اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه به جای ایران طلا می خرد!



ترکیه به جای ایران طلا می خرد!

فروش طلای ترکیه به ایران در هفت ماهه اول سال جاری میلادی حدود 6.2 میلیارد دلار بوده است. در ماه اوت و سپتامبر، امارات متحده عربی حدود 3.1 میلیارد دلار طلا از ترکیه خریداری کرده که گفته می شود این میزان نیز به ایران منتقل شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

طی ماه های اخیر، یکی از موضوعات جنجالی و مورد بحث در روابط تجاری ایران و ترکیه، موضع افزایش صادارت طلای ترکیه به ایران بوده که با افزایشی چشمگیر روبرو بوده است. اینک پس از گمانه زنی های بسیار، مقامات ترکیه به طور رسمی تأیید کرده اند که ایران در ازای فروش گاز طبیعی به این کشور، از آنکارا طلا خریداری می کند.

به گزارش «تابناک»، معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته جزئیات مهمی را درباره موضوع افزایش تجارت طلا میان ایران و ترکیه فاش و تأیید کرد که ایران بهای گاز صادراتی خود به ترکیه را در قالب طلا به کشور خود انتقال می دهد.

به نوشته روزنامه «حریت» ترکیه، «علی باباجان»، معاون نخست وزیر ترکیه، شب گذشته در جریان یک جلسه پارلمان این کشور تصریح کرد که ترکیه بهای گاز خریداری شده از ایران را به «لیره» در حساب های بانکی متعلق به ایران در این کشور ذخیره می کند و سپس ایران با خرید طلا از طریق این پول، در واقع وجه خود را به طلا دریافت می کند.

وی تحریم های غرب علیه سیستم بانکی ایران و عدم امکان انتقال وجه از طریق بانک را عامل اصلی این امر دانسته است.

باباجان در این رابطه گفته: «از آنجا که ایران نمی تواند وجه موردنظر را در قالب ارز خارجی به بانک های خود انتقال دهد، به وسیله لیره طلا خریداری کرده و سپس این طلا را به کشور خود منتقل می کند. من نمی دانم ایران چطور طلا را منتقل می کند؛ اما اساس این موضوع، همین است. صادارت طلا به ایران، در عمل به راهی برای پرداخت بهای گاز طبیعی خریداری شده از این کشور تبدیل شده است».

فروش طلای ترکیه به ایران در هفت ماهه اول سال جاری میلادی حدود 6.2 میلیارد دلار بوده است. در ماه اوت و سپتامبر، امارات متحده عربی حدود 3.1 میلیارد دلار طلا از ترکیه خریداری کرده که گفته می شود این میزان نیز به ایران منتقل شده است.

باباجان در این رابطه افزوده تنها ارزش افزوده تجارت شمش طلا در درآمد ملی و شاخص های رشد این کشور منظور می شود و اظهار داشته رشد اقتصادی بر پایه صادرات طلا استوار نیست. در همین زمینه، روزنامه حریت نیز به نقل از کارشناسان اقتصادی می نویسد از آنجا که طلای فروخته شده به ایران، خود عمدتاً وارداتی است، ارزش افزوده آن چیزی نزدیک به صفر است و تأثیری در اقتصاد ندارد.

با این حال، منتقدان دولت ترکیه ضمن انتقاد از این ماجرا، اظهار می دارند آنچه طی ماه های اخیر سبب کاهش کسری بودجه ترکیه شده، همین صادرات طلا به ایران بوده است. به گفته این افراد، در صورت حذف صادرات طلا، حدود نیمی از ارزش کنونی صادرات این کشور کاهش می یابد و در حقیقت، این آمار رشد، واقعی نیست.  

بر اساس این تحلیل ها، حدود 8.5 میلیارد دلار، یعنی بالغ بر 40 درصد رشد درآمدهای صادارتی و کاهش کسری بودجه، به واسطه صادرات طلا به ایران بوده است. 

اما در طرف مقابل، باباجان کسری بودجه ترکیه را بیش از هر چیز به سبب وابستگی این کشور به واردات منابع انرژی دانسته و گفته: «اگر ما منابع کافی نفت و گاز داشتیم، کسری بودجه کنونی وجود نداشت».

به هر حال، آن گونه که از این داده های جدید برمی آید، به نظر می رسد سیاست «گاز طبیعی در برابر طلا»، در حال حاضر از سوی دو کشور به عنوان رویکردی سودرسان مورد توجه قرار می گیرد. از یک سو ایران با این کار می تواند تحریم ها را دور زده و از کاهش ارزش پول نیز جلوگیری کند و از سوی دیگر، ترکیه ضمن تأمین انرژی مورد نیاز، کسری بودجه خود را نیز بر طرف می کند.

به این ترتیب، همان گونه که تحلیلگران به طور مکرر بیان می کنند، روابط اقتصادی ایران و ترکیه در سطحی جدا از روابط سیاسی و فارغ از رقابت های منطقه ای آن ها جریان دارد و وجود منافع مشترک، به حفظ و ارتقای این روابط یاری می رساند./تابناک

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 


ویدیو مرتبط :
ترکیه از آمریکا جنگنده اف 35 می خرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران نیم میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرد



ایران نیم میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرد

 انتخاب :اداره آمار ترکیه اعلام کرد واردات طلای ایران از ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۲ با رشد 37 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 480 میلیون دلار رسید.

 

به گزارش انتخاب؛ فارس به نقل از بلومبرگ نوشت: اداره آمار ترکیه اعلام کرد ایران واردات طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها را از ترکیه افزایش داده است. این صادرات از 13 میلیون دلار در مارس سال گذشته به ارزش 480 میلیون دلار در ماه مارس امسال رسیده است.

 

درحالی که ترکیه به آمریکا اطمینان داده است که خریدهای نفتی خود را تا 20 درصد در سال جاری کاهش خواهد داد، اما تجارت کلی این کشور با جمهوری اسلامی ایران 47 درصد در 3 ماهه نخست2012 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به 4.8 میلیارد دلار رسیده است.

 

خرید طلا و فلزات گرانبهای ترکیه در خاورمیانه از 282 میلیون دلار در 3 ماهه نخست سال گذشته به 942 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش یافته است.

 

بر اساس آمار بلومبرگ، کسری تجاری ترکیه از 24.6 میلیارد دلار در 3 ماهه نخست سال گذشته به 20.3 میلیارد دلار در مدت مشابه سال جاری رسیده است. کسری تراز حساب‌‌های جاری که شامل تجارت و جریان‌های مالی برای چهارمین ماه در ماه فوریه به 4.2 میلیارد دلار رسید که در سال گذشته برابر با 6 میلیارد دلار بود.

درحالی که ترکیه با کاهش واردات نفت خود از ایران موافقت کرده‌ است، مقامات این کشور اظهار داشتند که به تحریم‌های بیشتر اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا که سخت‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است، متعهد نیستند.

 

ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه در 17 آوریل گفت: هزینه‌های اقتصادی تحریم تنها توسط ایران تحمل نمی‌شود بلکه ترکیه نیز آنها را تحمل می‌کند.

در این میان یک سخنگو در سفارت آمریکا در آنکارا از ادامه مذاکرات با ترکیه خبر داد.

تانر ییلدیز وزیر انرژی این کشور اخیرا گفته است: ترکیه تقریبا تمام انرژی خود را وارد می‌کند و افزایش 10 دلاری در قیمت هر بشکه نفت حدود 4 میلیارد دلار بر هزینه‌های واردات این کشور افزوده است.

 

وزارت انرژی ترکیه نیز اعلام کرد: ایران 40 درصد نفت این کشور را تامین می‌کند و تنها منبع بزرگ تامین سوخت ترکیه است.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات خالص طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها ترکیه در سال جاری تاکنون به بیش از یک میلیارد دلار رسیده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 411 میلیون دلار بوده است./انتخاب