اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برای سالمرگ استاد بزرگ تار ایران


جلیل شهناز یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سده اخیر در ایران، در 1300 شمسی در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند.

روزنامه مردم سالاری: جلیل شهناز یکی از سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سده اخیر در ایران، در 1300 شمسی در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند.

پدرش «شعبان‌خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنگ (سارنج) هم از نوازندگان کمانچه بود.

جلیل شهناز، از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.

در کتاب «موسیقی‌دانان ایرانی» نوشته پژمان اکبرزاده آمده است: «شهناز نوازندگی در رادیو اصفهان را از سال 1328 آغاز کرد و در سال 1336 به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و در برنامه‌های گوناگونی مانند برنامه گل‌ها، ارکستر حسین یاحقی و... به عنوان تکنواز و همنواز به فعالیت پرداخت. وی همچنین در گروه «یاران ثلاث» (همراه با تاج اصفهانی و حسن کسایی) و گروه «اساتید موسیقی ایران» کنسرت‌های بسیاری را در داخل و خارج از ایران اجرا نمود. شهناز در برنامه‌های جشن هنر شیراز نیز حضوری فعال داشت».

برای سالمرگ استاد بزرگ تار ایران

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری، محمد رضا شجریان و حسن زیرک(خواننده بزرگ کرد)، شاهزیدی، طباطبائی و محمد اصفهانی همکاری داشته‌است.

وی در دهه 1360 همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و محمد موسوی (نی) «گروه اساتید» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.

وی در سال 1383 به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در 27 تیر سال 1383، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد.در سال 1387، محمدرضا شجریان، گروهی که با آن کار می‌کرد را به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت.

آلبوم «عطرافشان» (همراه با تمبک محمد اسماعیلی). «زبان تار» (با تمبک جهانگیر ملک)، کتاب «گل‌های جاویدان» (پانزده قطعه برای تار و سه تار). نت نگاری: هوشنگ ظریف. انتشارات سرود، تهران، 1379 و آلبوم (های) آواز و تصنیفه‌ای ایرانی، نوبهار، ره آورد، راز، آواز شهناز، باغ نوا، بیات ترک، چهارمضراب، صد سال تار، مهر، دفتر تار، افتخار آفاق، عشق و زندگی، نوید بهاری، شور و زندگی، تار سولو، تار و ترمه، یاران زنده رود، شهناز شهنواز و... از جمله آثار جلیل شهناز است.

جلیل شهناز پس از یک دوره بیماری صبح روز دوشنبه 27 خرداد 1392 در بیمارستان آراد درگذشت. محمدرضا شجریان پس از درگذشت جلیل شهناز گفت: «استاد جلیل شهناز در من شور و عشق آفرید و من با صدای تار شهناز بدین جا رسیدم و کلم? استاد فقط لایق شهناز است و استاد جلیل شهناز را بسان حافظ که تکرار ناشدنی‌ است و با احترام به تمام نوازندگان تار پس از استاد شهناز باید دفتر تار ایران بسته شود».

پس از درگذشت جلیل شهناز، رامیز قلی اف نوازنده برجسته تار در جمهوری آذربایجان پیام تسلیتی به همین مناسبت از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران ارسال نمود.


ویدیو مرتبط :
استاد بزرگ تار و سه تار ایران درگذشت استاد محمدرضا لطفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استاد بزرگ شطرنج ایران وارد گینس شد + عکس



 

استاد بزرگ شطرنج ایران وارد گینس شد + عکس

 

 

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران پس از 25 ساعت و 15 دقیقه تلاش، توانست ركورد جهان را بشكند و نام خود و ایران را در كتاب گینس ثبت كند.

 

به گزارش ایسنا، استاد بزرگ شطرنج ایران پس از 25 ساعت و 15 دقیقه تلاش و شكست590 شطرنج باز، نام خود و ایران را در كتاب ركوردهای گینس ثبت كرد.

او برای رسیدن به این دستاورد مهم برابر 614 شطرنج باز كه از سراسر ایران به تهران آمده بودند فرا گرفت و در رقابت با آنها چیزی حدود 55 كیلومتر راه رفت و از میان حریفان خود به 8 نفر باخت و با 16 نفر مساوی كرد.

قائم مقامی

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران ساعت 10 و 30 دقیقه روز گذشته رقابت خود را در حالی با 614 شطرنج باز در سالن ورزشی دانشگاه شهید بهشتی آغاز كرد كه می دانست این رقابت چیزی بیش از یك شبانه روز كامل ادامه خواهد داشت.

نخستین حركت قائم مقامی را علی سعیدلو - معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی ایران - انجام داد و پس از آن قائم مقامی خود ادامه مسابقه اش را انجام داد.

در طول رقابت 25 ساعته او، ورزشكاران سرشناسی همچون آرش میر اسماعیلی ، حمید استیلی، حشمت الله مهاجرانی و فرهاد كاظمی به صورت نمادین روبروی او قرار گرفتند تا او را برای رسیدن به این ركورد حمایتش كنند.

قائم مقامی با یك تیم كامل توانست به این ركورد بین المللی دست پیدا كند، چرا كه در طول این 25 ساعت یك ماساژور، یك پزشك و یك مسوول تغذیه به صورت كامل حركات او را زیر نظر گرفته بودند.

او هم چنین با رژیم غذایی خاص در مسابقه ها شركت كرد و در فواصل زمانی مختلف بین 5 تا 7 دقیقه استراحت داشت.

در حین این رقابت بسیار سنگین زمانی كه شطرنج بازی مات می شد میزها به همدیگر نزدیك تر می شد تا قائم مقامی فاصله كمتری را برای رسیدن به حریف بعدی طی كند.

سال گذشته محجوب دیگر شطرنج باز ایران توانسته بود با ركورد 500 نفر ركورد جهانی را به خود اختصاص دهد، اما چندی پیش شطرنج بازی از رژیم اشغالگر قدس در هیاهویی فراوان این ركورد را به عدد 523 ارتقا داده بود، ولی این بار قائم مقامی با ركوردی بی نظیر توانست حد نصابی را در شطرنج همزمان به جا بگذارد كه به راحتی قابل دسترس نباشد.../ایسنا