سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

روح این ستارگان به دام افتاد +عکس


دانشمندان در حال انتشار تصاویر سه روح ستاره‌ای هستند که در نور مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر به دام افتاده‌اند.

ایسنا: دانشمندان در حال انتشار تصاویر سه روح ستاره‌ای هستند که در نور مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر به دام افتاده‌اند.

تمامی این سه سازه که «سحابی‌های سیاره‌ای» نامیده می‌شوند، در واقع، ماده‌ای هستند که از ستاره‌های در حال مرگ ساطع می‌شوند. زمانی که مرگ ستارگان فرا رسید، این اجرام در شکل قطعاتی به فضای خارج منفجر شدند.

دانشمندان تصاویر به دست آمده را با هدف مطالعه تاریخ از دست دادن جرم ستارگان و چگونگی تکامل آن‌ها طی گذر زمان بررسی می‌کنند. تمامی ستارگانی که جرم آن‌ها با جرم خورشید برابری می‌کند، دارای مرگ‌های آسمانی هستند.

زمانی که عمر ستارگان خورشیدمانند بالا می‌رود (میلیاردها سال پس از تولدشان)، سوختشان را در هسته از دست می‌دهند و به شکل ستارگان عظیم و قرمزرنگ منفجر می‌شوند و این ستارگان «غول‌های سرخرنگ» خوانده می‌شوند.

 

این ستارگان در نهایت لایه‌های خارجی‌شان را از دست می‌دهند و زمانی که نور مافوق ‌بنفش از هسته یک ستاره در حال مرگ لایه‌های خارجی را انرژی می‌بخشد، ماده مواج می‌درخشد و اشکال زیبای آن‌ها را در معرض نور قرار می‌دهد.

این اشیا در رنج مرگ نهایی‌شان به دلیل شباهتشان به سیارات، در سال 1785 توسط ویلیام هرشل به اشتباه «سحابی سیاره‌ای» نامگذاری شدند. آن‌ها در آرایه‌ای از اشکال ظاهر می‌شوند و در تصاویر مادون قرمز اسپیتزر هم به همان ترتیب دیده می‌شوند.

ماده روح‌مانند فقط اندک هزاران سال و پیش از غیب‌شدن نهایی در تاریکی، دوام خواهد داشت. یکی از این اجرام مغزمانند بوده و دانشمندان به آن لقب «سحابی Exposed Cranium» داده‌اند.

این سحابی سیاره‌ای تقربیا پنج هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صور فلکی «ولا» قرار دارد.

این جرم آسمانی که نام اصلی آن PMR 1 گزارش شده، میزبان یک ستاره در حال مرگ عظیم و داغ است که به سرعت تجزیه شده و جرمش را از دست می‌دهد.

درون این سحابی که در تصویر ارائه شده قرمزرنگ به نظر می‌رسد، از گاز یونیزه‌شده تشکیل شده، در حالی که پوسته سبز بیرونی خنک‌تر بوده و از مولکول‌های هیدروژن جرقه‌زننده تشکیل شده است.

دیگر جرم کشف‌شده «روح ژوپیتر» لقب گرفته و در واقع، NGC 3242 نام دارد.

این شیء تقریبا در فاصله هزار و 400 سال نوری از زمین و در صورفلکلی «هیدرا» واقع شده است. نمای مادون قرمز اسپیتزر هاله بیرونی‌تر و خنک‌تر از این ستاره در حال مرگ را به نمایش می‌گذارد که در تصویر ارائه‌ شده به رنگ قرمز است. سحابی سیار‌ه‌ای دیگر ملقب به «دمبل کوچک» است، حدود دو هزار و 500 سال نوری از زمین فاصله و در صور فلکی Perseus قرار دارد.

برخلاف دیگر سحابی‌های کروی، این شیء که NGC 650 نام دارد، دارای شکل دو قطبی یا پروانه‌واری است و این امر به دلیل وجود دیسک ماده ضخیم آن است. بادهای سریع ماده را از ستاره و در بخش بالایی و پایینی این دیسک غبارین دور می‌کنند.

ابرهای قرمز و سبزرنگ این جرم کیهانی ناشی از مولکول‌های هیدروژن درخشان هستند که در این جا ناحیه سبز داغ‌تر از ناحیه قرمزرنگ است.


ویدیو مرتبط :
کلاهبردار اینترنتی به دام افتاد ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکارچی زنان در بزرگراههای تهران به دام افتاد+عکس



اخبار ,اخبار حوادث ,آدم ربایی

 

اخبار حوادث - شکارچی زنان در بزرگراههای تهران به دام افتاد

مرد شیطان صفت که در پوشش مسافربر زنان را ربوده و مورد آزار و اذیت قرار می داد، با تیزهوشی یکی از طعمه هایش شناسایی و دستگیر شد.

 14 دیماه امسال زن جوانی با مراجعه به دادسرای امور جنایی و طرح شکایت در خصوص ربوده شدنش از سوی راننده یک دستگاه خودرو سواری اعلام داشت که این شخص قصد آزار و اذیت وی را داشته است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "آدم ربایی و تلاش برای آزار و اذیت" و به دستور قاضی هاشمیان بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

شاکی پس از حضور در اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: 13 دیماه به قصد خرید از منزل خارج شده و پس از خرید، قصد بازگشت به منزل را داشتم. پس از خروج از ایستگاه مترو گلبرگ ، راننده یک دستگاه خودرو پژو به شماره انتظامی .... که آرم و علائم شبیه به آژانس را نیز نصب کرده بود در مقابل پای من توقف کرد و من به تصور اینکه وی مسافربر است به مقصد خیابان جانبازان سوار ماشین شدم.

شاکی در ادامه اظهاراتش و در خصوص نحوه ربوده شدنش از سوی راننده خودرو پژو به کارآگاهان گفت:پس از طی مسافت کوتاهی ناگهان راننده مسیر خود را به سمت اتوبان امام علی(ع) ـ مسیر جنوب به شمال ــ تغییر داد و همزمان درهای ماشین را قفل کرد. راننده یک عدد اسپری اشک آور در آورد و مرا تهدید به ضرب و شتم و حتی قتل کرد. پس از گذشتن از خروجی اتوبان شهید همت، راننده به داخل یک خیابان فرعی در اتوبان امام علی (ع) رفت و پس از طی مسافت کوتاهی توقف کرد.

 

در طول مسیر مدام مرا تهدید می کرد و من نیز جز گریه و التماس کاری از دستم بر نمی آم . راننده از ماشین پیاده شد و در عقب ماشین را باز کرد و قصد داشت تا مرا مورد آزار و اذیت قرار دهد که در یک لحظه با هل دادن وی به عقب موقعیتی برایم ایجاد شد که توانستم فرار کنم . دوان دوان خود را به اتوبان رسانده و در داخل اتوبان جلوی یک تاکسی را گرفتم و از راننده آن خواستم تا مرا به در منزل برساند .

با توجه به اظهارات شاکی در خصوص به خاطر سپردن شماره پلاک خودرو ، بلافاصله یک دستگاه خودرو پرشیا نقره ای رنگ مورد شناسایی قرار گرفت. در ادامه تحقیقات و با شناسایی آخرین مالک خودرو ، کارآگاهان موفق به شناسایی جوانی به نام "دانیال . ق" 23 ساله شدند که شاکی پس از مشاهده تصاویر این شخص ، وی را به عنوان راننده در زمان حادثه مورد شناسایی قرار داد .

با شناسایی محل سکونت دانیال در منطقه بزگراه رسالت ، 16 متری اول و اخذ دستور مقام قضایی وی ساعت هفت صبح 16 دی ماه دستگیر و خودرو وی نیز در مقابل در منزل شناسایی و توقیف شد .

همزمان با دستگیری متهم و اعتراف وی به تلاش برای آزار و اذیت شاکی پرونده ، وی به یک فقره آدم ربایی به شیوه مشابه و آزار و اذیت یک زن جوان اعتراف کرد که بلافاصله موارد مشابه مورد بررسی قرار گرفت و پرونده دومین شاکی، در کلانتری 137 نصر شناسایی و برای رسیدگی به اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد .

دومین شاکی نیز پس از حضور در اداره یازدهم و شناسایی متهم ، در اظهاراتش عنوان داشت : ساعت 19 و 30 دقیقه 15 دی ماه در خیابان سلیمان خاطر به عنوان مسافر سوار یک ماشین شدم که در طی مسیر ، ناگهان راننده تغییر مسیر داد و به بزرگراه کردستان - مسیر جنوب به شمال - تغییر مسیر داد و با تهدید چاقو مرا مورد آزار و اذیت قرار داد. او سپس در داخل اتوبان مرا از ماشین در حال حرکت به بیرون انداخت .

سرهنگ کارآگاه آریا حاجی زاده ، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با توجه به شناسایی متهم از سوی دو شاکی پرونده و اعتراف صریح او به ارتکاب جرم، قرار بازداشت موقت برای متهم صادر و همزمان دستور انتشار بدون پوشش تصویر این شخص از سوی مقام قضایی صادر شده است.

 

به همین خاطر از دیگر شکات احتمالی پرونده که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند، درخواست و دعوت می شود تا برای طرح و پیگیری شکایت خود به اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند .
اخبار حوادث - مهر