اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انعکاس سخنان اخیر روحانی در تایمز و رویترز


سخنان امروز حسن روحانی در خصوص لزوم ادامه مذاکرات هسته‌ای با غرب در نشریه اکونومیک تایمز و خبرگزاری رویترز انعکاس داشته است.

ایسنا: سخنان امروز حسن روحانی در خصوص لزوم ادامه مذاکرات هسته‌ای با غرب در نشریه اکونومیک تایمز و خبرگزاری رویترز انعکاس داشته است.

اکونومیک تایمز در گزارشی در این‌باره نوشت، نوامبر سال گذشته با توافق کوتاه‌مدتی که میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد، تهران در قبال برداشته‌ شدن برخی از تحریم‌ها از سوی غرب ظرفیت‌ غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد. هم‌اکنون نیز با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تعیین شده توسط طرفین مذاکره در جهت رسیدن به یک توافق جامع بر سر مساله هسته‌ای ایران اصول‌گرایان فشارهای سیاسی خود بر دولت روحانی را افزایش دادند.

این نشریه جمله روحانی را خطاب به تندروها و منتقدان توافق جامع با غرب مبنی بر این که "هر زمان که بحث مذاکرات پیش می‌آید، منتقدان می‌گویند ما می‌لرزیم، پس بهتر است یک جای گرم برای خود پیدا کنید" حیرت‌انگیز دانست.

در بخش دیگر این گزارش آمده است، با آن که مقام معظم رهبری ایران حمایت همه‌جانبه خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرده است، اما این مسأله نیز اصولگرایان را از "جام زهر" خواندن توافق کوتاه‌مدت به دست آمده بازنداشته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، منتقدان سیاست‌های خارجی دولت روحانی در تقابل با غرب در ماه گذشته نشستی در اعتراض به پذیرفتن محدودیت‌ها در برنامه هسته ای ایران از سوی دولت برگزار کردند. در توافق کوتاه مدتی که در سال گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد ایران در پاسخ به لغو برخی از تحریم‌های بین‌المللی از سوی غرب ملزم به کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم شد که در آن مقطع این ظرفیت به 20 درصد هم می‌رسید.

همچنین آمریکا و کشورهای غربی اعتقاد داشتند ایران تنها فاصله بسیار ناچیزی با ساخت سلاح هسته‌ای دارد. به نظر می‌رسد مسأله اصلی در مذاکرات آینده ایران و کشورهای 1+5 که احتمالا در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل متحد انجام خواهد شد، بحث بر سر درصد غنی‌سازی اورانیوم است. ایران خواستار پیشرفت برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود ظرف مدت هشت سال آینده است که بتواند تعداد سانتریفیوژهایش را به 190 هزار برساند.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است، هم‌اکنون از 20 هزار سانتریفیوژ موجود در ایران تنها 10 هزار مورد فعال است و این در حالی است که به گفته مقامات آمریکایی همین تعداد نیز برای برنامه‌ هسته ای ایران زیاد است. روحانی در سخنان امروز با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات با غرب، توافق کوتاه‌مدت به دست آمده با غرب را «برد-برد» خطاب کرده و آن را به سود طرفین خوانده است.


ویدیو مرتبط :
جنجال ترین سخنان روحانی در 2 سال اخیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری سخنان اخیر روحانی را بسیار مثبت ارزیابی کرد



سخن روحانی,سخنان حسن روحانی با شبکه تلویزیونی ان بی سی

کری سخنان اخیر روحانی را بسیار مثبت ارزیابی کرد

وزیر خارجه آمریکا با مثبت ارزیابی کردن گفت‌وگوی اخیر رئیس‌جمهور ایران با یکی از شبکه‌های خبری آمریکا در عین حال گفت که این سخنان باید مورد آزمایش قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «پرس تراست آو ایندیا»، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از اظهارات اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه کشورش تمایلی برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد، استقبال کرد و آنها را بسیار مثبت ارزیابی کرد. اما در عین حال گفت که هر موضوعی را باید مورد آزمایش قرار داد.

کری به خبرنگاران در ساختمان مرکزی وزارت خارجه آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم که اظهارات روحانی بسیار مثبت بود. اما همه چیز نیازمند آزمودن است. ما خواهیم دید که به کجا خواهیم رفت. من فکر می‌کنم در زمانی درست کاخ سفید و وزارت خارجه روشن کنند که چه باید بکنیم.»

حجت‌الاسلام روحانی در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکا ضمن پاسخ به طیف گسترده‌ای از پرسش ها گفت که ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و او از اختیار تام برای حل پرونده هسته‌ای ایران برخوردار است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران افزود: «در خصوص برنامه هسته‌ای، دولت ایران با تمام قدرت خود وارد شده و اختیارات کامل دارد. تحت هیچ شرایطی ما به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم، از جمله تسلیحات هسته‌ای.»

روحانی قرار است سه‌شنبه آینده در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شود.

فارس