اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تخمین هزینه های اقتصادی جنگ اسرائیل با ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

یک روزنامه صهیونیستی منتشر کرد

تخمین هزینه های اقتصادی جنگ اسرائیل با ایران

درحالی‌که که بسیاری از وزرای رژیم اسرائیل پیش نویس و مقدماتی در مورد جنگ با ایران آماده دارند، اما بیشتر آن‌ها در خصوص جزئیات این جنگ احتمالی سکوت کرده‌اند. همچنین در حالی که هیچ کس نمی‌داند که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و در صورت حمله پاسخ ایران چه خواهد بود، آنچه بیش از همه در این میان عیان است،هزینه هایی است که این جنگ در برخواهد داشت.

درحالی‌که که بسیاری از وزرای رژیم اسرائیل پیش نویس و مقدماتی در مورد جنگ با ایران آماده دارند، اما بیشتر آن‌ها در خصوص جزئیات این جنگ احتمالی سکوت کرده‌اند. همچنین در حالی که هیچ کس نمی‌داند که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و در صورت حمله پاسخ ایران چه خواهد بود، آنچه بیش از همه در این میان عیان است، این است که درگیری در یک جنگ با ایران، میلیاردها شکل برای اسرائیل هزینه بر خواهد بود.

به گزارش تابناک، این جملات بخشی از گزارشی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص آن را منتشر ساخته. این گزارش، بخشی شامل سخنان یاروم آریاو، مدیر ارشد وزارت اقتصاد در سال‌های 2007 تا 2009 است که از وی به عنوان یکی از متخصصین در حوزه بودجه نظامی یاد می‌شود.

وی اشاره کرده است که: قبل از سخن گفتن در مورد تبعات و آثار منفی جنگ با ایران، باید مد نظر داشت که در نظر گرفتن گزینه دوم نیز برای اسرائیل هزینه بر است. منظور وی از گزینه دوم، قبول یک ایران هسته ای است و گفته: هسته ای شدن ایران نیز برای اسرائیل هزینه های اقتصادی بسیاری در بر دارد زیرا منجر به افزایش سرسام آور هزینه‌ها در امر امنیت و دفاع می‌شود.

وی یادآور شده که بعد از جنگ دوم لبنان – جنگ 33 روزه – که تنها با یک جبهه درگیری وجود داشت و نیاز به استفاده از تمامی قوای نظامی کشور نبود، 8.2 میلیارد شکل به شکل فوق‌العاده و برای بازسازی و تقویت مجدد نیروی نظامی هزینه از خزانه اسرائیل هدر رفت. بعلاوه آنکه دولت مجبور به پرداخت 7 میلیارد شکل، در راستای جبران خسارات و بازسازی مناطق آسیب دیده شد.

آریاو افزوده است: و این نکته بایستی ذکر شود که این میزان هزینه در زمانی بود که ما هنوز مانند زمان حال به تجهیزات و سیستم‌های تسلیحاتی سنگین و هزینه بر فعلی مجهز نبودیم. بنابراین جنگ با ایران بسیار پر هزینه تر خواهد بود.

وی اذعان کرده است: در این میان نباید از خسارات جانبی نیز غافل ماند. در حال حاضر تولیدات داخلی اسرائیل چیزی در حدود روزانه 3 میلیارد شکل است. سؤال اینجا است که در صورت وقوع جنگ، تا چه مدت زمانی اقتصاد ما فلج خواهد شد؟ در صورتی که دست کم 50 درصد از ظرفیت اقتصاد فلج شود، روزانه رقم 1.5 میلیارد خسارت به کشور وارد می‌شود که در بلند مدت غیر قابل اغماض است.

وی همچنین با اشاره به این امر که در صورت وقوع جنگ با ایران، در طی جنگ رتبه اعتباری، توریسم و تجارت خارجی اسرائیل به شدت آسیب خواهد دید، گفته است: اقتصاددانان، دهه بعد از وقوع جنگ «یوم کیپور» را دهه شکست نامیده‌اند، زیرا طی این دهه سطح استاندارد زندگی در اسرائیل به شدت افت کرد. طی این دهه حجم عظیمی از سرمایه‌ها به بهای کاهش بودجه شهروندان، هزینه بازپروری نیرو و قوای نظامی شد.

هاآرتص در ادامه گزارش خود آورده است که: در ماه آوریل، موسسه رتبه بندی فیتچ، گزارش داده بود که رتبه اعتباری اسرائیل در صورت کاهش تنش‌ها با ایران افزایش میابد. یک مدیر اجرایی در یکی از بانک‌های سرمایه گذاری بین‌المللی در این هفته اشاره کرده است که سرمایه گذاران خارجی به شدت نگران چالش اسرائیل با ایران هستند. وی گفته بود که فعالیت سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه تل‌آویو، این روزها و در پی افزایش تنش‌ها با ایران به صفر نزدیک شده است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
برژینسکی: جنگ لبنان و اسرائیل جنگ ایران و امریکا بود و امریکا شکست خورد + یک داستان شنیدنی از جنگ حزب الله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنگ لابی ها در آمریکا بر سر توافق ایران / اسرائیل برای تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته ای چند میلیون دلار هزینه کرده است؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,توافق  وین

در حالی که کنگره آمریکا روز پنج شنبه بررسی دو ماهه توافق هسته ای ایران را آغاز کرد، مخالفان این توافق برای جلب حمایت مردم و قانونگذاران آمریکایی در حال صرف دهها میلیون دلار هستند.

روزنامه یو اس ای تودی نوشت : مخالفان توافق هسته ای برای جلب حمایت مردم و قانونگذاران آمریکایی علیه این توافق، ده ها میلیون دلار خرج می کنند.

به گزارش «انتخاب»، در حالی که کنگره آمریکا روز پنج شنبه بررسی دو ماهه توافق هسته ای ایران را آغاز کرد، مخالفان این توافق برای جلب حمایت مردم و قانونگذاران آمریکایی در حال صرف دهها میلیون دلار هستند.

کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل(لابی صهیونیستی) موسوم به آیپک ، شهروندان ایران عاری از سلاح هسته ای (Citizens for a Nuclear Free Iran)، اتحاد علیه ایران هسته ای (United Against a Nuclear Iran) و ائتلاف یهودیان جمهوری خواه (Republican Jewish Coalition ) از جمله گروه هایی هستند که قصد دارند برای انتقاد از این توافق از طریق آگهی های بازرگانی تلویزیونی که از جمعه گذشته آغاز شده است، تبلیغات در رسانه های اجتماعی و ایجاد پایگاه های اینترنتی جدید در مورد نقایص این توافق، حدود بیست تا چهل میلیون دلار هزینه کنند.

تلاش های مخالفان این توافق، فعالیت های حامیان آن را تحت الشعاع قرار داده است. الن السنر، سخنگوی گروه لیبرال یهودی جی استریت (Jewish group J Street) گفت این گروه دو میلیون دلار برای حمایت از این توافق هزینه کرده است. گروه های لیبرال دیگر مانند MoveOn.org نیز در تلاش برای جلب حمایت از این توافق هستند گرچه مشخص نیست که چه مقدار هزینه کرده اند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز از تریبون کاخ سفید برای جلب حمایت ملت آمریکا از این توافق استفاده می کند.

گروه شهروندان ایران عاری از سلاح هسته ای (Nuclear Free Iran) که مخالف توافق است، از بازدید کنندگان پایگاه اینترنتی خود خواسته است جلوی توافق هسته ای خطرناک با ایران را بگیرند و از کنگره بخواهند خواستار توافق بهتری شود.

آیپک که یکی از قدرتمندترین گروه های لابی واشنگتن است نیز اعلام کرد جلسات فشرده ای با قانونگذاران در ایالت های خودشان برگزار خواهد کرد.

گروه ائتلاف یهودیان جمهوری خواه نیز برای تبلیغات در رسانه های اجتماعی هزینه زیادی کرده است و مارک مک نالتی، مدیر ارتباطات این گروه گفت از این طریق قانونگذاران را تشویق می کنند با اکثریتی که بتوانند وتوی اوباما را خنثی کنند به این توافق رای منفی بدهند.

السنر،‌ گفت گروه وی نمی تواند با پول هایی که مخالفان این توافق هزینه می کنند رقابت کند. اما افزود: «می توانیم مطمئن شویم که صدای جامعه یهودیانی که حامی این توافق هستند شنیده شود.»

وی در ادامه گفت: «گرچه این توافق کامل نیست اما جلوی ایران را در تبدیل شدن به یک کشور هسته ای می گیرد. اگر این توافق لغو شود، ائتلاف بین المللی که در پشت تحریم ها قرار دارد نیز از بین خواهد رفت و ایران آزادانه ذخایر سوخت هسته ای و همه تجهیزات و تاسیسات هسته ای خود را حفظ خواهد کرد. این بهترین توافقی است که می توانست حاصل شود.»


 اخبار  سیاست خارجی  -  انتخاب