اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعداد پسران دم بخت بیشتر از دختران


پسران تا چند سال آینده دیگر نمی توانند برای انتخاب همسر، همه معیارهای شان را کنار هم بچینند و باید به حداقل ها قانع شوند. چون از قرار معلوم تا چند سال آینده، تعداد دختران مجرد بسیار کمتر از پسران خواهد شد.

هفت صبح: خیلی از خانواده ها هنوز که هنوز است، علاقه دارند جنسیت نوزادشان پسر باشد و در خیلی از شهرها هم عقیده دارند، عروس خوب عروسی است که برای خانواده شوهر بچه پسر بیاورد. این عقاید باعث شده تا زنان جوان بسیاری قبل از باردارشدن با انواع و اقسام رژیم ها سعی کنند، جنسیت نوزادشان پسر باشد. وقتی هم فرزند اول شان پسر نشد تصمیم می گیرند در بارداری های بعدی تحت نظر پزشک قرار بگیرند تا فرزندشان حتما پسر شود و گاه این تحت نظر قرار گرفتن برای شان بیشتر از دوران بارداری و زایمان هزینه به بار می آورد.

به هر حال اهمیت دادن به پسرزا بودن و داشتن فرزند پسر، اگرچه در طی این سال ها کمرنگ تر شده ولی موردی بوده که در بین خانواده های ایرانی همیشه وجود داشته است. همین موضوع باعث شده تا تعداد پسران ایرانی در طی این سال ها بیشتر و بیشتر شود. در واقع آمار جدید دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد تعداد پسران مجرد در حال پیشی گرفتن از دختران مجرد است و خانواده هایی که به فکر تکثیر هرچه بیشتر فرزندان پسر خود بودند کم کم باید خود را برای مجرد ماندن پسرهای شان آماده کنند!

وقتی ورق برمی گردد!

تا چند سال پیش همه جا صحبت از افزایش تعداد دخترهایی بود که حق انتخاب محدودی برای انتخاب همسر آینده شان داشتند. تا همین سال گذشته، معاون مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه خبر از مجرد ماندن یک میلیون دختر ایرانی تا 10 سال آینده می داد و برخی مسوولین هم هشدار می دادند که دامن زدن به مساله کمبود پسر در جامعه و اعلام آمار آن نه تنها مشکلی را حل نمی کند و باعث نمی شود دختران جامعه به فکر ازدواج بیفتند و آمار طلاق پایین بیاید بلکه باعث بروز اختلالات روانی بین افراد جوان جامعه نیز می شود. اما در خبری که دیروز منتشر شد؛ همه ذهن ها به سمت پسرانی چرخید که تا چند سال آینده دیگر نمی توانند برای انتخاب همسر، همه معیارهای شان را کنار هم بچینند و باید به حداقل ها قانع شوند. چون از قرار معلوم تا چند سال آینده، تعداد دختران مجرد بسیار کمتر از پسران خواهد شد. اما مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در این باره چه می گوید؟

اکبر محزون از برهم خوردن تعادل جمعیتی جوانان در سن ازدواج خبر می دهد و می گوید: بررسی ها نشان می دهد طی یکی، دو سال آینده تعداد پسران در سن ازدواج مجددا بیشتر از دختران می شود. محزون معتقد است؛ تغییر در تعداد پسران و دختران در آستانه ازدواج، تحول مهمی است که طی یکی، دو سال آینده در جامعه شاهدش خواهیم بود.

نوزادان پسر پیشی گرفتند

سازمان ثبت احوال کشور هفته گذشته اعلام کرد: شمار متولدین پسر با 40 هزار و 832 نوزاد از ابتدای سال جاری تاکنون بر متولدان دختر پیشی گرفته است. به گفته روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، از ابتدای سال جاری تکنون 79 هزار و 750 نوزاد در سراسر کشور متولد شده اند که از این تعداد 38 هزار و 918 نوزاد دختر بوده اند. براساس این گزارش، در این مدت 62 هزار و 205 تولد در شهرها و 17 هزار و 545 ولادت در روستاها رخ داده است.

مجرد ماندن یک میلیون دختر ایرانی؟!

تقریبا اوایل سال گذشته بود که این خبر تبدیل به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری های اجتماعی شد: «مجرد ماندن یک میلیون دختر ایرانی تا 10 سال آینده». خبری که واکنش ها و بازتاب های گسترده ای داشت. اولین بار یکی از خبرگزاری ها به نقل از دکتر شهلا کاظمی پور، معاون مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه این خبر را منتشر کرد؛ خبری که کاظمی پور خود از آن بی خبر بود. حال اینکه دکتر شهلا کاظمی پور براساس چه فرمولی به عدد یک میلیون نفری رسیده، سوالی است که او در جوابش گفته: «دهه 70 بود که براساس تحقیقات به دست آمده، ما به این نتیجه رسیدیم که قاعده هرم سنی ایران بعد از انقلاب اسلامی به دلیل افزایش باروری در سطح وسیعی قرار گرفته است از آنجایی که در همان زمان عرف تفاوت سنی ازدواج در کشور حدود پنج سال بود، باید زنان 15 تا 29 سال با مردان 20 تا 34 سال ازدواج می کردند. پس از انجام این محاسبه، مشاهده شد تعداد زنان مجرد بیش از مردان است. از نظر تناسب، تعداد دختران در مقایسه با پسران به یک نسبت است اما وقتی اختلاف سن را ملاک قرار می دهیم به دلیل وسیع بودن هرم سنی، آمار و ارقام تغییر می کند.»

سال 85: سال هشدار!

در سال 85 تعداد دختران مجرد به یک میلیون نفر رسید که براساس تحقیقات مشخص شد، اگر اختلاف سنی زوجین کاهش پیدا نکند و همین روند ادامه داده شود، بی شک تعدادی از دختران در تجرد قطعی باقی خواهند ماند. آن زمان اختلاف سنی زوجین تنها به عنوان یک هشدار تلقی می شد. باتوجه به اینکه بحث طلاق و بیوه شدن را هم داریم و برخی از زنان ایرانی به ازدواج دوم روی می آورند، همان شانسی که امکان دارد یک دختر مجرد برای ازدواج داشته باشد، با افزایش آمار بیوه شدن از دست خواهد رفت. در نتیجه اگر در گذشته حدود دو درصد از زنان 40 تا 54 سال در تجرد قطعی باقی می ماندند، الان این درصد علاوه بر آنکه زیاد می شود، سن تجرد نیز از 40 سال به 30 سال خواهد رسید که این بحث در سال 85 مطرح شد.

مبالغه های آماری

برخی معتقدند جمعیت ایران در حال حاضر، پسر کم دارد و دختر، زیاد و برای همین وقتی بحث سه برابر بودن دختران نسبت به پسران مطرح شد، عده ای راه حل را، سه زنه شدن مردان عنوان کردند اما آیا می توان در عمل به چنین ارقامی رسید؟ رییس انجمن جمعیت شناسی ایران کم شدن تعداد پسران و افزایش دختران دم بخت را مبالغه آمیز می داند و می گوید: «تغییرات ساختمان جمعیت فقط ممکن است موجب ازدواج دیرهنگام دختران شود».

وی 50 سالگی را سن تجرد قطعی –سنی که مطمئنا افراد دیگر تن به ازدواج نخواهند داد– می داند و می گوید: حدود دو درصد زنان و مردان ایرانی اصلا ازدواج نمی کنند و این رقم تاکنون در مورد زنان کمتر بوده است.


ویدیو مرتبط :
مژده به دختران دم بخت...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فریب دختران دم‌بخت



فریب دختران دم‌بخت

حوادث - مردی كه با معرفی خود به عنوان مهندس راه‌سازی و مسئول خرید ادارات و سازمان‌های مختلف شهر مشهد با ارائه چك‌های بی‌محل از مغازه‌داران و كشاورزان كلاهبرداری می‌كرد، از سوی پلیس دستگیر شد.متهم، دختران دم‌بخت را هم به بهانه ازدواج فریب می‌داده و با گرفتن چك‌های بدون امضا از آنها متواری می‌شده است.

به گزارش جام‌جم، سرهنگ بیدمشكی، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی از دستگیری یك كلاهبردار هزار چهره خبرداد و به خبرنگار ما گفت: رسیدگی به این پرونده هنگامی در دستور كار پلیس آگاهی قرار گرفت كه مردی با حضور در این مركز علیه فردی به اتهام كلاهبرداری میلیونی شكایت كرد.

در تحقیق از شاكی كه صاحب یك فرش‌فروشی است، معلوم شد مردی با معرفی خود به عنوان مهندس راه‌سازی چند بار به مغازه وی مراجعه و پس از جلب اعتمادش، هشت تخته فرش خریده و در ازای مبلغ آن یك فقره چك شش میلیون تومانی پرداخت كرده است.

بیدمشكی افزود: در ادامه مشخص شد، شاكی هنگام نقد كردن چك، متوجه بلامحل بودن آن شده است.

متهم، كارمند شركت واهی بود

وی تصریح كرد: در پی این شكایت تحقیقات پلیس برای دستگیری مرد كلاهبردار آغاز و مشخص شد شركتی كه متهم خود را كارمند آنجا معرفی می‌كرده، وجود ندارد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی افزود: در حالی كه تحقیقات برای دستگیری این مرد شیاد آغاز شده بود، چند روز بعد مرد كشاورزی با حضور در مركز پلیس، علیه مرد كارمندی به اتهام كلاهبرداری شكایت كرد.

مرد كشاورز نقره‌داغ شد

بیدمشكی خاطرنشان كرد شاكی به پلیس گفت مردی كه خود را مسئول خرید یكی از اداره‌های دولتی معرفی می‌كرده، در قبال خرید شش تن پیاز به او چك بانكی بلامحل داده كه وی در مراجعه به محل كار مرد شیاد متوجه شده او كارمند آنجا نبوده و كلاهبردار است كه در ادامه با اطلاعات به دست آمده از این دو شاكی و چهره‌نگاری رایانه‌ای از متهمان فراری معلوم شد، تصاویر متعلق به یك نفر بوده و او در هر دو كلاهبرداری نقش داشته است.

وی یادآور شد: در ادامه افراد دیگری هم با حضور در مركز پلیس، شكایت‌های مشابهی علیه همین كلاهبردار فراری ارائه كردند و جستجوها ادامه یافت تا سرانجام چند روز پیش ماموران انتظامی مخفیگاه مرد هزار چهره را در یكی از محله‌های جنوبی مشهد شناسایی و او را دستگیر كردند.

متهم با انتقال به پلیس آگاهی با معرفی خود به نام محمدرضا (سی و شش ساله)، به كلاهبرداری از مردم اعتراف كرد.

اعتراف به فریب دختران دم‌بخت

متهم با اشاره به نحوه كلاهبرداری‌های میلیونی‌اش گفت چندی پیش در پی آشنایی با چند دختر جوان و جلب اعتمادشان به بهانه ازدواج، فریبشان دادم و با دریافت مداركشان برای این افراد از بانك دسته چك گرفته و در ادامه چند چك‌ بدون امضا از آنها گرفتم و بی‌آن‌كه به خواستگاری‌شان بروم، متواری شدم.

كلاهبرداری با چك‌های دزدی

در مرحله بعدی تحقیقات مشخص شد، متهم با چك‌هایی كه از دختران جوان گرفته به سراغ مغازه‌داران و كشاورزان ‌رفته و با معرفی خود به عنوان مهندس و مسئول خرید شركت‌ها و اداره‌های معتبر و در ازای خرید لوازم، چك‌های بلامحل پرداخت كرده و متواری شده است.

بنابر این گزارش، متهم با اعتراف به كلاهبرداری حدود 112 میلیون تومان از مغازه‌داران و كشاورزان مشهدی، با قرار قانونی روانه زندان شد. تحقیقات تكمیلی از متهم برای مشخص شدن دیگر جرائم وی ادامه دارد./جام جم آنلاین