اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزادی 778 ایرانی از زندان های 25 كشور


معاون امور كنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه از آزادی 778 تبعه ایران از زندان های 25 كشور جهان در یك سال گذشته خبر داد.

'حسن قشقاوی' روز شنبه گفت: این تعداد از اتباع ایرانی كه یك سوم ایرانیان زندانی در خارج كشور را تشكیل می دهند، پس از آزادی به ایران منتقل شده اند.

وی از موافقتنامه انتقال محكومان بین ایران و بسیاری از كشورها به عنوان زمینه ساز آزادی این اتباع ایرانی یاد كرد و گفت: این موافقتنامه ها امروز اجرایی شده است.

معاون وزیر امور خارجه با یادآوری سه موافقتنامه با عنوان های 'معاضدت قضایی در امور مدنی و كیفر'، 'استرداد مجرمین' و 'انتقال محكومین'، امضای این نوع موافقتنامه ها با سایر كشورها را یكی از راه های خوب همكاری قضایی و كنسولی با كشورها دانست.
قشقاوی اظهار داشت كه ایران آمادگی خود را برای امضای چنین موافقتنامه هایی تفریبا با همه كشورها اعلام كرده است.

** آمار دقیقی از تعداد زندانیان ایرانی در خارج از كشور در دست نیست
قشقاوی با بیان این كه رقم و آمار دقیقی از تعداد اتباع ایرانی بازداشت شده در زندان های خارج از كشور در دست نیست، توضیح داد كه برخی از این زندانیان یا خانواده های آنان بنا به دلایل شخصی و خانوادگی ممكن است تمایلی برای مراجعه به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران و پیگیری مسایل قضایی آنها نداشته باشند.

وی افزود: اما بخشی از این افراد و خانواده های آنها نسبت به اعلام مسایل خود به نمایندگی های ایران تمایل نشان داده اند و موارد را به این نمایندگی را اعلام كرده اند و دستگاه ذیربط جمهوری اسلامی ایران هم طبق كنوانسیون 1963 وین خود را ملزم به حمایت كنسولی از اتباع این كشور می داند و طبیعی است كه آمار مشخصی از این دسته از اتباع ایرانی در زندانی های خارج از كشور وجود داشته باشد.
این مقام وزارت امور خارجه، از وجود ملاحظاتی از جمله احتمال راضی نبودن برخی از این افراد و خانواده ها از اعلام آمار و اطلاعات مربوط به آنها به عنوان مانعی بر سر راه اطلاعات دقیق از تلاش ها در این حوزه یاد كرد.

** حدود 11 ایرانی به دلایل سیاسی در بند آمریكا
قشقاوی با اعلام این كه بیش از 60 تبعه ایرانی در زندان های آمریكا گرفتار هستند، در مورد رقم آن دسته از ایرانیان كه بنا به 'دلایل سیاسی' در زندان های آمریكا بازداشت هستند، گفت: معتقدیم حدود 11 نفر از ایرانیان در زندان های مختلف آمریكا عموما بنا به دلایل سیاسی و بدون مدارك و شواهد بازداشت هستند.

وی خاطرنشان كرد: قطعا تعداد ایرانیانی كه در زندان های آمریكا گرفتار هستند به این 11 نفر محدود نمی شود و به ویژه با احتساب مجرمان عادی، تعداد آنها بیشتر از این رقم است.

این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه گفت: برخی از این افراد ممكن است دو تابعیتی باشند هرچند كه ما در قانون تابعیت، موضوع 'دوتابعیتی' را قبول نداریم و البته ممكن است برخی از این افراد واقعا یك عمل مجرمانه انجام داده باشند.

قشقاوی با بیان این كه حساسیت افكار عمومی داخل ایران درمورد زندانیان ایرانی در آمریكا بیشتر مربوط به آن دسته از این افراد كه از كشورهای دیگر به آمریكا مسترد شده اند و یا آمریكایی ها بنا به دلایل واهی اسباب گرفتاری آنها را در داخل كشورشان یا در خارج از آن كشور فراهم كرده اند، به موضوع آقای 'اردبیلی' تاجر جوان ایرانی اشاره كرد كه از گرجستان به آمریكا مسترد شده است.

معاون امور كنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه همچنین بازداشت'نصرت الله تاجیك' از سفیران سابق ایران و استاندار سابق هرمزگان به جرم واهی خرید برخی از اقلام در انگلیس را یادآور شد و اظهار داشت: البته وی هنوز به آمریكا مسترد نشده است.

وی افزود: طبق توافق سال 2003 استرداد مجرمین بین انگلیس و آمریكا، افرادی كه طبق اسناد و مدارك معتبر داری مشكلات پزشكی هستند، غیرقابل استرداد شناخته شده اند، بنابر این استرداد احتمالی تاجیك به آمریكا نمی تواند قانونی باشد.

به گفته قشقاوی، وكلای انگلیسی اسناد و مدارك پزشكی تاجیك را به وزارت كشور انگلیس ارائه كرده اند مبنی بر این كه وی از بیماری های جدی قلبی، گوش، حلق و بینی و بیماری روحی رنج می برد.

وی با بیان این كه مقامات آمریكایی نتوانسته اند هیچ دلیلی دال بر مجرمیت این شهروند ایرانی و توجیه استرداد وی به آن كشور ارائه دهند، گفت: صرف نظر از دلایل قضایی، به لحاظ دلایل حقوق بشری ، تاجیك باید هر چه زودتر آزاد شود اما بیش از دو سال است كه پرونده این شهروند ایرانی روی میز كار وزیر كشور انگلیس قرار دارد و تصمیم لازم در این زمینه اتخاذ نشده است.

** اعتراض شدید ایران به رفتار آمریكا در قبال 'شهرزاد میرقلی خان'
معاون وزیر امور خارجه همچنین درمورد آخرین وضعیت خانم شهرزاد میرقلی خان تبعه ایرانی كه در زندان های آمریكا به سر می برد،گفت: زندان محل نگهداری این تبعه ایرانی در آمریكا تغییر كرده است و ما نسبت به رفتار آمریكا با این تبعه ایرانی كه كاملا بی گناه است، به شدت معترض هستیم .

وی با تاكید بر دیدار گذشته خود با كاردار سفارت سوئیس به عنوانحافظ منافع آمریكا در ایران، نسبت به آزادی هر چه سریع تر این تبعه ایرانی ابراز امیدواری كرد.

** دستاورد تلاش ها برای رفع اتهام از معصومی نژاد
قشقاوی درباره آخرین وضعیت پرونده 'حمید معصومی نژاد' خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: با پیگیری های جدید سفارت ایران در رم و كنسولگری ایران در شهر میلان، دادستان ایتالیا با موضوع خروج معصومی نژاد از ایتالیا و سفر وی به ایران موافقت كرده است و این موضوع همچنان در دست پیگیری است.

وی با تاكید بر این مطلب كه ما همچنان منتظر دریافت آخرین اطلاعات فرآیند قضایی مربوط به معصومی نژاد هستیم، گفت: موافقت دادستان ایتالیا با خروج این شهروند ایرانی از آن كشور و سفر او به ایران نشان دهنده این واقعیت است كه دلایل اتهامی اولیه مثبت و قطعی نبوده است.

قشقاوی درمورد زمان دقیق سفر معصومی نژاد به ایران نیز گفت كه این موضوع در زمان مناسب اعلام می شود.

** مواد مخدر، عمده ترین عامل مجرم شناخته شدن ایرانیان در خارج از كشور
معاون وزیر امور خارجه، مساله حمل و قاچاق مواد مخدر را مهم ترین عامل مجرم شناخته شدن بخش عمده ای از ایرانیان در خارج از كشور دانست.

قشقاوی با اظهار تاسف عمیق از این موضوع گفت: بیش از 80 درصد از ایرانیانی كه در خارج از كشور مجرم شناخته می شوند به ویژه در كشورهای جنوب شرقی آسیا، آن دسته از افرادی هستند كه به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر صنعتی یا سنتی دستگیر می شوند.

وی به عنوان مثال درباره زندانیان ایرانی در اندونزی اظهار داشت كه تنها در كشور اندونزی 90 زندانی ایرانی وجود دارد كه بیش از 99 درصد آنها به جرم مسایل مربوط به مواد مخدر دستگیر و مجرم شناخته شده اند.

وی همچنین گفت: حتی برخی از آن دسته از ایرانیان كه در كشورهای آسیای جنوب شرقی به جرم مسایل مربوط به مواد مخدر زندانی شده اند در آستانه اعدام شدن قرار دارند اما حداقل در مدت یك سال اخیر هیچ مورد اعدامی كه حكم آن اجرا شده باشد، وجود ندارد.

** عبور غیرمجاز از مرزها، دلیل دیگر بازداشت ایرانیان
معاون امور كنسولی،مجلس و ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه، عبور غیر مجاز از مرزها به ویژه برای سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات را یكی دیگر از عوامل بازداشت شدن ایرانیان در زندان های خارج از كشور عنوان كرد.

قشقاوی با بیان این كه البته اكثر این افراد با نیت خیرخواهانه و به قصد زیارت اقدام به عبور غیرقانونی از مرز می كنند، تصریح كرد: عبور غیرقانونی از مرز در عراق جرم سنگینی محسوب می شود و جریمه آن 6 سال حبس است.

وی، كشورهای جمهوری آذربایجان، هند و عمان را از دیگر كشورهایی نام برد كه برخی از ایرانیان به جرم عبور غیرقانونی از مرز و ورود غیرقانونی به آن ها سبب دستگیری و زندانی شدن تعدادی از آنها شده است.

معاون امور كنسولی،مجلس و ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت كه در شرایط امروزی به لطف عملكرد خوب رسانه های كشور در امر اطلاع رسانی نسبت به عواقب و خطرات عبور غیرقانونی از مرزها و متقاعد كردن مردم نسبت به انجام سفرهای زیارتی در قالب كاروان ها به جای سفر ها انفرادی، به طور قابل توجهی از تعدادهای سفرهای غیرقانونی به عتبات عالیات كاسته شده است.

قشقاوی همچنین عملكرد فعال نمایندگی ها و سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در كشورها را از جمله عوامل بسیار موثر در پیشگیری و كاستن از مسایل پیش روی ایرانیان در خارج از كشور عنوان كرد.

** وزارت خارجه ؛ 'سیراب انتقاد و تشنه پیشنهاد'
زمانی كه قشقاوی از تلاش و عملكرد وزارت امور خارجه و سفارتخانه های آن در خارج از كشور برای به حداقل رساندن مسایل و مشكلات ایرانیان خارج از كشور سخن می گفت، از انتقادهایی كه هر ازگاهی نسبت به عملكرد این وزارتخانه از سوی برخی رسانه ها و نهادهای مختلف می شود، لب به گلایه گشود.

وی با بیان این كه فعالیت های وزارت امور خارجه شامل طیف گسترده ای از كارهای و اقدامات مهم اما خاموش، غیرتبلیغاتی و غیر رسانه ای است، اظهار داشت كه این خاصیت كار سبب شده تا متاسفانه برخی افراد و دستگاه ها و حتی برخی رسانه ها این وزارتخانه را به كم كاری و در بعضی اوقات انفعال متهم كنند.

قشقاوی با تاكید بر این كه برخی مسوولان وزارت امور خارجه معتقدند 'صدای اقدامات این وزارتخانه هم باید شنیده شود'، گفت: این موضوع با وجود این كه اقدامی بسیار مهم محسوب می شود اما چون رسانه ای نشده است، ممكن است مردم در جریان اهمیت آن قرار نگیرند اما شاهد هستیم كه گاهی وقتی حتی یك نفر از زندانیان برخی كشورها در كشورهای دیگر آزاد می شود، آن را با تبلیغات گسترده رسانه ای تا حد امكان برجسته و پر رنگ جلوه می دهند.

** برقراری خط تماس ایران و كشورهای جهان برای پیگیری تحولات اخیر
معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت: شخصا به این نتیجه رسیده ام كه رسانه ای نشدن فعالیت های وزارت امور خارجه ممكن است به ضرر این وزارتخانه تمام شود و حتی منجر به بروز سوء تفاهم شود.

قشقاوی با یادآوری تحولات اخیر شمال آفریقا و خاورمیانه، به بخشی از فعالیت های وزارت امور خارجه ازجمله بیش از 35 تماس تلفنی وزیر امور خارجه با مقامات عالی كشورها و سازمان های منطقه ای و بین المللی و سفرهای پی در پی و بسیار موفقیت آمیز وزیر امور خارجه به چند كشور عربی منطقه و شركت در اجلاس پربار بالی اندونزی اشاره كرد.

وی گفت: با وجود تمام این تلاش ها كه تنها بخشی از كارهای انجام شده از سوی وزارت امور خارجه درقبال تحولات اخیر و جاری در منطقه و شمال آفریقا است، این وزارتخانه همچنان آماج انتقادهای یك سویه و بدون ارائه پیشنهاد قرار می گیرد و متهم به كم كاری در قبال این تحولات می شود.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: تحولات مصر و تونس و انقلاب هایی كه در این كشورها رخ داد، حاصل حركت های مردم، سازمان ها و تشكل های مردم نهاد و اقشار دانشجویی بوده است.

قشقاوی با طرح این سوال كه سازمان های مردم نهاد در كشور و تشكل هایی كه هر از گاهی وزارت امور خارجه را متهم به انفعال می كنند، چه اقداماتی در قبال تحولات منطقه انجام داده اند و چه طرح ها یا پیشنهادهایی در این زمینه به وزارت امورخارجه ارائه داده اند؟ از این كه بطور مرتب از دستگاه دیپلماسی انتقاد می شود بدون اینكه پیشنهادی همراه با این انتقادها باشد، گله كرد.
وی در عین حال تاكید كرد: وزارت امور خارجه امروز 'سیراب انتقاد و تشنه پیشنهاد' است.

**‌سوابق فعالیت دیپلماتیك و كاری قشقاوی
حسن قشقاوی كه هم اكنون معاونت اموركنسولی، امور مجلس و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد، از 21 سال قبل به عنوان كارشناس سیاسی اداره اول اروپای غربی در این وزارتخانه كلیدی مشغول كار شد.
وی در بدو شروع به كار در وزارت امور خارجه كارشناس میزهای انگلیس، ایرلند، بلژیك و هلند بود و بعد از گذشت یك سال از این مسوولیت، به عنوان نماینده دور چهارم مجلس به مجلس شورای اسلامی راه یافت و به عضویت كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درآمد.

بعد از سپری كردن چهار سال دوره نمایندگی مجلس در مجلس چهارم، به مدت 4 سال به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان انجام وظیفه كرد و پس از اتمام این دوره چهارساله، بار دیگر به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در مجلس ششم نماینده مردم رباط كریم و عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود.

وی پس از اتمام دوره مجلس ششم، به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران رهسپار سوئد شد و چهار سال به عنوان دیپلمات ارشد دولت ایران در سوئد فعالیت كرد.

قشقاوی پس از بازگشت از سوئد در پشت تریبون سخنگویی وزارت امور خارجه قرار گرفت و از حدود یك سال و نیم قبل هم در پست كنونی خود به عنوان معاون اموركنسولی، امور مجلس و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه مشغول انجام وظیفه است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir



ویدیو مرتبط :
مسابقات دریفت قهرمانی كشور 24 مرداد 93 پیست آزادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوشنبه زمان صدور حکم متهم ایرانی ترور سفیر عربستان / درخواست مجازات 25 سال زندان



دوشنبه زمان صدور حکم متهم ایرانی ترور سفیر عربستان / درخواست مجازات 25 سال زندان

مقامت آمریکایی اضافه کرده اند: ارباب سیر می دانست که اگر برنامه اش برای حمله علیه الجبیر در رستورانی در واشنگتن را عملی می کرد چنین اقدامی، تلفات انسانی زیادی را به دنبال داشت.

حکم دادگاه آمریکا برای شهروند ایرانی آمریکایی متهم به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی، فردا دوشنبه اعلام می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه سعودی الوطن، دادستانی دادگاه جنایی نیویورک برای این متهم به نام "منصور ارباب سیر"، مجازات 25 سال زندان را درخواست کرده است.

در آخرین جلسه دادگاه که روز جمعه گذشته برگزار شد؛ نمایندگان دادستانی اعلام کردند: اقدام یک ایرانی آمریکایی برای ترور "عادل الجبیر" سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، "جنایت بسیار خطرناک" است.

 

ترور سفیر عربستان,ارباب سیر, ترور سفیر عربستان سعودی

 

"ارباب سیر" یک شهروند آمریکایی ایرانی است که گذرنامه ایرانی هم در اختیار دارد. او در ماه اکتبر گذشته اعتراف کرد مامور شده بود در فصل بهار تا پاییز 2011 به بهانه های مختلف به مکزیک برود تا مقدمات ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را فراهم کند.

مقامات آمریکایی می گویند او تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر و مجرمان در مکزیک را برای ترور الجبیر اجیر کرده بود که از قضا آنها ماموران مخفی دولت آمریکا بودند.

ارباب سیر قرار بود برای ترور الجبیر مبلغ 1.5 میلیون دلار به مجرمان مکزیکی بپردازد و در همین راستا، 100 هزار دلار به عنوان پیش پرداخت، ارائه کرده بود.

 

ترور سفیر عربستان,ارباب سیر, ترور سفیر عربستان سعودی

 

مقامات آمریکایی اضافه کرده اند: ارباب سیر می دانست که اگر برنامه اش برای حمله علیه الجبیر را در رستورانی در واشنگتن عملی کند چنین اقدامی، تلفات انسانی زیادی را به دنبال داشت.

دادستانی همچنین گفته است که ارباب سیر به یک منبع دولتی سری آمریکا گفته بود که کشته شدن انسان های عادی و بی گناه از جمله افرادی از اعضای کنگره آمریکا در عملیات ترور الجبیر، "اهمیت چندانی ندارد".

دادستانی اضافه کرده است: در صورت عملی شدن برنامه ترور سفیر عربستان سعودی، نه تنها او و تعداد زیادی از افراد عادی و بی گناه کشته می شدند بلکه این حادثه تاثیر زیادی بر روابط بین المل و دیپلماتیک در آمریکا داشت.

ارباب سیر در 29 سپتامبر 2011 در فرودگاه بین المللی کندی نیویورک دستگیر شد.

وی به همراه یک متهم ایرانی دیگر به نام غلام شکوری که هنوز بازداشت نشده است؛ در این پرونده متهم شده اند.

دولت ایران هر گونه ارتباط با این موضوع را به صورت جدی رد کرده است./عصرایران