اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تجمع در اعتراض به حکم اعدام یک آیت‌ الله


مسئول تحلیل و بررسی سازمان بسیج دانشجویی گفت: دانشگاهیان سراسر کشور فردا با حضور در تجمعات دانشجویی در مساجد دانشگاه‌ها حکم اعدام آیت‌الله نمر را محکوم می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم: سجاد ریحانی مسئول تحلیل و بررسی سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور  گفت: با توجه به حکم اعدام آیت‌الله نمر که نشان بارزی از تحجر و توحش رژیم آل‌سعود دارد، دانشجویان سراسر کشور فردا در اعتراض به این حکم تجمعی اعتراضی خواهند داشت.

وی در تشریح جزئیات این اعتراض، گفت: دانشگاهیان فردا بعد از نماز ظهر و عصر در واحدهای دانشجویی سراسر کشور با قرائت بیانیه و شعار در محکومیت این عمل خصمانه رژیم آل‌سعود اعتراض خود را به این حکم اعلام می‌کنند.

ریحانی با اشاره به لزوم ورود وزارت امور خارجه به این موضوع، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از تمامی ابزارهای ممکن برای جلوگیری از اجرای این حکم استفاده کند. ما از وزارت امور خارجه مطالبه می‌کنیم که دستگاه دیپلماسی باید برای لغو این حکم فعال شود. با جدیت از این وزارتخانه می‌خواهیم با تمام توان و ظرفیت‌ها برای حل این مشکل به این موضوع ورود کند.

وی در پایان گفت: دانشگاهیان کشور فردا 27 مهرماه بعد از نماز ظهر و عصر در اعتراض به حکم اعدام آیت‌الله نمر در مساجد دانشگاه‌ها تجمع می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
اعتراض سراسری طلاب در پی صدور حکم اعدام آیت الله نمر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر توسط دادگاه عربستانی



اخبار,اخباربین الملل,حکم اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر


اخبار بین الملل  - صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر توسط دادگاه عربستانی

امروز چهارشنبه، یک قاضی سعودی، شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی را که دستگیری وی در دو سال پیش به خشم عمومی و تظاهرات در مناطق شیعه‌نشین این کشور منجر شد، به اعدام محکوم کرد؛ این خبر را برادر وی منتشر کرده و در رسانه‌های عربی نیز تأیید شده است.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از رویترز، شیخ نمر در جولای ۲۰۱۲ به اتهام حمایت از تظاهراتی که در فوریه سال ۲۰۱۱ در قطیف در شرق عربستان به وقوع پیوست، دستگیر شد؛ مناطق شرقی عربستان محل استقرار شیعیان این کشور است.

بنا بر این گزارش، سال گذشته، یکی از مقامات قضایی سعودی، اظهار داشته بود ‌به دنبال محکومیت شیخ نمر به «کمک به تروریست‌ها» و «محاربه با خدا»ست که مجازات مرگ را در پی خواهد داشت. شاهزاده احمد وزیر کشور سابق، پیش از این شیخ نمر را به ‌نداشتن تعادل روانی هم متهم کرده بود.

دستگیری شیخ نمر به دست پلیس که با شلیک گلوله و جراحت وی همراه بود، به چندین روز تظاهرات منجر شد که در جریان آن دست‌کم سه تن جان باختند. تظاهرات اعتراضی ‌دوره‌ای به این منطقه برگشته است و در جریان آن از سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از ۲۰ تن کشته شده‌اند.

به گزارش پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه، شیخ "نمر باقر النمر" ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1337 در شهر "العوامیه" در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین، به دنیا آمد كه از آن علمایی چون "آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سوریه و در حوزه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد و پس از مدتی از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار آمد. از این رو سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم (عج) در سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراكز انجام داد.

پس از بازگشت به عربستان مركز مذهبی "الإمام القائم(عج)" را نیز در العوامیه تأسیس كرد كه در واقع سنگ بنای "مركز اسلامی" در سال 1380 بود.

آن چیزی که باعث سالها تعقیب، زندان و شکنجه شیخ النمر در عربستان شده، دیدگاه‌های وی در قبال آل سعود است.

شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌‌های تبعیض ‌آمیز طایفه‌ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌كرد كه حدود یك قرن است، بر این مناطق حاكمیت دارد.

وی همواره و بارها تأكید داشته كه از گفتن كلام حق، بیم و واهمه‌ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شكنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.

شیخ نمر توهین به كرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی را كه از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو این كشور به شمار می‌‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تاكید می‌كند كه از كرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد كرد.

وی بارها در این ارتباط تأكید كرده است كه در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می‌‌گیرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمی‌توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در كشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمی‌‌توانند آزاد زندگی كنند.

شیخ نمر در این‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) تأكید دارد كه به عدالت جز از طریق پایداری دست نخواهیم یافت و حق جز با از خود گذشتگی و شجاعت به دست نخواهد آمد.

وی در خطبه‌های نماز جمعه خود نیز بارها گفته است كه شیعیان عربستان، دیگر در برابر توهین‌ها و تعدی‌ها و تجاوزات آل سعود سكوت نخواهند كرد و در این باره خطاب به آل سعود گفت كه "ما ساكت نمی‌مانیم كه هرآنچه بخواهید برسر ما بیاورید؟ هر آنچه بخواهید انجام دهید و كرامت و شخصیت ما را كه با ارزش‌ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید".

شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های عربستانی نیز به دلیل وابستگی و تبعیت آنها از رژیم سعودی و تبدیل شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل سعود به شدت انتقاد می‌كند.

وی تصریح می‌كند كه مفتی‌های وهابی، ساخته و پرداخته آل سعود هستند. به گفته شیخ نمر، آل سعود به مفتی‌های وهابی پول می‌دهند تا با دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول كنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قبیله‌ای به حاكمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهند.

شیخ نمر النمر در یكی از خطبه‌هایش به خاطر مواضع و دیدگاه‌های تندش در قبال رژیم سعودی گفت كه " می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شكنجه" و "كشتار"؛ ما از قتل و كشتار نمی‌هراسیم. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم."

وی در قبال سركوبگری‌های رژیم سعودی و مخالفت این رژیم با برگزاری تظاهرات‌ مسالمت آمیز و تجمع‌های اعتراض آمیز تأكید می‌كرد كه "همواره به دنبال راه‌های دیگری برای ادامه اعتراض‌های خود و احقاق حقوقمان خواهیم بود و تظاهرات، یكی از این راهكارهاست".

این روحانی عربستانی را باید از جمله مخالفان سرسخت "نایف بن عبد العزیز" ولی عهد سابق رژیم سعودی برشمرد كه همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد می‌كرد.

وی در یكی از خطابه‌هایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به طور اعم و شیعیان به طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند كه در قبرش شكنجه خواهد شد و آتش قهر الهی او را خواهد سوزاند. او در همین خطبه تأكید كرد كه از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.

وی همواره در خطبه‌های نمازجمعه و خطابه‌هایش نه تنها از آل سعود انتقاد می‌كند بلكه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه است.

 

اخبار بین الملل - تابناک