سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تولید پنیری از باکتری‌های پا، زیربغل و ناف!


کریستینا آگاپاکیس و یک متخصص رایحه به نام سیسل تولاس، میکروب‌هایی را در پروژه خود موسوم به «Selfmade» جمع‌آوری کردند.

ایسنا: کریستینا آگاپاکیس و یک متخصص رایحه به نام سیسل تولاس، میکروب‌هایی را در پروژه خود موسوم به «Selfmade» جمع‌آوری کردند.

دانشمندان با استفاده‌ از باکتری‌های پا، زیربغل و ناف شکم موفق به تولید نوعی پنیر شدند.

این پروژه که اخیرا در یک نمایشگاه با عنوان «زیست مصنوعی» در دوبلین آغاز شده، مجموعه‌ای از برنامه‌های میکروبی است.

پنیر تولیدشده در این برنامه‌ها، بوهای افرادی را که به آن‌ها تعلق دارند، منعکس می‌کند.

مانند بدن انسان، هر پنیر دارای مجموعه منحصر‌به‌فردی از میکروب‌ها است که از لحاظ متابولیکی بوی منحصربه‌فردی را شکل می‌دهند.

حدود 11 پنیر از این دست در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

هر پنیری با استفاده از میکروب‌های جمع‌آوری‌شده از پوست هنرمندان، دانشمندان، نسب‌شناسان و سازندگان پنیر ساخته شده است.

نمونه‌های باکتری‌های به کار رفته در پنیرهای حاصل از زیربغل، پا، ناف، اشک‌ها و با استفاده از جاروهای پنبه‌ای استریل گرفته شده بودند.

آگاپاکیس در خصوص این نوع پنیر گفت: علیرغم تشابهات شیمیایی و زیستی، پاسخ‌های عاطفی و فرهنگی به این پنیر بد بو و پای بدبو بسیار متفاوت هستند.

وی اضافه کرد: با تولید مستقیم چنین پنیرهایی از میکروب‌های بدن، می‌خواهیم ارتباطات باکتریایی را برجسته کرده و به طور بالقوه‌ای نقش هر دوی بوها و میکروب‌ها را در زندگی‌مان بسط دهیم.

در این پروژه، یک فیلم کوتاه نیز خلق شد که فرآیند پنیرسازی را به همراه مصاحبه با افرادی که نمونه‌های باکتری را اهدا کرده بود، نشان می‌داد.

با این حال، طراحان مدعی‌اند این پنیر برای خوردن تولید نشده و با هدف الهام‌بخشیدن به دیالوگ‌های جدید در خصوص ارتباط انسان‌ها با بدن و باکتری‌هایشان ساخته شده است. 


ویدیو مرتبط :
برادران بند ناف - رقص پا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید البسه پنبه‌ای ضدآب و ضد باکتری با الهام از گل نیلوفر



اخبار, اخبار علمی,پارچه ضد باکتری

 
اخبار علمی - توسط محققان ایرانی انجام می‌شود؛

تولید البسه پنبه‌ای ضدآب و ضد باکتری با الهام از گل نیلوفر

پژوهشگران واحد علوم تحقیقات با استفاده از نانوذرات سیلیکا و ترکیبات فلزی مس موفق به ایجاد خواص ابرآب گریزی و ضد باکتری در پارچه پنبه‌ای شدند که برای تولید الیاف البسه ضد آب و ضد باکتری در صنایع نظامی و پزشکی کاربرد دارد.

 به گزارش  مهر، با ایجاد کمپلکس‌هایی بین نانوذرات سیلیکا و نانوذرات مس، مورفولوژی به خصوصی مشابه با خوشه‌های انگور به دست می‌‌آید که به دلیل ساختار متخلخل و محبوس شدن هوا در داخل آن، خاصیت نیلوفرآبی بر روی پارچه ایجاد می‌شود. از طرفی به دلیل فعالیت ضد باکتری نانو ذرات مس، پارچه در برابر باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت از خود فعالیت ضد باکتری نشان می‌دهد.

از این رو این پژوهشگران در این تحقیقات با استفاده از فناوری نانو، بر روی پارچه‌های پنبه‌ای اثر نیلوفرآبی (Lotus effect) ایجاد کردند. این نام در رابطه با سطوح خود تمیز شونده‌ای به کار می‌رود که می‌توان در طبیعت مشاهده کرد که معروف‌ترین آنها برگ گیاه نیلوفر آبی است.

برگ‌های نیلوفرآبی با توجه به محیط مردابی رشد آنها، در اثر شبنم صبحگاهی و یا بارش باران و سرازیر شدن قطرات آب بر روی آن همواره تمیز است و در برخی مذاهب گیاه مقدسی به شمار می‌رود. از این رو توجیه مکانیزم خود تمیز شوندگی گل نیلوفرآبی در دهه 90 و به‌وسیله دو دانشمند آلمانی کشف شد. آنها با بررسی تصاویر میکروسکوپ الکترونی پویشی (SEM) مشاهده کردند که سطح برگ‌های این گیاه دارای ساختاری ناهموار بوده و در عین حال دارای کشش سطحی پایینی است.

در این تحقیق نیز ساختار ناهموار با استفاده از تجمعات نانو ذرات سیلیکا و مس بر روی سطح پارچه پنبه‌ای ایجاد شد. نانوذرات سیلیکا دارای اندازه‌ای در حدود 80 نانومتر و نانوذرات مس ابعادی در حدود 40 نانومتر را داشتند بنابراین با قرارگیری نانوذرات مس بر روی نانوذرات سیلیکا ساختاری ناهموار در دو مقیاس و برای کاهش کشش سطحی نیز از ترکیبات آلکیل سیلانی استفاده شد و در نهایت اثر نیلوفرآبی بر روی سطح پارچه پنبه‌ای ایجاد شد.

این محصول در کاربردهای مختلفی از جمله البسه، پوشش‌های خارجی، صنایع نظامی (البسه نظامی) و در حوزه پزشکی برای تولید لباس‌های ضد آب و ضد باکتری کاربرد دارد.

اخبار علمی - مهر