اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بهبود حافظه با مشت‌كردن دست راست!


تاكنون مشت‌كردن دست، نشانه‌ای از عصبانیت فرض می‌شد. اما روان‌شناسان آمریكایی اینك به این نتیجه رسیده‌اند كه مشت‌كردن دست راست باعث می‌شود حافظه بهتر كار كرده و فرآیند ‌یادآوری بهبود یابد.

روزنامه تهران امروز: تاكنون مشت‌كردن دست، نشانه‌ای از عصبانیت فرض می‌شد. اما روان‌شناسان آمریكایی اینك به این نتیجه رسیده‌اند كه مشت‌كردن دست راست باعث می‌شود حافظه بهتر كار كرده و فرآیند ‌یادآوری بهبود یابد.

تیم تحقیقاتی «روث پراپر»، روان‌شناس آمریكایی از دانشگاه «مونت‌كلیر»آمریكا این نتیجه را با تحقیق روی ۵۱ راست‌دست به دست آورده است. شركت‌كنندگان در این آزمون باید روی صفحه‌ای تمركز می‌كردند كه روی آن ۳۶ كلمه به نمایش در آمده بود.

 در این تحقیق از آزمون‌شوندگان خواسته شد، یك بار بدون مشت‌كردن دست و دو بار هر بار به مدت ۴۵ ثانیه با دست مشت‌كرده كلمات را به خاطر بسپارند. برای مشت‌كردن دست توپی كوچك به آنها داده شد تا آن را در دست خود بفشارند.

 بهترین نتیجه را گروهی به دست آورد كه هنگام تمركز روی صفحه مورد نظر، دست راست و هنگام یادآوری كلمات دست چپ خود را مشت می‌كرد. آنها توانستند به‌طور متوسط ۱۱ كلمه را به یاد آورند كه ۹ كلمه آن صحیح بود. كارآیی این گروه دوبرابر گروهی بود كه هم هنگام تمركز و هم هنگام یادآوری دست چپ را مشت‌كرده بود.

گروهی كه اصلا دست خود را مشت نكرده بود نتایجی بدتر از دو گروه دیگر به دست داد. «روث پراپر» می‌گوید: «این نتیجه نشان می‌دهد كه حركات ساده از طریق ایجاد تغییراتی موقت در فعالیت‌های مغزی حافظه را بهبود می‌بخشد. از این تجربه می‌توان دریافت كه با استفاده از روش‌های ساده اما ارزشمند می‌توان قابلیت‌های متفاوت دو نیمكره مغز را مورد تحقیق قرار داد.»


ویدیو مرتبط :
ده روش برای بهبود حافظه خود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خصوصيات شخصيتي افراد چپ و راست دست



 

چپ دست

 

پژوهشگران اسپانيايي در تحقيقات خود نشان دادند که افراد چپ دست خوبيهاي دنيا را در نقطه مقابل راست دستها مي بينند.

به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دانشگاه گرانادا با بازنگري تعداد زيادي از مطالعات مربوط به راست دستها و چپ دستها دريافتند دستي که افراد با آن مي نويسند نگاه آنها را نسبت به دنيا تغيير مي دهد و مي تواند بر روي روش اين افراد در ديدن مفاهيمي چون خوبي و بدي تاثير بگذارد. به طوري که چپ دستها خوبي دنيا را در سمت چپ و راست دستها آن را در طرف مخالف مي بينند.

برپايه اين تحقيقات، تجربيات ادراکي و حرکتي به طور اجتناب ناپذيري با دستي که قدرت بيشتري دارد ارتباط دارند و تا حد چشمگيري بر روي چگونگي نگاه ما به دنيا و درک مفاهيمي چون خوبي و بدي اثر مي گذارند.

چپ دستها در اقليت قرار دارند و تنها حدود 10 درصد از جمعيت جهاني را تشکيل مي دهند. چپ دستي به دليل قدرت بيشتر نيمکره راست مغز است در حالي که در راست دستها قدرت نيمکره چپ بيشتر است.

اغلب گفته مي شود که اين تفاوت مغزي موجب مي شود که چپ دستها باهوش تر و خلاق تر از راست دستها باشند و اين فکر از اين ناشي شده است که بسياري از هنرمندان و نوابغ گذشته از دست چپ (دست شيطان) استفاده مي کرده اند.

 

 

در گذشته به اين دليل به دست چپ دست شيطان مي گفتند که در راست دستها به عنوان يک دست از کارافتاده و بي مصرف شناخته مي شده و تمام قدرت و توانايي فرد در دست راست بوده است.

به دليل در اقليت قرار گرفتن اين افراد، از نظر فرهنگي پيش داوريهاي زيادي درباره چپ دستها مي شود.

اکنون اين محققان اسپانيايي در بررسيهاي خود نشان دادند که چپ دستها "چشم انداز چپ" دنيا را دارند.

تحقيقات گذشته دانشمندان دانشگاه استانفورد نشان مي داد زماني که از يک چپ دست خواسته مي شود که اشياء و يا افراد را با يک مفهوم ذهني مثبت در فضاي يک نمودار قرار دهد آنها را در سمت چپ قرار مي دهند در حالي که مفاهيم منفي را در طرف راست مي گذارند اما راست دستها مفاهيم مثبت و منفي را در جهت مخالف قرار مي دهند.

همچنين در يک نقاشي، اشياء و افرادي که طرف چپ چيده مي شوند از نظر يک چپ دست هميشه مثبت هستند در حالي که براي راست دستها منفي به نظر مي رسند.

اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "سيستم نمادگرايي دنيا بيان مي دارد که راست نماد خوبي و چپ نماد بدي است. اين درحالي است که تجربه حسي- حرکتي چپ دستها موجب مي شود که نمادهاي آنها در نقطه مقابل باشد.
براساس گزارش آنسا، اين نشان مي دهد که نظام جهاني نمادها از سوي راست دستها تعيين شده است.