اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بسکتبال ایران برای نخستین بار قهرمان شد


تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر تیم ملی ژاپن که از حمایت تماشاگرانش سود می برد به عنوان قهرمانی کاپ آسیا دست پیدا کرد تا برای اولین بار جام قهرمانی این رویداد بزرگ آسیایی را بالای سر ببرد.

خبرگزاری مهر: تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر تیم ملی ژاپن که از حمایت تماشاگرانش سود می برد به عنوان قهرمانی کاپ آسیا دست پیدا کرد تا برای اولین بار جام قهرمانی این رویداد بزرگ آسیایی را بالای سر ببرد.

تیم‌های ملی بسکتبال ایران و ژاپن از ساعت 11 امروز شنبه (به وقت تهران) برگزارکننده دیدار نهایی چهارمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا بودند. این دیدار که در سالن "Ota Gymnasium" شهر توکیو برگزار شد در پایان به برتری 53 بر 51 تیم کشورمان انجامید تا ملی پوشان بسکتبال ایران برای نختسین بار قهرمان مسابقات کاپ آسیا شوند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان کوارترهای اول و دوم مسابقه را با برتری (13 بر 11) و (17 بر 12) پشت سر گذاشت اما در کوارتر سوم با نتیجه (11 بر 21) مغلوب شد تا برنده فینال مسابقات در کوارتر چهارم مشخص شود. در کوارتر پایانی تیم کشورمان برتری (13 بر 7) را از آن خود کرد و با برتری 53 بر 51 قهرمان آسیا شد.

شاگردان "ممی بچیروویچ" در مرحله گروهی چهارمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا نیز تیم ژاپن را با نتیجه (71 بر 65) از پیش رو برداشته بودند. آنها در این مسابقات تیمهای هند، قطر، چین تایپه، ژاپن (2 بار)، ازبکستان و فیلیپین را شکست دادند.

 اولین دوره رقابت‎های بسکتبال کاپ آسیا سال 2004 برگزار شد و پس از وقفه در سال 2006 مجددا به صورت دو سال در میان پیگیری شد. تیم ملی بسکتبال ایران در حالی در چهارمین دوره رقابت‎های قهرمانی کاپ آسیا شرکت کرده بود که هیچ سابقه‎ای از قهرمانی در این رقابت‎ها نداشت.

ایران در دوره ابتدایی این رقابت‎ها شرکت نداشت و در دوره گذشته هم که به میزبانی بیروت لبنان برگزار شد، با تیم "ب" به عنوان ششم دست یافت. تیم‎های برتر شرکت کننده در سه دوره ابتدایی رقابت‎های کاپ آسیا عبارتند از:

2004 چین تایپه


* 1- قطر، 2- کره جنوبی و 3- چین تایپه

2008 کویت


* 1- اردن، 2- قزاقستان و 3- کویت

2010 لبنان

* 1- لبنان، 2- ژاپن و 3- قطر (دراین دوره ایران به عنوان ششم دست یافت)

تیم ملی بسکتبال ایران با ترکیب محمدصمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان، آرن داودی، اصغر کاردوست، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، فرید اصلانی، امیر صدیقی، سجاد مشایخی، صالح فروتن و بهنام یخچالی در چهارمین دوره رقابت‎های بسکتبال قهرمانی کاپ آسیا شرکت کرده بود.

ملی پوشان بسکتبال کشورمان به عنوان تیم نخست این رقابت‎ها به طور مستقیم به جام ملت‎های 2013 صعود کردند.


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // اتفاقی عجیب در بسکتبال ایران؛ تیم قهرمان آسیا منحل شد !‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان شد



بسکتبال کاپ آسیا - ژاپن

تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان شد/ نخستین قهرمانی بچیروویچ در آسیا

خبرگزاری فارس: تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر ژاپن به عنوان قهرمانی مسابقات کاپ آسیا دست یافت.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 تیم‌های بسکتبال ایران و ژاپن در فینال چهارمین دوره رقابت‌های بسکتبال کاپ آسیا از ساعت 11 امروز برابر هم به میدان رفتند. ژاپنی‌‌ها که در دور مقدماتی مغلوب تیم کشورمان شده بودند، در این مسابقه برای جبران آن شکست و قهرمانی در کشور خودشان به میدان آمدند، اما ملی‌پوشان کشورمان توانستند در مجموع بازی با حساب 53 بر 51 به برتری رسیده و عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.

این نخستین قهرمانی ایران با بچیروویچ در آسیا بود.

کوارتر اول:

تیم ایران کار را با ترکیب آرن داودی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و روزبه ارغوان آغاز کرد.

در حالی که حدود  دقیقه از بازی گذشته بود هیچ کدام از تیم‌ها صاحب امتیاز نشده بود تا اینکه ارغوان توانست با یک چرخش در زیر حلقه نخستین امتیاز را برای ایران کسب کند.

در ادامه کار صمد نیکخواه بهرامی چند حرکت نفوذی انجام داد که ناموفق بود و ژاپنی‌ها در برگشت توانستند با پرتابی سه امتیازی نتیجه را 8 بر 7 به سود خود کنند.

توپ ربایی خوب اوشین ساهاکیان این موقعیت را به صمد نیکخواه بهرامی داد که تیم ایران دوباره از حریف پیش بیفتد و در همین لحظه ژاپنی ها وقت استراحت فنی گرفتند.

4 دقیقه به پایان کوارتر اول پرتاب تیم‌ها یکی پس از دیگری وارد سبد نمی‌شد و کار بدون امتیاز دنبال می‌شد. ژاپنی ها با وجود دفاع خوب بازیکنان کشورمان توانستند 2 پرتاب 2 امتیازی خوبی داشته و حساب کار را 12 بر 11 کنند. صالح فروتن هم در دقایق آخر به جای اوشین ساهاکیان وارد میدان شد و در نهایت کوارتر اول با حساب 13 بر 11 به سود کشورمان خاتمه یافت.

کوارتر دوم:

محمد جمشیدی در این کوارتر از ابتدا وارد میدان شد و فرید اصلانی هم با مصدومیت آرن داودی به زمین آمد.

جمشیدی یک نفوذ خوب به زیر حلقه داشت و باعث شد تیم ایران 18 بر  13 از حریف پیش بیفتد. این بازیکن در یک توپ ربایی خوب هم برای ایران گلزنی کرد تا حساب کار 23 بر 17 شود.

دفاع ایران در این کوارتر هم بسیار خوب کار کرد و اجازه امتیازآوری را به ژاپنی‌ها نداد و بازیکنان ما توانستند با توپ ربایی‌ هایی که انجام می‌دادند حساب کار را 30 بر 20 کنند.

در 2 دقیقه پایانی روزبه ارغوان جای خود را به کاردوست داد و آفاق هم جایگزین محمد جمشیدی شد که امتیازهای خوبی را کسب کرده بود، شد.

این کوارتر در نهایت با نتیجه 17 بر 12 به سود کشورمان به پایان رسید.

کوارتر سوم:

آرن داودی، محمد جمشیدی، صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق و اصغر کاردوست ترکیب تیم ایران در نیمه دوم بود.

ژاپنی‌ها کوارتر سوم را بهتر از ایران آغاز کردند و توانستند امتیازهای عقب افتاده را جبران کنند و کار را به تساوی 32 بر 32 بکشانند.

در حالی که 7 دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود، تیم ایران بازی ضعیف‌تری را نسبت به نیمه اول داشت و تنها 4 امتیاز را کسب کرده بود. در سوی مقابل ژاپنی ها با عملکردی بهتر توانستند 37 بر 34 از ایران پیش بیفتند.

ادامه دقایق باقی مانده از این کوارتر هم با برتری چشم بادامی ها پیش رفت و آنها در پایان 21 بر 10 برنده شدند. 

کوارتر چهارم:

در این کوارتر بازیکنان ایران کار را بهتر آغاز کردند و در حالی که 2 دقیقه و 30 ثانیه از بازی گذشته بود ژاپنی‌ها هیچ امتیازی کسب نکرده بودند و در مقابل تیم ایران با 5 امتیازی که کسب کرد، موفق شد عقب ماندگی را جبران کند و پیش بیفتد. همین موضع باعث شد تا سرمربی ژاپتی‌ها درخواست وقت استراحت فنی کند تا کمی از فشارهای ایران کاسته شود.

در ادامه کار پرتاب‌های تیم ایران با بی دقتی و بدشانسی وارد سبد نمی‌شد و ژاپنی‌ها توانستند باز هم با امتیازهایی که کسب کردند با حساب 48 بر 45 از کشورمان پیش بیفتند. پس از این اتفاق بچیروویچ، سرمربی ایران وقت استراحت فنی بگیرد.

در یک دقیقه پایانی ژاپنی‌ها همچنان برتر بودند، تا اینکه آرن داودی با یک پرتاب 3 امتیازی خوب توانست تیم ایران را 2 امتیاز پیش بیندازد و سرمربی ژاپن را مجبور به درخواست استراحت فنی کند.

پس از آن هم دیگر حریف کاری از پیش نبرد و در پایان تیم ایران 53 بر 51 برنده و قهرمان شد و جواز حضور در مسابقات قهرمانی سال 2013 فیلیپین را کسب کرد./فارس