سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!


بسیاری از شهاب سنگ هایی که به سمت زمین حرکت می کنند در اتمسفر این سیاره نابود می شوند.

وبسایت عصرایران - محمد مهدی حیدرپور: بسیاری از شهاب سنگ هایی که به سمت زمین حرکت می کنند در اتمسفر این سیاره نابود می شوند. شهاب سنگ هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا از سد اتمسفر کره زمین عبور کرده و با آن برخورد کنند می توانند ایجاد تغییرات گسترده در نمای آن را رقم بزنند.

از ظاهر شدن جزیره ها در اقیانوس به واسطه بروز زلزله تا یخزایی کوه های یخی، کره زمین می تواند تغییرات گسترده ای را درست پیش چشمان ما تجربه کند. در ادامه با برخی از تحولات و تغییرات سریع زمین شناسی که می توانند در مدت زمانی کوتاه منظره مناطقی که برای ما آشنا هستند را به طور کامل تغییر دهند، بیشتر آشنا می شویم.

ساحلی جدید

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

زلزله نه تنها زمین را به لرزه در می آورد بلکه به صورت اساسی می تواند در نمای زمین سیاره ما تغییر ایجاد کند. به عنوان مثال، زلزله شیلی در فوریه 2010 موجب تغییر نمای زمین این کشور به واسطه افزایش 2.5 متری ارتفاع زمین در نزدیکی ساحل شد. این زلزله عظیم بالا آمدن بستر دریایی به بیرون از اقیانوس را موجب شد و از این رو تغییر خط ساحلی در برخی مکان ها و نزدیک شدن 500 متری آن به اقیانوس را به همراه داشت.

رودخانه یخی

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

رودخانه های عظیم یخی زمانی شکل می گیرند که برف و یخ طی صدها و هزاران سال روی هم جمع شده و همانند یک تسمه نقاله بزرگ که یخ را به سمت دریا هل می دهد، عمل کنند. این رودخانه های یخی با گذشت زمان به آرامی حرکت می کنند و برخی از آنها سرانجام یخ را وارد دریا می کنند. برخی از توده های عظیم یخی متحرک طی یک ساعت شکل می گیرند و در بستر اقیانوس آرام می گیرند و برخی دیگر روی آب اقیانوس شناور می شوند.

آتشفشان

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

فوران های عظیم آتشفشانی مقادیر چشمگیری از خاکستر، سنگ و مواد مذاب را روانه آسمان می سازند و صدای انفجار آنها از کیلومترها دورتر نیز شنیده می شود. اما آتشفشان می تواند در چشم بر هم زدنی نمای زمین را به گونه ای تغییر دهد که با مکان و نمایی جدید مواجه شوید. مواد مذاب آتشفشانی می توانند تا کیلومترها به حرکت خود ادامه داده و حتی در آب دریا نیز نفوذ کنند.

رانش زمین

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

رانش زمین می تواند روستاها را در یک چشم بر هم زدن از بین ببرد. به عنوان مثال، باران های شدید موجب رانش زمین در دامنه کوه الگون در اوگاندا شد. اگرچه رانش زمین در این منطقه شایع بود اما این نمونه بزرگتر از رانش های زمین پیشن بود و نابودی سه روستا، مرگ 83 نفر و ناپدید شدن 300 نفر را در پی داشت. جنگل زدایی و تضعیف خاک از جمله عوامل موثر در رانش زمین محسوب می شوند.

بهمن

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

هنگامی که یخ و برف نوک کوه فرو می ریزند امکان شکل گیری بهمن به سمت پایین کوه وجود دارد. فرو ریختن یخچال طبیعی کولکا، کوهستان کازبک در جنوب روسیه یکی از موارد مشهور در این زمینه است. این بهمن با سرعت 180 کیلومتر در ساعت هر آن چه سر راه خود قرار داشت را نابود کرد و بخش هایی از یک روستا را با لایه ای به ضخامت 130 متر از یخ و سنگ دفن کرد.

بهمن در کنار پدیده های مرگبار طبیعی دیگر مانند امواج گرما و سیل به واسطه تغییرات آب و هوایی در مناطق کوهستانی می توانند شیوع بیشتری داشته باشند. در حقیقت، افزایش دمای جهان با سرعتی زیاد این تهدیدها را به یک نگرانی واقعی مبدل کرده اند.

سیل های عظیم

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

برهی از دره های تماشایی کره زمین احتمالا در یک چشم بر هم زدن زمین شناسی شکل گرفته اند. به عنوان مثال، لیک کانیون جورج، دره ای 7 متری در کومال کانتی، تگزاس تنها طی سه روز و به واسطه سیلی که در سال 2002 رخ داد، شکل گرفت. یک سیل فاجه بار که توانایی برش بستر سنگی را داشته باشد بسیار نادر است اما سیل کومال توجه دانشمندان را به رویدادهایی مشابه در گذشته جلب کرد.

سیل های عظیم سریع ممکن است دره های دیگری را در گذشته های دور شکل داده باشند. به گفته زمین شناسان، سیل های بزرگ ممکن است مسئول شکل گیری برخی دره های سیاره مریخ نیز باشند.

شهاب سنگ

تغییر نمای زمین در یک چشم بر هم زدن!

بسیاری از شهاب سنگ هایی که به سمت زمین حرکت می کنند در اتمسفر این سیاره نابود می شوند. شهاب سنگ هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا از سد اتمسفر کره زمین عبور و با آن برخورد کنند می توانند ایجاد تغییرات گسترده در نمای آن را رقم بزنند.

باد، آب و گیاهان در نهایت بیشتر چاله ها و حفره های بر جای مانده از برخورد شهاب سنگ را از بین برده یا پوشش می دهند. به غیر از چند استثنا، حتی بزرگترین چاله های برجا مانده سرانجام به واسطه فرآیندهای تکتونیک صفحه ای نابود شده اند.


ویدیو مرتبط :
چشم زدن و نظر زدن و چشم خوردن و چشم شور و نظر فرهنگ هلاکویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویری از نمای نزدیک صورت حشرات/ در چشم حشرات زل بزنید



تصاویری از نمای نزدیک صورت حشرات/ در چشم حشرات زل بزنید

یک عکاس میکروگرافی که از سه سال پیش عکاسی آماتور از حشرات را آغاز کرده مجموعه ای از تصاویر میکروگرافی خود را با نمای نزدیک از صورت حشراتی منتشر کرده که از در باغ ، آشپزخانه یا پارک محلی مشاهده کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیث ترومن از دیون شمالی در بریتانیا که عکاسی میکروگرافی را از سه سال پیش آغاز کرده برای الهام گرفتن حرکت چندانی نکرده و زیاد جا به جا نشده است تنها به صورت حشراتی توجه کرده که آنها را در باغ، آشپزخانه و یا پارک نزدیک محل سکونت خود مشاهده کرده است.

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

کیث این عنکبوت پرنده را با نام علمی Salticus scenicus در باغ خانه اش یافت، این عنکبوت از تنیدن تار پرهیز کرده و به جای آن به شکار می رود

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

زنبور سرخ و درشت با نام علمی Vespula vulgaris نیز به عکاسی از پرتره خود علاقه نشان داد، اما عکاس را به جای تشکر نیش نزده است

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبیی

سوسک درخت مو شاید درمیان حشراتی باشد که تاکنون نمای نزدیک آن را ندیده اید، این حشره از آفتهای متداول باغها است که کناره برگها را می جود و شکافهایی به جای می گذارد

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

سنجاقک آبی که اکثر تابستانها در میان باغها پرسه می زند این حشره در نمای نزدیک به نظر زمخت و خشن می رسد

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

یک نوع سوسک که شاید یکی از قدیمی ترین موجودات باشد، سوسکها بیش از 200 میلیون سال پیش وجود داشته اند اما تنها طی 100 سال گذشته بوده است که از آنها عکسبرداری شده است

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

عقرب پرنده گونه ای ککها است که با نام علمی Mecoptera شناخته می شود، این نوع عقربها نیش نمی زنند

عکاس 41 ساله برای این تصاویر از یک دوربین کنون 7D استفاده کرده که با قیمت 1200 دلار در هر فروشگاهی وجود دارد، اما وی از لنزهای میکرو برای گرفتن این نماهای نزدیک یا کلوزاپ استفاده کرده است.

  حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده,

 گرفتن نماهای نزدیکی از قطرات آب و عکاسی از مناظر طبیعی از جمله فعالیتهایی است که این عکاس به آنها توجه می کند.

وی در این رابطه اظهار داشت: من از کار سایر عکاسان الهام می گیرم و از برخی سایتهای اینترنتی برای آغاز به کار کمک گرفتم که راهنماییهای موثری ارائه کردند.

چشم جزیی بین کیث تاکنون برایش جوایزی را نیز رقم زده است و در رقابتهای عکاسی آنلاین و رقابتهای عکاسی محلی مورد تحسین قرار گرفته است. این امر موجب شده که تصاویر وی در مجله های عکاسی پلاس، عکاسی عملی و عکاسی دیجیتال منتشر شود.

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

تصویری از سرگین‌مگس، سرگین در فارسی به معنی مدفوع است و سرگین ‌مگسان جزئی از سرگین ‌خواران به شمار می‌آیند، 54 گونه از این حشره در بریتانیا وجود دارد

حشرات, تصاویر میکروگرافی از حشرات, عنکبوت پرنده, سوسک درخت مو, سنجاقک آبی

 

حشره ای که وارد آشپزخانه این عکاس شده بود و پیش از این که از آشپزخانه به بیرون رانده شود در یک جلسه عکاسی میکروگرافی شرکت کرد

ریزنگاری یا میکروگرافی روشی است برای تهیه نگاره توسط ریزبین در عکاسی است. این روش در علوم مختلف به ویژه در پزشکی، متالورژی و فناوری اطلاعات و امروزه در عکاسی هنری کاربرد دارد..../مهر