اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعرفه واردات خودرو فعلا ثابت می‌ماند


معاون وزیر بازرگانی گفت: هیچ پیشنهادی درباره‌ی تغییر تعرفه‌ی واردات خودرو به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.

حمید صافدل كه رئیس سازمان توسعه‌ی تجارت نیز هست، درباره‌ی مطرح شدن برخی بحثها درباره‌ی احتمال افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو گفت: در سال جاری تاكنون هیچ پیشنهادی درباره‌ی افزایش یا كاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به كشور به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.

این در حالی است كه چند روز پیش دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خبر داد كه در پیش‌نویس آئین‌نامه‌ی صادرات خودرو و قطعات، پیشنهاد افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو برای كمك به صادرات این صنعت ارائه شده است.

محمدرضا نجفی‌منش اعلام كرده بود كه ‌طبق این پیشنهاد با افزایش میانگین 10 درصدی تعرفه‌ی واردات خودرو و قطعات، تا30 درصد از هزینه‌های صادرات خودرو و قطعه به عنوان جبران بخشی از هزینه‌های صادرات به دلیل تعدیل نشدن نرخ ارز به صادركنندگان پرداخت می‌شود.

هم‌اكنون تعرفه‌ی واردات خودرو به كشور 90 درصد بوده و با احتساب هزینه‌های شماره‌گذاری و پلاك‌گذاری این رقم به حدود 110 درصد هم می‌رسد.

پیشتر قرار بود با اجرایی شدن قانون ارتقای كیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی، به مرور از تعرفه‌ی واردات خودرو به كشور كاسته شود. برخی كارشناسان اعتقاد دارند شركتهای خودروسازی داخلی از یك سو چندان كیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نمی‌دهند و بازار را در انحصار خود گرفته‌اند و از سوی دیگر درخواست افزایش تعرفه‌ی واردات را می‌دهند كه این اقدام تناقض در رفتار خودروسازان محسوب می‌شود.

مجلس پیشتر با كاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به كشور مخالفت كرده، اما در عین به خودروسازان هشدار داده بود كه اگر كیفیت محصولات تولیدی خود را بالا نبرند، احتمال بررسی كاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به كشور وجود دارد.

هم‌اكنون دو شركت ایران خودرو و سایپا نزدیك به 95 درصد بازار خودروهای سواری داخلی را در اختیار دارند.

منبع: ایسنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
حقیقت تلخ قیمت خودرو و تعرفه های واردات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعرفه واردات خودرو برای سال ۹۵ ثابت باقی ماند



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, واردات خودرو

 رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: تعرفه واردات خودرو در سال آینده هیچ تغییری نمی‌کند.

به گزارش مهر، ولی الله افخمی راد درباره تعرفه واردات خودرو در سال آینده گفت: خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی ثبت سفارش نمی‌شود و تعرفه واردات خودرو و قطعات خودرو تغییری نمی‌کند.

وی اطهارداشت: سال آینده از اولین روز تعرفه های مشخص و تصویب شده در گمرکات اجرایی می‌شود.

افخمی راد با اشاره به اینکه اصلاحات تعرفه ای انجام شده است، افزود: کمترین تعرفه برای ورود کالا از سال آینده ۵ درصد و بیشترین تعرفه ۵۵ درصد خواهد بود.

وی گفت: در سال‌جاری کمترین میزان تعرفه ۴ درصد و بالاترین میزان تعرفه ۷۵ درصد بوده که این رقم پارسال ۱۰۰ درصد بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه میانگین عددی تعرفه ای کشورکاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: کاهش میزان تعرفه در کشور سبب ایجاد فضای رقابتی می شود و دست ما را در مذاکرات و تجارت کالا باز می گذارد.

افخمی راد با بیان اینکه تعرفه ها باید به اندازه مناسب باشد، گفت: داشتن تعرفه مناسب در خصوص کالاهای اساسی، دست ما را در مذاکرات و تجارت کالا باز می گذارد.

 

 اخبار  اقتصادی  -  مهر