اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد تند از ادبیات «گاو» و «خس و خاشاک»


مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که استفاده از ادبیاتی مانند 'گاو'، 'خس و خاشاک'، 'بیسواد' و 'تازه به دوران رسیده' خواندن طرف مقابل باید از فضای سیاسی ایران بیرون برود، ابراز کرد: واقعاً در جمهوری اسلامی که این همه شهید داده جای خودنمایی و قهرمان پروری و بی اهمیتی به احساسات مردم، باید به آنها شخصیت بدهیم.

خبرگزاری ایرنا: مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 'نظام جمهوری اسلامی با تدبیر قاطعانه مساله حصر را حل می کند و من روی این مسئله نگرانی ندارم.'

' محسن رضایی در برنامه ای با موضوع فتنه 88 و راهپیمایی روز 9 دی که از شبکه سه سیما پخش شد، با بیان این مطلب گفت: نظام روی منافع ملی و ارزش های انقلاب مسئله حصر را حل می کند و دوباره عده ای نباید از این جریان یک فتنه دیگر درست کنند. چون اینکه به خیابان بیایند یا نامه بنویسند تاثیری ندارد و نظام براساس منافع ملی، این مساله را حل خواهد کرد.»

رضایی با تأکید بر این که استفاده از ادبیاتی مانند 'گاو'، 'خس و خاشاک'، 'بیسواد' و 'تازه به دوران رسیده' خواندن طرف مقابل باید از فضای سیاسی ایران بیرون برود، ابراز کرد: واقعاً در جمهوری اسلامی که این همه شهید داده جای خودنمایی و قهرمان پروری و بی اهمیتی به احساسات مردم، باید به آنها شخصیت بدهیم. صادقانه با مردم صحبت کنیم. ما بهترین مردم را در این کشور داریم و باید دست تک تک آنها را دولت ها ببوسند، کما اینکه اگر مردم در 9 دی نیامده بودند نهادهای دولتی و مخالفین به بن بست رسیده بودند.


ویدیو مرتبط :
خس و خاشاک؟!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد عارف از خس و خاشاک خواندن مردم



محمدرضا عارف,کاندید ریاست جمهوری

انتقاد عارف از خس و خاشاک خواندن مردم

کاندیدای اصلاح‌طلب دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ضمن ابراز تاسف بخاطر برخورد با تعدادی از جوانان فعال در عرصه انتخابات که در یکی از ستادها، فعال هستند، اظهار داشت: از برخورد امنیتی، با جوانانی که در حوزه فعالیت‌های انتخابات فعال هستند و قصد خلق حماسه‌ای سیاسی دارند، بسیار متاسفم.

محمدرضا عارف، همچنین ضمن ابراز امیدواری در ارتباط با برخورد مناسب با این جوانان، تصریح کرد: امیدوارم مسئولین با سعه صدر بیشتری با فعالان سیاسی به ویژه جوانان علاقه‌مند برخورد کنند تا شاهد شور و نشاط در برگزاری انتخابات و خلق حماسه‌ای ملی که خواست رهبر معظم انقلاب است، با حضور پر شور جوانان در این عرصه باشیم.

محمد رضا عارف همچنین در مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌اش که صبح امروز از رادیو ایران پخش شد با اشاره به حوادث انتخابات ۸۸ گفت: اینکه ما در گذشته بمانیم خواست رقباست آنها می‌خواهند همانطور که در این مدت تریبون‌ها انحصارا در اختیار آنها بود در آینده نیز همینطور باشد و جریانی با نام‌های خط امام جریان چپ و اصلاح‌طلب حذف شود.

این کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدف از کلمه یارانه‌ها یک ضرورت برای کشور بود که در دولت‌های گذشته هم مطرح بود. قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها سهم برخوردار از یارانه انرژی حداقل ۴۰ برابر فرد غیربرخوردار بود که این با هیچ معیار عدالت سازگاری نداشت و باید اصلاح می‌شد که ما در دولت اصلاحات به طرح خوبی رسیدیم اما نگرانی‌مان تورم بود و اینکه این طرح را به چه صورت دنبال کنیم که تورم‌زا نباشد یا تورم کمی داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: جمع‌بندی ما این بود که منابعی آزاد می‌شود باید صرف تامین اجتماعی شود و بخشی هم باید برای جبران گروه‌های آسیب‌پذیر هزینه می‌شد و هماهنگی کامل برای اجرای طرح بود که دولت نهم آن را اجرا کرد.

عارف خاطرنشان کرد: در دولت آقای خاتمی به دلیل رقابت‌ها ما با مشکل روبرو می‌شدیم به عنوان مثال ما در برنامه سوم جهت‌گیری ما اصلاح قیمت‌ها و یا هدفمندی یارانه‌ها بود که دولت یک گام کوچک برداشت و قیمت آرد را از ۴۵ ریال به ۷۵ ریال تغییر داد.در آن زمان فضای سیاسی کشور آنقدر بر علیه این تصمیم متحد شد که دولت بعد از دو هفته عقب‌نشینی کرد و به دنبال آن در اسفند ۸۳ مجلس طرح تثبیت قیمت‌ها را خلاف جهت‌گیری هدفمندی تصویب کرد و این موضوع را به مردم تبریک گفت.

گرفتاری امروز ما این است که بخشی از قانون اجرا شده است در حالی که ۳۰ درصد از محل منابع آزاد شده باید صرف تولید می‌شد. منتهی نباید عرضه و تقاضا به هم می‌خورد. در غیر این صورت تقاضای کاذب ایجاد می‌شود.

عارف گفت: با تورم ایجاد شده شاهد این هستیم که نقدینگی کشور از ۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۸۳ الان به حداقل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و در خصوص مسکن مهر، بانک مسکن ۴۵ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارد همه اینها تورم‌زا و نتیجه بد اجرا کردن آن است. هدفمندی یک باید بود که شکی در اجرای آن نبود اما باید فاز اول به صورت کامل اجرا شود و ما باید بیمه‌گری را به صورت کامل دنبال کنیم و سهم مردم را از درآمد آزاد شده به ۳۰ درصد برسانیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید سهم بهداشت، صنعت و زیربناها را بدهیم،‌گفت: هیچ فردی نسبت به آینده خود و فرزندش آرامش ندارد. امروز مهمترین مسئله کارگرها بیکاری است. ما طرح بیمه زنان خانه‌دار را داشتیم که متاسفانه اقدام نشد. کشاورزان ما باید نسبت به فروش محصولاتشان تضمین داشته باشند. اگر این طرح خوب اجرا می‌شد بسیاری از مسائل ساماندهی می‌شد. پس از اجرای کامل فاز اول باید فاز دوم را با همکاری و هماهنگی مجلس به جلو ببریم تا روح قانون بر آن حاکم شود.

وی با بیان اینکه گرانی و تورم بیداد می‌کند، اظهار داشت:‌در دنیا تورم حل شده و ۱۶۰ کشور تورم یک رقمی دارند و متاسفانه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که تورم دو رقمی داریم که این قابل حل است.

اگر ثبات اقتصادی داشته باشیم آثار روانی تورم از بین خواهد رفت ما امروز متاسفانه شاهد کم فروشی هستیم و یکی از برنامه‌های مقابله با کم‌فروشی است. عارف در ادامه با بیان اینکه باید اخلاق را در اقتصاد دنبال کنیم افزود: مثلاً در همین گاو‌های شیرده، چون دولت حمایت نمی‌کند گاو‌های شیرده به کشتار‌گاه می‌روند و از آن طرف می‌گویند چون سفید است شیر است یعنی آب را با شیر مخلوط می‌کنند و به مردم می‌دهند.

وی با بیان اینکه مردم ثابت کرده‌اند که دولت را همراهی می‌کنند افزود: اگر دولت صادقانه به مردم بگوید مثلاً سیب‌زمینی در کشور کم است و نخرید مردم قطعاً همکاری خواهند اما اگر صداقت نباشد مردم به جای یک کیلو دو کیلو می‌خرند. نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری عدم حضور مردم در انتخابات را رقیب انتخاباتی‌اش دانست و گفت: من همانطور که گفتم عدم شرکت جوانان در انتخابات رقیب من است اگر جوانان در انتخابات شرکت کنند و هر نتیجه‌ای حاصل شود بنده برنده هستم.

وی با بیان اینکه کشور به اندازه بالایی به مردم و سرمایه‌گذاری آنها نیاز دارد خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم دانشجویان فارغ‌التحصیل ما نگاه به خارج داشته باشند، نگاه به خارج زمانی خوب است که با هدف ارتقاء علمی و بازگشت به کشور باشد.

عارف افزود: هیچ راهی جز حاکمیت عقلانیت در کشور وجود ندارد ما باید در همه زمینه‌ها از قبیل مباحث اقتصادی، علمی و فناوری عقلانیت را حاکم کنیم. نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با انتقاد از بی‌ثباتی در اظهارات بانک مرکزی افزود: چرا باید یک مسئول بانک مرکزی با یک حرف بی‌ربط قیمت‌ها را ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا ببرد. وی با بیان اینکه باید شعارهایی سر داده شود که ضمانت عملی شدن آن وجود دارد افزود: نمی‌توان دیگر به شعارهایی که معلوم نیست عملیاتی می‌شود یا نه اعتماد و طبق آن رئیس جمهور آینده را انتخاب کرد. شعار لازم است اما باید شعارهایی سر داده شود که عملیاتی شود.

عارف، مشکل اشتغال، بیکاری و تورم را از جمله مشکلات مهم کشور دانست و افزود: افزایش قیمت‌ها و بیکاری جوانان بسیار نگران‌کننده است. ما باید از تجربه و توانایی‌های کشور برای حل مشکلات استفاده کنیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری افزود: مثلاً در بحث تجربه شخصیتی چون آقای خاتمی را داریم که می‌توانیم از ایشان استفاده کنیم. وی با انتقاد از برخی تصمیم‌های دانشگاهی گفت: متاسفانه امروز وقتی می‌خواهند یک استاد دانشگاه را استخدام کنند از او می‌پرسند در انتخابات ۸۸ به چه کسی رای داده است یعنی صلاحیت‌های علمی را در نظر نمی‌گیرند و بر همین اساس است که برخی اساتید دانشگاه نتوانستند صلاحیت حضور در دانشگاه را بگیرند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری مهار تورم را مهمترین اولویت دولت آتی خواند و افزود: بی‌انضباطی مالی و پولی باید تمام شود. متاسفانه نقدینگی ما از ۶۰ هزار میلیارد تومان به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و در مقابل وقتی ما با استقراض از بانک پول و قدرت را وارد بازار می‌کنیم تورم تشدید می‌شود.

عارف با بیان اینکه باید نرخ تورم را یک رقمی کرد به اهمیت سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی اشاره کرد و افزود: ما باید روابط خوبی با کشورهای همسایه داشته باشیم و با این ۱۱ کشور به نفع منافع ملی رایزنی کنیم.

شرایط و پتانسیل ما در منطقه بی‌بدیل است و باید از آن استفاده کنیم. وی افزود: باید از تجربه افرادی چون آقای هاشمی رفسنجانی که روابط خوبی با کشورهای همسایه دارند برای تقویت روابط استفاده کنیم؛ از آقای خاتمی هم که افتخار مطرح کردن گفت‌وگوی تمدن‌ها را دارد نیز باید و شخصیت برجسته و ارزشمندی‌است باید استفاده شود.

عارف قانون اساسی ایران را مترقی‌ترین قانون اساسی بین کشورها دانست و اظهار داشت: قانون اساسی ما بین سایر کشورها واقعا یک قانون مترقی است. همانطور که در همه کشورها می‌توان قوانین کلی را اصلاح کرد در کشور ما نیز این شرایط وجود دارد اما بنده قائل به حاکمیت قانون هستم و قانون را اجرایی خواهم کرد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ۸۸ گفت: ما نمی‌توانیم در گذشته بمانیم گرچه مردم را خس و خاشاک نامیدند اما باید به آینده فکر کنیم. وی افزود: بارها گفته‌ام در انتخابات ۸۸ برخی که باید بی‌طرف می‌بودند دخالت کردند و برخی دیگر وعده‌های کاذب به مردم دادند اما باید نگاه به آینده داشت و در یک شرایط مناسب حوادث ۸۸ را تحلیل و بررسی کرد تا مشخص شود سهم گروه‌ها و افراد مختلف از این حادثه چقدر بوده است.

عارف افزود: اینکه ما در گذشته بمانیم خواست رقباست آنها می‌خواهند همانطور که در این مدت تریبون‌ها انحصارا در اختیار آنها بود در آینده نیز همینطور باشد و جریانی با نام‌های خط امام جریان چپ و اصلاح‌طلب حذف شود.

وی افزود: بعد از حوادث ۸۸ برخی یکسویه به دادگاه رفتند، یکسویه محکوم شدند و یکسویه درباره آنها قضاوت شد بنابراین بهتر است این شرایط در آینده مورد بررسی قرار گیرد. عارف در پاسخ به این سوال چرا عنوان دانشجویان ستاره‌دار را که در دوران وزارت علوم دولت خاتمی مطرح شد را به دولت بعدی منتسب می‌کنید گفت: ما با ستاره دار شدن دانشجویان مخالفیم. دانشجو اگر هم می‌خواهد ستاره داشته باشد باید ستاره افتخار داشته باشد./بهار نیوز