اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار تاسف برانگیز تصادفات در کشور


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته برابر آمار پزشکی قانونی، 18 هزار نفر به واسطه سوانح رانندگی در کشور فوت شده‌اند. خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال گذشته برابر آمار پزشکی قانونی، 18 هزار نفر به واسطه سوانح رانندگی در کشور فوت شده‌اند.


داوود کشاورزیان - رییس سازمان راهداری و حمل و نقل - در سفر به استان زنجان ضمن حضور در سومین کنفرانس ایمنی و تصادفات و بازدید از محورهای شریانی استان زنجان، چند پروژه حمل و نقلی را افتتاح کرد.

وی افزود: سال گذشته برابر آمار پزشکی قانونی 18 هزار نفر به واسطه سوانح رانندگی در کشور فوت شده‌اند که شامل تلفات رانندگی سر صحنه، حین انتقال به بیمارستان و یک ماه پس از ترخیص است.

کشاورزیان اظهار کرد: با توجه به اینکه جمهوری‌ اسلامی ایران 1/1 درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است ولی 1،45 درصد تلفات و سوانح رانندگی جهان در کشورمان رخ می دهد.

معاون وزیر راه از موضوع سوانح رانندگی بعنوان یک امر ملی نام برد و یادآورشد: رفع این معضل باتوجه به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی نیازمند عزم ملی است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌های کشور طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این کمیسیون تنها مرجع ملی در این حوزه است.

وی افزود: کشورهایی که در سطح تراز اول خود به مقوله کاهش تلفات رانندگی در جاده‌ها پرداخته‌اند موفق بوده و پیشنهاد تشکیل شورای ایمنی راهها از سوی دولت به ریاست رییس جمهور و عضویت سایر دستگاهها نیز در این راستا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی استفاده از سامانه‌های هوشمند کنترلی، نوسازی ناوگان حمل و نقل و راهداری و افزایش ایمنی جاده‌ها را از اولویت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد و افزود: در این راستا هزار میلیارد ریال از منابع داخلی این سازمان به سامانه‌های هوشمند کنترلی تخصیص داده شده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته محورهای تهران به سمت شمال و تهران - مشهد از سامانه هوشمند کنترلی بهره‌مند شده‌اند اما نیازمند تجهیزات بیشتر هستند.

کشاورزیان اظهار کرد: در سال‌جاری نیز تجهیز محورهای تهران - بندرعباس تهران - بندر امام و تهران - مرز بازرگان با مشارکت بخش خصوصی به سیستم‌های هوشمند جاده‌ای در اولویت برنامه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دارند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر لزوم اصلاح و رفع مقاطع و نقاط پرحادثه در سطح کشور تاکید کرد و گفت: در سالجاری اعتباری بالغ بر 1700 میلیارد ریال به این مهم تخصیص یافته است.


ویدیو مرتبط :
واقعا تاسف برانگیز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تاسف برنگیز تصادفات در کشور


معاون شهردار تهران با اشاره به این كه در مدت دو ساعت برگزاری مراسم مذكور به طور متوسط 6 نفر در كشور بر اثر تصادفات رانندگی كشته و 90 نفر مجروح شده‌اند، اعلام كرد: در همین مدت 250 تصادف در تهران رخ داده است.

مراسم افتتاحیه هشتمین پارك آموزش ترافیك پایتخت در منطقه 10 به محلی برای بیان گلایه‌ها و طرح انتقاد مشترك معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از دستگاه‌های مسئول آموزش و متولی فرهنگ ترافیك تبدیل شد.

6 كشته و 90 مجروح تصادفات رانندگی در دو ساعت

به گزارش ایلنا، در این مراسم معاون شهردار تهران با اشاره به این كه در مدت دو ساعت برگزاری مراسم مذكور به طور متوسط 6 نفر در كشور بر اثر تصادفات رانندگی كشته و 90 نفر مجروح شده‌اند، اعلام كرد: در همین مدت 250 تصادف در تهران رخ داده است.

سید جعفر تشكری هاشمی با طرح این پرسش كه كدام حادثه طبیعی، كدام بیماری واگیردار و حتی كدام بمب هسته‌ای می‌تواند این تعداد تلفات بگیرد، افزود: هر نفر كه بر اثر تصادفات رانندگی كشته می‌شود، خانواده او متلاشی شده و علاوه بر آن خانواده راننده‌ای كه باعث كشته شدن آن فرد شده نیز از هم می‌پاشند.

وی با تأكید بر این كه عمق فاجعه بسیار بزرگ‌تر از این اعداد و ارقام است، اظهار كرد: هر سال هزاران نفر بر اثر تصادفات رانندگی با از دست دادن سلامت خود دچار نوعی از معلولیت شده و مجبور می‌شوند تا آخر عمر با استفاده از ویلچر یا عصا زندگی كنند.

«لج‌بازی»، عامل بسیاری از حوادث رانندگی

معاون شهردار تهران با اشاره به این كه برای زلزله‌ای كه شاید روزی در تهران یا نقطه‌ای از كشور اتفاق بیفتد ستادهای بحران تشكیل شده، اضافه كرد: این در حالی است كه نسبت به فاجعه‌ای كه هر روز در پایتخت و سراسر كشور رخ می‌دهد، بی ‌توجهی می‌كنیم.

وی تكرار این عبارت كه «دلیل حوادث رانندگی عامل انسانی است» را مورد انتقاد قرار داد و تصریح كرد: نه جاده ایمن داریم، نه خودروی ایمن و نه به مردم آموزش داده‌ایم و آن موقع دائم می‌گوییم عامل انسانی باعث حوادث رانندگی است، واقعاً ما برای كاهش تصادفات رانندگی كه عموماً به دلیل بی‌ مبالاتی به وقوع می‌پیوندد چه برنامه‌ای داریم؟

تشكری هاشمی با بیان این كه «لج‌بازی» عامل بسیاری از حوادث رانندگی است، عنوان كرد: 90 درصد این حوادث قابل پیشگیری است، در حالی كه دستگاه‌های مختلف از بهداشت و درمان گرفته تا وزارت كشور، از آموزش و پرورش گرفته تا آموزش عالی، از صدا و سیما گرفته تا سایر رسانه‌ها و از شهرداری‌ها گرفته تا پلیس همه و همه در این رابطه مسئول هستند.

سال 90 سال بهبود رفتارهای ترافیكی

وی با تأكید بر اهتمام در جهت استفاده از آموزه‌های دینی در تصحیح رفتار‌های شهروندی، روحانیون حاضر در این مراسم را مورد خطاب قرار داد و گفت: روحانیت معزز بیشتر به كمك مردم بیایند و بین نماز جماعت و در خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود در خصوص رفتارهای غلط ترافیكی و اصلاح این رفتارها، امر به معروف و نهی از منكر كنند.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از ترافیك به عنوان یك «بحران ملی» نام برد و خاطرنشان كرد: امكان ندارد میهمانی از كشورهای خارجی به كشور ما بیاید و از محبت، اصالت، فرهنگ و دینداری مردم ما، تحت تأثیر قرار نگیرد و به نیكی یاد نكند و البته متاسفانه امكان ندارد همان فرد از رفتارهای ترافیكی ما متعجب نشده و از آن‌ها به زشتی یاد نكند.

وی با تأكید بر این كه سال 90 را «سال بهبود رفتارهای ترافیكی» نام‌گذاری كرده‌ایم، اعلام كرد: تمام توان خویش را در جهت بهبود رفتارهای ترافیكی به كار گرفته‌ایم اما تا زمانی كه بحران ترافیك به دغدغه اصلی مردم و مسئولان تبدیل نشود، مشكل حل نمی‌شود.

تولید 7/1 میلیون خودرو در سال 90

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم در ابتدای سخنان خود عنوان كرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌های متولی امر آموزش و فرهنگ، وظایف و تكالیف خود را نسبت به آموزش فرهنگ ترافیك انجام نمی‌دهند.

سردار حسین رحیمی با اشاره به این كه انصافاً مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیك تمام هم و غم خود را در جهت روان‌سازی ترافیك و بهبود وضعیت آمد و شد در كلان‌شهر تهران به كار گرفته، افزود: محصول این همت و تلاش، وضعیت قابل قبول سال جاری در زمینه آمد و شد در سطح شهر تهران است.

وی با بیان این كه در دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد كاهش ترافیك در تهران داشته‌ایم، اظهار كرد: در سال 89 یك میلیون و 700 هزار خودرو در كشور شماره‌گذاری شده كه نیمی از آن‌ها به تهران وارد شده‌اند.

فرهنگ‌سازی ترافیك مقدمه‌ روان‌سازی ترافیك

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تاكید به این كه در سال 90 اهتمام و توجه جدی خود را به بحث آموزش فرهنگ ترافیك معطوف كرده‌ایم، اضافه كرد: به بركت تفاهم و تعامل مابین «مدیریت شهری» و «مدیریت انتظامی» پایتخت علاوه بر كار سنگین سخت افزاری جهت «روان‌سازی ترافیك»، اقدامات گسترده‌ نرم افزاری نیز جهت «فرهنگ‌سازی ترافیك» تدارك دیده‌ایم.

وی از كار فرهنگی به عنوان كاری زمان‌بر نام برد كه به سرعت جواب نمی‌دهد و تصریح كرد: پارك‌های آموزش ترافیك ظرفیت‌هایی هستند كه به آموزش فرهنگ ترافیك و آشنایی كودكان و نوجوانان با قوانین و مقررات ترافیكی كمك می‌كنند و البته در مناطق فاقد این پارك‌ها بسترسازی فرهنگی جهت آموزش فرهنگ ترافیك به لایه‌های مختلف اجتماعی انجام شده است.

سردار رحیمی با تقسیم‌بندی آموزش در پلیس راهنمایی و رانندگی به دو بخش تخصصی و عمومی، اعلام كرد: در بخش كارشناسی، نیروهای پلیس راهور و در بخش همگانی، عموم مردم از جمله دانش‌آموزان را تحت آموزش قرار داده‌‌ایم و در این راه تعداد قابل توجهی از معلمان تحت عنوان «فرهنگ‌یار پلیس» به كمك پلیس آمده‌اند.

پارك آموزش ترافیك الگوی آموزش كاربردی

همچنین در مراسم رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز توجه به آموزش فرهنگ ترافیك را اقدامی ارزشمند و منطقی در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: هر گاه آگاهی‌بخشی با رفتارسازی همراه می‌شود، آموزش تبدیل به تربیت شده و به شكل‌گیری رفتار كمك می‌كند.

امیر خوراكیان از «پارك آموزش ترافیك» به عنوان الگویی ارزشمند برای كاربردی كردن آموزش‌های شهروندی در جهت رفتارسازی نام برد و خاطرنشان كرد: استفاده از مفاهیم اخلاقی و آموزه‌های دینی در آموزش شهروندان موجبات ارتقای فرهنگ عمومی جامعه را فراهم می‌آورد.

منبع : تابناک