سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ورود چرخ‌خیاطی به تهران قدیم +عکس


گرچه اولین چرخ خیاطی در ایران توسط مظفرالدین شاه از سفر فرنگ آورده شد اما سال‌ها طول کشید تا این اختراع جدید جای دوخت و دوز به روش سنتی را گرفت و فراگیر شد.

فرادید: گرچه اولین چرخ خیاطی در ایران توسط مظفرالدین شاه از سفر فرنگ آورده شد اما سال‌ها طول کشید تا این اختراع جدید جای دوخت و دوز به روش سنتی را گرفت و فراگیر شد.  

"بارتلمی تیمونیه" فرانسوی را اولین کسی می دانند که در سال 1830 چرخ خیاطی را اختراع کرد. گرچه دوزندگان هموطن او که خیال می کردند با این اختراع جدید کار و کاسبی آنها کساد خواهد شد شبانه به خانه او ریخته و اختراع او را آتش زدند اما ایده ساخت ماشین دوزندگی چیزی نبود که از ذهن ها برود.

سال‌ها بعد در 1845 میلادی اما بار دیگر ماشین‌های دوخت و دوز اینبار در امریکا توسط دو مخترع با نام "آیزاک سینگر" و "الیاس هاو"که هر یک مدعی بود زودتر به این اختراع رسیده است به ثبت رسید؛ این بار چرخ خیاطی که شبیه مدل های امروزی بود به سرعت همه گیر و در همه جای جهان به کار گرفته شد.

با این حال ورود چرخ خیاطی به ایران که سرعت و کیفیت کار خیاطی را چندبرابر می‌کرد تا زمان مظفرالدین شاه و سفر او به فرنگ صورت نگرفت؛ حتی پس از آنکه شاه این اختراع فرنگی را به همراه یک خیاط قفقازی به تهران آورد تا لباس درباریان توسط آن دوخته شود هم مردم با این باور که پارچه با چرخ خیاطی جویده می شود و دوام آن کم می‌شود، چندان اقبالی به آن نشان نمی دادند اما سهولت و سرعت باعث شد چرخ خیاطی جای خود را در زندگی ایرانی باز کند تا آنجا که به یکی از وسایل منزل و اقلام جهیزیه دختران دم بخت تبدیل شد.

گفته می شود کارخانه معتبر "سینگر" که یکی از مخترعان چرخ خیاطی بود اولین ماشین های دوزندگی را به ایران آورد و یک نمایندگی رسمی در تهران دایر کرد. در این نمایندگی که در خیابان بوذرجمهری (15خرداد) قرار داشت کسانی که چرخ خیاطی خریداری می کردند زیر نظر مربی امریکایی دوره های آموزش خیاطی با چرخ را می گذراندند. عکس زیر که به درستی تاریخ و مکان آن معلوم نیست احتمالا مربوط به همین دوره است؛ چند زن و مرد تهرانی در کنار یک چرخ خیاطی و اتومبیلی که نام کارخانه "سینگر" بر آن نوشته شده است.

ورود چرخ‌خیاطی به تهران قدیم


ویدیو مرتبط :
تاریخچه جالب ورود چرخ خیاطی به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: ورود نخست وزیر ترکیه به تهران



 

اخبار سیاست خارجی - اردوغان وارد تهران شد

رجب طیب اردوغان - نخست وزیر ترکیه - دقایقی قبل یعنی شامگاه سه‌شنبه وارد تهران شد.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر ترکیه به منظور انجام سفری دو روزه وارد تهران شده است.

وی در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.

اردوغان فردا صبح در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهور - قرار خواهد گرفت.

او در جریان سفر خود به تهران با تعداد دیگری از مقامات کشورمان از جمله رییس جمهور دیدار و در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

برخی وزرای دولت ترکیه از جمله وزرای خارجه، اقتصاد و گردشگری این کشور، اردوغان را در سفر به تهران همراهی کرده‌اند.

 

--------------------------

ورود نخست وزیر ترکیه به تهران

ورود نخست وزیر ترکیه به تهران

 

اخبار,اردوغان در تهران,سفر اردغان به تهران

 

 

--------------------------

 

 اردوغان: امیدوار به افزایش حجم تجارت با ایران هستیم

نخست وزیر ترکیه شامگاه سه شنبه با اشاره به اینکه در سال گذشته حجم تجارت تهران و آنکارا با کمی کاهش به 13.5 میلیارد دلار رسید ابراز امیدواری کرد با سفرش به تهران، زمینه تحقق هدف 30 میلیارد دلاری در سال 2015 فراهم شود.

«رجب طیب اردوغان» پیش از ترک ترکیه به مقصد تهران در کنفرانس خبری در پاسخ به این پرسش ایرنا که «آیا با مکانیزم های فعلی امکان تحقق هدف 30 میلیارد دلاری در روابط تجاری دو کشور وجود دارد و با توجه به کاهش تحریم های بین المللی علیه ایران، آینده همکاری انرژی دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟» این مطلب را عنوان کرد.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران وارد می کند و تهران یکی از کشورهای تامین کننده نفت ترکیه است، گفت: با کاهش و برداشته شدن تحریم ها همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور نیز رشد خواهد کرد.

اخبار سیاست خارجی - ایرانا