اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز روند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران


رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس خاطر نشان کرد: مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه انگلیس در تهران در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان: عباسعلی منصوری‌آرانی با اشاره به آخرین وضعیت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: تاکنون این سفارت‌خانه بازگشایی نشده است.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس خاطر نشان کرد: مقدمات بازگشایی سفارت‌خانه انگلیس در تهران  در حال انجام است.

این در حالی است، علاء‌الدین بروجردی پیشتر در گفتگویی از توافق ایران و انگلیس برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد.

وی افزود: مصوبه مجلس مبنی بر کاهش سطح روابط ایران و انگلیس از سفیر به کاردار همچنان به قوت خود باقی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در صورت بازگشایی سفارت انگلیس در ایران، باید صدور ویزا در تهران صورت گیرد و این یک امر ضروری است.

نماینده مردم بروجرد خاطر نشان کرد: مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران هیچ منعی ندارد.

در حال حاضر سطح روابط ایران و انگلیس در سطح کاردار غیر مقیم است.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  در نشست علنی روز چهارشنبه 2 آذر 90 طرح قطع روابط با انگلیس را با 162 رای موافق و 5 رای مخالف به تصویب رساندند.

پس از تصویب رای، فریاد الله اکبر و مرگ بر آمریکا و انگلیس در صحن طنین انداز شد.

در مقدمه این طرح آمده است: با توجه به اینکه دولت انگلیس با تصمیم قطعنامه اخیر خود یک‌بار دیگر سیاست‌های کینه‌توزانه خود را در قبال ملت و دولت ایران نشان داد، داشتن روابط خارجی با این کشور به هیج وجه قابل قبول و منطبق بر منافع جمهوری اسلامی نیست. بر همین اساس وزارت امور خارجه باید هر چه روابط سیاسی را به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و تجاری را به حداقل برساند.

دو فوریت این طرح که با امضای برخی نمایندگان از جمله علاءالدین بروجردی ، جواد جهانگیرزاده ، محمد دهقانی نقندر، محمدتقی رهبر، سید شهاب‌الدین صدر، محمدحسن ابوترابی‌فرد و برخی دیگر از نمایندگان با قید دوفوریت تقدیم مجلس شده بود با رای بالای مجلس تصویب شد.

براساس ماده واحده این طرح وزارت امور خارجه ایران موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

براساس تبصره 1 این ماده در صورت تغییر سیاست‌های کشور خصمانه کشور منظور با گزارش وزارت امور خارجه و تصویب مجلس شورای اسلامی سطح روابط ارتقا می‌یابد.

تبصره 2 ماده طرح کاهش روابط با انگلیس، وزارت امور خارجه ایران را موظف می‌کند در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت اخذ تصمیم مناسب در مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.


ویدیو مرتبط :
روند تعطیلی و بازگشایی سفارت انگلیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران


اگرچه معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران تأکید دارد هیچ زمان‌بندی‌ای برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران وجود ندارد، اما اضافه می‌كند «این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین‌باره انجام شده است».

روزنامه شرق: اگرچه معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران تأکید دارد هیچ زمان‌بندی‌ای برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران وجود ندارد، اما اضافه می‌كند «این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین‌باره انجام شده است».

 عباسعلی منصوری‌آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس، در همین زمینه به ایسنا خبر داده است «زمان بازگشایی سفارت نزدیک است و انگلستان نیز بیشتر منتظر نهایی‌شدن توافق بود. پیش‌بینی من این است که بعد از نهایی‌شدن توافق شاهد بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان و همچنین سفارت ایران در انگلستان باشیم».

درعین‌حال، حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران گفته است «درحال‌حاضر هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشایی سفارت انگلیس مشخص نشده است، اما این موضوع از مدت‌ها قبل در حال بررسی است و گفت‌وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین‌باره انجام شده است که البته در روزهای اخیر این گفت‌وگوها سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند، اما هنوز در سطح یک مذاکره است و تاریخ اجرای مشخصی هم ندارد».

منصوری‌آرانی اما می‌گوید: «انگلیسی‌ها از سوی فعالان اقتصادی‌شان برای بازگشایی سفارت در ایران زیر فشار شدیدی هستند‌، چون آنها نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر متضرر شده‌اند و به‌همین‌دلیل برای بازگشایی سفارت تلاش‌هایی را انجام می‌دهند».

از چراغ خاموش تا شرایط عادی

هشتم آذر ٩٠ تعدادی به‌نام تشكل‌های دانشجویی که در اعتراض به سیاست‌های انگلیس مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده بودند، به داخل ساختمان سفارت حمله کردند که در پی این اقدام، انگلیس سفارت خود را تعطیل کرد و سفیران خود را فراخواند و رابطه دو کشور به سردی گرایید.

به‌دنبال این ماجرا سفارت دو كشور تعطیل شد و در پی دیدار وزیر خارجه ایران و انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، رابطه خاموش‌شده به سطح كاردار غیرمقیم ارتقا یافت؛ اما در ٢٢ ماه مذاكره هسته‌ای ایران و ١+٥ گاهی بحث بازگشایی سفارت ایران و انگلیس مطرح می‌شد، ولی حركت خاصی در این زمینه انجام نگرفت.  اگرچه دیدار سال گذشته حسن روحانی و دیوید کامرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بعد از ٣٥ سال نقطه‌عطفی تاریخی بود، اما آن ‌هم موجب نشد رابطه دو كشور گسترش بیشتری پیدا كند.

 به‌دنبال دستیابی ایران و كشورهای ١+٥ به توافق جامع هسته‌ای (كه انگلیس نیز جزء آن است) در ٢٣ تیرماه، روز شنبه وزارت ‌خارجه بریتانیا در اطلاعیه‌ای توصیه خود را به مردم كشورش برای سفر به ایران تغییر داد. ضرورت اقتصادی در

بازگشایی سفارتخانه

به گفته منصوری‌آرانی، با توجه به فشاری که گروه‌های اقتصادی انگلیس به دولت‌شان وارد می‌کنند این پیش‌بینی وجود دارد که در آینده‌ای نه‌چندان‌دور این هیأت‌ها به ایران سفر کنند. حالا در دوران پساتوافق، نداشتن سفارتخانه در ایران بی‌تردید در مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورها تأثیرگذار است و هزینه‌های مالی سفر و تجارت را بیشتر می‌کند.