سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

کفگیر به ته دیگ خورده !



 

ضرب المثل, پختن پلو, داستان  ضرب المثل

کفگیر به ته دیگ خورده !

همیشه برای پختن پلو به مقدار زیاد از قابلمه های بزرگی به نام دیگ و از قاشق های بزرگی هم به نام کفگیر استفاده می شود . در زمان های قدیم وقتی کسی نذری می پخت ، بقیه ی مردم برای گرفتن غذاهای نذری صف می کشیدند . وقتی که کفگیر به ته دیگ می خورد صدا می داد چون جنس آن ها فلزی بود . هنگامی که غذا در حال تمام شدن بود و پلو هم به انتها می رسید این کفگیر بر اثر برخورد به دیگ صدا می داد و آشپزها هم وقتی که غذا تمام می شد کفگیر را ته دیگ می چرخاندند و با این کار به بقیه ی کسانی که در صف بودند خبر می دادند که غذا تمام شده است .
کم کم این مسئله به صورت ضرب المثلی درآمد و این ضرب المثل وقتی به کار می رود که بخواهند به فردی بگویند دیر رسیده و دیگر مثل قبل توانایی یا ثروت قبلی را ندارند و قادر به کمک کردن به او نیستند .
منبع:nonahal.org


ویدیو مرتبط :
کفگیر سدسازی به ته دیگ خورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کفگیر به ته دیگ خورده



داستان ضرب المثل, غذای نذری, ضرب المثل قدیمی

هنگامی كه فردی دیر برسد و دیگر نتوان مثل قبل با توانائی و ثروت قبلی به وی كمك كرد از این ضرب المثل استفاده می کنند.

 

در گذشته هنگام پخش غذای نذری، مردم برای گرفتن غذای نذری صف می كشیدند .
هنگامی كه غذا در حال تمام شدن بود و پلو به انتها میرسید كفگیر فلزی در اثر برخورد به دیك صدا می داد و آشپزها وقتی كه غذا تمام میشد كفگیر را ته دیگ می چرخاندند و با اینكار به بقیه كسانی كه در صف بودند خبر میدادند كه غذا تمام شده است .
با گذشت زمان این كار بصورت ضرب المثل در آمد.
منبع:jomalatziba.blogfa.com