سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عواطف انسانی به سبک حیوانی!


دانشمندان رشته رفتار حیوانی متوجه شدند که این موجودات حیات عاطفی غنی و حتی حسی ابتدائی در مورد غلط و درست دارند. از مراسم تشییع جنازه در میان فیل ها گرفته تا خشم پرنده های آبی، در اینجا حیواناتی را می بینید که عواطف کاملاً انسانی از خود نشان می دهند.






 صبح بخیر:  در قرن شانزدهم، رنه دکارت، فیلسوف و ریاضیدان، گفت که حیوانات مثل ماشین های خودکار هستند یعنی ماشین هایی که خون در رگ هایشان جاری است، بدون فکر یا تمایل و آرزو. از آن پس، دانشمندان رشته رفتار حیوانی متوجه شدند که این موجودات حیات عاطفی غنی و حتی حسی ابتدائی در مورد غلط و درست دارند.

از مراسم تشییع جنازه در میان فیل ها گرفته تا خشم پرنده های آبی، در اینجا حیواناتی را می بینید که عواطف کاملاً انسانی از خود نشان می دهند.

5 حیوان با قطب نمای عاطفی!

1. فیل های سوگوار

فیل ها در میان حیوانات دیگر، مبسوط ترین مراسم گروهی تشییع جنازه را دارند. وقتی یکی از اعضای عزیز دسته فیل ها می میرد، بازماندگان با دفن کردن جسد آن با برگ و علف و شب زنده داری بالای سر جسد به مدت یک هفته، برای عزیز از دست رفته خود سوگواری می کنند. درست همانطور که انسان ها بر سر قبر رفتگان خود می روند، فیل ها هم تا سالها بر سر استخوان های فیل های مرده می روند.



5 حیوان با قطب نمای عاطفی!

2. جونده های دلسوز

این موجودات جونده کثیف که در کنار سطل های آشغال و متروها وول می خورند، نسبت به هم احساس دلسوزی دارند. در آزمایش معروفی در سال 1958، به موش های گرسنه فقط در صورتی غذا داده می شد که اهرمی را فشار داده و همنوع خود را بترسانند، ولی موش ها اینکار را نکردند و این نشان می دهد که موش ها حس دلسوزی و شفقت نسبت به همنوعان خود دارند. یک مطالعه دیگر که در سال 2006 در مجله ساینس منتشر شد کشف کرده بود که موش ها در صورتی که ببینند همنوعشان درد می کشد، واکنش نشان می دهند، البته در صورتی که آن موش را بشناسند.



5 حیوان با قطب نمای عاطفی!

3. پرنده های آبی خیانتکار

انسان ها تنها موجوداتی نیستند که حسادت را تجربه می کنند. طبق پژوهشی که در سال 1975 در مجله ساینس منتشر شد، وقتی پرنده آبی برای جستجوی غذا برای جفتش بیرون می رود، پرنده ماده با پرنده نر دیگر بیرون می رود. پرنده نر وقتی جفتش به آشیانه برمی گردد، آن را کتک می زند، پرهایش را می کند و به آن نوک می زند.



5 حیوان با قطب نمای عاطفی!

4. مقابله به مثل دلفین ها

دلفین ها معمولاً به موجوداتی غیر از خودشان محبت نشان می دهند. دلفین های بسیاری با نجات دادن شناگران از کوسه های سرچکشی، اعمال تصادفی مهربانانه ای از خود نشان داده اند. چند دلفین مهربان هم با نشان دادن راه دریا به نهنگ های گمشده به آنها کمک کرده اند. ولی این موجودات بیش از همه به موجوداتی حسن نیت نشان می دهند که در مقابل با آنها مهربان باشند – درست مثل انسان ها که یک اصل اخلاقی دارند که می گوید، پشت منو بخارون تا پشتتو بخارونم.



5 حیوان با قطب نمای عاطفی!

5. احساس پشیمانی در سگ ها

اگر دلسوزی و شفقت در انسان ها و حیوانات یک حس مشترک باشد، احساس گناه یک حس کاملاً منحصر به انسان هاست. پژوهشی که در مجله فرآیندهای رفتاری در سال 2009 منتشر شد نشان داد که نگاه های گناهکارانه سگ ها نشان دهنده پشیمانی در آنها نیست.
در این پژوهش، به صاحبان سگ ها گفته شده بود که سگ هایشان غذای ممنوعه ای که در خانه بود را در غیاب آنها خورده اند. فقط بعضی از سگ ها واقعاً این کار را کرده بودند. ولی سگ ها همه نگاه های گناهکارانه ای داشتند، چه آن غذای ممنوعه را خورده بودند و چه نخورده بودند. و این نشان می داد که سگ ها خشم را در نگاه صاحب خود خوانده و بر طبق آن واکنش نشان می دهند و این ربطی به احساس پشیمانی ندارد. در عین حال امکان دارد که سگ ها نسبت به بعضی چیزها احساس گناه کنند، ولی نه درباره خوردن کیکی که روی کابینت است.


ویدیو مرتبط :
نمایش ربات هایی با احساسات و عواطف انسانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارسال عواطف انسانی از طریق اینترنت


مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک معتقد است که ما روزی خواهیم توانست به طور مستقیم احساسات، اندیشه ها و عواطفمان را از طریق اینترنت به اشتراک گذاشته و منتقل کنیم.

خبرگزاری فارس: انتقال بازخوردهای ناشی از این احساسات و افکار نیز در فضای مجازی ممکن خواهد شد. این در حالی است که فعلا تنها از وب برای انتقال متن، عکس و ویدیو استفاده می شود.

به گفته وی در آینده اگر شما به چیزی فکر کنید، دوستتان هم خواهد توانست به سرعت همان فکر را تجربه کند. زاکربرگ که در یک جلسه پرسش و پاسخ مجازی با کاربران فیس بوک شرکت کرده بود در مورد موضوعات مختلف دیگری از جمله تحقیقات این شرکت بر روی هوش مصنوعی، سیاست گذاری این شرکت در مورد انتشار اسامی واقعی اشخاص در فیس بوک و ... سخن گفت.

به گفته وی در آینده انتشار اخبار در اینترنت نیز متحول می شود و غنای اخبار و سرعت انتشار آنها بیشتر می شود. همچنین استفاده از ویدیو و فناوری واقعیت مجازی برای درک بهتر اخبار افزایش می یابد. البته طرح چنین ادعاهایی توسط شرکتی که با پرداخت دو میلیارد دلار شرکت اوکولوس ریفت را خریداری کرده چندان عجیب نیست.

زاکربرگ افزود که فیس بوک در حال ابداع فناوری جدیدی است که شناسایی اشیا، صحنه ها و افراد را از طریق عکس و ویدیو ممکن می کند. سیستم مبتنی بر این فناوری قادر به درک شرایط و ماهیت عکس ها و ویدیوهاست. وی هدف فیس بوک را خلق سیستم های هوش مصنوعی خاصی دانست که حواسشان نسبت به انسان قوی تر عمل می کنند و لذا بهتر می بینند و می شنوند.

زاکربرگ تصریح کرده که ابداعاتی از این دست به یافتن پاسخ هایی برای این سوالات کمک می کند: چه باید بکنیم تا همیشه زنده بمانیم؟ چطور می توانیم همه بیماری ها را مداوا کنیم؟ مغز چطور کار می کند؟ آموزش چگونه اتافق می افتد و چگونه می شود کاری کرد که توان یادگیری انسان ها یک میلیون بار بیشتر شود؟

موسس فیس بوک در جریان این گفتگوی مجازی تصریح کرد که حقوقش تنها یک دلار در ماه است، زیرا تا به حال به اندازه کافی پول درآورده است.