اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آسمان امشب ستاره باران می شود


بارش شهابی برساوشی، یکی از زیباترین پدیده‌های نجومی‌ سال، امروز به اوج می‌رسد. بهترین زمان رصد این بارش شهابی برای ساکنان ایران، ساعات نخست پس از غروب آفتاب است.

 
 
 
 
هفت صبح: بارش شهابی برساوشی، یکی از زیباترین پدیده‌های نجومی‌ سال، امروز به اوج می‌رسد. بهترین زمان رصد این بارش شهابی برای ساکنان ایران، ساعات نخست پس از غروب آفتاب است.

بارش‌های شهابی، جزو آسان‌ترین رصدهای نجومی‌ به‌حساب می‌آید و برای رصد آنها فقط به دو چشم نیاز است؛ تلسکوپ و دوربین دوچشمی ‌برای این رصدها کارایی ندارند، چرا که در بارش‌های شهابی ‌در عرض چند ثانیه به مانند آذرخش، شهابی دل آسمان را می‌شکافد و محو می‌شود.

 این شهاب‌ها، ذراتی از یخ، غبار و سنگ هستند که در اثر سقوط در جو به سرعت سرسام‌آور 30 تا 80 کیلومتر بر‌ثانیه می‌رسند. این سرعت کافی است تا تکه‌های کوچک یخی و سنگی پیش از آنکه به زمین برسند در‌جو بسوزند.

 ذرات یخ، غبار و سنگی که در بارش شهابی برساوشی یا به عبارت بهتر امروز و امشب، زمین را هدف‌گرفته‌اند، به جامانده از گردش دنباله دار (همان ستاره دنباله دار) سویفت- تاتل است که آخرین‌بار در سال 1992 از حوالی مدار زمین گذشت. گرچه این دنباله‌دار تا سال 2125 به نزدیکی خورشید نمی‌آید ولی رصد سقوط بقایای عمدتا یخی آن در جو به پای ثابت برنامه‌های رصدگران و عموم مردم دانش دوست تبدیل شده است.




پس از غروب آفتاب، رو به شمال‌شرقی

گرچه‌طلوع ماه نیمه در ساعت دو بامداد اتفاق می‌افتد و از این لحاظ تاریکی آسمان در پنج ساعت پس از غروب آفتاب بسیار مطلوب خواهد بود‌ ولی جایگاه صورت فلکی برساوشی ایده‌آل نیست. نقطه کانون بارش یا به عبارت ساده‌تر، محدوده‌ای از آسمان که شهاب‌های بارش امروز از آن سرچشمه می‌گیرند، در صورت فلکی برساوشی واقع است.

این صورت فلکی شمالی آسمان، همزمان با غروب خورشید در افق شمال شرقی و با گذر از نیمه شب از افق شرقی فاصله‌گرفته و به نیمه‌های شمالی شرقی آسمان می‌رسد. برای رصد شهاب‌های این بارش شهابی بهتر است رو به افق شمال شرقی قرار بگیرید و به دنبال شهاب‌هایی باشید که از این منظر گذر می‌کنند.

 همانند رانندگی در‌درون برف‌که وقتی با سرعت از دل برف می‌گذریم، گویی که دانه‌های برف به سوی ما روانه می‌شوند،   هنگام بارش شهابی پرسپکتیو ورودی شهاب‌ها این تصور را برای ما ایجاد می‌کند که آنها از محدوده مشترکی سرچشمه می‌گیرند ولی‌ کمان‌های مختلفی را راه خود در‌‌ گنبد آسمان می‌کنند.

 نباید از خاطر ببریم که این شهاب‌ها ممکن است در حوالی محدوده صورت فلکی ظاهر نشوند و پس از عبور از لایه‌های جو حتی در پشت سر رصدگر در آن سوی آسمان ظاهر شوند.


 یک صندلی چوبی، یک دست لباس گرم و دیگر هیچ

برای رصد بارش‌های شهابی باید حتما از آلودگی نوری یا همان نور مزاحم شهرها و آبادی‌ها تا آنجا که می‌توانید دور‌شوید، البته حفظ نکات ایمنی را از یاد نبرید. در این بارش شهابی اگر همه عوامل مانند باز بودن کامل افق (نبود عارضه سطحی)، عدم وجود ابر، عدم حضور نور ماه و حضور در مناطقی با آلودگی نوری حداقلی ممکن شود، آنگاه اگر صورت فلکی برساوشی بر فراز سر‌مان بود، می‌توانستیم بگوییم در‌هر ساعت باید انتظار رصد 100 شهاب را می‌کشیدیم.

از آنجا که اوج بارش در منابع مختلف به وقت ایران از ساعت 14 و 30 دقیقه تا ساعت 19 ذکر شده است و درست در روز ایران قرار می‌گیرد، ما به لحظات پس از اوج در شب، نزدیکیم و آن زمان شاهد افت تعداد شهاب‌ها خواهیم بود.

 از طرف دیگر معمولا تمام شرایط رصدی از جمله بازبودن افق و تاریکی مطلق آسمان برای همه قابل دسترس نیست. به همین علت، خوش اقبال خواهیم بود که امشب پس از غروب آفتاب بین 30 تا 50 شهاب را بتوانیم در هر ساعت رصد کنیم.

اگر قصد سفر به حومه شهر یا آبادی خود برای رصد بارش شهابی برساوشی دارید، پیشنهاد می‌کنیم زیرانداز، صندلی و لباس گرم و چراغ قوه به همراه مقداری خوراکی و تنقلات با خود برای از دست ندادن انرژی به همراه داشته باشید.

شهاب‌های بارش برساوشی با سرعت 60 کیلومتر در ساعت امروز و امشب در آسمان غوغا به‌پا می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم این میهمانی را از دست ندهید
.


ویدیو مرتبط :
کریمی - می درخشه اشک ستاره تو سینه ی تار امشب ، بیرق عزا رو بیارید ، رضا (ع) عزاداره امشب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امشب، آسمان "شهاب باران" می‌شود



اخبار,اخبار علمی , شهاب باران

 

اخبار علمی - امشب، آسمان "شهاب باران" می‌شود

بهترین زمان رصد، شامگاه سه شنبه است اما به دلیل حضور ماه، احتمالا شاهد آذر گوی‌ها خواهیم بود.

کاظم کوکرم، عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بارش شهابی بر ساوشی امسال، در ساعت 8 و 30 دقیقه صبح روز 4 شنبه، 22 مرداد به اوج بارش خود می‌رسد که در ایران روز است و ما قادر به رصد آن نخواهیم بود.

وی افزود: بهترین زمان رصد نیز شب قبل یعنی شامگاه سه شنبه بود که متأسفانه به دلیل حضور ماه نزدیک به بدر در آسمان و از طرفی طلوع دیر هنگام مرکز این بارش که صورت فلکی بر ساوش است، بسیاری از شهاب‌ها را از دست خواهیم داد و تنها قادر به مشاهده‌ی آذری گوی‌ها هستیم. آذری گوی‌ها شهاب‌های بزرگتر و بسیار پرنور هستند که روشنایی آنها از روشنایی زهره و مشتری نیز فراتر می‌رود.

کوکرم اضافه کرد: با شرایط موجود،‌ زمان مناسب برای رصد بارش شهابی بر ساوشی روزهای بعد از اوج بارش یعنی حوالی 25 و 26 مرداد است که ماه از بدر خارج شده و آرام آرام به حالت هلالی نزدیک می‌شود و کم نور تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عبور سوییفت- تاتل به تازگی صورت گرفته است،‌ گفت: یارش شهابی، حاصل عبور زمین از میان بقایای یک دنباله دار در مسیر آن به دور خورشید است. منشا بارش شهابی بر ساوشی نیز بقتیتی دنباله دار سوییفت-تانل می باشد که در دهه 90 میلادی از نزدیکی خورشید عبور کرده است. این دنباله درا هر 123 سال یکبار به نزدیکی خورشید می‌آید و چون عبور سوییفت-تانل به تازگی صورت گرفته است و بقایای بیشتری از آن در مسیر زمین وجود دارد، بارش شهابی برساوشی با نرخ ساعتی سرسویی 100 شهاب در ساعت، بارش پرشهابی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: ستاره شناسان برای ارزیابی کیفیت بارش‌های شهابی از نرخ ساعتی سر سویی یا همان zhr استفاده می‌کنند. این نرخ تعداد شهاب‌هایی است که در یک ساعت و با شرایطی چون قرار داشتن کانون بارش در سرسو، تاریک بودن آسمان، عدم حضور ماه، باز بودن افق و صاف بودن هوا، دیده می‌شود.

کوکرم در پایان گفت: با توجه به وضع موجود، نباید انتظار مشاهده‌ی یک بارش با تعداد زیادی شهاب باشیم.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران