اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اما و اگرهای بازار طلا!



توافق یا عدم توافق بر سر سیاست‌های مالیاتی ایالات متحده، پارامتر تاثیرگذار

اما و اگرهای بازار طلا

بازارهای جهان، آماده موج جدید صعودی شدن قیمت‌ها در سه ماه ابتدایی 2013

 همواره از طلا به عنوان فلزی گرانبها و پرسود در بازارها نام می‌برند، در گزارش كوتاه زیر قصد بر این است به تغییرات قیمت طلا و دلایل این نوسان در بازارهای جهانی به صورت خلاصه بپردازیم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

برای سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی در شرایط كنونی تغییرات قیمت طلا بسیار مهم است زیرا به باور آنان، سرمایه‌گذاری روی این فلز می‌تواند دورنمای بازارها را تعیین كند و چشم انداز جدیدی پیش روی آنها قرار خواهد داد. در این میان دلایل متعددی برای افت و خیز قیمت‌ها بیان شده كه می‌توان این عوامل را به بخش‌های زیر تقسیم كرد:

1- یكی از مهم‌‌ترین دلایل تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی مساله معروف «صخره مالیاتی» به معنای افزایش مالیات‌ها و كاهش هزینه‌ها است كه از روز جمعه هفته گذشته تا به امروز با گمانه‌زنی‌های زیادی همراه بوده است؛ براساس گفته تحلیلگران، در حالی باراك اوباما همچنان به اجرای طرح موردنظر خود مبنی بر افزایش مالیات‌ها و كاهش هزینه‌های دولتی به منظور جبران كسری بودجه اصرار دارد كه نمایندگان كنگره معتقدند دولت برای خروج از ركود و افزایش نرخ تورم باید راهكارهای اساسی دیگری اتخاذ كند. البته قوانین فعلی درباره نگه داشتن مالیات در سطوح پایین تا پایان ماه دسامبر 2012 دوام خواهد داشت و اگر قرار باشد تغییراتی پیرامون سیاست‌های مالیاتی در ایالات متحده صورت گیرد اجرای آن به ژانویه 2013 موكول می‌شود. به همین دلیل دولتمردان ایالات متحده تا كریسمس برای رسیدن به توافق مهلت دارند؛ از منظر كارشناسان این پیش فرض وجود دارد كه همه شرایط برای توافق مهیا است و در نهایت ممكن است همچنان كه ناظران گفته اند همه این رایزنی‌ها به توافق بینجامد. در این میان تغییرات قیمت طلا همگام با افزایش توافق‌ها می‌تواند نوسان رو به بالایی را تجربه كند این در شرایطی است كه به عدم توافق، وضعیت نگران كننده ای پیش روی كل اقتصاد جهان قرار خواهد دهد.

2- دومین مساله ای كه در شرایط فعلی اغلب بازارهای كالایی به خصوص تغییرات قیمت طلا به تناسب تغییرات شاخص یورو در برابر دلار را تحت تاثیر قرار داده موضوع بحران بدهی‌ها در منطقه یورو است؛ براساس گفته كارشناسان در شرایط كنونی همه نگاه‌ها معطوف به توافقات گروه تروییكا پیرامون ادامه مهلت بر سر بازپرداخت وام‌های اعطایی یونان به بانك مركزی اتحادیه اروپا است. استراتژی‌ها در قبال یونان برای حل موضوع بدهی‌ها در حالی ادامه دارد كه همچنان اختلافات زیادی بین اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول (IMF) وجود دارد زیرا به نظر هر یك از این نهادها در شرایط فعلی راهكار متفاوتی برای حل بحران بدهی‌ها در یونان مطرح می‌شود.

در این میان آلمان یكی از مخالفان اعطای كمك بیشتر به یونان است و سایر كشورهای منطقه یورو همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا هر یك با مشكلات عدیده دیگری همچون نبود رشد اقتصادی، افزایش میزان نرخ تورم، افزایش كسری بودجه، مشكلات ریشه ای در حوزه بانكداری به تبع از افزایش دامنه بحران بدهی‌ها رو به رو هستند كه در نهایت شرایط مبهمی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده اند. تحلیلگران بر این باورند به دلیل نبود استراتژی واحد و منسجم و باقی ماندن اختلاف نظرها پیرامون راهكار منطقی و درست، اقتصاد جهان همچنان كه هفته نامه «اكونومیست» نیز مطرح كرده در انتظار بمبی است كه این بمب همان بحران بدهی منطقه یورو و مشكلات فرانسه است. براساس آنچه گفته شد تغییرات قیمت طلا به تناسب نوسان یورو می‌تواند متفاوت باشد و خرید بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طلا به عنوان بازدارنده تورم و نگه دارنده ارزش دارایی‌های آنان می‌تواند اهرمی برای افزایش استفاده از طلا باشد. 3- سیاست‌های اقتصادی در چین و هند به عنوان بزرگترین متقاضیان طلا در بازارهای جهانی از دیگر فاكتورهای تغییر دهنده بازارهای جهانی است. 

برگزاری كنگره تعیین رهبران جدید و انتقال قدرت در چین از مهم‌‌ترین اتفاقاتی بوده كه می‌تواند سیاست‌های جدیدی پیش روی اقتصاد این كشور طی 5 تا 10 سال آینده قرار دهد. افزایش خرید طلا توسط این كشور متناسب با باقی ماندن حضور بانك‌های مركزی جهان به عنوان یكی از خریداران پرو پاقرص این فلز براساس تازه ترین گزارش شورای جهانی طلا نشان می‌دهد همچنان تمایل دولت‌ها به استفاده از طلا به عنوان ذخیره مطمئن رو به فزونی است. برگزاری جشنواره‌های ملی در چین و جشنواره‌های فصلی و مذهبی در هند همچون جشنواره دیوالی طی چهار ماه پایانی هر سال میلادی سطح تقاضای طلا در جهان را با تغییرات جدیدی مواجه می‌كند. در این میان علاوه بر هند و چین، سیاست‌های انبساطی ژاپن به عنوان یكی دیگر از خریداران طلا در آسیا و تاكید بر نگه داشتن سیاست‌های تسهیل پولی به منظور رونق اقتصادی توانسته الگوی صعودی تازه ای برای طلا پیش روی تحلیلگران قرار دهد.

4- اما یكی از موضوعاتی كه بیشتر به عنوان یكی از پارامترهای خارج از بازار از آن نام برده می‌شود مساله افزایش تنش‌ها در خاورمیانه است؛ اخبار مربوط به حملات تازه هوایی رژیم اشغالگر فلسطین در نوار غزه، ادامه درگیری‌ها و افزایش آن در سوریه و از سویی گمانه زنی‌ها بر سر تداوم تنش‌ها در منطقه خاورمیانه به عنوان یكی از مكان‌های استراتژیك و منبع انرژی جهان از عناصر تاثیرگذاری است كه می‌تواند بازارهای مالی و كالایی جهان را آماده هر گونه تغییر در مسیر كنونی دادوستدهایشان كند؛ برخی بر این باورند این اتفاقات شرایط برای استفاده از طلا به عنوان یك فلز امن و جایگزین را جدی تر خواهد كرد.

اگر چه برای تغییرات قیمت طلا تنها به همین موارد نباید بسنده شود اما در نهایت باید گفت سیاست‌های پولی بانك‌های مركزی جهان همچون سیاست تسهیل پولی معروف به QE3 فدرال رزرو، انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده و منطقه یورو و مسائل ژئوپلتیك از عواملی است كه می‌تواند تغییرات قیمت طلا چه به صورت كاهشی یا افزایشی را توجیه كند؛ تغییرات طلا طی یكسال گذشته نشان می‌دهد این افت و خیزها در سال گذشته ممكن است در سال جدید میلادی نیز تكرار شود اما به نظر می‌رسد اگر قیمت طلا به سطح یك هزار و 800 دلار به ازای هر اونس برسد چه بسا معاملات این كالا شاهد دور دیگری از صعودی شدن قیمت‌ها باشد. البته امكان اینكه طلا دوباره به سطح یك هزار و 525 دلار به ازای هر اونس نیز برسد وجود دارد. در هر صورت رسیدن به شرایط صعودی یا نزولی قیمت‌ها طی سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی به تصمیم گیری‌ها در اقتصاد ایالات متحده بستگی دارد./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 


ویدیو مرتبط :
گزارش از بازار طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جهش ۳۶دلاری بازار جهانی طلا



 

جهش ۳۶دلاری بازار جهانی طلا

 

 

قیمت سکه بهار آزادی به دنبال کسب رکورد جدید در بازارهای جهانی طلا ۵ هزار تومان افزایش یافت.


روز گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در بازار داخلی با ۵ هزار تومان افزایش به نرخ ۳۰۷ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم نیز با همین میزان افزایش به رکورد بی‌سابقه ۳۱۰ هزار تومانی نرخ فروش دست یافت. در این بازار همچنین نیم سکه و ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۵۳ هزار تومان و ۷۹ هزار تومان به خریداران عرضه شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت نیز با ۲۸۰۰ تومان رشد قیمت از ۱۳۵ هزار تومان بالاتر رفت. به دنبال تشدید نگرانی‌ها از تسری بحران کسری بودجه به سراسر اروپا قیمت طلا با بیش از ۳۶ دلار افزایش، رکورد جدید ۱۲۵۰ دلار را کسب کرد. پیش‌تر این نرخ تا ۱۲۴۹ دلار بالا آمده بود. برابری یورو دیروز به رقم ۱۹۲۳/۱ در مقابل دلار آمریکا دست یافت که رکورد جدیدی در تضعیف یورو از ۴ سال پیش به حساب می‌آید.


روز گذشته موسسه رتبه‌سنجی fitch چالش کسری بودجه انگلستان را سهمگین و ترسناک (formidable) اعلام کرد. در پی این خبر نگرانی از گسترش بحران کسری بودجه در سراسر اروپا سرمایه‌گذاران را به خرید طلا تشویق کرد .نخست وزیر انگلیس امسال را سال کاهش هزینه‌ها در این کشور اعلام کرده است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که کشورهایی را که قانون محدوده کسری بودجه ۳ درصدی را رعایت نکنند تحریم خواهد کرد. پوند انگلیس، سهام و شاخص‌های اقتصادی در آمریکا نیز با کاهش مواجه شده‌اند.... /  روزنامه دنیاى اقتصاد