اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بخشی از اورانیوم ایران پودر شد؟!


پس از ادعای روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز درباره ارائه «طرح 9 گام» ایران به 1+5 این بار خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد كه تهران بخشی از اورانیوم 20 درصد خود را برای جلب اعتماد غرب به پودر تبدیل كرده است.

کیهان: پس از ادعای روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز درباره ارائه «طرح 9 گام» ایران به 1+5 این بار خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد كه تهران بخشی از اورانیوم 20 درصد خود را برای جلب اعتماد غرب به پودر تبدیل كرده است.

این خبرگزاری به نقل از كارشناسان سازمان ملل گزارش داد، ایران به منظور كاهش نگرانی های بین المللی بر سر برنامه هسته ای خود، یك سوم اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را برای راكتور تحقیقاتی تهران به پودر تبدیل كرد.

 این فعالیت نشان می دهد ایران در تلاش است برای از سرگیری مذاكرات هسته ای با قدرت های جهان، حسن نیت خود را نشان دهد و همزمان قصد دارد درخواست های آمریكا و سایر كشورها برای توقف غنی سازی با غلظت بالا را تعدیل كند.


آسوشیتدپرس در ادامه به نقل از «حسین نقوی» نماینده مجلس شورای اسلامی ادعا كرد كه ایران با تبدیل بخشی از ذخایر غنی شده 20 درصدی خود به اكسید اورانیوم (U308) در قالب پودر «اقدام اعتمادساز جدی و ملموس» انجام داده است.

آسوشیتدپرس مدعی شد كه ظاهرا این اقدام بخشی از یك استراتژی گسترده تر برای درخواست لغو تحریم های غرب در ازای طرح های گام به گام برای كنار گذاشتن غنی سازی اورانیوم است.

 ایران همواره بر صلح آمیز بودن خواسته های هسته ای خود تاكید داشته است اما هیچ مصالحه ای اساسی در خصوص ذخایر 20 درصدی خود پیشنهاد نكرده است.


براساس این گزارش اولی هاینونن، معاون پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی كه تا 2010 مسئولیت پرونده ایران را در این سازمان به عهده داشت گفت كه ایران اورانیوم كافی برای تامین سوخت چند سال راكتور تحقیقاتی تهران را دارد و آزمایشگاه ها برای ساخت مواد بیشتر در این سطح مجهز هستند.

این گزارش حاكی است: تاكنون پیشنهادات ایران با مقاومت غرب روبه رو شده است.

این گزارش با ذكر این كه برنامه غنی سازی 20 درصدی ایران از موضوعات محوری مذاكرات است، افزود: ایران می گوید به این درجه غنی سازی برای راكتور تحقیقاتی پزشكی كه می تواند ایزوتوپ هایی برای درمان سرطان تولید كنند، نیاز دارد. ایران هم چنین اعلام كرده است كه قصد دارد راكتورهای تحقیقاتی بیشتری بسازد.

آمریكا و متحدانش می خواهند ایران تولید 20 درصدی را متوقف و باقی مواد را به خارج از كشور منتقل كند.


آسوشیتدپرس افزود: این بن بست باعث وقفه در گفت وگوهای ایران و گروه شش كشور (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) شده است.

چند روز پیش نیز روزنامه آمریكایی نیویورك تایمز مدعی شده بود كه ایران طرحی شامل 9 گام به 1+5 برای از سرگیری مذاكرات پیشنهاد كرده است كه دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان این ادعا را تكذیب كرد.


ویدیو مرتبط :
معدن اورانیوم و کارخانه اکسید اورانیوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا : موگابه می خواهد به ایران اورانیوم بدهد



 

 

 

علمای ارشد عربستان: تظاهرات حرام است

 

روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" خبر از فروش اورانیوم توسط دولت زیمبابوه به ایران داد .

این روزنامه بریتانیایی در گزارشی مدعی شد كه با وجود تحریم های بین المللی علیه ایران ، دولت رابرت موگابه رییس جمهوری زیمبابوه در نظر دارد در ازای فروش مقادیری اورانیوم به ایران ، سوخت وارد كند .

این گزارش به نقل از " سیمباراشه مومبنگگوی " وزیر امور خارجه زیمبابوه، تحریم های بین المللی علیه   ایران را  " ناعادلانه"  و " ریاکارانه " خوانده است .

وزیر امور خارجه زیمبابوه افزوده است: " در حالی كه زیمبابوه ذخایر ارزشمند اورانیوم دارد اما با نبود دانش فنی ، محدودیت سرمایه گذاری ، و تجهیزات برای استخراج آن روبروست."

این مقام زیمبابوه ای می افزاید :‌"‌هر کشوری حق دارد تا بر اساس معاهده های بین المللی از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند و زیمبابوه از انعقاد قرار داد با ایران نفع اقتصادی خواهد برد."

دیلی تلگراف به نقل از دیپلمات های نزدیک به سازمان ملل می نویسد : در صورتی که زیمبابوه به ایران اورانیوم بفروشد ، با تحریم های مستقیم جامعه جهانی روبرو خواهد شد،با این حال جامعه جهانی امکان کمی برای تنبیه این کشور خواهد داشت.

ذخایر اورانیوم زیمبابوه حدود ۴۵۵ هزار تن برآورد می شود که در معدن "کانیمبا " در شمال هراره (پایتخت) قرار دارد.

روزنامه دیلی تلگراف می افزاید كه اسناد مربوط به مراودات زیمبابوه با ایران در این زمینه در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

گفتنی است كه نشست فصلی شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه در وین برگزار می شود كه یكی از دستور كارهای اصلی این نشست بررسی پرونده ایران است.

بر اساس گزارشی كه دیلی تلگراف مدعی است در اختیار آژانس است ، دولت موگابه از ایران خواسته تا در ازای دریافت سوخت از این كشور ، اورانیوم خود را در اختیار ایران قرار دهد .

همچنین بر اساس این گزارش تا كنون وزرای امور خارجه و تعاون ایران برای انعقاد قرارداد و مهندسان ایرانی نیز برای برآورد ذخایر اورانیوم زیمبابوه به این کشور سفر کرده اند.

گفتنی است كه بر اساس تحریم های وضع شده از سوی شورای امنیت ملل متحد فروش تجهیزات و مواد قابل استفاده در برنامه غنی سازی ایران و موادی كه كاربرد دوگانه داشته باشد ، به ایران ممنوع شده است ...../تحلیل:عصرایران