اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بسته شدن حساب بانکی ایرانیان در کانادا


یک بانک کانادایی به بهانه تبعیت از تحریم ها علیه ایران حساب برخی مشتریان ایرانی خود، مقیم در این کشور را بست.

هفت صبح: «یک بانک کانادایی به بهانه تبعیت از تحریم ها علیه ایران حساب برخی مشتریان ایرانی خود، مقیم در این کشور را بست.» این خبر را خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اینترنتی ادمونتون ژورنال منتشر ساخت و بار دیگر تصمیمات غیرمنطقی کشورهای خارجی را نشان داد. پیگیری های خبرنگار هفت صبح نشان داد این اقدام دولت کانادا از حدود شش ماه پیش استارت خورده و روز به روز ابعاد بیشتری به خود می گیرد، به طوری که قرار است امروز شورای ایرانی کانادایی، جلسه ای با حضور ایرانی های متضرر شده از این اقدام برگزار کند.برای دستیابی به اطلاعات تکمیلی با چند تن از ایرانیان مقیم کانادا صحبت کردیم که در گزارش امروز آن را خواهید خواند.

ماجرا چیست؟

ابتدا اصل خبر خبرگزاری فارس که به نقل از پایگاه اینترنتی ادمونتون ژورنال منتشر کرده را بدون هیچ کم و کاستی بخوانید: «یک بانک کانادایی اخیرا به بهانه تبعیت از قوانین جدید فدرال درخصوص تحریم های اقتصادی علیه ایران، اقدام به بستن حساب های برخی از مشتریان خود کرده است. گروه بانکی تی دی، تایید کرده که نامه هایی را به برخی از مشتریانش ارسال کرده و به آنها اعلام کرده که بر اساس تغییرات مطابق با قوانین جدید در مورد تحریم ها علیه ایران، موسسات مالی کانادایی از اعطای تسهیلات مالی به کسانی که در ایران هستند یا به نفع ایران فعالیت می کنند، منع شده اند.»

به نظر می رسد که این اقدام شامل هرگونه استفاده از یک حساب بانکی برای ارسال یا دریافت پول از دوستان و آشنایان در ایران را نیز شامل می شود. تاکنون هیچ بانک دیگر کانادایی این محدودیت ها را اعمال نکرده است اما سخنگوی گروه بانکی تی دی گفته که این بانک تنها در حال اعمال قوانین مصوب دولت کاناداست.

کوین داو، سخنگوی ایمپریال بانک تجاری کانادا (آی سی بی سی) پنجشنبه شب گفت، این بانک حساب چند مشتری خود را بسته است اما این حساب ها تنها متعلق به کسانی بوده که از سوی سرویس جاسوسی و امنیتی دولت کانادا به آنها اعلام شده بود.

با این حال به نظر نمی رسد که اقدامات انجام شده توسط امپریال بانک، به وسعت اقدامات تی دی بوده باشد. مقامات سایر بانک های کانادایی تاکنون اظهار نظری در این باره نکرده اند. تی دی اعلام کرده که تلاش نموده تا به مشتریانی که از قوانین جدید متاثر می شوند، نامه هایی را ارسال کند.

معاون شورای ایرانی، کانادایی گفت، شورا از چند ماه قبل از ارسال این نامه ها مطلع شده بود. تعداد این نامه ها در چند هفته گذشته افزایش یافته است. وی گفت: «این حساب ها وسیله زندگی مردم هستند ... مردم از این نگرانند حالا که نمی توانند امورات بانکی خود را با تی دی انجام دهند، نتوانند با هیچ بانک دیگری نیز کارهای بانکی خود را انجام دهند.

به عقیده وی، این محدودیت ها احتمالا با تصمیم ژانویه گذشته دولت کانادا در مورد گسترش تحریم ها علیه ایران ارتباط مستقیم دارد. در تغییرات جدیدی که در 31 ژانویه توسط وزارت امور خارجه کانادا اعلام شد، پنج شخصیت حقوقی و سه شخصیت حقیقی به لیست افرادی که دارایی های آنها در کانادا بلوکه شده، افزوده شدند.

شورای ایرانی کانادایی، روز شنبه جلسه ای را با حضور آن دسته از اعضای جامعه ایرانی کانادایی که حساب های آنها توسط تی دی بسته شده، برگزار خواهد کرد. هدف از برگزاری این جلسه جمع آوری اطلاعات مربوط به این اقدام تی دی، برای انجام اقدامات مقتضی اعلام شده است.

ایرانیانی که از این اقدام گروه بانکی تی دی کانادا متاثر شده اند، اعتراض خود را در شبکه های اجتماعی ابراز داشته اند. از جمله، صفحه ای تحت عنوان «محکومیت رفتار بانک تی دی با مشتریان دارای پیشینه ایرانی» در فیس بوک ایجاد شده که در این صفحه کاربران اقدام تی دی را محکوم کرده اند.»

حساب ها 10 روز مسدود می شوند

ایرانیان ساکن در کانادا می گویند حدود شش ماهی است سختگیری های بی منطق بانک های کانادایی به شدت افزایش یافته است. به گفته ایرانی ها در ابتدا TD Bank اقدامات یکجانبه خود را شروع کرده و سپس RBC TD Bank و موسسه مالی BMO نیز اقدامات مشابهی را انجام دادند.

در ماه های اخیر اما چنین اقدامات یکجانبه ای فراگیر شده و در حال حاضر اکثر بانک های کانادایی چنین اقداماتی را انجام می دهند. تمرکز بانک های کانادایی هم اکثرا بر فرستنده حواله های مالی متمرکز است. بانک های کانادایی اگر مشاهده کنند در حساب ایرانی های کانادا پولی از ایران برای آنها واریز شده سریعا حساب مورد نظر را مسدود می کنند.

به گفته مقام های کانادایی این مسدود شدن 10 روز زمان می برد و در این مدت بانک ها بررسی می کنند که مبدا این پول ها از جانب چه شخصی است و به قول آنها مشخص شود برای چه منظوری این پول ها ریخته شده است. بعد از مشخص شدن منابع پول ها و صحت آنها، حساب فرد مذکور دوباره باز می شود.

می گویند کار به جایی رسیده که در برخی مواقع کافی است فرستنده پول فقط نام ایرانی داشته باشد، این پول حتی اگر از کشوری مثل آلمان هم فرستاده شده باشد برای بررسی های بیشتر به مدت 10 روز بلاک می شود. گفته می شود شهروندان کره شمالی هم با چنین کارشکنی هایی دست و پنجه نرم می کنند.


ویدیو مرتبط :
داشتن یک حساب بانکی ممنوع!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقیف 14 حساب بانکی ایران در کانادا


یک دادگاه کانادایی دستور توقیف ۱۴ حساب بانکی مرتبط با دولت ایران نزد بانک‌های این کشور را که مجموعا 6/2 میلیون دلار موجودی دارند صادر کرد.

روزنامه آرمان: شنیده شد که یک دادگاه کانادایی دستور توقیف ۱۴ حساب بانکی مرتبط با دولت ایران نزد بانک‌های این کشور را که مجموعا 6/2 میلیون دلار موجودی دارند صادر کرد.

انتخاب نوشت؛ یک دادگاه کانادایی در پاسخ به درخواست گروهی ضد ایرانی که تلاش دارند خسارت‌های ادعایی خود را از دولت ایران بگیرند، دستور توقیف 14 حساب بانکی مرتبط با دولت ایران در نزد بانک‌های این کشور را صادر کرد.

فهرست حساب‌های دولت ایران و دیگر اموال دولت این کشور در کانادا هفته گذشته از سوی وزارت امور خارجه این کشور افشا شد تا به این افراد کمک کند برای توقیف این اموال اقدام قضایی انجام دهند.

در حکم 5 صفحه‌ای قاضی دیوید براون از دادگاه عالی اوناتریو به بانک‌ها دستور داده شده است که 14 حساب مرتبط با دولت ایران در رویال بانک، اسکاتی بانک، سی‌آی‌بی‌سی بانک و بانک بی‌ام‌او را که مجموعا 6/2 میلیون دلار موجودی دارند، توقیف کنند.