اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعیین نرخ سود بانکی براساس عقود اسلامی


اگرچه 2روز پیش برخی اخبار از قول وزیر اقتصاد، بازار را تعیین‌کننده نرخ سود بانکی اعلام کرده بودند اما روز پیش علی طیب‌نیا این خبر را رد کرد و گفت: نرخ سود بانکی تنها بر اساس عقود اسلامی تعیین می‌شود. البته رییس کل بانک مرکزی هم پیش از این از ثابت ماندن نرخ سود بانکی خبر داده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد:  اگرچه 2روز پیش برخی اخبار از قول وزیر اقتصاد، بازار را تعیین‌کننده نرخ سود بانکی اعلام کرده بودند اما روز پیش علی طیب‌نیا این خبر را رد کرد و گفت: نرخ سود بانکی تنها بر اساس عقود اسلامی تعیین می‌شود. البته رییس کل بانک مرکزی هم پیش از این از ثابت ماندن نرخ سود بانکی خبر داده بود.

اظهارات متفاوت درخصوص نرخ سود بانکی در حالی اعلام می‌شود که برخی از نمایندگان مجلس به اظهارات مسوولان اقتصادی درخصوص نرخ سود بانکی واکنش نشان دادند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و‌گو مهر با اشاره به انتقاد نمایندگان از وزیر اقتصاد درخصوص مصاحبه تلویزیونی‌اش گفت: وزیر اقتصاد در مصاحبه تلویزیونی‌اش صحبت‌هایی در خصوص نرخ سود بانکی و نرخ ارز کرده بود که این موضوع مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت، از ایشان و همه مسوولان اقتصادی می‌خواهیم تا برنامه‌ای عملیاتی نشده اعلام نکنند که موجب ایجاد آشفتگی در بازار ارز شود و بر تورم دامن بزند.

این اظهاراتی است که بعد از حضور طیب‌نیا و محمدرضا نعمت‌زاده در کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان شد. به گفته سید ناصر موسوی لارگانی، این جلسه وزیر اقتصاد سوالات نمایندگان را در خصوص نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی، نرخ سود بانکی شنید و در هر مورد توضیحاتی به صورت مختصر ارائه داد و اعلام کرد تا 10 روز آینده برنامه کاری وی آماده می‌شود و ظرف 10 روز آینده با کمیسیون اقتصاد جلسه‌ای در محل وزارتخانه برگزار خواهد کرد.

تفاوت آماری دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت هم موضوع دیگری است که در دیدار طیب‌نیا و نمایندگان عنوان شد. چون به گفته موسوی، معاون وزیر کشاورزی معتقد بود که سال گذشته 5/12 میلیون تن گندم در کشور تولید شده اما وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد بود سال گذشته تنها 5 میلیون تن گندم در کشور تولید شده است؛ آماری که اگرچه اکنون با یکدیگر مغایر است، اما احتمالا در چند روز آینده آمار صحیح توسط وزرا اعلام می‌شود.

جدای از این موارد طیب‌نیا تغییرات کلیدی را در وزارتخانه متبوع خود آغاز کرده است. علی طیب نیا در حكمی، محمد شرفشاهی را به سمت مدیركل دفتر وزارتی منصوب و از خدمات ابراهیم حكیمی مدیر كل سابق این دفتر تقدیر كرد. همچنین ابراهیم حكیمی را به‌عنوان مشاور وزیر و مدیركل دفتر ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب و از زحمات جلال الدین حیدری مدیركل سابق این دفتر تقدیر كرد.


ویدیو مرتبط :
تعیین نرخ سود بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت یارانه‌ها به شیوه قبل/ تعیین نرخ سود بر اساس عقود اسلامی



پرداخت یارانه ها,تعیین نرخ سود بر اساس عقود اسلامی,علی طیب‌ نیا

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد:
پرداخت یارانه‌ها به شیوه قبل/ تعیین نرخ سود بر اساس عقود اسلامی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پرداخت یارانه‌ها در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها به شیوه قبل ادامه پیدا می‌کند و اگر قرار بر ایجاد تغییراتی باشد این تغییرات در مرحله دوم اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا علی طیب‌نیا در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای واگذاری نرخ سود بانکی بر اساس عقود اسلامی عمل می‌کنیم.
خبرنگاری از وزیر اقتصاد پرسید قرار شده که نرخ سود بانکی به بازار واگذار شود آیا برای آن سقف و کفی در نظر گرفته‌اید که طیب‌نیا در پاسخ به این سوال گفت: برای ما آن چیزی که بر اساس عقود اسلامی تعیین می‌شود مبنای عمل است و تعیین دستوری در این باره خلاف شرع است./ایسنا