشست، جهان درگیر یک جنگ است ـ جنگی که برخلاف جنگهای جهانی سابق ـ نقطه ای در سطح کره زمین نخواهد بود که از آن در امان باشد، جنگ اینترنتی و بنابراین باید نامش را «سایبر ورلد وار» گذارد و هر دولت و بویژه قدرت های سیاسی ـ اقتصادی باید دارای «سایبر استراتژی» باشند تا از این جنگ گزند کمتری بینند. طبق این اعلامیه که در آن زمان، توجه کافی به آن نشد «سایبر سکیوریتی» باید در سرلوحه برنامه های هردولت قرار داشته باشد.


2007م:تا سي ام اپريل 2007 از هشت فردي كه تا آن زمان خود را نامزد پست رياست جمهوري آمريكا از حزب دمكرات اين كشور كرده بودند، در نخستين مناظره، تنها «اوباما» متقاضي نامزدي اين حزب، در قبال ايران همان حرفي را زده بود كه جورج بوش، همكاران او و بيشتر نامزدهاي حزب جمهوريخواه به ويژه «مك كين» مي زدند. اوباما (كه از پدر كنيايي و از مادر آمريكايي است) در مناظره دمكراتهاي داوطلب نامزدي كه 26 آوريل2007 در تالار دانشگاه دولتي كاروليناي جنوبي در شهر «آرنجبورگ» برگذار شده بود و مستقيما از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا پخش شد گفت: اگر انتخاب شوم، در قبال اتمي شدن ايران همه آپشن ها از جمله گزينه نظامي روي ميز خواهد بود. وي افزوده بود: براي من ترديد نيست كه ايران اتمي تهديد بزرگي براي قدرت آمريكا و (با كمي مكث) براي متحدين آمريكا در منطقه (اسرائيل) خواهد بود.

 

Gravel

 

انتخابات رياست جمهوري آمريكا در چهارم نوامبر 2008 (18 ماه پس از مناظره 26 آوريل 2007) انجام شد و اوباما که مورد توجه خاص شبکه هاي تلويزيوني اين کشور بود به پيروزي رسيد.

 

2007م: Randal L. Tobiasمعاون وقت وزير امور خارجه آمريكا در امور كمك هاي اين كشور به ساير نقاط از سمت خود كناره گيري كرد. 28 آوريل 2007 «راس» خبرنگار اينوستيگيتيو شبكه تلويزيوني «اي بي سي» آمريكا تلفني با "راندال" تماس گرفت و گفت كه نام او به عنوان «مشتري!» در دفتر تلفن «دبورا پالفري (معروف به مادام منطقه واشنگتن)» ديده شده است، در اين باره چه پاسخي دارد كه بدهد؟. راندال گفت كه مشتري ماساژ بوده و از موسسه اي به نام «پاملا مارتين و شركاء» درخواست فرستادن زنان ماساژگر به آپارتمانش كرده بود، نه سكس!. رسانه هاي آمريكا نوشته بودند كه راندال در زمينه كمك هاي خارجي مورد مشورت مستقيم كاخ سفيد (جورج بوش) نيز قرار مي گرفت.

 

Randal L. Tobias

 

2007م:از گزارش هایی که پس از 400 ساله شدن مهاجرت انگلیسی ها (آوریل 2007) درباره مهاجرت های تازه منتشر شد چنین برمی آمد که در دو سه دهه آخر قرن 20 و دهه نخست قرن 21 مهاجرت ها به تقلب آلوده شده است. مهاجران اروپایی در قرون گذشته برای کار و آبادسازی به آمریکای شمالی آمده و مردمانی عاری از آلودگی بودند ولی مهاجران تازه و عمدتا غیر اروپایی برای پرکردن جیب به هر طریق.


313: ماكسيموس امپراتور درگذشت.

1492: پادشاه اسپانيا در اين روز به كريستوفر كلمبوس (متولد ايتاليا) ماموريت داد كه از طريق درياهاي غرب، راه هند را بيابد كه وي در جريان همين سفر به قاره آمريكا رسيد. پرتغالي ها قبلا راه دريايي به هند از طريق درياهاي شرق (دماغه جنوبي آفريقا) را كشف كرده بودند.

 

کلمبوس

 

1789: سي آوريل اين سال، ژنرال جورج واشنگتن در بالكن ساختمان فدرال در خيابان «وال استريت» شهر نيويورك به گونه اي كه مردم او را ببينند سوگند وفاداري به قانون اساسي و ملت ياد كرد و نخستين رئيس جمهور فدراسيون (ايالات متحده) شد.

 

واشنگتن

 

1871: در زد وخورد سفيد پوستان مهاجر و سرخ پوستان آپاچي در آريزوناي آمريكا 144 سرخپوست كشته شدند.

1900: هاوايي ضميمه آمريكا شد.

1967: كار ساختن بزرگترين دكل جهان به ارتفاع 537 متر در شوروي به پايان رسيد.

1970: آمريكا حمله نظامي به كامبوج را آغاز كرد.

1991: اعلام شد كه توفان دريايي در بنگلادش باعث مرگ 131 هزار تن شذه است.

1978: مهندس مهدي بازرگان در يك مصاحبه راديويي كه در اين روز در اروپا پخش شد اظهار داشت كه شاه با مداخله درهمه امور كشور كه قانونا از اختيارات او نيست مردم را برضد خود برانگيخته و براي جبران ، ديگر فرصتي ندارد.

2002: ژنرال پرويز مشرف از طريق يك انتخابات شبيه رفراندم (يك نامزده = راي بله يا نه) براي يك دوره ديگر رئيس جمهوري پاكستان شد. وي قبلا با كودتاي نظامي روي كار آمده بود. رياست بر پاكستان از طريق كودتاي نظامي، تقريبا امري عادي شده است.