اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنده جایزه صلح نوبل 2013


سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، به دلیل تلاش‌هایشان در راستای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه امروز(سه‌شنبه) جایزه صلح نوبل را از مسئولان این موسسه دریافت کرد.

خبرگزاری ایسنا: سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، به دلیل تلاش‌هایشان در راستای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه امروز(سه‌شنبه) جایزه صلح نوبل را از مسئولان این موسسه دریافت کرد.

 مراسم اعطای جایزه صلح نوبل ساعت 11 صبح به وقت محلی در نروژ برگزار شد. این جایزه شامل مدال، دیپلم افتخار و مبلغ 1/2 میلیون دلار است.

هنگامی که موسسه نوبل در اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در پی تلاش‌هایش برای انهدام زرادخانه‌های شیمیایی سوریه برنده جایزه صلح نوبل شده، بسیاری متعجب شدند. حتی دریافت‌کنندگان این جایزه نیز متعجب بودند.

موسسه نوبل اعلام کرد: هدف از انتخاب سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تشویق برای به راه انداختن روند انهدام تسلیحات شیمیایی در سراسر جهان است.

توربجورن جاگلند، رئیس موسسه نوبل گفت: ما می‌خواستیم به جهان یادآوری کنیم که هم‌اکنون نیز امکان خلاصی از تمام تسلیحات کشتار جمعی را داریم.

امسال بیستمین سالروز امضای کنوانسیون منع استفاده و گسترش تسلیحات شیمیایی است.

جاگلند گفت: 80 درصد از تسلیحات شیمیایی سوریه و بیش از 90 درصد از ظرفیت تولید آن‌ از بین رفته‌ اما در حقیقت ما این تصمیم را پیش از رویدادهایی تابستان سال جاری سوریه اتخاذ کردیم. ما به دلیل آنچه که این سازمان انجام داده، جایزه صلح نوبل را به آن اعطا کردیم. البته بسیار مهم است که از اقدامات این سازمان در سوریه نیز حمایت کنیم.

احمد اوزومکو، دبیر کل سازمان منع گسترش تسلیحاتی شیمیایی در هنگام دریافت این جایزه ابراز امیدوار کرد که این جایزه مردم را به سوی انهدام تسلیحات کشتار جمعی سوق دهد و هر چه زودتر شاهد برقراری صلح در سوریه باشد.


ویدیو مرتبط :
چرا تونس برنده جایزه صلح نوبل شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنده جایزه صلح نوبل 2013 معرفی شد


"سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی" امروز (جمعه) به طور رسمی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2013 معرفی شد.

ایسنا: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش از این نیز یکی از رسانه‌های نروژ امروز اعلام کرده بود، "سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی" که وظیفه اجرا و نظارت بر نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه را بر عهده دارد، احتمالا جایزه صلح نوبل سال 2013 را دریافت می‌کند.

این در حالی است که ساعاتی پیش نیز شبکه "ان. ار.کی" نروژ اعلام کرده بود که "سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی" که در سال 1997 تاسیس شد، برنده جایزه صلح نوبل 2013 خواهد شد.

به گزارش شبکه بی بی سی، برندگان جوایز نوبل در سایر رشته ها توسط کمیته های اعطای جایزه نوبل در سوئد تعیین و اعلام می‌شوند اما تعیین برنده جایزه صلح نوبل برعهده یک کمیته پنج نفره منتخب پارلمان نروژ است.

سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی یک نهاد بین دولتی است که در سال ١٩٩٧ و براساس کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی ایجاد شد. مقر این سازمان در شهر لاهه، هلند واقع است و تشکیلات آن تحت نظر دولت‌های امضاکننده کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی اداره می‌شود.

وظیفه اصلی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی شامل امحای تسلیحات تجهیزات و تسلیحات شیمیایی و امکانات تولید آنها، بازرسی از کشورهای امضاکننده کنوانسیون به منظور حصول اطمینان از عمل به تعهدات آنها و تلاش برای حسن اجرای مفاد کنوانسیون است.

این سازمان زیر نظر شورای اجرایی به ریاست مدیرکل سازمان اداره می شود. "احمد اوزومجو" از سه سال پیش مدیرکل سازمان بوده است

سازمان منع تسلیحات شیمیایی از نهادهای وابسته به سازمان ملل محسوب نمی شود اما در زمینه نظارت بر جلوگیری از گسترش تسلیحات شیمیایی، با سازمان ملل همکاری نزدیک دارد.

جایزه نوبل بیش از یک میلیون دلار ارزش دارد.