سرگرمی
2 دقیقه پیش | تصاویری که شما را به فکر فرو میبرد (34)یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمیتواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ... |
2 دقیقه پیش | دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماهدیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ... |
بیوگرافی ایرج طهماسب + تصاویر ایرج طهماسب
ایرج طهماسب متولد سال 1338 در تهران است. وی برادر ناصر طهماسب (دوبلور) است. او فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
ایرج طهماسب کارش را با عروسک گردانی در مجموعه "مدرسه موش ها" در سال 1363 و همچنین بازی در فیلم "آن سوی مه" ساخته منوچهر عسگری نسب در سال 1364 آغاز کرد. از جوایزش می توان به کاندید بهترین فیلمنامه از چهارمین جشن خانه سینما برای فیلم "عینک دودی" اشاره کرد. او و حمید جبلی از معروف ترین زوج های سینمایی ایران هستند که در چند سال اخیر با ساخت سریال کلاه قرمزی برای نوروز توانایی خود را بیش از پیش به همگان نشان دادند. فاطمه معتمد آریا از دیگر همکاران همیشگی طهماسب است که در خیلی از کارهای موفق او همراهش بوده که البته چند سالی است که این همکاری در کارهایشان دیده نشده است.
فیلم "کلاه قرمزی و پسرخاله" که در سال 1373 اکران شد یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و یکی از به یاد ماندنی ترین کارهای کودک شد. همچنین طهماسب در سال 1381 "کلاه قرمزی و سروناز" را روی پرده داشت که با وجود استقبال زیاد تماشاگران به نسبت کار قبلی موفق نبود.
طهماسب در نوروز 1388 با سری جدید کلاه قرمزی به تلویزیون بازگشت و بار دیگر به دوران اوج خود رسید و در سال های 90 و 91 با ساخت سری های بعدی سریال کلاه قرمزی بر محبوبیت خود افزود. البته در موفق بودن این سریال ها نمی توان نقش حمید جبلی را نادیده گرفت. طهماسب هم اکنون فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و بچه ننه" را در نوبت اکران دارد که پیش بینی می شود کار موفقی شود.
قسمتی از گفتگو با ایرج طهماسب
▪ به عنوان سوال اول، کمی از خودتان و زندگی خصوصیتان بگویید.
ایرج طهماسب : متولد ۱۳۳۸ در تهران هستم و سالهاست که ازدواج کردهام. دو دختر به نامهای یاسمن و گلناز دارم و شکرخدا از زندگی خوبی برخوردار هستم. رشته بازیگری و کارگردانی را در دانشگاه تهران خوانده و در آنجا تدریس هم کردهام.
▪ در طی چند سال فعالیت هنریتان اغلب با حمید جبلی کار کردید. دوستی شما چگونه آغاز شد؟
ـ طهماسب: دوستی ما مثل همه دوستیها بود. همکاری و فکر پیشرفت در کارهای هنری، ما را به هم نزدیک کرد.
▪ چرا غیر از زوج شما (طهماسب– جبلی) کمتر زوج موفقی را در سینمای ایرانسراغ داریم؟
ـ طهماسب: این تقصیر ما نیست. بهتر است از دیگران بپرسید که چرا زوج مناسبی نشدهاند!
▪ ایرج طهماسب ذاتا بازیگر بوده یا به مرور زمان به این هنر دست یافته است؟
ـ طهماسب:درسش را خواندهام امانمیدانم استعداد آن را داشتهام یا نه!
▪ بازیگری، نویسندگی، کارگردانی یا مجریگری؟ کدام را بیشتر دوست دارید؟
ـ طهماسب: همه را به یک اندازه دوست دارم اما عروسکگردانی از همه اینها بیشتر برایم جذابیت دارد.
▪ بازیگر مورد علاقه شما کیست؟
ـ طهماسب: مرا با بازیگران در نیندازید. من همه بازیگرها را خوب میدانم. به شرطی که فیلمنامه خوب و نقش مناسب برایشان پیدا شود.
▪ ایرج طهماسب چگونه شخصیتی دارد؟
ـ طهماسب: شخصیتی که وقتی زیاد از او سوال میکنند حوصلهاش سر میرود. (خنده)
▪ اهل ورزش هم هستید؟
ـ طهماسب: عاشق فوتبالم. ولی خودم ورزشکار نیستم. البته خیلی سالها پیش وقتی جوان بودم عضو تیم کوهنوردی بودهام.
▪ خانواده را به کار ترجیح میدهید یا کار را به خانواده؟
ـ طهماسب: برای خانواده باید کار کرد. پس خانواده مهمتر است اما گاهی کار کردن سخت است پس کار مهمتر میشود. مثل مرغ و تخممرغ است. آدم واقعا گیج میشود.
▪ چه خانوادهای را خانوادهسبز میدانید؟
ـ طهماسب: من کمی عروسکی فکر میکنم پس خانوادهای که اعضایش گل و گیاه باشند (خنده) جدای از شوخی، خانوادهای که مهر و محبت در آن حکمفرماست، زندگی خوبی دارند و آن خانواده، سبز است که البته آرزوی همه ماست.
▪ سوال آخر اینکه چه نصیحتی به فرزندانتان میکنید تا در زندگی آینده موفق باشند؟
ـ طهماسب: دروغ نگویند، صادق باشند و تا زمانی که زندهاند هر کاری را که دوست دارند و مناسب است با جدیت انجام دهند.
فیلمشناسی ایرج طهماسب
کارگردان
کلاه قرمزی و بچه ننه (۱۳۹۰)
زیر درخت هلو (۱۳۸۴)
کلاه قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)
دختر شیرینیفروش (۱۳۸۰)
یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)
کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)
نویسنده
کلاه قرمزی و بچه ننه (۱۳۹۰)
رفیق بد (۱۳۸۶)
زیر درخت هلو (۱۳۸۴)
خوابگاه دختران (۱۳۸۳)
دختر ایرونی (۱۳۸۱)
کلاه قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)
دختر شیرینیفروش (۱۳۸۰)
یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)
کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)
اتل متل توتوله (۱۳۷۰)
مجموعههای تلویزیونی
کلاه قرمزی ۹۴ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۴-۱۳۹۳)
کلاهقرمزی ۹۳ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۳-۱۳۹۲)
کلاهقرمزی ۹۲ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۲-۱۳۹۱)
کلاه قرمزی ۹۱ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۱ -۱۳۹۰)
کلاه قرمزی ۹۰ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۸۹)
کلاه قرمزی ۸۸ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۸۷)
کلاه قرمزی ۲،(مجری) (۱۳۸۱)
صندوق پست(اولین حضور کلاه قرمزی)،(مجری) (دهه ۱۳۷۰)
النگ و دولنگ (کارگردان)
خونه ی مادربزگه
مدرسه موشها
مسابقه تلویزیونی هتل پرستاره
النگ و دولنگ (کارگردان)
تصاویر ایرج طهماسب
تصاویر ایرج طهماسب
ایرج طهماسب
تصاویر ایرج طهماسب
ایرج طهماسب
تصاویر ایرج طهماسب
تصاویر ایرج طهماسب
گردآوی :بخش سرگرمی صبح بخیر
منابع:
forum.cinemacenter.ir
vista.ir
ویدیو مرتبط :
ایرج طهماسب در مورد صدام میگه
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
ایرج طهماسب: کلاه قرمزی را به اسکار معرفی کنید/ این عروسک چهره دیگری از ما را به دنیا نشان میدهد
ایرج طهماسب: کلاه قرمزی را به اسکار معرفی کنید/ این عروسک چهره دیگری از ما را به دنیا نشان میدهد
ایرج طهماسب معتقد است که فیلم »کلاه قرمزی و بچه ننه» میتواند نشان دهد چهره خشنی که در حال حاضر از ما در دنیا توصیف میکنند وجود ندارد و ما مردم بسیار شاداب، پر نشاط و علاقهمند به کانون خانواده و مناسبات سالم هستیم.
حدود 20 سال از عمر شخصیت عروسکی «کلاه قرمزی» میگذرد، اما در این سالها به واسطه خلاقیت ایرج طهماسب و حمید جبلی این عروسک هیچ وقت مردم را حسته و دلزده نکرده و همچنان دوست داشتنی است. استقبال مردم از فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» و فروش میلیاردی آن هم نشان دهنده همین مساله است.
در آستانه معرفی فیلمهای ایرانی به آکادمی اسکار عوامل فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» خواستار بررسی این فیلم در هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی برای معرفی به اسکار هستند.
به همین بهانه با ایرج طهماسب کارگردان فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» و حمید مدرسی تهیه کننده این فیلم گپ و گفتی داشتیم که در ادامه میخوانید:
آقای مدرسی شما اعلام کردهاید که هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسکار به فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» هم به عنوان یک گزینه فکر کنند. طبعا یکی از اولویتهای معرفی یک فیلم به اسکار جوایز و پخش بین المللی آن است. با توجه به این شرایط میزان شانس حضور فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» را برای معرفی به اسکار چطور میبینید؟
مدرسی: عملا در این دوره برای معرفی فیلم به اسکار با تعداد محدودی فیلم مواجهایم. از سوی دیگر تا کنون کسب جوایز بین المللی برای بسیاری از فیلمها اتفاق نیفتاده است. فیلم اصغر فرهادی سال گذشته جایزه جشنواره فیلم برلین را کسب کرد و بعد به فروش خوبی در ایران دست یافت. این فیلم قطعا بهترین گزینه برای معرفی به آکادمی اسکار بود و اگر روال انتخاب فیلمها برای معرفی به اسکار طی سالیان گذشته، مثل پارسالانجام میشد، ممکن بود زودتر از اینها به جوایز اسکار برسیم. در مورد پخش بین المللی فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»هم باید بگویم که در حال حاضر ما پیشنهادهای مختلفی برای پخش جهانی این فیلم داریم.
جدا از بحث حضور فیلم برای معرفی به اسکار ما در حال زیر نویس کردن این فیلم برای اکران خارج از ایران هستیم و بحث اسکار این سوال را در ذهن ما مطرح کردکه چرا «کلاه قرمزی و بچه ننه» شانس حضور در اسکار را نداشته باشد؟
متاسفانه بسیاری این فیلم عروسکی را به قول معروف یک فیلم دم دستی تلقی میکنند، درصورتی که «کلاه قرمزی و بچه ننه» فیلمی است که گرههای بزرگی را در سینمای ایران باز کرده است. از کجا میدانیم که این فیلم در سطح بین المللی نتواند اتفاقهای خوشایندی را برای سینمای ایران رقم بزند؟ هر چند که سایر فیلمهایی که در هیئت انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسکار بررسی میشوند در جای خودشان محترم هستند، اما ما میخواهیم تلنگری به مدیران و هیئت انتخاب بزنیم که فیلمی را بررسی کنند که میتواند حضور بین المللی موفقی داشته باشد و پتانسیل این اتفاق را دارد.
حدود سه سال روی فیلمنامه «کلاه قرمزی و بچه ننه» وقت گذاشته شد. از سویی دیگر ایرج طهماسب و حمید جبلی به زبان کودکان آشنا هستند و آن را بخوبی میشناسند و با موفقیتی که این فیلم طی این سالها در سینمای ایران بدست آورده، چرا آن را از حضور درسطح بین المللی محروم کنیم؟ باید همه ما کمک کنیم تا این عروسک بومی دیده شود، همه اینها به کنار حداقل میتوانیم به این موضوع فکر کنیم که این عروسک ملی را بیرون از مرزهای ایران هم معرفی کنیم.
آقای طهماسب شما چرا با معرفی این فیلم به آکادمی اسکار موافق هستید؟
طهماسب: پیشنهاد من این است که هیئت انتخاب اسکار در مورد «کلاه قرمزی و بچه ننه» کمی جدیتر فکر کند. واقعیت این است که هرفیلمی از هر کشوری برای معرفی به اسکار انتخاب میشود، باید ویژگیهای آن کشور را نشان دهد. مردم ایران طی 20 سال با فیلمهای «کلاه قرمزی» زندگی کردند.
«کلاه قرمزی» توانسته است مردم ایران را راضی کند. بنابر این اگر ما بخواهیم وجه دیگری از سینمای ایران را به مردم نشان دهیم «کلاه قرمزی و بچه ننه» میتواند بیانگر ابعاد دیگری از روحیه مردم ایران باشد. ما با فیلم «جدایی نادر از سیمین» یک تصویر از خودمان به لحاظ هنری، به دنیا عرضه کردیم اما اگر «کلاه قرمزی» برای اسکار انتخاب شود، وجه سینمای کودک ما هم در دنیا مطرح خواهد شد و نشان میدهد که مردم ایران چقدر به تربیت فرزندانشان اهمیت میدهند و تا چه حد برای آن سرمایه گذاری میکنند.
جالب اینجا است که «کلاه قرمزی» یک سابقه 20 ساله دارد. در حقیقت این فیلم میتواند یک پیام بین المللی داشته باشد و بگوید چهره خشنی که در حال حاضر از ما در دنیا توصیف میکنند، وجود ندارد و ما مردم بسیار شاداب، پر نشاط و علاقهمند به کانون خانواده و مناسبات سالم آن هستیم. من فکر میکنم اگر «کلاه قرمزی» برای معرفی به اسکارانتخاب شود و مردم دنیا وجه دیگر سینمای ایران را ببینند، باعث خوشحالی ایرانیان در سراسر دنیا خواهد شد که همیشه پشتیبان این فیلم بودند و هم اینکه دنیا یک تصویر جدید را از ما و سینمای ما خواهد دید.
«کلاه قرمزی» بسیار تصویری قصه را بیان میکند. هر چند که کلام هم به کمک فیلم آمده است، اما من فکر میکنم با یک زیر نویس ساده، مردم دنیا هم با این فیلم ارتباط برقرار میکنند و وجه سینمایی بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر بنا بر نظر متخصصان این امر، فیلم به لحاظ کیفیت تصویر و صدا یکی از نمونههای موفق فیلم ایرانی است و نشان دهنده سطح کیفی بالای این فیلم است و فکر میکنم میتواند مخاطب بسیاری را در دنیا جذب کند.
آقای طهماسب به علاقمندی مردم به دیدن «کلاه قرمزی» طی این سالها اشاره کردید. فکر میکنید دلیل این علاقهمندی در میان مردم برای دیدن این فیلم چیست؟
طهماسب:نمیدانم. به هر حال ما در طی این سالها همه تلاشمان را برای ساخت «کلاه قرمزی» انجام دادیم. تلاش میکنیم قصه فیلم فارغ از سابقه عروسکها قصه کاملی باشد. «کلاه قرمزی و بچه ننه» قصه بسیارکاملی دارد. تمام ابعاد این فیلم طی چهار سال بررسی شده است که این قصه به هیچ چیزی ازگذشتهاش وصل نباشد.
ما در مورد ساخت اثر سینمایی «کلاه قرمزی» نهایت دقت را بکار میبریم و وقت میگذاریم. من دقیقا نمیدانم دلیل علاقهمندی مردم به این شخصیت چیست؟. حتما مردم نکات مثبتی را درفیلم پیدا میکنند. امیدوارم که ما توانسته باشیم چیزی را که مردم از ما توقع دارند، بر آورده کنیم.
اما نکتهای که به نظر من بسیار مهم است، این است که آمریکا یکی از کشورهایی است که عروسکهای ماتک را به دنیا معرفی کرده است. در حقیقت برنامهها و فیلمهای عروسکی در آمریکا به بسیاری از کشورها فروخته شده است و در بسیاری از کشورها عروسکهایی میبینید که شبیه آثار «جیم هنسن» هستند.
خوشبختانه ایران کشوری است که برای خودش نمایش عروسکی و فیلم عروسکی دارد و شاید در حال حاضر در بین کشورهای اطرافمان ازجمله کشورهای نادری هستیم که فیلم عروسکی برای کودکان میسازیم و مردم برای دیدن عروسکها به سینما میآیند. من فکر میکنم برای غرب هم این وجه از هنر ما جالب باشد که ببینند در جایی از دنیا با دقت و حوصله طی بیست سال یک مسیر سینمای عروسکی طی شده و مردم طرفدارش باشند و بعد از این همه سال هنوز هم مردم دوستش دارند./خبرآنلاین