سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

در این اتاق صدای ضربان قلبتان را هم بشنوید


بر خلاف ظاهر عجیب و غریب و فانتزی، این اتاق یکی از مهم‌ترین ابزارهای کارهای علمی دوران معاصر به شمار می‌رود. این محفظه ناپژواک برای تایید اطلاعات ماهواره‌ای حیاتی است.

خبرآنلاین: بر خلاف ظاهر عجیب و غریب و فانتزی، این اتاق یکی از مهم‌ترین ابزارهای کارهای علمی دوران معاصر به شمار می‌رود. این محفظه ناپژواک برای تایید اطلاعات ماهواره‌ای حیاتی است.

به دنیای عجیب مخروط‌های آبی خوش آمدید. مکانی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، مدلی سورئال از شهرهای آینده نیست؛ بلکه اتاقی است که وجود آن برای اطمینان از صحت داده‌های محیطی جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ها اهمیتی حیاتی دارد. برای ورود به این اتاق، باید از درون چیزی عبور کنید که یکی از عجیب و غریب‌ترین درهای روی سیاره زمین به شمار می‌رود.

درون این اتاق شما می‌توانید صدای ضربان قلبتان را به وضوح بشنوید. دلیل این مساله این است که این اتاق مکانی خالی از هرگونه پژواک است که به نام «محفظه ناپژواک» خوانده می‌شود. این اتاق به جای کشتن پژواک‌های صوتی آنها را جذب می‌کند؛ و به این ترتیب مکانی عالی برای واسنجی (کالیبراسیون) آنتن‌هایی است که با استفاده از ریزموج‌ها (امواج مایکروویو)، به بررسی تغییران محیط‌زیست می‌پردازند.

در این اتاق صدای ضربان قلبتان را هم بشنوید

از جمله آنتن‌هایی که در این اتاق توسط سرگئی پیونکوف، مسئول محفظه ناپژواک دانشگاه فنی دانمارک آزمایش شده است، می‌توان آنتن‌های اندازه‌گیری میزان رطوبت موجود در خاک و شوری دریاها را نام برد. هر دوی این داده‌ها برای پایش و تحلیل الگوهای آب‌وهوایی و تغییرات اقلیمی حیاتی هستند. دلیل پیونکوف برای ساختن مخروط‌های جذب پژواک به رنگ آبی به جای رنگ مشکی متداول این است که وی ترجیح می‌داد تا محیط کارش کمتر حالتی افسرده و تاریک داشته باشد.

در این اتاق صدای ضربان قلبتان را هم بشنوید


ویدیو مرتبط :
به صدای قلبتان گوش کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدای شادی بدن خود را بشنوید!



اخبار,اخبار علمی,صندل

اخبار علمی - صدای شادی بدن خود را بشنوید!

محققان انگلیسی صندل و نرم افزار مخصوصی طراحی کرده‌اند که با تغییر اصوات در هنگام راه رفتن، به ایجاد حس شادی در افراد کمک می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری «تیک» به گفته محققان دانشگاه کالج لندن، صداها نه تنها بر ادراک ما از محیط تأثیر می‌گذارد، بلکه بر قابلیت‌های فیزیکی نیز اثرگذار هستند؛ با درک این اصوات، امکان تغییر احساسات در جهت مناسب (تغییر روحیه فرد و ایجاد حس شادی) فراهم می‌شود.

عملکرد این پدیده ناشی از نظریه تازه کشف‌شده درخصوص چگونگی عملکرد مغز موسوم به برنامه‌نویسی پیش‌گویانه (predictive coding) است.

محققان صندل هوشمندی متصل به یک هدفون طراحی کردند که با تغییر اصوات در هر گام، حس تناسب اندام را در فرد ایجاد می‌کند.

افرادی که از این صندل استفاده کردند، حس تناسب اندام و داشتن پاهای کشیده و بلند را گزارش کردند.

دکتر «جیمینز» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: در تحقیقات خود دریافتیم، دادن سرنخ‌های حسی جدید به مغز باعث ایجاد تغییر در ادراک ما از محیط اطراف می‌شود؛ صدا یک حس مهم است که بر نحوه قضاوت ما درخصوص محیط پیرامون اثر می‌گذارد.

در گام بعدی، محققان نرم‌افزاری طراحی کردند که با تغییر اصوات، به افزایش سرعت دوندگان کمک کرده و حتی در بهبود بیماران افسرده نیز موثر دارد.

این نرم‌افزار از مزایای مشابه صندل برخوردار بوده و می‌تواند برای افزایش قابلیت‌های ورزشکاران و حتی در کلاس‌های ورزشی برای ایجاد حس تناسب اندام مورد استفاده قرار گیرد.

محققان امیدوارند که نرم‌افزار مشابهی برای کمک به افراد دچار مشکل روانی دیسمورفیایی بدن (تصور ذهنی از بدشکلی ظاهری بدن) طراحی کنند.

اخبار علمی - ایسنا