اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آمار الكلی ها وزارت بهداشت را شوكه كرد!


بر اساس یك گزارش نیمه رسمی، سالانه بیش از70 ‌ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به ارزش 730 میلیون دلار به ایران قاچاق می‌شود. این میزان، جدا از مشروبات ساخته ‌شده در داخل کشور است. استفاده وسیع از مشروبات الکلی دست‌ساز در كشور در طول چند دهه گذشته، عوارض هولناکی برای مصرف‌کنندگان آن ایجاد کرده‌است.

ابتکار: در حالی كه چند سالی است كارشناسان مسائل اجتماعی با استناد به واقعیت‌های زیر پوست جامعه درباره شیوع الكلیسم وافزایش میزان استفاده از مشروبات الكلی در كشور هشدار می‌دهند و سال به سال میزان كشفیات مشروبات الكلی توسط نیروی انتظامی افزایش می‌یابد، تازه‌ترین آمارهای بررسی میزان مصرف الكل در استان‌های مختلف كشور، مسئولان وزارت بهداشت را متعجب كرده و آنان را به تكاپو واداشته‌است.

به دنبال بررسی‌های انجام شده توسط دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، قرار است به زودی میزان سوءمصرف الكل و مواد به تفكیك استان‌های مختلف كشور مشخص و اعلام شود.

 اما آنچه كه از نتایج اولیه این مطالعه میدانی استخراج شده‌است، نشان می‌دهد كه آمار سوءمصرف الكل در كشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است كه مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌كردند و انتظارش را داشتند.این چیزی است كه روز گذشته یكی از كارشناسان دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب مصرف الكل در سال جاری بیان كرده‌است.


مصرف الكل در اسلام حرام است و نتایج بررسی‌های پزشكی نیزعوارض متعدد مصرف مشروبات الكلی را تایید كرده‌است و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی نیز به نوعی ریشه در مصرف این گونه نوشیدنی‌ها دارد. بر اساس یك گزارش نیمه رسمی، سالانه بیش از70 ‌ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به ارزش 730 میلیون دلار به ایران قاچاق می‌شود.

 این میزان، جدا از مشروبات ساخته ‌شده در داخل کشور است. استفاده وسیع از مشروبات الکلی دست‌ساز در كشور در طول چند دهه گذشته، عوارض هولناکی برای مصرف‌کنندگان آن ایجاد کرده‌است.


محققان علوم اجتماعی بر این باورند كه با توجه به زیر زمینی بودن نظام یابی توزیع و فروش مشروبات الکلی در ایران، گرایش به استفاده از مشروبات قاچاق که اکثرا تقلبی هستند و مشروبات دست‌ساز که حاوی انواع قرص‌های خواب‌آور و مواد مضرند و بالاخره استفاده از الکل طبی که امروزه در داروخانه‌ها هم به فروش می‌رسد، بیشتر شده‌است.

مشروبات دست‌ساز حاوی ناخالصی از جمله الكل متیلیک است كه عوارض بسیار خطرناکی دارد. الكل متیلیک موجود در این مشروبات، بسیار سریع از راه مخاط دهان و دستگاه گوارش جذب می‌شود و با آسیب رساندن به سلول‌های مغزی موجب مسمومیت شدید، كاهش سطح هوشیاری و اغما و نهایتا مرگ می‌شود. بسیاری از مصرف کننده‌هایی که نمی‌میرند نیز دچار عوارض غیرقابل بازگشت نظیر آسیب دائمی عصب بینایی و کوری می‌شوند.


با وجود روند رو به رشد عادت به مصرف مشروبات در كشور، تاكنون مصرف الکل در ایران چندان جدی گرفته نشده‌است. اما با افزایش سوال برانگیز میزان مسمومیت‌های ناشی از مصرف مواد الكلی در كشور و همچنین افزایش رو به رشد كشفیات قاچاق مشروبات الكلی، زنگ خطر فراگیر شدن این پدیده مدتی است كه به صدا درآمده‌است.

روز گذشته دكتر نادره معماریان، كارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تشریح پنج برنامه مهم وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوءمصرف الكل در سال جاری، در عین حال تاكید كرد كه در صورت تامین اعتبار این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

 با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوءمصرف الكل در كشور، گفت: این برنامه‌ها از سال 1388 به طور جدی در دستور كار دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت قرار گرفته‌است. به این ترتیب از سال 88 برنامه بررسی وضعیت موجود مصرف الكل در كشور آغاز شد و نیازسنجی‌های مربوطه صورت گرفت.

در همان سال نیز پروتكل درمان مسمومیت با متانول (الكل چوب) تدوین شد و در اختیار ذی‌نفعان قرار گرفت. وی گفت: از سال 1389 بررسی تحت عنوان «تخمین سایز سوءمصرف‌كنندگان الكل و مواد در كشور» آغاز شد. جمع‌آوری اطلاعات مربوطه نیز از سال1390 آغاز شد. معماریان ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تعداد سوءمصرف كنندگان الكل و مواد تقریبا در كشور انجام شده‌است و تنها آنالیز داده‌های مربوط به چند استان هنوز به پایان نرسیده‌است.

 معماریان افزود: به دنبال بررسی‌های انجام شده، سوء مصرف الكل و مواد به تفكیك استان‌ها مشخص خواهد شد. آنچه كه می‌توان گفت، این است كه آمار سوء مصرف الكل در كشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است كه انتظارش را داشتیم. این مبحث یكی از دغدغه‌های مسئولان وزارت بهداشت از سال‌های گذشته بوده‌است.


دكتر معماریان از تدوین سند سیاست پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء‌مصرف الكل در سطح وزارت بهداشت در سال 90 خبر داد و گفت: در ادامه اقدامات، با پلیس راهور وارد مذاكره شدیم. بر این اساس تدوین پروتكل سنجش الكل در رانندگان و همچنین برنامه‌های عملیاتی برای پیشگیری از سوءمصرف الكل از دیگر برنامه‌های سال 90 بود كه همچنان ادامه دارد.

ماده 10 بند «ب» قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به پلیس اجازه می‌دهد تا با رانندگانی كه مشكوك به حالت مستی هستند، برخورد كرده و تست مربوط به الكل را انجام دهند. آنگونه كه دكترمعماریان می‌گوید، در حال حاضر ارتباط خوبی با پلیس راهور برقرار است و پروتكل مربوط به سنجش الكل در رانندگان به زودی از سوی وزارت بهداشت آماده می‌شود.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، در سال 91 نیز سعی شده با توجه به سند سیاست پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء‌مصرف الكل، برنامه‌ها به شكلی مدون اجرا شود. در این سند برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل از سال 91 تا 94 صورت گرفته‌است.

وی با اشاره به پنج برنامه مهم برای پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل در سال 91 افزود: ارتقای سواد جامعه درباره مضرات سوء مصرف الكل و همچنین علل ریشه‌ای این مبحث از جمله برنامه‌هایی است كه برای سال 91 در نظر گرفته شده‌است. همچنین در سال جاری سند مقابله با مشروبات الكلی برای كشور با همكاری سایر سازمان‌های مرتبط تدوین خواهد شد.

 دكتر معماریان، ساماندهی نظام ثبت داده‌های سوءمصرف الكل را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان كرد. همچنین قرار است در سال جاری از NGOها و سازمان‌های مردم ‌نهاد برای برنامه‌های پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوءمصرف الكل استفاده شود.

وی بازنگری در پروتكل درمان مسمومیت با «متانول» را از دیگر اقدامات در دست انجام در سال جاری عنوان كرد و گفت: همچنین مقرر است طرحی با عنوان امكان ‌سنجی مراكز اورژانس یا اقامت كوتاه‌مدت مورد بررسی قرار گیرد.        


ویدیو مرتبط :
وزارت بهداشت عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت بهداشت مصر: 343 کشته آمار جدید درگیری مصر



آمار کشته ها در مصر,آمارجدید کشته ها در درگیری مصر,وزارت بهداشت مصر

وزارت بهداشت مصر: 343 کشته آمار جدید درگیری مصر

وزارت بهداشت مصر روز پنجشنبه اعلام کرد در حوادث چهارشنبه درگیری میان نیروهای امنیتی و حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر، 343 نفر کشته شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت الجزیره، منابع آگاه گفته اند دختر محمد بلتاجی یکی از سران اخوان المسلمین که در تجمع حامیان مرسی در رابعه العدویه حضور داشت نیز در حمله نیروهای امنیتی کشته شده است.

نیروهای امنیتی مصر روز چهارشنبه با حمله به تجمع حامیان مرسی در دو میدان رابعه العدویه و النهضه قاهره، این دو تجمع را متفرق کردند./عصرایران