اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

با "ریال" خداحافظی کنید


20 ماه دیگر با حذف چهار صفر از پول ملی ایران، واحد پولی جدیدی به اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: 20 ماه دیگر با حذف چهار صفر از پول ملی ایران، واحد پولی جدیدی به اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

پس از مطرح شدن پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی هرچند برخی از كارشناسان و فعالان اقتصادی بی‌اثر بودن آن در كنترل تورم و مقوله‌های دیگر را متذكر شدند اما بانك مركزی مصمم به اجرای آن است.

بانك مركزی در اولین گام‌های خود حتی سامانه‌ای را راه‌اندازی كرد كه مردم برای واحد جدید پول ایران نامی را انتخاب كنند و اخیرا نیز لایحه این پیشنهاد به رییس جمهوری داده شده تا وی آن را به مجلس ببرد.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نیمه اردیبهشت ماه امسال با بیان جزییاتی از لایحه‌ حذف صفر که به رییس‌جمهوری برای امضاء و ارسال به مجلس تقدیم شده است، گفت: در این لایحه حذف چهار صفر از پول ملی پیشنهاد شده و برای زمان اجرایی شدن آن هم هرچند سال 1393 پیشنهاد شده اما نیاز به یک مهلت حداقل 18 ماهه پس از تایید و قبل از اجرا لازم است.

در واقع به نظر می‌رسد اگر تا دو ماه دیگر این طرح به مجلس برود و سپس تصویب شود بانك مركزی می‌تواند مقدمات اجرای این طرح را آماده كند.

با این حال رییس كل بانك مركزی صراحتا می‌گوید: اجرای این طرح از تاریخ اول فروردین ماه سال 93 خواهد بود؛ به شرط اینكه در نیمه اول سال 91 این طرح به تصویب مجلس برسد.

محمود بهمنی در این مورد توضیح می‌دهد: ما طرح پیشنهادی حذف صفر را به دولت داده‌ایم كه به مجلس بدهند و مجلس این طرح را بررسی كند. چرا كه ما باید تمهیدات اجرای آن را فراهم كنیم. ما براساس نظرخواهی كه انجام دادیم و همچنین نظر مجلس، تصمیم گیری می‌كنیم.

جزییات بیشتر این طرح را مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی این گونه شرح می‌دهد: هر زمان که مسائل قانونی این طرح اجرا شود و این موضوع در فاز اجرایی برود ما کار را به اجرا می‌رسانیم. در این لایحه حذف چهار صفر پیشنهاد شده است و با توجه به ذکر نام ریال در قانون پولی و بانکی به جریان انداختن یک پول جدید مستلزم تصویب قانونی است. در این لایحه نام پول جدید پیشنهاد نشده است.

 چرا که نامگذاری پول کار ما نیست و در یک سطح ملی باید این کار انجام شود. ما داخل بانک مرکزی کلیه‌ کارهای خود را کماکان ادامه می‌دهیم اما به‌طور کلی آغاز مراحل اجرایی در سطح جامعه منوط به این است که مجلس شورای اسلامی این طرح را تایید کند و هر وقت تایید کردند، ما کار را در یک زمان‌بندی مناسب انجام می‌دهیم.


حذف صفر را چرا بی‌اثر می‌دانند؟

حذف صفر از پول ملی ایران، در حالی در پروسه قانونی شدن خود قرار گرفته است كه تاكنون از سوی كارشناسان و فعالان اقتصادی اثرات مثبت چندانی پیش‌بینی نشده است. محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران اعتقاد دارد: در مسائل اقتصادی باید یك تمیزی بین عوامل واقعی در اقتصاد با مسائل شكلی وجود داشته باشد.

 تعداد صفرها در اقتصاد مساله واقعی و اصلی نیست و اگر كسی گمان كند كه با حذف صفرها مبارزه با تورم كرده‌ایم طبعا دلیل قوی نخواهد داشت، اما ما اگر حركت ضد تورمی را دنبال كنیم و به یك مرحله ثبات در نظام اقتصادی برسیم آن وقت حذف صفرها یك اقدام صرفه‌جویانه خواهد بود.


پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق ایران نیز معتقد است که تنها پس از چاره‌جویی برای بیماری هلندی اقتصاد کشور و كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و كاهنده شدن نرخ تورم می‌توان این طرح را اجرا كرد.

مسعود دانشمند، عضو اتاق ایران هم با اشاره به بی‌اثری حذف صفر از پول ملی عنوان كرده است: ارزش پول هر كشوری یك قرارداد است و فكر نمی‌كنم تغییری رخ دهد. تفاوت آن این است كه اسكناس‌های بزرگ چاپ نمی‌كنیم، اما آثار روانی دارد كه حتما تورم‌زاست.

محمد مهدی راسخ، دبیر كل اتاق بازرگانی تهران نیز گفته است: اگرچه حذف چند صفر از واحد پول ملی منافعی مانند کاهش هزینه‌های چاپ، ضرب و نشر اسکناس و سکه، نقل و انتقال کمتر و سهل‌تر مقدار پول و تسهیل انجام مبادلات کالا و پول دارد، اما اجرای آن در شرایط رشد اقتصاد پایین نه‌تنها نمی‌تواند اثری ضد تورمی داشته باشد، بلکه با توجه به جنبه‌های روانی کاهش ارزش پول، ایجاد تسهیل در جابه‌جایی آن و گرد کردن عمومی قیمت‌ها، ضمن ایجاد نارضایتی‌هایی در جامعه، عاملی تورم‌زا نیز خواهد بود. از نگاه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت نیز در شرایطی كه درشت‌ترین اسكناس كشور پنج عدد صفر بیشتر ندارد، حذف صفرها از اسكناس هیچ گونه مزیتی ندارد.      


ویدیو مرتبط :
‫خداحافظی جدی کریستیانو رونالدو از ریال مادرید/ مقصد ابر ستاره فوتبال دنیا کجاست؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خداحافظی پمپ بنزین‌ها با ریال


شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تشریح برنامه جدید عرضه بنزین با قیمت بیش از 999 تومان در جایگاه‌های سوخت، اعلام کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تعیین قیمت بنزین به جای ریال با تومان در نمایشگر تلمبه‌ها عرضه خواهد شد.

خبرگزاری مهر: بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی جایگاه های سوخت برای عرضه بنزین و گازوئیل با قیمت های جدید آماده هستند، گفت: اما یکی از مشکلات آن است که در صورتی که بنزین به بیش از 999 تومان افزایش یابد امکان نمایش قیمت های جدید در تلمبه وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه در نمایشگر تلمبه جایگاه‌ها تنها برای چهار صفر خانه تعریف شده است، تصریح کرد: از این رو امکان نمایش قیمت بنزین بیش از 999 تومان فراهم نیست و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم تاکنون اقدامی برای حل این مشکل نکرده و مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خواستار نصب مقوا به جای نمایشگر دیجیتالی در جایگاه‌های سوخت هستند.

با اعلام این مشکل جدید عرضه بنزین با قیمت های بیش از 999 تومان در جایگاه‌های سوخت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برنامه جدید عرضه بنزین با قیمت های بیش از 999 تومان را تشریح کرد.

این مجموعه نفتی امروز با انتشار گزارشی، تاکید کرد: در حال حاضر بنزین با قیمت‌های 4000 ریال (یارانه‌ای) و 7000 ریال (نیمه یارانه‌ای) محاسبه می‌شود و این یعنی نمایشگر مقداری و محاسبه ای پمپ بنزین‌ها، تا چهار رقم بیشتر را نمایش نمی دهند؛ در حالی که با توجه به گمانه زنی‌های پنج رقمی شدن آن، ضرورت وجود یک رقم دیگر برای نمایش نرخ و مقدار بنزین در پمپ ها احساس می شود.

در گزارش اخیر بازرسی فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی ایران تغییر واحد ریال به تومان به عنوان راهکاری برای حل این موضوع پیش بینی شده است.

هم اکنون نزدیک به 3 هزار باب جایگاه عرضه بنزین در کشور فعال هستند و این جایگاهها با بهره گیری از حدود 14 هزار تلمبه و بیش از 26 هزار نازل، سوخت رسانی به خودروها را در سراسر کشور انجام می دهند.