اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدون عینک، سه بعدی ببینید!


پژوهشگران كره جنوبی بالاخره به داد عاشقان سینمای سه بعدی رسیدند و با ارائه فناوری جدیدی آنها را از دست عینك های سه بعدی خلاص كردند.

 
 
 
 
 هفت صبح: پژوهشگران كره جنوبی بالاخره به داد عاشقان سینمای سه بعدی رسیدند و با ارائه فناوری جدیدی آنها را از دست عینك های سه بعدی خلاص كردند.

تلویزیون های سه بعدی با استفاده از خطای دید انسان امكان دیدن صحنه های سه بعدی را فراهم میكنند.

 هر چشم انسان یك زاویه متفاوت را میبیند و پس از پردازش اطلاعات صادر شده از هر دو چشم در مغز، حالت عمق در تصاویر به وجود میآید. در روش ابداعی محققان كره جنوبی از یك پروژكتور كه در حالت كلاسیك و در پشت سر تماشاچی قرار میگیرد به همراه یك فناوری نسبتا ساده نوری استفاده میشود.

 با استفاده از یك آرایه ساده در مقابل پروژكتور، نور به زوایای مختلف تابیده میشود و فیلتری كه صفحه نمایش را در برگرفته است در برخی مناطق نورهای عمودی روی پرده را مسدود و برخی دیگر را برای چشم قابل مشاهده می سازد.

 این یك ایده جدید نیست و پیش از این هم در مورد قرار دادن دو پروژكتور و نورپردازی موضعی صحبت شده بود اما تا به حال فناوری به این سادگی ابداع نشده بود.

 البته مسدود كردن این نورها در این فناوری باعث افت نسبی وضوح تصاویر سه بعدی می شود. به همین علت این فناوری ابداعی در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و برای اضافه شدن نسل جدیدی از سینماهای سه بعدی بدون عینك نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری روی این تكنیك وجود دارد.

در هر صورت این فناوری گام بسیار بزرگی در ساخت صفحات نمایش سه بعدی بدون نیاز به عینك به شمار می رود. نتایج تكنیك ابداعی محققان كره جنوبی در مجله Optics Express منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
بهترین فیلم سه بعدی جهان ((EARTH)) (با عینک سه بعدی ببینید)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع شیوه ای برای تماشای تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک



 تماشای تصاویر سه بعدی, تصاویر سه بعدی,ویدیوهای سه بعدی

ابداع شیوه ای برای تماشای تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک

شرکت HP شیوه ای ابداع کرده است که به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به عینک های مخصوص، ویدیوهای سه بعدی بر روی تلفن های همراه را تماشا کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شیوه زوایای دید آن قدر وسیع هستند که تماشاگر می تواند فقط با چرخش صفحه نمایشگر یک شیئی را به طور کامل ببیند.

این محققان روشی را برای قابل مشاهده کردن تصاویر به صورت سه بعدی ابداع کرده اند که تصویر را از زوایای تا 45 درجه از مرکز در هر جهت، بالا - پایین، از یک سو به سوی دیگر و یا مورب قابل مشاهده می کند.

در این حالت بیننده می تواند یک گوش فرد را که در تصویر مشخص نیست با چرخاندن نمایشگر ببیند.

این دانشمندان از فناوری نانو برای ایجاد حلقه های متعدد با شیاری های کوچک بر روی یک لایه شیشه از نمایشگر استفاده کردند.

این شیارها نور را به گونه ای  می شکنند که 64 دیدگاه مختلف را امکان پذیر می کند. با حرکت دادن صفحه نمایشگر افراد می توانند دو دیدگاه را در هر زمان درک کنند یکی با چشم چپ ودیگری را با چشم راست، در نتیجه تصویر به شکل سه بعدی خود را نشان می دهد./مهر